Het vrekkentopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Het vrekkentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:08

Paarden hebben is duur. En firma's allerhande doen hun uiterste best om het nog duurder te maken door ons allerlei ditjes en datjes aan te smeren die zogezegd nodig zijn voor paarden maar die alleen maar geld kosten.

Vandaar dit topic: welk middel uit grootmoeders tijd of uit de supermarkt gebruik jij om je paard te verzorgen? Heb je een goed trucje om te besparen op en om je paard? Post het dan hier!

Voordat ik half bokt over me heenkrijg: het is niet de bedoeling om op essentiele dingen als goede voeding en verzorging te gaan beknibbelen.

Breghje

Re: Het vrekkentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:13

Leuk topic!

Ik heb standaard Biotex in de zadelkast staan om wondjes aan hoeven ed uit te soppen ipv idd dure middeltjes.

Als mok middel heb ik brandnetels om te eten(ondersteunt de nieren en geeft afweerboost) samen met uierzalf gemengd met zwavelbloempoeder om te smeren. Kost maar een paar euro, doe er al jaaaren mee. En als je elke x kleine hoeveelheden aanmaakt bederft het ook niet.

Helaas heb ik nog niets gevonden wat als vliegenspul zo goed werkt als Bremsen, dus daar hoop ik dat er iemand mee komt.

Zal verder nog eens denken en kijken straks in mijn kast wat ik nog meer heb, deze schoten me zo te binnen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:16

Wat ik heb:

- koop nooit hoefvet, zet je paard in een bakje water: is véél beter en kost niets

- groene zeep en conditioner uit de aldi wassen de staart even mooi als paardenshampoo en antiklit

- als je één keer investeert in een goede vliegendeken hoef je daarna niet meer te klooien met vliegenspray

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:37

Koop alleen spullen wanneer dat ook noodzakelijk is.
ik heb twee hoofdstellen, 4 dekjes, poetssetje en verder wat strikt noodzakelijk is. De rest voor voor de freaks; ik onderhoud daar liever mijn vrachtwagen van.........

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:38

Ik gebruik om te longeren gewoon een normaal touw bij de longeersingel ipv dure bijzetteugels...en het werkt net zo goed

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:42

Handig topic ik ben benieuwd wie er nog meer nuttige tips heeft!

Antivlieg spray kan je ook maken met Azijn, water en citroen druppels (Ik geloof bij de Kruidvat)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:23

Ik gebruik idd nooit geen hoevenvet. In de zomer kiepen we de waterbak regelmatig om en halen ze tijdens het drinken vanzelf hun natte voetjes.

Wassen met zeep doe ik nooit. Het meeste vuil is er prima met water en een borstel af te krijgen.

Het gros van de wonden, zeker de oppervlakkige hebben geen smeerseltjes, zalfjes en spray nodig.

De paarden gaan in de winter allemaal op blote voeten. In de zomer hebben een aantal helaas toch een ijzer nodig.

Vliegenspray vervliegt vaak snel. Ik gebruik het dus nooit. Staart, 4 benen en een keer schudden (of een modderbad) zijn ze al een heel eind mee geholpen.

Veel dekens voegen weinig toe. Sterker nog alle paarden kunnen ip zonder.

Wees zuinig met wat je uitmest. Er wordt ontzettend veel goed strooisel op de mesthoop gegooid.

Bewaar reserve onderdelen. Een kapot halser is vaak nog prima te repareren met een karabijnhaak.

De meeste paarden hebben weinig nodig. Veel suplementen voegen niks toe of belasten het lichaam alleen maar meer.

Bandages, peesbeschermers, strijklappen zijn voor veel paarden niet nodig.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:33

Voor de mok gebruik ik meestal de babybillen zalf van het Kruidvat. Kost niet veel, smeert goed uit, blijft lang zitten en het werkt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:34

-Ik ben nogal 'zuinig' op dekjes e.d., ik heb één halster en een reserve, en ik ga geen halster bijkopen omdat het kleurtje zo leuk is. Hetzelfde met dekjes, 2 goede, en eentje reserve, en daar blijft het bij Lachen
-dingen zoals bandages, oornetjes,... heb ik ook niet maar heeft hij ook niet nodig Knipoog
-tegen mok gebruik ik hoevenvet, het is dan nog niet echt mok maar zo'n enkel korstje, een beetje hoevenvet erop gedurende enkele dagen en het is weer helemaal verdwenen
-als anti-vliegenspul een mengeling van azijn, dettol, water, teatree-olie,.. in een literfles, werkt zelfs beter dan de sprays vind ik

Ik ben benieuwd naar andere tips!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:41

Solleke_Noah schreef:
-Ik ben nogal 'zuinig' op dekjes e.d., ik heb één halster en een reserve, en ik ga geen halster bijkopen omdat het kleurtje zo leuk is. Hetzelfde met dekjes, 2 goede, en eentje reserve, en daar blijft het bij Lachen
-dingen zoals bandages, oornetjes,... heb ik ook niet maar heeft hij ook niet nodig Knipoog
-tegen mok gebruik ik hoevenvet, het is dan nog niet echt mok maar zo'n enkel korstje, een beetje hoevenvet erop gedurende enkele dagen en het is weer helemaal verdwenen
-als anti-vliegenspul een mengeling van azijn, dettol, water, teatree-olie,.. in een literfles, werkt zelfs beter dan de sprays vind ik

Ik ben benieuwd naar andere tips!

Zou ik daar het "recept" van mogen? Ben altijd op zoek naar iets dat werkt, maar tot nu toe was er niets dat de Bremsen Bremsen kon verslaan...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:19

Ik moet het nog eens opzoeken, want een vriendin maakt het altijd voor mij Lachen

edit: het stinkt wel nogal Haha!

