Ik heb het een beetje gehad..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Ik heb het een beetje gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:46

Hay bokkers, ik moet eventjes mijn verhaaltje kwijt.

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mijn paard gekregen. Mijn eerste echt eigen paard. Het is een geweldige ingetogen paard en zeker een heel goed leerpaard voor mij. Alleen is hij voor mij groot, breed en lang en aangezien ik van de manege afkwam erg moeilijk om te rijden. (ik was manege fjorden enz. gewent). Odiso had ook 2 jaar stilgestaan, beetje als stalvulling gedient.

Ik les nu met hem ook 1.3 jaar ongeveer. In het begin ging ik met grote sprongen vooruit afgezien lichamelijke klachten aan vooral mijn heupen. Ik kreeg steeds meer plezier met hem te rijden en we trainden kei en keihard.

Maar de laatste tijd lukt het allemaal niet meer zo. Als ik de stal of de wei inkom kijkt hij niet eens naar me om. Hij geeft me niet het gevoel dat hij mij graag ziet. Ook met rijden gaat het niet goed. Ik wil zo graag hoger komen in de dressuur en Odiso lijkt het helemaal niets meer aan te vinden. Ik train minder omdat ik er ook minder plezier in heb en het lijkt toch of het niets uitmaakt.

Ook lichamelijk zegt mijn lichaam steeds vaker nee.. Ik kan gewoon NIET zitten, het doet pijn aan mijn heupen en mijn benen (ik loop ook bij de fysio). Ik krijg mijn houding ook niet goed terwijl ik er zo hard aan werk..

Kortom, ik weet niet of Odiso wel het juiste paard is voor mij.. Ik voel me nu behoorlijk slecht dat ik zo over hem praat en ook tegenover mijn ouders aangezien zij echt gek op hem zijn. (ik weet niet of mijn verhaal wel duidelijk is..)

Ik voel me nu echt een verwend nest dat haar paard niet goed genoeg vind.. argh!

Naja, bedankt voor het lezen van mijn zeur verhaaltje..

x_Lys

Re: Ik heb het een beetje gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:52

Meisje Ach gut ik vind het juist zo goed gaan met Odis Bloos maar dat is natuurlijk van buitenaf makkelijk te zeggen.
Is het niet een tijdelijke dip?
Je hebt natuurlijk in het verleden ook al wel meer wat problemen gehad. En ik kan wel zeggen tegen je het gaat super het ziet er super uit, maar wat jij ziet en voelt daar kan ik nisk aan veranderen.
Wil je ook graag helpen maar hoe?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:52

Lastige situatie. Misschien zou je even een rijpauze in kunnen lassen en je paard gewoon 1 a 2 maanden lekker stil kunnen zetten. En probeer is na te gaan waarom je paard niet lekker in z'n vel zit, lichamelijke klachten, stalling of (te weinig afwisseling in) het rijden. En dat je zelf ook nog lichamelijke klachten heb is zeker niet leuk, misschien kan je voor jezelf ook even een pauze in lassen zodat je lichaam kan herstellen (ik weet natuurlijk niet wat je precies hebt en of dat dan mogelijk zou zijn) Succes ermee iig!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:53

Dat vind ik ook een goede Ja je gaat hem dadelijk vast missen! En hij jou ook!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:56

Ik heb nog zoveel wedstrijden staan die ik heel graag wil rijden dus stilzetten gaat dan pas na de zomervakantie worden.

Volgens mij zit Odies zelf wel lekker in zijn vel. Het paard heeft het super op stal. Hij staat of met 2 of met 4 anderen in een nette weide, heel de dag. En 's nachts op stal, precies hoe hij het wilt..

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:57

x_Lys schreef:
Dat vind ik ook een goede Ja je gaat hem dadelijk vast missen! En hij jou ook!

Ik ben het ook eens met Marijkjuh.
Je zegt ook dat je vooral dressuurtraining met hem rijd.
Misschien kan je is wat afwisselen, zoals bijvoorbeeld eens een buitenrit maken.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:58

Ik rij ongeveer 2x per week buiten, maar vaak wordt hij dan te fel waardoor ik er minder plezier in heb. Hij krijgt ook vaak vrij, we springen welleens en longeren. Afwisseling genoeg Ja

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:01

Je kan ook eventueel iemand vragen hem te rijden/verzorgen voor mischien 1 of meer dagen per week. Dan kan jou lichaam ook een beetje bijkomen. Als je de mogelijkheid hebt iemand te kunnen kiezen die redelijk hoog in de dressuursport rijdt wordt je paard toch nog wel goed getraind. Grondwerk is goed voor de band. Rijd je alleen of mag hij ook los en wordt hij gelongeerd? Je kan mischien ook wel met hem buitenrijden is goed voor je paard en je bent er even tussenuit. Lachen

