Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:26

Hallo bokkers,

Nou, ik wil toch even van de afschrijven.
Denk dat dit een vrij lang verhaal zal gaan worden, dus als je geen tijd/zin hebt........................ Knipoog
(Na het typen even doorgekeken en inderdaad, het is een heel lang verhaal, maarja het zijn dan ook 2 jaar die beschreven worden Knipoog )

Vele van jullie hebben mijn topics misschien wel gevolgd. Ik heb Silence nu ruim 2 jaar en die 2 jaar zijn bepaald niet makkelijk geweest. Vooral het begin was een grote ramp. Zowat dagelijks lag ik ernaast en Silence liet me elke 5 minuten alle hoeken van de bak zien. Er was totaal geen klik tussen ons. Heb heel wat keren van wanhoop in tranen bij hem gestaan.
Vanalles geprobeerd en uiteindelijk de DA erbij gehaald. 3 verschillende en alle drie raadde ze aan om met een springmutsje te gaan rijden. Alle drie kwamen ze tot de conclusie dat Silence extreem gevoelige oren heeft en dus extreem gehorig is.
Met dat mutsje kwam er zeker een verbetering. Gelukkig ging het allemaal stukken beter.
Maar na een half jaar begon het weer en al het plezier in het paardrijden verdween met de dag meer en meer.
Steeds vaker ging ik nadenken over verkopen, want dit was niet mijn idee van een (2e) eigen paardje toen we Silence kochtte.
Ik wilde leuke dingen doen en een paardje hebben waar ik veel mee kon doen. Maar dat ging allemaal niet.
Overgestapt naar een nieuwe stal en nieuwe instructeur. Dat ging in het begin erg goed, maar als snel werd de lat voor Silence en mij veel te hoog gelegd door hem. Met als gevolg dat ik de lessen niet meer fijn vond en dat Silence contine in verzet kwam, omdat hij het gewoon niet aankon.
Dus met die lessen gestopt om een pauze in te lassen.
Maar zelf kwam ik ook totaal niet verder. Het is zo ontzettend moeilijk om rust in Silence te krijgen.
Die is zo ontzettend druk in zijn bolletje, dat hij je regelmatig tot wanhoop drijft......
Telkens weer kwam het idee van verkopen terug naar boven...betrapte mezelf er steeds vaker op dat ik op internet aan het zoeken was tussen paarden die te koop staan op o.a. marktplaats en hier op bokt.
Zelf heb ik toen een verkoopadvertentie voor Silence geschreven die echt recht uit mijn hart kwam. Ben daar ook 100% eerlijk in geweest. Maar ik kon gewoon niet op de knop ´verzenden´ klikken, ik kon mijn maatje niet te koop zetten.
Want mijn maatje was het ondertussen best wel geworden. Niet met rijden, maar wel in de omgang.
Op de grond vertrouwde hij mij en die dagen waren dus wel leuk. Ik betrapte mezelf erop dat ik nog maar 1, hoogstens 2x per week erop zat en dat was met de les (nieuwe instructrice waar het gelukkig wel beter gaat).

Maar dit was niet mijn idee van een eigen paardje natuurlijk. Iedereen wil met plezier een eigen paard onderhouden en dat plezier was er dus gewoon niet.
Goed gesprek gehad met mam over nu wel of niet verkopen. Ik vond dat de knoop dus echt doorgehakt moest worden.
Ondertussen stapelde de problemen zich maar meer en meer op en ontwikkelde zich ook een groot trailerprobleem met dank aan de zadelmaker.
Dolgelukkig dat we eindelijk een trailer konden kopen na lang sparen, werd dat geluk vrijwel meteen overschaduwd door een doodsbang paard. Na flink wat oefenen hadden we hem zo ver dat hij er op stal redelijk snel op stond.

In de tussentijd had ik in het paardentijdschrift ROS een oproep gezien voor een clinic van Klaus Ferdinand Hempfling, waarbij ze probleempaarden zochten voor een clinic in Wanroij. Ik zei tegen mam...ik geef ons hiervoor op, misschien worden we uitgekozen.
En inderdaad....dolblij was ik, dat wij uitgekozen waren.
Heb meteen een grens getrokken toen....als dit niet zou helpen....dan ging Silence toch de verkoop in.

Op 19 april onze eerste endurance wedstrijd gereden, maar ook dat ging niet geheel vlekkeloos.
Onder de rit een aantal problemen gehad en toen we naar huis moesten ging het weer totaal niet.
Ondertussen was het hele terrein al leeg en wij stonden daar maar met een paard dat niet op de trailer ging.
Uiteindelijke 1,5 uur later toch erin, dus we konden gelukkig toch nog naar huis.

