Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:45

Als je het mij vraagt, komen er steeds meer mensen met paarden. Vrijwel iedereen kan een paard aanschaffen, een stukje land huren, of least een paard, al dan niet samen met iemand anders. Kleine, te renoveren boerderijtjes worden steeds meer gekocht door de paardenliefhebbers en zijn niet langer voorbehouden en boerengezinnen. Paarden houden is "hot" en hierdoor stijgt het aantal paardenbezitters gestaag.

Wat mij dan echter gruwelijk tegen de borst stuit, is dat er steeds minder paardenmensen lijken te komen.

Wacht eens... zei je zojuist niet dat...? Nee, lees eens goed: Ik maak een duidelijk onderscheid tussen "Mensen met paarden" en "Paardenmensen". In mijn ogen een wezelijk verschil! Iedere boerenpummel kan een "mens met paard" zijn. Het enige wat je daar voor nodig hebt, is geld. Maar omdat je toevallig een mens met paard bent, ben je nog niet per definitie een paardenmens. Dát, dames en heren, is slechts voorbehouden aan de zogeheten "lucky few".

Paardenmens zijn, dat kun je eigenlijk niet leren. Dat ben je of dat ben je niet. Dat is het enige wat niet te koop is in de paardenwereld, jammer genoeg zou ik bijna willen zeggen. Daar waar dure sportpaarden en het perfecte gereedschape en harnachement te koop zijn voor ieder met een bovenmodaal budget, is de feeling die oh zo belangrijk is voor het succesvol paardenhouden, nergens te koop of te huur.

Paardenmensen, je moet ze met een lichtje zoeken. Hoe herken je deze mensen eigenlijk? Niet zozeer aan de collectie Anky-dekjes (het liefst met bijpassende bandages) of het dure merk-zadel in dé mode-kleur van dit seizoen. Ook herken je dit slag niet aan de luxe stallen waar dik ingepakte paarden staan te glimmen, wachtend op de volgende kür op muziek die verreden wordt in Lutjebroek.

Vaak zijn dergelijke mensen te herkennen aan de betoverende uitstraling wanneer ze te paard de ring verschijnen. Het gevoel wat ze geven - meer paardengevoel in hun pinken dan een ander in hun hele (in Cavallo kleding gestoken) lichaam. De Harmonie tussen paard en mens. Het is iets onuitspreekbaars, iets wat je eigenlijk niet uit kunt leggen.

Mensen met verstand, gevoel en een zekere vorm van nuchterheid. Hun paard is hun beste vriend, maar ze zijn ook niet te beroerd om deze vriend met een welgemikte dreun duidelijk te maken dat bepaalde dingen binnen de vriendschap niet getolereerd worden, zonder dat ze daarbij te boek staan als dierenbeulen.

Paardenmensen zijn eerlijke mensen. Zij zijn nuchter genoeg om te weten dat hun kameraad niet van suiker is, maar zullen, in recreatie en in sport, altijd eerlijk zijn tegenover hun metgezel. Ze overvragen niet en luisteren vooral naar wat het paard aangeeft.

Als je mij vraagt met welk type mens ik het liefst van doen heb, dan kies ik voor de laatste groep - de échte paardenman of -vrouw. Eén die niets geeft om uiterlijk vertoon, maar voor wie slechts één ding telt: paardenwelzijn pur sang.

Wat jammer dat er steeds meer mensen met paarden komen. De simpele paardenmens, eenzaam en alleen in de wei, hoofdschuddend en in het gezelschap van zijn beste kameraad, het circus aan zich voorbij ziet trekken.

KiWiKo

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:47

helemaal mee eens Lachen Lachen

echt helemaal!!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:49

zeker weten! Zo denk ik er nou ook over Vork Niks aan toe te voegen. Haha!
Laatst bijgewerkt door Steef op 10-06-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:50

eindelijk eens iemand naar mijn hart!!!!! Haha!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:50

Amen...

Niets aan toe te voegen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:53

Maar .... de mens met paard kan een paardenmens worden, er is dus hoop Sigaar

malih

wauw....hoe je dat om schreven heb.Toppie

Seraphim

Dat heb je heel erg goed verwoord, en ik kan niet meer zeggen dan dat ik het er absoluut mee eens ben.

LDRD

Barmat schreef:
Wat jammer dat er steeds meer mensen met paarden komen. De simpele paardenmens, eenzaam en alleen in de wei, hoofdschuddend en in het gezelschap van zijn beste kameraad, het circus aan zich voorbij ziet trekken.

Zóóóóóó ontzettend eens Ja .