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:01

x_lieze schreef:
Ik rij ongeveer 2x per week buiten, maar vaak wordt hij dan te fel waardoor ik er minder plezier in heb. Hij krijgt ook vaak vrij, we springen welleens en longeren. Afwisseling genoeg Ja

Oke, daar ligt het dus niet aan Knipoog
Misschien moet je hem na de zomervakantie dan toch maar een aantal weken/ maand stilzetten?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:04

heee misschien wordt het allemaal een beetje teveel "moeten" voor je en te weinig hobby? dat gevoel heeft denk ik elke paarde-eigenaar wel eens hoor.
wat bij mij heel erg geholpen heeft is een leuke enthousiaste bijrijdster!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:05

x_lieze schreef:

Ga je alleen naar buiten? met een rustig paard wil het ook weleens helpen. Hoevaker je gaat hoe leuker het voor beide wordt:). Ik rijd vaak met mijn pony buiten (bijna altijd:P) ik vind de bak nogal saai. En Hij is ook erg fel buiten. Als hij gaat gaat hij maar dat doet hij verder nooit. OP de terugweg is hij op 1 pad niet te houden en als ik niet wil dat hij gaat galoperen mijd ik dat pad. Lachen Ga anders ervoor even longeren of rijden. Dan is hij waarschijnlijk wel rustiger(als hij niet op blazer lijkt danxD)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:06

Ga meer "gezellige" activiteiten doen. Lekker een dag alleen poetsen, lekker wandelen, bitloos rijden, spelen in de bak. Echt waar! Doe het, het zal helpen Ja

Maar zijn er geen veranderingen gebeurt in/om de stal? Nieuwe stal? Nieuwe paarden? Nieuwe mensen? Ander voer?? Dat kan er ook mee te maken hebben...

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:08

roxxxiejjj schreef:
Je kan ook eventueel iemand vragen hem te rijden/verzorgen voor mischien 1 of meer dagen per week. Dan kan jou lichaam ook een beetje bijkomen. Als je de mogelijkheid hebt iemand te kunnen kiezen die redelijk hoog in de dressuursport rijdt wordt je paard toch nog wel goed getraind. Grondwerk is goed voor de band. Rijd je alleen of mag hij ook los en wordt hij gelongeerd? Je kan mischien ook wel met hem buitenrijden is goed voor je paard en je bent er even tussenuit. Lachen

Hij is heel eenkennig en van mijn ouders mag ik geen bijrijder dus dat doe ik hem niet aan. Grondwerk heb ik het geduld niet voor en ik heb het welleens geprobeert maar dan gaat hij maar een beetje sjokken en saai staan kijken dus ik heb het idee dat hij dat ook niet geweldig vind Nagelbijten / Gniffelen . Ik rijd bijna altijd alleen, hij mag los in de wei en hij word 1x per week gelongeert. Buitenrijden doe ik ook 2x per week en na het rijden ga ik vaak nog eventjes buiten uitgalloperen als de grond goed is Ja

[quote="roxxxiejjj"]
Ga je alleen naar buiten? met een rustig paard wil het ook weleens helpen. Hoevaker je gaat hoe leuker het voor beide wordt:). Ik rijd vaak met mijn pony buiten (bijna altijd:P) ik vind de bak nogal saai. En Hij is ook erg fel buiten. Als hij gaat gaat hij maar dat doet hij verder nooit. OP de terugweg is hij op 1 pad niet te houden en als ik niet wil dat hij gaat galoperen mijd ik dat pad. Ga anders ervoor even longeren of rijden. Dan is hij waarschijnlijk wel rustiger(als hij niet op blazer lijkt danxD)
[/qoute]

Ik ga altijd alleen omdat ik niemand heb om mee te gaan. Ik sta op een pensionstal voor 4 personen en de rest van de paarden zijn al ongeveer 10 jaar niet van het erf afgeweest en er rijd iemand niet. Verder is het hier niet echt geweldig buitenrijden in de gevaarlijke polder

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:09

adnariM schreef:
Ga meer "gezellige" activiteiten doen. Lekker een dag alleen poetsen, lekker wandelen, bitloos rijden, spelen in de bak. Echt waar! Doe het, het zal helpen Ja

Maar zijn er geen veranderingen gebeurt in/om de stal? Nieuwe stal? Nieuwe paarden? Nieuwe mensen? Ander voer?? Dat kan er ook mee te maken hebben...

