Zal ik er gewoon eens opklimmen?????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:54

M'n pony die weg is is door een prof. jockey ingereden geweest, het was die man zijn werk, en hij is er de eerste keer ook afgebokt geweest ondanks enorme ervaring. Hij stond er ook raar van te kijken, had het helemaal niet verwacht van een "ponieke" ... is dat nu een nare ervaring geweest??? Denk het niet, zoals al eerder aangehaald, soms bokken ze, soms niet .... het is een vraagteken wat je kan krijgen, maar je zal het maar weten door het te proberen. Het is voor beiden een ervaring. Wel zou ik een beetje in de richting gaan werken voor ik erop zou gaan zitten. Dingen zoals zadel erop, gaan wandelen met zadel op, zandzakje op het zadel binden (gewicht), pop of kind over de rug houden ... (dat doe ik al af en toe met m'n jaarlingen, gewoon met een pop boven hun rug, verder niets ... t'is alvast iets waar ze niet raar zullen van opkijken!

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:03

Waarom is het toch elke keer weer zo dat mensen toch niet kunnen wachten als ze een 'kleuter' kopen? Koop dan gewoon een volwassen dier. Gewoon wachten tot ze drie is, en dan rustig onder begeleiding beginnen. Als je nu al begint (en het blijft echt niet bij een keer), kom je jezelf heus wel tegen als je paard straks 6 is en je hem al kan laten maken wegens beenproblemen. Ik krijg echt helemaal de kriebels van mensen, ook hier op Bokt, die op een 2jarige gaan rijden, want 'ze zijn eraan toe' of 'de dierenarts zegt dat het kan'!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:17

Cassidy schreef:
"er gewoon even op gaan zitten" Wat houdt dat in? En wat heeft het voor konsekwenties als er iets mis gaat? En dan heb ik het niet over jouw gewicht, en dat ze er nog niet aan toe is, want die twee maanden maken dan ook niets meer uit. Ze kan je gewicht aan. Maar het is voor een paard wel een heel rare ervaring als er ineens iemand opzit. Aan weerskanten een been zien, druk voelen op een plek waar ze anders nooit iets ziet?

Een zadel op een rug van een paard is op zich al een rare gewaarwording. Maar een persoon op de rug van een paard naar mogelijkheid nog meer. Als je paard een rare sprong maakt heb je minder houvast en val je. Wil je je paard meteen traumatiseren door een slechte ervaring met de eerste keer opstappen? Alleen omdat jij er "zomaar even" zonder zadel opwilde?

Bereid je paard voor. Leg er in ieder geval een zadel op voordat je er opklimt. Zorg dat degene die ernaast staat weet wat hij doet (de persoon op de grond is belangrijker dan de persoon erop) ga hangen en volg het hele schema...

Maar doe het met beleid....!

Helemaal mee eens!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 00:54

Dat zijn veel tegengestelde adviezen. Hoe groot mijn wens en drang ook is om haar eens te beklimmen, ik wacht er denk ik toch maar mee, ook heb ik om mij heen gezien dat het heel goed kan gaan. Op dat zadel reageerde ze al die keren in principe goed, maar pas toen ze bokte naar Aron voelde ze ineens dat het zadel echt vast lag op haar rug. En dat was natuurlijk eng. Maar gewoon het zadel op haar rug en stappen gaat goed. Nou....nog 3 maanden geduld en dan is ze 3 jaar en dan kan het feest langzaamaan beginnen!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 09:19

jahhh, ik kan gelukkig in juni ook beginnen Haha!
kan ik me helemaal op verheugen.
Ik heb er ook wel n keertje even over gehangen. gewoon 2 passen. Dat ging hel goed.
(maar baloe is ook helemaal zadelmak, tenminste ik heb hem er 1 keer ff mee gelongeerd en dat ging helemaal top )

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 05:27

Wel, ik heb ook altijd grond werk gedaan met Appy. Op een dag besloot ik eventjes met hem te rijden. Ik klom gewoon op zijn rug en begon met hem te stappen. Natuurlijk is die lieve schat ongeloofelijk verwend en heeft hij genoeg vertrouwen in mij om te weten dat alles wel goed zit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:33

Ik vind het onverantwoord om zonder zadel op een groen paard te gaan zitten,
de leeftijd maakt voor mij niet uit ook het gewicht wat ze nog niet gewend is zie ik niet als struikelpunt.

Verder moet je niet vergeten dat de begeleider in zo'n situatie vaak nog belangrijker is als diegeen die er op gaat zitten.
Je moet zo'n persoon voor 110% kunnen vertrouwen, hij mag nooooit loslaten. Laat heem daarom ook handschoenen aantrekken.

Persoonlijk zou ik nog even wachten tot je hem echt wilt gaan rijden.
Je wacht al 2,5 jaar, die paar maanden kunnen er nog wel bij.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:00

als je het doet, zorg dan wel dat ie aan je gewicht gewend is. ga er eerst op hangen enz. er gelijk op gaan zitten vraagt op ongelukken

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:42

zou je niet beter wachten dat ze wat ouder is arabiertje zijn altijd wat later volwassen en uitgegroeit
je moet het zelf weten maar dat is mijn mening ken er genoeg die vroeg zijn ingereden
en allemaal wat mankeren terwijl ze wel rustig aan hebben gedaan maar gewoon te vroeg
ik vind 3.5 / 4 jaar een mooie leeftijd om te beginnen

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:04

Ik vind niet dat je het inrijden aan een leeftijd vast kan hangen. Ieder paard is anders. De een is lichamelijk eerder volwassen de ander misschien geestelijk eerder. De leeftijd van 3 jaar is een richtlijn. Je leest hier nogal eens dat ze wachten tot hij precies drie jaar is en dan rijden maar.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:18

meisje schreef:
zou je niet beter wachten dat ze wat ouder is arabiertje zijn altijd wat later volwassen en uitgegroeit
je moet het zelf weten maar dat is mijn mening ken er genoeg die vroeg zijn ingereden
en allemaal wat mankeren terwijl ze wel rustig aan hebben gedaan maar gewoon te vroeg
ik vind 3.5 / 4 jaar een mooie leeftijd om te beginnen


Dat is onzin, niet alle arabieren zijn laat volwassen, je moet echt per paard kijken. Ze staan er wel bekend om, maar dat is echt niet een regel waaraan je moet vasthouden. En zFranca heeft trouwens al aangegeven dat ze nog even wacht Knipoog

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:02

ik zou gewoon nog even 3 maandjes wachten want ze is bijna 3 jaar en dan kan je er rustig zadelmak maken en als ze 3 is kan je er ook nog wel even 5 sec op zitten(nog maar 2 maandjes je hebt al lanmg moeten w8ten nu nog maar 2 maandjes