Update over mijn Welcome-hengst

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Update over mijn Welcome-hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:56

Zojuist was ik een hele enthousiaste PB over mijn paard aan het schrijven, en toen bedacht ik me dat ik er dan ook wel wat over kon posten, dus voor de geinteresseerden...

Het gaat erg goed met mijn jonge paard. Ik ben hem dus eigenlijk pas echt gaan rijden vanaf het moment dat ik hem mee naar Zweden genomen heb. Hij heeft de hele zomer in de wei gestaan en is in september zadelmak gemaakt. Daarna heb ik hem een paar keer gereden maar ik heb eigenlijk met opzet gewacht tot ik bij mijn trainer was voor ik echt wat met hem wilde doen.

Het is echt verschrikkelijk leuk om met een paard met zoveel kwaliteit te mogen werken. Ik lig iedere keer haast in zwijm op mijn paard, want ik heb nog nooit een paard gehad dat lichamelijk zo in elkaar stak dat de dingen die ik van hem vroeg gewoon heel gemakkelijk gingen.

In het begin had ik wat problemen om hem op een eerlijke manier over de rug te laten lopen. Hij heeft nogal de neiging om zijn hals er flink op te zetten, maar drukt dan zijn rug wat weg en spant zijn onderhals aan: het ziet er zeer spectaculair uit maar je hebt er dus helemaal niks aan. Ik heb hem veel gelongeerd, en nu is het stukken beter. Hij is ronder en losser, en als ik mijn teugel oppak ''is hij er'', echt een openbaring!

Ik heb er vanaf het begin goed op moeten letten om hem echt op eigen benen te laten lopen. Je bent nogal geneigd om heel veel te accepteren van een jong paard, met de gedachte dat hij eerst moet ontwikkelen en dan komt de rest vanzelf wel, maar mijn trainer hamert erop dat hij zich wel op een goede manier ontwikkelt, zodat ik hem straks geen dingen af hoef te leren of een verkeerde bespiering weg moet rijden. Ik ben op deze manier wel veel ''strenger'' voor hem dan ik voor de jonge paarden die ik tot nu aangereden heb was, maar ik zie de voordelen er ook absoluut van in. We zijn eigenlijk continu bezig met niets anders dan hem volledig op eigen benen leren lopen, en controle krijgen over het tempo en de buiging in het lijf/schouderpositie. Zodat hij niet straks 6 of 7 is, en dan vreselijk in de problemen komt in het werk, en het dan alsnog moet leren.

Het allergeweldigste aan dit paard vind ik het goede gevoel dat hij je als ruiter geeft. Het blijft een jong paard, dus het zwabbert nog aan alle kanten natuurlijk, maar je weet onmiddellijk wanneer je goed zit, want dan is het echt *wauw* Dromen

Het is heel erg leuk om zo intensief begeleiding te krijgen. Je krijgt gewoon de kans niet om fouten te maken. Ik heb ontzettend veel geleerd in de afgelopen maanden en hoop hier nog even mee door te kunnen gaan!


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:02

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat! En inderdaad heerlijk wanneer je op een paard zit dat zelf al zoveel "meeheeft"! Toptrainer en toppaard....jullie worden vast een topcombi! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:03

Enorm leuk om te lezen dat het zo goed gaat daar in Zweden, voor hoelang wil je in Zweden blijven? Of is dat een onbepaalde tijd?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:06

Dat klinkt wel geweldig zeg. Als je Pavo cup start kom ik zeker kijken!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:10

Jammer dat zijn foto het doet in je profiel, ben erg benieuwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:12

Ja, en dan staakt hij daar alleen maar Haha!

De hele aanpak is heel erg logisch, maar toch totaal anders dan ik gewend ben. Sven is niet te vergelijken met Nescio in het gevoel dat hij geeft. Ik heb dus het gevoel dat ik compleet opnieuw leer paardrijden, en dat is niet zo makkelijk als je paard het ook allemaal voor het eerst doet. Maar het maakt het wel machtig interessant en leuk, en dus doe ik hard mijn best om er wat van te maken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:14

Klinkt enorm goed, En idd, wij vinden het ook leuk om tehoren hoe het met je paard gaat. Haha!

Nog heel veel succes met hem...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:44

Hee Lot, dat klinkt goed allemaal! Ben blij dat je er zo'n goed gevoel over hebt. Het is toch altijd maar een gok als je een nieuw paard aanschaft, of het allemaal wel klikt en gaat zoals je het in je hoofd hebt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:45

Ah! Ik ben jaloers op je zeg!
Heel gaaf dat het zo goed gaat en dat je zoveel bijleert.
Succes verder!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:51

Lielle schreef:
Dat klinkt wel geweldig zeg. Als je Pavo cup start kom ik zeker kijken!