Weet je wat het is. Het helpt dus niet Nagelbijten / Gniffelen
Hij vind al die dingen helemaal niets aan. Bitloos gaat hij met me aan de haal, poetsen word hij ongedurig van en gaat dan net doen alsof alles eng is, spelen in de bak, geen idee hoe.. hij staat stil en sjokt een beetje.. hij wil gewoon écht niet

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:10

x_lieze schreef:
roxxxiejjj schreef:

Hij is heel eenkennig en van mijn ouders mag ik geen bijrijder dus dat doe ik hem niet aan. Grondwerk heb ik het geduld niet voor en ik heb het welleens geprobeert maar dan gaat hij maar een beetje sjokken en saai staan kijken dus ik heb het idee dat hij dat ook niet geweldig vind Nagelbijten / Gniffelen . Ik rijd bijna altijd alleen, hij mag los in de wei en hij word 1x per week gelongeert. Buitenrijden doe ik ook 2x per week en na het rijden ga ik vaak nog eventjes buiten uitgalloperen als de grond goed is Ja

roxxxiejjj schreef:
Ga je alleen naar buiten? met een rustig paard wil het ook weleens helpen. Hoevaker je gaat hoe leuker het voor beide wordt:). Ik rijd vaak met mijn pony buiten (bijna altijd:P) ik vind de bak nogal saai. En Hij is ook erg fel buiten. Als hij gaat gaat hij maar dat doet hij verder nooit. OP de terugweg is hij op 1 pad niet te houden en als ik niet wil dat hij gaat galoperen mijd ik dat pad. Ga anders ervoor even longeren of rijden. Dan is hij waarschijnlijk wel rustiger(als hij niet op blazer lijkt danxD)
[/qoute]

Ik ga altijd alleen omdat ik niemand heb om mee te gaan. Ik sta op een pensionstal voor 4 personen en de rest van de paarden zijn al ongeveer 10 jaar niet van het erf afgeweest en er rijd iemand niet. Verder is het hier niet echt geweldig buitenrijden in de gevaarlijke polder

Oke. Dat is dan heel vervelend! Zijn er ook geen maneges in de buurt waar mensen staan die mee kunnen? Lachen

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:11

Is het een idee om er een osteopaat bij te halen?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:12

Hij heeft niets lichamelijks, Osteo is langs geweest, en er is een nieuw zadel. Er zit niets meer knel oid

En ik sta aan nogal een gevaarlijke weg anders was ik wel een paar keer naar huis gereden oid (5km verderop). Maar dat durf ik niet aan met die snelle autorijders

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:20

Hmm oke...Vitaminespuit?
Heeft hij met deken gestaan? Zoja... al af? Hoelang al?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:21

Ja hij staat nu zonder deken, sinds uhm 3/4 weken denk ik.
Maar dit gevoel heb ik al best wel lang eigenlijk Bloos

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:23

Oke, dus daar kan het niet aan liggen?
Moeilijk...

Wanneer heb je je eerst volgende wedstrijd weer?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:24

1 Juni, maar er moet zoveel nog verbeterd worden..

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:29

Kun je niet nu 3/4 dagen rust geven? Daarna een dag longeren, dan rust, dan rijden?
Heb je nog steeds les? Kan die je niet helpen het hem wat leuker te maken? Of rij gewoon eens in de bak zonder dat hij persee netjes moet lopen. Gewoon lekker lang en laag, of helemaal niks. Gewoon met een los teugeltje. Misschien beetje balkjes draven. Lekker relaxt rijden, en dan weer rustig oppakken?

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:31

Die bijrijder vind ik dat je nog steeds zelf moet bepalen.. jij moet met het paard over weg kunnen niet je ouders.
Anders gaan die hem toch lekker rijden Bloos als ze het allemaal zoveel beter weten Bloos

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:33

Hm ik heb woensdag pas les, dus opzich zou het wel kunnen Ja
Balkjes draven kan ik ook wel doen Ja
Maar ik kan beter gewoon niet rijden dan want los teugeltje gaat hij misbruik van maken Ja (ja het is een makkelijk paard maar om hem daarna weer goed aan het lopen te krijgen ben je weer een paar dagen verder)

In de vakantie had ik hem trouwens om de dag op ons gemakje gereden, wel gewerkt maar niet lang en niet te intensief

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:34

ga lekker met hem naar het bos doe leuke dingen, n ontspan misschien zit je wel in een dip...... (met mij gaat het soms de ene week echt super, en loopt hij zijn kunstjes ens en de andere week is het prut Clown ) maar daarna gaat het gewoon goed. kijk het even af, misschien ligt het er ook aan dat je niet zo lekker in je vel zit vanwege je heupen? Knipoog