eigen paard/pony na hoeveel jaar ervaring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:51

Heb bijna 2 jaar op een manege gereden. Toen 1/2 jaar op Dientje(verzorg/bij rijd paard) en met haar naar de club. Toen heb ik Den gekocht. En vandaag heb ik hem precies een jaar.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:15

gijsenkim schreef:
Is ook zo maar je moet wel een goede begeleiding hebben. Een paard is net even anders dan een auto..........Pellie


Wat een vergelijk.
Neem dan kinderen, hoe moet dat nou met al die onervaren ouders (in spé)?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:39

Mara00 schreef:
Ik ken mensen die 10 jaar ervaring hebben, en nog niet met paarden om kunnen gaan, en mensen die net beginnen die er heel goed mee om kunnen gaan.


Amen!!! En zelfs met 50 jaar ervaring kom je nog voor rare verrassingen te staan! Een paard leeft, en kan altijd net iets anders in petto hebben dan wat je gedacht had ...

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 02:04

ik ging al in de buggy mee naar stal (was 2 jaar), toen ik 6 was kreeg ik een shetje (we hadden toen 6 paarden en 2 shetjes), ben redelijk snel over gegaan naar een groot paard en heb van mijn 10e tot 16e op manege gereden om alles te leren en bij te spijkeren.....2 dagen voor mijn 13e verjaardag overleed mijn opa en zou voor mijn verjaardag Lobke krijgen....ik heb haar gekregen maar niet van mijn opa Scheve mond ik had een grote band met haar....maar door een grote fout van mijn bijrijdster overleed ze nadat ze haar veulen had gekregen.....ondertussen stonden er inclusief lob al 3 paarden voor me op stal.....toen kwam brechje erbij, lobke overleed en kocht toen vinessa omdat brechje erg alleen was! heb dus vanaf mijn 12e de volledige zorg voor de paarden en tot nu toe gaat gaat vrij best! heb nu hulp van 4 stalmeisjes, want helaas moet ik stage lopen
zit er bijna op en dan kan ik weer van de paardjes genieten Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:21

Ik heb 1 jaar manege les gehad en 5 jaar op verzorgpony's rondgehobbeld voordat ik Yorghos kocht. Door die verzorgpony's had ik al wel het een en ander geleerd over omgang en verzorging. Toch leer je het meeste van je eigen paard, vind ik.
Wanneer iemand klaar is voor een eigen paard is per persoon verschillend. Daar is geen standaart leeftijd of ervaringsmeter voor.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 10:35

Pellie"]
[quote="gijsenkim schreef:
Is ook zo maar je moet wel een goede begeleiding hebben. Een paard is net even anders dan een auto..........Pellie


Wat een vergelijk.
Neem dan kinderen, hoe moet dat nou met al die onervaren ouders (in spé)?
[/quote]

Te jonge mensen met kinderen vind ik ook geen goed plan. Maar als je moeder word, ben je ook gelijk moeder. Dat is een instinct, ik kan je dat niet uitleggen, maar moeder zijn kan je ook niet leren dat ben je of dat ben je niet. Net zoals gevoel voor paarden dat heb je of je hebt het niet. Met die vergelijking bedoel in dat je misschien de juiste knoppen wel kan vinden en op die manier weg kan rijden, maar een auto bokt, steigert, schrikt of leeft niet.......

