discussie: 13-jarige op groen paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:14

Ik snap niet echt het probleem hoor, maar dat kan ook aan mij liggen. Als het groene paard braaf is en als die 13-jarige de knoppen weet dan is er toch niets aan de hand?
Ik heb als 12/13 jarige Odin ingereden terwijl het voor mij gewoon voor de lol was, en ik kende het nog geneens helemaal perfect. En moet je nu zien hoe ver we al zijn...
Daarna heb ik er nog 3 ingereden, en dat gaat ook perfect. Ik laat er dan ook vaak mensen op rijden van 12/13, die leren er dan ook weer van toch?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:00

Ik ben ook als 12 jarige begonnen op een 3 jarig paard. Onder goede begeleiding is er dus niks aan de hand. Zie ook profiel.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:55

Camilla was 2,5 toen we haar kochten, bijna 3. Ik was 14, en we hebben haar 2 weken naar Jessica gedaan om haar zadelmak te maken enzo. Maar ik heb haar dus zelf ingereden. Jessica heeft gewoon gezorgt dat het moeilijke eraf is. Ze heeft haar mak gemaakt (zelfs borstelen vond ze eng, kwam recht van de wei) en na 2 weken was ze niet meer bang voor het zadel, je kon met haar wandelen, poetsen, longeren en alles. En toen ben ik haar zelf in gaan rijden. En ik moet zeggen dat het toch best goed is gegaan. Op t begin had ik 2 x in de week les, en een tijdje zelfs 3 x. Nu 2 x in de week en het gaat hartstikke goed hoor!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:07

het lijkt me 9 van de 10 keer geen goed idee, maar het blijft natuurlijk een kwestie van niveau en niet van leeftijd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:11

Lijkt mij geen probleem. Ik wou dat ik een handige lichtgewicht 13 jarige had die me hielp bij het inrijden van de paarden. Hoef ik er niet meer als eerste op Haha! Haha! Die heeft vast ook meer lef dan ik nu. Toen ik die leeftijd had deed ik dat ook graag, nu laat ik het liever over aan de jongere generatie (k wordt te oud Huilen )

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:47

De eis die je aan iemand moet stellen lijkt me ook niet zozeer de leeftijd dan wel de ervaring, het lef en natuurlijk de verantwoordelijkheid die iemand heeft.
Kijk wij hebben Tiko ook zelf ingereden, toen we 13 en 15 waren. Hij is nu ook geen gevaarlijk monster geworden ofzo. Maar of we er goed aan gedaan hebben is weer een heel ander verhaal, Ik weet wel zeker dat als hij door iemand anders, met meer ervaring en/of betere begeleiding ingereden was het nu een heel ander paardje zou zijn. Maar dit verschilt per persoon natuurlijk.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:31

ik heb toen ik 11 was ook geholpen een (grote) shet in te rijden en later een welshpony. de welsh was heel makkelijk die heeft geen stap verkeerd gezet terwijl die wel veel drukker was dan die shet.

ik kon toen helemaal niet goed rijden hoor (nu nog steeds niet maargoed *LOL* ) maar ik was toen ik 11 was heel klein en ook heel licht (30 kg) en het waren allebei vrij kleine pony's natuurlijk. Maar die shet begon echt als een gek te bokken toen ik er voor het eerst op zat, daar heb ik ook flink naast gelegen.

dat was trouwens nog voordat ik van banjer afgedonderd ben, daarna was ik veeeeel banger en voorzichtiger.. Frusty terwijl ik vroeger echt alles durfte

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:12

Loolapelooza schreef:
Overigens heb ik mijn "wacko" kruising Welsh X Shet merrie van 3 laten inrijden door Angelke hier op bokt (zij toen geloof ik 14 jaar). Zij zocht een verzorgpony en ik had er 1. Ondanks ze er de eerste keer tijdens het proefrijden er een paar keer naast lag is ze zonder aarzelen er iedere keer terug opgestapt en probeerde ze gewoon nog eens (ze is er later nog wel een paar keer afgedonderd, maar dat beest kon bokken! Haha!). Dat is er 1 met lef en zo iemand zocht ik. Ze heeft er overigens altijd goed mee gereden, springen, crossen, beetje dressuur..ging allemaal en ze kwam elke keer terug ondanks der blauwe plekken Haha!

Het kan dus heus wel. (maar moet erbij zeggen dat je zo een kleine pony niet kunt vergelijken met een paard.)