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:54

Erg mooi beschreven Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:55

Ik hoop altijd maar dat ik tot de paardenmens behoor en niet tot die andere categorie Clown
Maar als ik het verhaal zo lees kom ik wel in de buurt, hopelijk denken andere mensen daar hetzelfde over.
Ook al heb ik wél een ankypad Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:57

wat wil je nu eigenlijk bereiken met dit stukje..het is namelijk oud nieuws

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:58

Wauw Barmat, wat heb je dat perfect verwoord zeg. Ook ik kan niet meer zeggen dan: Helemaal mee eens, iedere 2e buurman heeft tegenwoordig een paard, maar om die een paardenmens te noemen?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:02

Wat nou als ik het niet ben? Ik durf van mezelf echt niet te zeggen wat ik ben namelijk. Het enige wat ik weet is dat ik ontzettend m'n best doe om alles goed te doen. Maar ik maak ook fouten...
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 10-06-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:04

druppeltje schreef:
Ik word hier altijd zo onzeker van. Wat nou als ik het niet ben? Ik durf van mezelf echt niet te zeggen wat ik ben namelijk. Het enige wat ik weet is dat ik ontzettend m'n best doe om alles goed te doen. Maar ik maak ook fouten...

Je paard laat het je gerust wel weten wanneer je het fout aanpakt Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:05

tita schreef:

Je hóeft niet te reageren op "oud nieuws" als het je niet interesseert hoor Lachen

Dan klik je gewoon weg en lees je iets wat je wél interesseert, simpel toch?

En ik laat het aan een ieder persoonlijk over wat hij/zij er uit haalt ja of nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:07

Leuk stukje en erg mooi geschreven. Maar ik vind dat iedereen eigen ideeen heeft over het paardenhouden en het omgaan met paarden. Dus waar trek je de lijn tussen paardenmens en mens met paard? Iemand die zijn paard liever niet in de blubber en regen buiten heeft staan kan net zo goed naar zijn paard geluisterd hebben als iemand wiens paard dat totaal niet erg vind. Paarden zijn namelijk ook allemaal anders. Lachen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:07

Ben het helemaal met je eens!
(goed stuk !)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:09

Miss_Montana schreef:
Leuk stukje en erg mooi geschreven. Maar ik vind dat iedereen eigen ideeen heeft over het paardenhouden en het omgaan met paarden. Dus waar trek je de lijn tussen paardenmens en mens met paard? Iemand die zijn paard liever niet in de blubber en regen buiten heeft staan kan net zo goed naar zijn paard geluisterd hebben als iemand wiens paard dat totaal niet erg vind. Paarden zijn namelijk ook allemaal anders. Lachen

Daarom zeg ik ook: Het is aan de persoon zélf hoe hij het stukje interpreteert Lachen

En zoals je ook kunt lezen: een paard wel of niet in de blubber hebben staan is geen garantie voor het al dan niet zijn van een paardenmens Knipoog

*aha*

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

wie ben jij om te bepalen wie een paardenmens is of het andere Clown

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

Ben het ook helemaal met je eens! Ook nog eens erg goed geschreven ja! Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:13

Barmat schreef:
tita schreef:

Je hóeft niet te reageren op "oud nieuws" als het je niet interesseert hoor Lachen

Dan klik je gewoon weg en lees je iets wat je wél interesseert, simpel toch?

En ik laat het aan een ieder persoonlijk over wat hij/zij er uit haalt ja of nee.

Ik vraag me nou gewoon af wat je wilt bereiken en wat is je doel met dit topic of had je gewoon zin om te schrijven Vork

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:13

Wat mooi beschreven, het is helemaal waar. Wat ik wel leuk vind zijn die mensen die hopen dat ze een paardenmens zijn of twijfels hebben of ze het wel helemaal goed zijn Lachen Dat zijn ook paardenmensen, omdat ze het niet vanzelfsprekend vinden en nadenken erover.

Ik ken inderdaad zowel paardenmensen als mensen met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:14

Barmat schreef:
Daarom zeg ik ook: Het is aan de persoon zélf hoe hij het stukje interpreteert

En zoals je ook kunt lezen: een paard wel of niet in de blubber hebben staan is geen garantie voor het al dan niet zijn van een paardenmens

*aha*

Ok, dan begrijp ik het nu beter Lachen Idd, het gaat erom dat je naar je paard te luistert ipv zo graag met een bepaalde stroming mee te willen dat je eigenlijk je paard helemaal vergeet. Dat valt mij idd ook de laatste tijd erg op, dat mensen zo met de kudde meelopen en denken daarmee het beste te doen voor hun paard, dat het paard zelf genegeerd wordt.

Het is idd een stukje wat iedereen anders kan interpreteren Ja

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:15

Erg mooi geschreven!
Ik probeer ontzettend hard om een paardenmens te zijn/te worden.
Maargoed, ik hou ook van setjes. Maar duizend keer meer van mijn paard natuurlijk!
Ze is mijn soulmate Bloos