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:19

Ja dat is inderdaad een gevoelskwestie. Maar daarmee kun je nog niet gelijk een kind opvoeden qua praktische zaken. Ik ben geen moeder maar heb me wel een hoop opvoedkundige zaken eigen gemaakt in de loop der jaren. Dus het één hoort niet bij het ander en zo vind ik het met paarden ook.
Nou ja, we verschillen iets van mening geloof ik. Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 21:00

Pellie schreef:
Ja dat is inderdaad een gevoelskwestie. Maar daarmee kun je nog niet gelijk een kind opvoeden qua praktische zaken. Ik ben geen moeder maar heb me wel een hoop opvoedkundige zaken eigen gemaakt in de loop der jaren. Dus het één hoort niet bij het ander en zo vind ik het met paarden ook.
Nou ja, we verschillen iets van mening geloof ik. Lachen


Precies daarom heb je ook "slechte"moeders evenals "slechte"eigenaren van paarden. En daarom heb je ook "goede" tantes (ozfo) en "goede" kijkers naar paarden............ Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 00:28

We kochten Evita toen ik 13 was (daarvoor heb ik haar ook wel vaak dagen alleen verzorgt & gereden dat er niemand bij was)
Toen had ik 4 of 5 jaar les gehad op de manege. Vanaf mijn 7e was ik wel al veel met pony's bezig (verzorgshetlanders) maar toen ik 9 was kon ik pas echt op een manege op paardrijles. Dat was meer een vereniging dus we moesten alles zelf doen, ik heb daar ook van m'n 10e tot 15e verschillende verzorgpony's gehad op de manege waar ik heel veel mee geleerd heb, vooral in de verzorging.
Echt goed rijden leer je volgensmij niet op een manege, ik heb d'r 6 jaar gereden en uiteindelijk dus alleen leren "zitten en sturen" (en verkeerde dingen aangeleerd die ik nu moet afleren, maargoed...)
gelukkig wist ik toen van de verzorging wel genoeg, en Evita is niet echt een pony waarvoor je heel goed moet kunnen rijden ofzo... dat ben ik dus nu aan het leren Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 01:52

Ik rijd 10 jaar paard. Waarvan 3 jaar verzorg/bijrijdpaarden gehad. Sinds 19 augustus 2002 heb ik mijn eigen pony, heb op mijn verzorgpaarden voornamelijk leren rijden, eentje ingereden, veulens verzorgt en opgevoed. Ik heb nu een 3,5 jarige pony, maar we zijn nog lang niet uitgeleerd, de basis zit er nog maar net in...
Wanneer ik vind dat iemand een eigen pony moet hebben? Wanneer hij/zij er aan toe is, dus in staat is om elke dag te gaan en het financieel kan redden, bereid is lessen te volgen, enz..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 04:54

Ik had bijna 12 jaar ervaring met paarden voor ik Bud kreeg. Maar ja, wat is ervaring. Ik had pas in het laatste half jaar redelijk leren rijden op privepaarden, en erg veel van de verzorging geleerd. Had op de manege daarvoor goed leren zitten op de moeilijkere paarden, maar nooit geleerd goed leren rijden, achterhand eronder, nageeflijk, soepel en atletisch houden en dat soort dingen. Heb in de tijd dat ik die privepaarden reed ook veel van het fokken geleerd. Ben bij het insemineren geweest, heb meegeholpen aan de opvoeding van een anderhalf jarige koppige hengst, en heb een verstoten veulen door de eerste maanden van haar leven geholpen.
Er staat iemand bij mij op stal die pas 3 maanden reed voor ze een paard kocht. Ze heeft gewoon aanleg en talent, ze kan erg goed rijden, en is goed met haar paarden (ze heeft er inmiddels 2 Haha!). Ze rijdt nu totaal een jaar paard, en heb nog nooit iemand zo snel, zo goed zien leren rijden! Maar ken ook mensen die al heel lang 'ervaring' hebben en waarvan ik zeg 'koop een houten hobbelpaard'. Dus ik vind dat er geen getal genoemd kan worden qua jaren ervaring, verschilt heel erg van persoon tot persoon.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:09

Ik had drie jaar rijervaring toen ik Jurga kreeg. Achteraf gezien wist ik er toen nog geen bal van en heb ik met mijn meis zoveel mazzel gehad. Wij heeft mij zoveel geleerd! Ik vind het moeilijk te zeggen wanneer iemand een paard mag kopen, dat verschilt per persoon en situatie! En of de combinatie klopt.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:34