Bedankt dat je me toen 14 schatte! Ik was juist 12 Knipoog. Maar inderdaad, de eerste keren erafgevlogen, gewoon terug opgestapt. Bianca was juist zadelmak, en kende de hulpen een beetje.
Maar toch kon ze vlak voor ze verkocht was (voor zover ik weet). Heel goed springen(nuja, zij kon springen, en ik kon goed meegaan dus dan is er geen probleem, was gewoon een springtalent Knipoog), en ze kon ook wel wat dressuur(heel klein beetje) ze liep in stap en draf toch al wat aan de teugel, lekker ontspannen.

Ik had toen niks ervaring, ik kon wat bokken uitzitten(dat heb ik daarop ook geleerd) maar ik kon vooral paarden wat aanpakken. Dressuur hebben we samen geleerd.

Nu rijd ik regelmatig jonge paarden, 3-jarige(2 op het moment) en veel 4-jarigen. Daarvan heb ik er ook één ingereden, het enigste wat ze kon was steigeren, dat is er helemaal uitgeraakt, ze liep mooi, regelmatig, en luisterde op de lichtste hulp. Ze werd de lieveling van alle manegekinderen! Nu is ze dus zo ongeveer de perfecte manegepony, ik heb haar leren springen, ze vetrouwde me ook volledig, ze sprong op het einde álles, zelfs enge rode blokken onder een sprong.
Nu rijd ik elke dag wel een jong paard, ze gaan goed vooruit, en dat is ook de bedoeling, ze zijn voor de verkoop(en zodat wij ook bijleren).

Maar je hebt natuurlijk 13-jarigen en 13-jarigen. Zoals nu op de manege zijn er twee half-gevorderden(die dus juist één bok uit kunnen zitten en stap,draf,galop op niet te moeilijke pony's kunnen) een shet aan het inrijden, de eigenares weet er amper van(we mochten ze verzorgen, dus nu zijn we ze aan het inrijden ), dat is dus echt fout, ze staan met 4 te longeren, omdat geeneen het kan.
Deze kinderen zijn onverantwoord bezig.

Maar een 13-jarige is niet zomaar te veroordelen tot niet in staat voor een jong paard te rijden. Zij botsen ook minder hard terug als ze onervaren zijn dan volwassenen. Het is dus echt niet de leeftijd maar het niveau. Er zijn ook veel 4-jarige manegepony's bij ons, maar wat maakt dat uit? Die zijn allemaal een maandje 'getraind' en dan ingezet in de lessen. Dat zijn 6-jarigen die op 4-jarigen rijden(misschien zijn die zelfs iets jonger).

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:20

Linda250 schreef:
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Het is aan de eigenaar om te bepalen wie hij zijn paard toevertrouwd en waarom zou een meisje van 13 niet onder begeleiding met een jong paard kunnen werken?


In principe heb je gelijk - blijft alleen het probleem van de aansprakelijkheid voor het geval er iets vervelends (bv lichamelijk letsel) gebeurt: een 13-jarige is minderjarig en als eigenaar ben jij verantwoordelijk voor (bijna?) alles wat er met/op jouw paard gebeurt.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 13:33

