Ik ben heel trots op mijn mannetje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Ik ben heel trots op mijn mannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 18:40

Oh wat ben ik trots op mijn knolliebollie.

Laiser is niet zo'n durfal, dus alles wat ik met hem wil doen moet ik doordacht en met veel rust aanpakken.

Omdat Laiser niet wil/durft te springen onder de man, heb ik het een hele tijd niet meer geprobeerd. Ik wilde het later weer een keer proberen als hij wat meer vertrouwen in zichzelf had. En ik wilde het onderbegeleiding doen van een springruiter.

Ik had vandaag afgesproken met die springruiter. Vanmiddag zouden we Laiser gaan laten vrijspringen. Deze man gaat zelf heel vriendelijk met zijn paard om, en het gaat hem ook erom dat het paard vertrouwen krijgt en niet dat hij meteen de sterren van de wereld springt.En wat er ook gebeurde, hij gerbuikt geen zweep als dwang middel. Het is een kwestie van vragen en positief belonen. Kortom eigenlijk lagen wij wel op één lijn.

Terwijl ik Laiser longeerde, stelde Leo de hindernis op en de andere palen die nodig waren om hem in een soort sluis te kunnen laten springen. Laiser vond het allemaal super spannend en werd al wat nerveus. Scheve mond
Na wat longewerk moest hij ook over een balkje stappen, draven en galloperen. Tijdens de galop sprong hij al over het balkje heen. Knipoog

Toen Laiser aan de longe helemaal los was, deed ik de lijn van zijn hoofdstel. Meteen ging hij op onderzoek uit bij al die gekleurde palen...

Langzaam aan hebben we hem daar weg gekregen en hem aan laten draven, en dreven we hem rustig en kalm richting de sluis om te springen.

Ja, eerst begreep ik niet wat ze van me wilde...
Wilde ze echt dat ik in tussen die palen ging? Bloos
Oh jee...
... ja het moet echt... oh jee...
... ja maar... dit kan ik niet hoor.
...ow ik mag niet terug oh...
... nou als ik dan snel spring ben ik er tenminste tussen uit...
... ow druf ik dat wel...
...Ja baasje je kunt wel zeggen dat ik het kan en dat ik braaf ben... maar ik weet het niet hoor.....
...
Ok heel snel dan


Laiser sprong bijna vanuit stilstand over de hindernis heen. Ik riep hem daarna meteen naar mij om hem te belonen en wat lekkers te geven. Hij was helemaal uit zijn doen. Hij had iets gedaan wat hij niet voor mogelijk achtte.

Na een paar keer begreep Laiser wat er van hem gevraagd werd en dat hij altijd wat lekkers kreeg ookal had hij er net een balk afgegooid.

Laiser heeft niet een keer echt geweigerd en sprong echt geweldig. Ik weet niet wie het trotste was hij of ik. Lovers

Als je nog foto's wilt zien van deze stap verder in het zelfvertrouwen kun je hier kijken:
[ITP] Yes!!! Hij durfde te springen !!!!
[ITP] Durf jij? Dan durf ik het misschien ook wel...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:50

Wauw, ik kan me voorstellen dat je enorm trost bent.
En ik vind het een pluim ( Haha! ) waard dat je het zo onder begeleiding hebt gedaan. Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Wat is nu jullie volgende stap?

Nogmaals, ik ben heel erg blij voor je.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:02

Wat goed zeg! Wees maar lekker trots op je paard Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:27

Braaaave Laiser! Cool

Ik zei het bij je fototopic al: ben blij dat hij dit durft! Over een tijdje doet hij het vast ook zo met jou op zijn rug. Maar alles op z'n tijd, dit is al een hele overwinning!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 01:03

Tigger schreef:
Wauw, ik kan me voorstellen dat je enorm trost bent.
En ik vind het een pluim ( Haha! ) waard dat je het zo onder begeleiding hebt gedaan. Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Thanks! Haha!
Citaat:
Wat is nu jullie volgende stap?

Ik wil nu eerst dat hij het zelf leuk gaat vinden. Zodra hij dat echt leuk vind, ga ik het eens onder de man proberen.
Maar ik doe alles wel op een laag pitje. Laiser is degene die aangeeft wat hij kan en durft.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:16

Laat het gauw weten als je weer een stapje verder bent. ik ben onwijs benieuwd.....

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:02

Wauw , Proficiat en ook een dikke Proficiat voor Laisser.Zonder zo'n goed baasje had hij het waarschijnlijk nooit gedurft Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:43

Wijs hè, als hij zélf in de gaten krijgt dat springen leuk is Lachen !
Je hebt groot gelijk dat je het zo rustig aan doet met hem en dat je het onder begeleiding doet. Ik ben met dit soort dingen ook altijd bang dat je anders iets verknalt en dat ze daarna helemaal niet meer durven Scheve mond ! Maar... de blijheid die je daarna voelt als het allemaal goed is gegaan, is echt een heerlijk gevoel Lachen !!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 12:56

Wat gaaf zeg!

Ik heb Jurga pas ook over een minikruisje heen laten springen aan de longe. Eerder wilde ze ook nooit springen en nu ging ze uit zichzelf... Toen was ik ook ff heel groot van trots! Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:32

Gaaf hoor. Mooie foto's en een hele overwinning voor hem. Heerlijk zoiets, ik kan daar echt nog dagen van naglunderen.