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:25

Ik gebruik voor de mok van liz nu gewoon uiercréme, en dat werkt ook..

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:30

-Ik pak altijd sudocreme tegen mok.
-Vliegenspray maak ik van hersthoornolie, citroen olie, advokado olie en tea tree olie.
- shampoo/ conditioner van de kruidvat (werkt net zo goed als paarden shampoo)

Volgens mij zou je ook zelf anti klit kunnen maken, heb daar alleen geen recept voor...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:31

Goudsbloemkruiden en daar gekookt water op gieten en af laten koelen en dan de ogen mee schoonmaken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:35

Wondjes , sudocreme. Nu met de vliegen moet ik die beschermen ivm irritatie en infectierisico.
Deken helaas nodig met eczemer. Al hoop ik dit met voer, arbeid, verzorgingsspul en antivlieg onder controle te krijgen. Heb nu in elk geval geen jeukreactie meer als ik hem inwrijf met verzorgingsspul, Joepie!
(Heb nu nl meer plekjes van de deken dan van het gestopte schuren)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:36

Solleke_Noah schreef:
Ik moet het nog eens opzoeken, want een vriendin maakt het altijd voor mij Lachen

edit: het stinkt wel nogal Haha!

dat doet Bremsen ook, dus dat maakt me niet uit. Als je wilt, heeeeel graag!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:37

zammetje schreef:
-Vliegenspray maak ik van hersthoornolie, citroen olie, advokado olie en tea tree olie.

Volgens mij zou je ook zelf anti klit kunnen maken, heb daar alleen geen recept voor...

Graag ook hier het "recept" van aub?

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:42

Breghje schreef:
zammetje schreef:

Graag ook hier het "recept" van aub?

Mij mag je die recepten ook sturen Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:24

Hier het recept:
"Je neemt gewoon een fles (= cola of water of eendert wat). je hebt azijn, dettol en water nodig. Van elk product 1/3de van de fles vullen en goed schudden. Je kan er ook een citroensap (mag een hele zijn) en lookpoeder indoen Knipoog (als extraatje kan je er ook teatree-olie of hersthoornolie bijdoen)"

Hopelijk werkt het Lachen Bij mij werkt het toch wel heb ik de indruk.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:36

Ik heb eigenlijk niet het gevoel dat al die zelfgemaakte vliegenspulletjes werken. Het stinkt vreselijk, maar daar is ook alles mee gezegd Haha!

rijden jullie wel eens met een vliegendeken? Je hebt er tegenwoordig met zadel-uitsparing. Dan moet je maar een keer iets kopen en heb je zeker geen last meer van vliegen op je paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:43

Van oude kapotte dekens en halsters haal ik altijd de sluitingen die nog goed zijn af Lachen. Heb zo op die manier al regelmatig dekens/halsters aan een werkende sluiting kunnen helpen.

Zoals Zammetje de vliegenspray maakt (met hertshoornolie) is ook zoals de meeste commerciele vliegensprays eruit zien. Hertshoornolie is het werkende bestanddeel tegen dazen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:51

Had mezelf niet als vrek bestempeld maar als ik sommige dingen zie die hier worden genoemd val ik er toch onder Clown

2 dekjes, 1 hoofdstel, 1 paar beschermers, 1 zadel, 1 cap (blauw zodat ik ook met wedstrijden dus meteen met mijn jasje match)

Ik heb duur zadel, maar dat is investering omdat het altijd aanpasbaar is op alle paarden. Dus 1x investering maar uiteneindelijk besparing.

Geen dure poetshanschoenen, maar gewoon ordinaire schapen wol, heel vachtje kun je jaar mee doen en je paard gaat er van blinken, kan geen spray of borstel tegen op Lachen

1 leren halster per paard, kun je jaren mee doen (die van ons zijn 20 jaar ondertussen Bloos Bloos! ) en als er wat kapot is, is het heel makkelijk te maken. Heb voor 2 paarden nu wel 1 reserve liggen inmiddels, voor 30 euro op de kop getikt in equitana Lachen

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:21

*Typt net een uitgebreid bericht is het foetsie*

Tip 1 Bedenk of je paard wel ijzers nodig heeft,vaak is het meer een gewoonte dan een noodzaak
Tip 2 Laat je paard veel buiten staan en bespaar op je strooisel
Tip 3 Als je je paard niet echt in het zweet traint heb je geen dekens nodig
*Nee ik ben geen Natural* Clown
Tip 4 wormenkuren zijn bij Vroegop altijd heel voordelig
Tip 5 Sla je slag bij setjesfreaken die véél kopen en weinig gebruien en dus voor een leuk prijsje verkopen Tong uitsteken

Scheelt een hoop geld en niks ten nadele van je pony/paard Lachen

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:31

Als anti-klit heb ik wel eens goed verdund wasverzachter zien gebruiken. Bij mijn vorige verzorgpaard deed de eigenaresse dat er altijd in. Werke goed. Enige nadeel was dat het zo lekker ruikt Clown Dus in de zomer lekker veel vliegjes Tong uitsteken

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:35

samantha21 schreef:
Als anti-klit heb ik wel eens goed verdund wasverzachter zien gebruiken. Bij mijn vorige verzorgpaard deed de eigenaresse dat er altijd in. Werke goed. Enige nadeel was dat het zo lekker ruikt Clown Dus in de zomer lekker veel vliegjes Tong uitsteken

gaat dat niet verschrikkelijk jeuken?