Yep, same here! Maar wie weet komt er al eerder een gelegenheid, misschien, maar anders wordt het bij de Pavo cup.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 01:06

Leuk om te horen dat het zo goed gaat. En inderdaad fijn om de gelegenheid te hebben om hem onder zo'n goede begeleiding aan te rijden, zodat je er geen fouten in kan rijden, die je er straks weer uit moet werken. Top hoor.
Natuurlijk was het je ook wel gelukt met 1x per week les, gevoel heb je genoeg, maar dit is toch vele malen effectiever en dat is toch mooi meegenomen.
Fijn voor je dat je zo'n fijn paard getroffen hebt.

Navragen is beter dan afvragen.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:00

wat mooi dat het goed gaat in zweden,dat lijkt mij geweldig elke dag een trainer die naar je kijkt. succes!

leef je droom, droom niet je leven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:21

En ik maak natuurlijk ook deel uit van de Boktdelegatie!!! Party!!

Ben erg benieuwd hoe Sir Waverley S (zo was het toch? Haha! ) zich daar laat zien!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:23

Dat klinkt echt geweldig! Ten eerste een paard met zoveel potentie en daarnaast hele goede begeleiding.
Heerlijk hoor, geniet ervan!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:26

Ja, dat klinkt helemaal top...ik zit hier gewoon een beetje mee te dromen!
Hartstikke fijn voor je!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:12

nou dan kan ik niet achter blijven en kom ik ook dus houd ons op de hoogte.
maare klinkt heel erg goed maak je snel foto's?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:51

Hoi Zep wat leuk. Ja de appel valt niet ver van de boom he Vader Welcome heeft jarenlang no 1 op de wereldranglijst van best presterende dressuurpaarden gestaan. Ik bekijk de uitgroei van mijn jonge Welcome met spanning, hoop dat ze net zo goed wordt als de jouwe
groet
saar

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:24

Ik ben echt heel blij voor je dat je nu een paard hebt waar je zo super mee aan het werk kan. Dit is een belofte voor de toekomst, het is je gegunt.
En hou ons op de hoogte van de PAVO cup!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:39

Het leuke is dat Ebba van Essen, de andere ruiter op de stal hier, Welcome zelf dus gereden heeft toen zij op de Havikerwaard reed. Ze vindt hem er overigens helemaal niet op lijken Haha! (Welcome is 4x zo groot, haha!)

Oei, ik hoop maar dat er geen mensen vreselijk teleurgesteld gaan worden straks Haha! maar in elk geval ben ik heel erg blij met m'n paard. Ik zal eens mijn best doen op mooie foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:03

Ja foto's!!! Lachen
Maar wat heerlijk dat het zo goed gaat.
Het lijkt mij ook geweldig om al die goede power en souplesse onder mijn kont te voelen.
En hou ons idd op de hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:12

Leuk dat het zo goed gaat.
Ik vind het jammer dat de beoordeling van Welcome een jaar is uitgesteld (nog geen 10 nakomelingen gepresenteerd), ik was er erg nieuwesgierig naar.
Ik heb al verschillende mooie, goed gebouwde/bewegende veulens en jonge paarden van hem gezien.
Ook die van jou klinkt veel belovend.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:27

heel leuk om te lezen, je schrijft echt heel mooi. en natuurlijk fijn dat het zo ontzettend goed gaat maar dat zei iedereen al Lachen ik heb je verhaal over zweden niet echt gevolgd, maar weet wel dat ik ontzettend graag naar een van die scandinavische landen zou gaan (wie zegt dat nu tijdens zo'n siberische winter?) en ik met plezier volg hoe het ook daar goed gaat Lachen nog veel succes!

Enya - Daya :-)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:12

Leuk om te lezen dat je zo'n vlotte start met je paard maakt. Hij is nog wel heel jong, maar ik neem aan dat je verstandig genoeg bent, en je trainer ook, om hem niet te overvragen. Hoe bevalt Zweden trouwens? Lekker koud Lachen zeker? Mijn zus heeft een jaar in Zweden gewerkt, in Stockholm dan, en die was vol lovende verhalen. Zij woonde dan wel in een appartement en moest zelf voor haar eten zorgen, pfff, duur hoor. Maar ik neem aan dat jij kost en inwoning hebt. Ben je daar in dienst op die stal of ben je voor die trainer daarheen gegaan en ben je "self supporting"? Ben dus gewoon benieuwd/nieuwsgierig Lachen Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:24

Zep schreef:
Ik lig iedere keer haast in zwijm op mijn paard


ben erg benieuwd hoe dat er uit ziet Haha!

maar leuk joh, dat het zo goed gaat! succes verder Lachen

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 14:34

Heej wat leuk om te horen lotje! Ik ben blij dat het zo goed gaat met sven. Het is ook leuk dat ik een beetje voor me kan 'zien' om wel paard het gaat aangezien ik hem een tijdje geleden in het echt heb mogen bewonderen Knipoog Ga zo door, echt hardstikke goed!

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo, UnderIlse, XladyX en 47 bezoekers