Ik heb bijna 2 jaar op een (verzorg)shet gereden en die was toen van onze buren maar toen die gingen verhuizen en ik was 6 toen ik begon met rijden. Heb een hele tijd op de manege gereden waar ik veel geleerd, maar toen ik mijn eerste pony kreeg op mijn 12e en daar leer je echt alles van. Maar het mocht niet lang duren, want mijn pony is vorig jaar verkocht en toen had ik Bobo al en dat gaat goed.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:20

Ik heb 3 jaar op de manege gereden en kreeg toen ik 10 was (bijna 11) een eigen pony, Early dus. Ik had nog nooit een verzorg pony gehad of iets maar hier in de straat waar er allemaal paarden mensen woonde hielp ik wel veel toen ik hier net woonde. Maar dat was al snel voorbij want 3 maanden later toen ik hier ging wonen kreeg ik me eigen pony.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:26

Ik heb zes jaar lang manegeles gehad, en reed in die tijd veel op verschillende paarden en pony's, ook reed ik wel eens voor andere.
Toen kreeg ik mijn leerpony, SUPERSUNNY!!!!! Wat heb ik veel van dat paardje geleerd! En even later kwam Jamey!

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:30

ik heb 2 jaar gewoon manege lessen gehad(1x per week)
toen kreeg ik een lease pony(dan mag je uhm rijden wanneer je wil)
en naar een half jaar leasen hebben we haar gekocht
op 22 mei heb ik bokai 2 jaar!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:35

Ik heb na 5,5 jaar ervaring een paard gekocht. 3.5 jaar daarvan heb ik op een manege gereden, de andere 1.5jaar heb ik op een stoeterij- en handelsstal als groom gewerkt.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:43

Ik ben ook al een jaartje of 9/10 besmet met het paarden virus.
Na een 10 ritten kaart meteen de 2 ponys van de buren gaan verzorgen, waarvan dr 1 nu van mij is. Lovers
Heb zon jaar of 5 op de manege gereden, verder op verzorgponys.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:05

Ik was 12 toen ik van mijn spaargeld/verjaardagsgeld + een gulle gift van mijn familie voor fl. 900,00 een eigenwijze groene 3-jarige Welsh-pony kon kopen. Ik had alleen wat manegeles gehad en was tijdens de manege-lessen al nooit een held geweest. Natuurlijk kon ik dat kreng voor geen meter aan. Ze sloeg, beet, bokte en steigerde en sleepte me het hele erf over. Ik heb het toch nog gepresteerd om er 1 keer met zadel op te gaan zitten, zonder eraf gegooid te worden en haar te longeren. Omdat we toch wel erg weinig vorderingen maakten, heeft mijn moeder de pony naar de manege gebracht om ingereden te worden en ik mocht ook meteen op paardrij-les. Dat is wel echt onze redding geweest.

Ik vind het moeilijk te zeggen hoeveel ervaring je moet hebben om een eigen paard/pony goed te kunnen hebben. Het ligt er helemaal aan of er iemand in je omgeving is, die er wel ervaring en verstand van heeft en je kan helpen. Mijn zusje bijv. had ook nog nooit les gehad toen ze haar pony kreeg. Maar ik heb haar altijd geholpen en dat is altijd perfect gegaan.

Als je er alleen voor staat is het belangrijk dat je in ieder geval weet wat de verzorging inhoudt, je niet snel bang bent en voldoende rij-ervaring hebt om eventuele problemen op te lossen, dus niet bij de 1e bok eraf liggen. Goede instructie is ook heel erg belangrijk.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:30

Ik heb van mijn 9e tot mijn 16e op een manege gereden, en daar na altijd verzorgpaarden gehad (tussendoor wel 2 jaar niet gereden, wel met paarden omgegaan, wegens een ongeluk waarna ik op geen enkel paard meer durfde te stappen...)
En nu heb ik mijn eigen pony, 1 die jong en niet al te makkelijk is en waar ik nog aardig wat mee te stellen ga krijgen. Ik denk niet dat dit voor mij een slechte keus is, ik heb voor meerdere verzorgpaarden zowat de hele verantwoording gehad, dus dat zit wel snor (en ik sta volpension met les).