In die week erna totaal niet gereden, omdat ik er echt gewoon geen zin in had. Zat er gewoon helemaal doorheen met hem.
Ik ging de schuld ook steeds meer en meer bij mezelf zoeken, dacht dat ik gewoon gigantisch fout bezig was.
Maar toch twijfelde ik daar ook weer over, want waarom zou hij anders in de omgang wel zo lief zijn...

Maar gelukkig was op 26 april de clinic waarvoor we uitgekozen waren.
Diep van binnen, had ik al mijn hoop op die clinic gezet omdat ik wist dat hij anders weg zou gaan.
En al mijn hoop was niet voorniks geweest.....wat een geweldige dag hebben we daar gehad en wat hebben we veel geleerd.
Klaus wist me ontzettend veel te vertellen over Silence en ook waar zijn problemen vandaan komen.
En wat was dat een pak van mijn hart....de problemen liggen totaal niet bij mij. (ik ga er alleen niet helemaal goed mee om, omdat ik niet wist wat er mis was, maar de problemen zijn dus niet bij mij begonnen)
Alles heeft te maken met zijn verleden.
(voor de geinteresseerde, alle details staan in dit topic:
[VVDD] Onze clinic bij Klaus Ferdinand Hempfling. )
Er viel zo´n last van mijn schouders die dag...zoveel werd er duidelijk, ongelofelijk.
Dolblij was ik, dat ik wist wat er (deels) aan de hand was, maar ook minder blij was ik met de toekomst...
De problemen liggen dus helemaal in de basis en in het vertrouwen dat Silence in mensen heeft. (In zijn geval dus....geen vertrouwen). Dus aan mij de taak om helemaal van voor af aan met hem te beginnen.
Om helemaal aan het eerste puntje van vertrouwen te gaan werken en dat heel langzaam op te bouwen.
Ontzettend veel grondwerk komt hierbij kijken (toch z´n voordeel dat ik daar al zoveel mee bezig ben geweest) en voorlopig niet rijden.
Toen we naar huis moesten was het weer een drama wat resulteerde in 2,5 uur werken voor we hem op de trailer hadden met een paardje dat gewoon echt uit pure angst stond te trillen en te zweten.

Op weg naar huis alles op mij in laten werken en een besluit genomen.
Trailerladen.....dat gebeurd voorlopig niet meer.
Wedstrijden....dat gebeurd voorlopig niet meer.
Rijden............dat gebeurd voorlopig niet meer, alleen in de leuke vorm, van bosritten (aangezien Silence dan voor de volle 100% ontspant omdat hij het zo leuk vind)
Grondwerk......dat is wat er voorlopig gaat gebeuren. Helemaal van het aller eerste begin af.

Alle dingen waar ik dus zo naar uitgekeken heb komen dus allemaal te vervallen. Op zich heb ik het daar erg moeilijk mee gehad, maar van de andere kant is het natuurlijk voor een goed doel,.......het welzijn van mijn paardje.
En als er iets belangrijk is, vind ik het dat wel.


Ondertussen daar nu dus bijna 2 weken mee bezig en ik moet zeggen dat ik al een ontzettend groot verschil merk.
Ik werk vanuit de oefeningen die Klaus me heeft meegegeven en Silence is zeker al veranderd.
Hij heeft meer rust in zich op bepaalde momenten en zijn aandacht wordt al steeds meer en meer en ook beter op mij gericht.

Ook heb ik nog een reading laten doen bij Nancy van stal Danae en zij bevestige vrijwel alles wat Klaus ook heeft verteld (zonder te weten wat Klaus had gezegd). Ook merkte zij op, dat Silence zich nu al fijner voelt over wat betreft het nu gaat.
Dus toch wel een teken dat er verbetering in zit.

We zijn er nog lang niet en dit was ook totaal niet mijn idee van opnieuw een eigen paardje.
Maar als Silence zich er beter door gaat voelen en het tussen ons hierdoor beter zal gaan....
Dan is het het voor de volle 100% waard.

We gaan er dus voor, zorgen dat Silence gewoon echt mijn maatje wordt.
Ik doe het graag voor hem, met alle liefde en plezier.

Dus het roer gaat helemaal om en hopelijk zal alles snel positief veranderen.....