Als ik naar mezelf kijk kan ik eigenlijk neit anders dan zeggen dat ik hartstikke blij ben dat ik mijn idioot zelf gedaan heb. Tuurlijk ging dat niet erg geweldig (na een halfjaar instructie een paar jaar zonder), maar je groeit samen. Ik had geen idee wat ik deed en was een ander familielid (zus durfde niet, vader reed nog maar net, kortom ik was degene met het lef en met de meeste ervaring/rijkunst) er tig keer afgedonderd dan was ik er niet meer zomaar opgeklommen. Nu maakte het juist dat ik er weer op WILDE. Ik moest en zou dat beest de hoeken doorsturen. Kwaad worden hielp niet, daar kwam ik snel genoeg achter. Ik heb er superveel van geleerd, al doende leert men toch?
En aan mijn zusje zie ik hetzelfde. KWPNer was goed ingereden en zo braaf als maar zijn kon. Toch kieperde hij haar er keer op keer af, gewoon omdat ze onzeker was en een beetje bangig. In de les piepen en dan moest ik er weer op. Ik snapte er niets van, dat beest deed echt helemaal niets. Toen werd ik het zat en wilde ik mijn goed opgevoede dressuurknol na 1,5 jaar wel weer eens zelf doen. Het ging inmiddels wel goed, maar in het bos nam hij nog steeds een loopje met haar. Noodgedwongen ging zij op de arabier, met knikkende knieën dat wel. In no time had ze een grote bek terug en flikte hij haar echt niets meer, terwijl hij daarvoor veel gemener, wilder etc. was dan die hele KWPNer in zijn hele leven ooit geweest is. Nu stapt zij op die hengst en laat hem alle hoeken van de bak zien. Lukt mij ook wel, maar ik heb mijn hart echt wel in m'n keel zitten als hij er vandoor schiet. Zij wsch ook wel, maar ze geeft m gelijk een optater. Zo snel ben ik nooit geweest. Rijkunstig is ze niet zo geweldig, ze heeft temperament en dat moet een beetje in goede banen geleid worden, maar die komt er echt wel! Natuurlijk moet er wel bij gezegd worden dat het onze eigen paarden zijn (arabos zijn van mijn ouders, KWPN is van mij). Ligt ze er naast (en dat kan de beste gebeuren), dan is er dus betrekkelijk weinig aan de hand. Overigens is zij nooit zoals ik geweest dat als ze eraf lazerde dat ze dan zo ontiegelijk kwaad wordt dat ze eerst het paard flink de waarheid zegt, erop stapt en vervolgens vrolijk weg rijdt.
Ook Vollie heeft er superveel van geleerd, ze hoeft maar naar m te kijken en hij gaat al harder lopen. Terwijl ik me in het zweet moet werken om er een tandje extra gas bij te krijgen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:23

Volgens mij igt het inderdaad aan de persoon en de kwaliteiten die die persoon bezit. Ik heb toen ik 12 was ook jongere paarden gereden. En een vriendin van mij is nu 14 en die rijdt mij dus echt mooi voorbij. Je kunt daar dus niks over zeggen. De een heeft het en de ander niet.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:26

Renske20 schreef:
o ja nopg ff iets, waarom voor het gewicht?
ken genoeg (kleine) volwassene die nog geen 50 kilo wegen!
en ik weeg zelf amper 60 kilo, dus waarom een 13 jarige er op?die wegen toch vaak ook zoiets van 40/45 kilo?


Niet iedereen zit in die gewichtsklasse. Ik weeg 78 kilo met mijn lengte van 1.80, en mijn zusje woog er destijds 45 kilo. Daar zit vooral voor een jong paard nogal een verschil in.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:48

Nou zou ik zelf ook nog even reageren al dan niet dat de aanleiding van dit topic een klein beetje mijn schuld is Haha!

Dit meisje heeft ook nog een 9 jarige pony waar ze veel lol mee heeft met rijden. Dit pony'tje is netjes afgericht en loopt makkelijk nageeflijk en doet alles. Nu stapt zijn op een jong paard en daar wil ze het liefst meteen netjes me rondshowen en springen etc. Opeens lukt dat niet. Hij wordt sterk etc. Paard blijft lief, maar ze heeft geen plezier in het rijden. Resultaat paard komt nauwelijks zijn stal nog uit en wordt zo af en toe gelongeerd. Bij nader inzien hebben ze besloten het paard weer te verkopen, omdat ze beter nog wat jaren met der pony akn 'spelen'. Ook is besloten dat een netjes doorgereden paard beter verkoopt dan een groen paard.

Daarnaast heb ik niets tegen een 13 jarige op een groen paard, soms gaat dit goed, helaas zie ik dagelijks dat het misgaat met jonge kinderen en jonge paarden. Ik denk dat het verstandiger is om een jong kind op een ervarener paard te leren rijden of een pony. Dit hangt ook af van het niveau en begeleiding. Sommige kinderen van 13 hebben meer verantwoordelijksgevoel met een jong beest dan andere. Sommigen willen graag een beetje spelen en zelfstandig kunnen hobbelen en tutten. Dus het hangt echt van verschilende factoren af; verantwoordelijkheidsgevoel, begeleiding, niveau, etc.

Merilyn

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:45

Het ligt hem niet aan de leeftijd maar aan de rijkunsten..en natuurlijk het samenwerken tussen mens en paard (heel belangrijk)
Sommige mensen kunnen nog zo goed rijden maar kunnen verder niet met paarden omgaan, bij een groen paard is het heel erg belangrijk dat je eerst een vertrouwensband opbouwd.