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:37

nee niet echt na ervaring, ik kwam als kleine uk bij de buren te spelen tussen de grote paarden,het enige was dat ik niet bang was, mocht af en toe op het paard zitten, toen kreeg ik shetterman Pooh en dat werden nog eens leuke vlieglessen Haha! geweldig! als je nog geen ervaring hebt ,zou ik zeggen neem een shet, dan leer je nog eens vallen! het heeft me super goed gedaan om een shet te hebben!toen 2 jaar ofzo op een manege en toen kwam mijn 2e pony

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:10

vanaf mijn achtste rij ik al paard nu 12 jaar geleden.Eerst 8 jaar lang bij een manege gereden(3 verschillende). daarna elke week prive les gehad 1 jaar lang nog een jaar niet gereden en toen begon ik weer met rijden op de fjord van een vriendin van mij en 3 maanden later heb ik zelf mijn eigenpaard gekocht toen ik 18 bijna 19 jaar oud was.

Wat ik het liefst zie bij iemand die een eigen paard wilt aanschaffen dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Weten hoe je een paard moet verzorgen en onderhouden en ook wel eens advies van een ander overnemen.

Klein voorbeeld hierop:
Een meid bij mij op stal huurt een paardje(net 2 maanden v/d drafbaan af) van de stalhouder. Ze wilt western met dit paard gaan rijden. Nu moet dit paard zadelmak gemaakt worden en er moet gelijk een western zadel op, want dan went hij aan het western rijden Frusty Frusty . Dit is dus echt een antwoord van een leek met paarden.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:32

Toen ik werd geboren waren der al verschillende shetlanders Lachen.. dus ik zat al snel op een ponytje te rijden.. Toen ik zo 8 a 9 jaar oud was heb ik les gekregen op de manege.. en na zo 4 maanden ofzo kreeg ik me eerste pony Lachen... Wel snel maar me ouders zagen dat ik er veel voor over had en dat ik het harstikke leuk vond! Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:10

de eerste (is eigenlijk niet van ons maar van mijn opa, hij heeft hem gekocht, ze staat nu bij ons en hij doet er verder niks mee betaald ook niks trouwens, ik noem haar daarom ook altijd een beetje mijn paardje omdat ze gewoon geheel van mij afhankelijk is, zou ik er niet zijn dan zou ze binnen een week met stijve bene op de grond liggen!
Nou deze was er dus al voordat ik kon rijden, ik had geen rijervaring en hobbelde altijd maar wat rond, dat is ondertussen alweer lang geleden!
na 5 jaar op een manege te hebben gereden heb ik mijn eerste echte eigen pony gekregen haar heb ik nu nog steeds.
met die andere 2 word niet gereden dus daar gaat het hier nu niet over.

Ik vind dat je niet kunt zeggen dat je na zoveel jaar een pony mag hebben, dat ligt helemaal aan de ruiter, als iemand 1 jaar rijd en het meeste al goed beheerst kan best een pony krijgen, maar iemand die 5 jaar rijd en nog geen galopje durft te maken is echt nog niet aan een pony toe! (en van zulke mensen ken ik er wel een paar)
Ik ben dan niet echt het goede voorbeeld met m'n 0 jaar ervaring dus veel kan ik niet zeggen.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:14

Ik had geen ervaringen met paarden toen ik mn fjordje kreeg.
M'n vader wou eens wat anders in de wei, dus een paard.
Ik was groen, en mn paard was ook groen.
Maar alles gaat nu perfect.
Rij zelf bijna een jaar, en met mn eerste wedstrijd was ik derde.
Gaat super.