Ik moest het even van mij afschrijven.
Dank je wel voor het lezen van mijn verhaal.
Laatst bijgewerkt door Silence op 08-05-08 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Berichten: 5241
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:51

Zo dat is idd een verhaal. Ik hoop echt dat het steeds beter blijft gaan en dat je weer samen met je paardje plezier gaat hebben. Ik zou in elk geval geen planning meer maken voor de toekomst, alleen maar afwachten wat op dat moment kan. Silence mag van geluk spreken dat hij een baasje heeft wat wil helpen. Heel veel succes met hem.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:53

Dank je wel voor je lieve berichtje.
Alle plannen zijn inderdaad van de baan.
Het enige dat wel blijft staan is de vakantie op de Veluwe.
Daar heeft hij vorig jaar ook zo van genoten, dat wil ik graag nog wel doen.
Maar voor de rest plannen we helemaal niks.
Vanzelf zien hoe het gaat, alleen maar leuke dingen doen en veel vertrouwen samen opbouwen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:49

Veel succes! Ik gun elk paardje zo'n baasje!!

tender_yon
Berichten: 256
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: zundert

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:52

meid ik heb je verhaal door zitten lezen
en ik kan alleen maar bewondering voor je hebben
hoe jij met je paardje om gaat
ik wens je heel veel suc6 maar julie gaan het vast een zeker redden samen !!!!!!!!!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:58

Goed dat je met behulp van KFH (om het kort te houden Knipoog ) zoveel vooruitgang hebt geboekt met Silence. Soms moet je misschien even een paar stapjes terugdoen. Dat is erg moeilijk (en soms niet leuk), maar op de lange termijn haal je er zeker voordeel uit. Als de basis bevestigd is kun je steeds een stapje verder gaan. Ik hoop (en ga er stilletjes vanuit) dat jullie over een poos weer lekker alles kunnen doen wat jullie eerst ook deden. MAAR dan met ontspanning en plezier! Zet hem op samen!

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:59

Heb allebei de topics 'even' gelezen en in je profiel gespiekt.
Wat een schitterende pony is Silence en wat doodzonde dat hij in het verleden waarschijnlijk onkundig en lomp is behandeld. Verdrietig
Heb veel respect voor alles wat je voor hem doet, heel veel succes de komende periode!

Jenniferr

Berichten: 496
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Almere

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:00

Vind het heel knap van je!
En dat je voor hem vecht en niet zomaar opgeeft!
Heel veel succes!!!

kally
Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:10

Fijn hoor, dat je op deze manier toch verder kunt met je paard.....
De meeste doen na zo'n periode hun paard gewoon weg en dan kun je
wel raden wat er meestel met zo'n dier gebeurt......
Zou zeggen heel veel succes en plezier gewenst......

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:28

Isabonny: Dank je wel. Das lief van je.

qumaan: Bedankt voor het doorlezen.
Dank je dat je het zo waardeert. We gaan er samen voor.

Tijgertje86: Ja, ben hem wel dankbaar voor die clinic. Heeft ons zeker een heel eind op weg geholpen.
Dank je wel.

Frenka: Dank je wel. Ik baal er ook van dat hij inderdaad zo´n verleden heeft.
Nu kan ik dat allemaal gaan oplossen. Maar als dat ons samen lukt is het dat wel waard.
Dank je wel.

Jenniferr: Dank je wel.

kally: Ja klopt, maar ik kon het gewoon niet omdat het verder zo´n kanjer is.
Dus we gaan er nog een keer voor, helemaal van voor af aan en dan echt wij tweetjes.

Echt bedankt voor alle reacties.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:33

petje af voor je moed en doorzettingsvermogen! er waren al heel wat eigenaren geweest die het paard te koop hadden gezet en de moed hadden opgegeven.

Heel veel succes de komende periode en ik hoop voor je dat je met Silence je doelen gaat bereiken die je graag zou willen nastreven.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:36

Dank je wel voor je lieve berichtje.

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:36

Ik heb even in je profiel gekeken: wat een mooi paardje zeg! Lachen
Heel veel succes, ik vind het knap van je!

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:55

Mooi verhaal Lachen. Wat lekker dat je nu je handvatten hebt om weer te kunnen beginnen Lachen.

En, als je echt van voor af aan begint dan houdt dat ook in dat je waarschijnlijk minder terugslagen krijgt Lachen.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:58

Maar goed dat je hem niet verkocht hebt, wie weet wat er dan met hem gebeurd zou zijn. Nu heeft hij een baasje die er eindelijk achter is wat zijn probleem is en die nu voor hem gaat vechten Lachen Zo te horen gaat het jullie samen met heel veel geduld wel lukken, heel veel succes in de toekomst! Ik hoop voor je dat jullie ooit van alle andere dingen naast buiten rijden samen kunnen genieten. Ga je grondwerklessen nemen of kan je voorlopig vooruit met de tips van Klaus?

