Ik heb een tijdje met mijn moeder zitten praten, over leasen en verzorgen van een paard (dat het toch meestal te ver is of dat het niet is wat ik zoek, etc.)
Het kwam er toch wel op neer dat een paardje voor onszelf (ik en m'n zusje) eigenlijk de beste optie is, we willen dat ook al zo lang heel graag.
Nu moet ik van mijn moeder een kostenplaatje maken, echt alle gemiddelde kosten die je per jaar en per maand kwijt bent dus. (We houden rekening met evt. ziekte/andere medische dingen die er onveerwachts bij kunnen komen)
Het gaat om de aanschaf van een paard (haflinger), ik heb een beetje op marktplaats zitten kijken en heb gezien dat de gemiddelde prijs varieërd van 1000 tot 2500 euro (met uitschieters naar boven en onder maar dat gaat dan meestal om de jongere dieren of sport paarden)
Nu zou ik aan jullie willen vragen of jullie mij een beetje kunnen helpen daarmee?
Ik heb hier mijn lijstje;
(Ik weet niet wat de kosten zijn van een enting en wanneer en hoevaak die moet?)
En ik wil jullie vragen of er nog iets ontbreekt?
Citaat:Stalling
Stalling per maand € 105 p.m. (excl. Hooi, stro, biks)
(Voor 1 pony, klopt dit zo ongeveer?)
Hooi per maand € 15,00
Stro per maand € 15,00
Bix per maand (per zak van 25 kg = € 8,00) € 25,00
Totaal stalling per maand € 160,00
-----------------------------------------------------------------------------------------
- Hoefsmit: Bekappen per 6-8 weken € 40,00
- Lessen prive per half uur (per keer) € 10,00 - 15,00 (€ 12,00)
- Wormenkuur per 6-8 weken € 10,00 - 13,00
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kosten per maand (incl. Les / bekappen / wormenkuur) € 220,00
- Enting (per jaar?) € ?
Toebehoren
- Zadel (als die er niet bij te kopen is)
Veelzijdigheids zadel € 300,00 – 500,00
of
Dressuur zadel € 500,00 – 800,00
----------------------------------
- Dekens
* Regen € 60,00
* Winter € 60,00
* Zweet € 10,00
Totaal dekens € 130,00
- Hoofdstel € 30,00
* Bit € 15,00
Totaal hoofdstel € 45,00
- Overige verzorging (beenbescherming, asseciores etc.) € 100,00
------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal toebehoren (excl. Zadel) eenmalige kosten € 300,00
------------------------------------------------------------------------------------------
- Verzorging, shampoo, etc. € 45,00
Wedstrijden
- Startkaart (pony) € 25,75
* Startcoupons (16 stuks) € 17,10
* Registratie Pony € 15,75
* Paard & Sport € 27,95
* Behandelingskosten per fractuur € 2,85
* Lidmaatschap per jaar € 37,50
Totaal startkaart € 126,90
- Kosten per proef € 1,50
Verder zou ik jullie willen vragen of jullie nog tips hebben (aankoop tips enzo)
Bijv. over het keuren van het paard voor aankoop?
En waar je zoal op moet letten?
Groetjes Tessa

)
) en nog iets, wat ik even vergeten ben