Anoniem

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:02

Idd, wat een doorzettingsvermogen
super zeg, hij had geen beter baasje kunnen hebben!

Ik hoop echt voor je dat de oefeningen zijn baat blijven hebben en dat het steeds beter zal gaan Ja
Dat heb jij wel verdient Ja

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:13

ik vind dat ze daar nou lintjes voor moeten gaan uitdelen Haha!
voor mensen die zo ontzettend veel voor hun dier over hebben.

van mij...krijg je een lintje! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Anoniem

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:24

goed idee!

Afbeelding

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:42

Lisa91: Dank je wel.

Apple: ja, dat is fijn inderdaad. Ik hoop nu ook de terugslagen achter ons te laten en alleen nog maar plezier te kunnen hebben en genieten van mijn paardje.

_Michelle_: Dat was dus ook mijn angst en de reden dat ik hem gewoon niet kon verkopen. Nu zit ik zelf wel met de problemen, maar weet nu hoe ik het kan pakken dus dat scheelt natuurlijk weer heel veel.
Ik ben nog aan het rondkijken voor iemand die daarin lessen geeft, maar sowieso komen we zelf al een heel eind.

runningkawa: Dank je wel. Echt een super berichtje om te lezen.

ellepel: Meestal loop ik er niet zo mee te koop, maar het moest er nu even uit.
Het lintje ga ik zeker ophangen Knipoog

runningkawa: Das een mooie, die gaat opgehangen worden Knipoog

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:07

Iedere ruiter/amazone zal moeten leren Knipoog
Silence dwingt je om dingen te leren. Hij is geen vreemd of raar paard, er zijn vele zoals hij.
Ik kan me je wanhoop voorstellen hoor... ik heb vele soortgelijke momenten gehad afgelopen 25 jaren.
Echter heel wat jaartjes, vele wanhoopmomenten en hersenschuddingen verder ben ik stellig van mening dat ieder fysiek OK-paard braaf te krijgen is, hoe groot zijn trauma ook is.
Ik heb veel mogen leren van mensen zoals KFH.
Op een gegeven moment heb ik ook een paardje 2 maanden bij een echte paardendame gestald. Bizar dat zij wel alles met dat paard kon en ik een aantal hersenschuddingen verder was. Dat deed mij beseffen dat de oorzaak van mijn eigen probleempaardje, voor de volle 100% bij mij lag.

Ik denk ook dat bij "probleempaarden" de oorzaak voor 99,9% bij zijn ruiter ligt. Oei, wel hele gedurfde uitspraak van mij Bloos

Maar goed, komt helemaal goed met jullie! Dat weet ik zeker.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:10

Klopt, zijn problemen liggen inderdaad bij de ruiter.
Maar vooral bij de ruiter(s) waar hij vandaan komt.
Daar is gewoon verkeerd met hem omgegaan.
Dat hebben drie mensen onafhankelijk van elkaar gezegd en klopt ook als ik dingen ga navragen.
En die problemen probeer ik nu inderdaad op te lossen.
Ik wist niet helemaal hoe, maar nu wel en daarom ga ik er ook voor.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:19

ssoo wat een verhaal.
vind het wel goed dat je het van je afgeschreven hebt.


ik heb een langere tijd op sultan gereden zijn grote broer:D wat ik zo ver weet is hij ook niet de makkelijkste geweest maar met hem is het ook superr geworden.
er zit zeker temperament in silence en Sultan daarom zijn ze ook cool en speciaal.
heb silence vaak zien staan op de manege en vond hem helemaal geweldig.
ik hoop voor je dat het helemaal goed gaat komen. maar daar vertrouw ik wel op Knipoog
maar 1 ding is zeker je hebt een topper meid !!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:21

Dank je wel, das een lief berichtje van je.
Helaas is niet iedereen van de manege waar hij vandaan komt het daarmee eens, maar gelukkig staan er nog wel mensen achter mij Knipoog

Manon073

Berichten: 489
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Vlijmen

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:26

So, heftig verhaal(tje) hoor !
Vind het echt super dat er nog zulke mensen zijn die gewoon zoveel tijd en geduld hebben voor zo'n beestje, echt GE-WEL-DIG !
Silence is een pracht van een paard !
Hoop dat jullie een mooie toekomst tegemoed zullen gaan,
maar dat gaat vast en zeker helemaal goedkomen ! Knipoog

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:28

Heel erg bedankt.
Ook voor je vertrouwen.