Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 09:56

Met grote regelmaat lees ik opmerkingen/ argumenten als: "Ja, maar in de Randstad hebben we nu eenmaal niet de mogelijkheid de paarden buiten te laten lopen. Dat willen we wel, maar er is geen ruimte voor. Moeten wij dan maar geen paard nemen?"
Mijn antwoord daarop is eigenlijk dodelijk eenvoudig: 'nee, dan moet je inderdaad geen paard nemen".

Ik kom uit Friesland van oorsprong. Ik woon nu in 't Gooi, op een steenworp afstand van de Randstad. Het contrast is erg groot.
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. Voor een auto heb je snelwegen nodig, voor een vis heb je water nodig, voor een paard heb je land nodig.
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
Ik kan daar wel om janken.
En zolang ik hier woon komt er geen paard. Moet er dan toch een paard komen, dan verhuis ik wel naar een plek waar daar ruimte voor is....

Meningen?

Amaris

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:57

Jeetje Ninx, ik vind het een hele goede vraag, maar hier lopen al zoveel topics over?

Mijn mening is hetzelfde als die van jou: geen land, geen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:58

Bij mijn bijrijdpaard is dus geen mogelijkheid tot weidegang (ze staan wel de hele dag buiten trouwens, in de paddock of bak, en in de zomer dag en nacht). Ze hebben de paarden trouwens aan huis staan. Wel laat ik ze vaak aan de hand grazen.

Als ik daar zelf zou wonen, zou ik er voor kiezen geen paarden te houden. Ik vind gewoon dat een paard weidegang nodig heeft, en wel het hele jaar door.

Als ik later een eigen paard heb, is weidegang voor mij dan ook een van de vereisten. Ik wil mijn paard niet ergens hebben staan waar ze niet in de wei kunnen.

Maargoed bij hun is het eerst een beetje anders gelopen, naast hun huis is namelijk een weiland (van de buren), en die mochten zij altijd gebruiken. Maar toen besloten de buren ineens een ezelopvang te beginnen en hadden ze het land zelf nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-08 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:59

Ik ben het met jou eens. Een paard moet op z'n minst zijn benen kunnen strekken en dat kan ie niet in zijn stal. In de winter is tot daar aan toe, maar zomers? Het lijkt mij voor het paard ook fijner om zomers buiten te lopen dan in zijn kleine stal.. Maar dat is mijn mening Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:00

Ik ben het er helemaal mee eens.
Kan je een paard geen weidegang bieden....inderdaad, dan maar geen paard.
Voor mij altijd vereiste nummer 1 op mijn lijstje.
Ben ook al eens verhuisd van stal, omdat Silence daar niet op de wei kwam.

Vrijwel continu op stal vind ik gewoon cru.
Probeer als mens maar eens een maand op het toilet door te brengen waar je dan een uurtje per dag uit mag.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:01

Mee eens! Maar helaas werkt het niet altijd zo makkelijk. Ik heb ze gelukkig aan huis en woon in het oosten. We hebben voldoende ruimte bij huis en staan hele dagen buiten.

Dit is alleen al wel topic nr 100000 over dit onderwerp !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:01

Ik vind ook dat ze zoveel mogelijk buiten moeten, dit is veel leuker voor het paard. Je zou egoistish zijn als je een paard neemt die niet voldoende naar buiten kan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:02

Ja maar jullie hebben het nu over twee verschillende dingen he. Dat er geen weidegang is hoeft niet te betekenen dat de paarden niet buiten komen.

Zie bijv. het voorbeeld van mijn bijrijdpaard, die staan altijd lekker buiten en kunnen altijd bewegen, maar wel op zandgrond. Een wei is er niet.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:03

Mee eens,,
Maar in de winter je paard wel dag en nacht op stal hebben vind ik weer wat anders Lachen.
Zolang ze maar niet dag en nacht binnen staan en geen buitenlucht te zien krijgen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:05

Ik ben ook van mening dat je paard op de weide moet kunnen lopen. Grazen is een van de meest natuurlijke bezigheden van een paard. Hun hele voedselverwerking is er op afgesteld.
Helaas kunnen veel paarden niet op de weide lopen, ze komen dan wel buiten in de paddock met hooi/kuil maar of dat net zo ideaal is??

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:07

Ja ik geef je wel gelijk denk ik.
Ik heb op allebij gestaan. Waar mijn paardjes wel naar buiten kunnen (daar sta ik nu) en waar ze niet naar buiten kunnen (vroeger)
Ik zie wel dat mijn paarden en die op stal oprecht blij zijn, vrolijk, minder druk(ook in de winter) en liever.
Ze staan glanzend in de vacht en de ogen staan heel mooi in hun edelen koppie. Het blijft tog de natuur dat een paard buiten staat en vooral ook met andere paarden kunen....uuuh...samenleven, laten we het zo noemen. Bovendien is het beter voor de benen, de stoelgang, de weerstand, nou noem maar op.
Maar daarintegen gaan paarden er ook niet dood van om op stal te blijven. Al zorgde ik er wel voor dat mijn paarden er ongeveer 3x per dag uit kwamen. (wandelen, los in de longeerbak, aan het werk, enz)
Ik ben tog wel voor weidengang! ahahahaha

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:08

Ik ben het met TS eens. Ook al heb ik makkelijk praten, in Drenthe is voldoende ruimte. Als je een paard aanschaft, moet je je bedenken dat een paard in de natuur hele dagen buiten loopt. Natuurlijk kun je de natuur niet helemaal vergelijken, maar wel nabootsen. Weidegang voor paarden moet een pré zijn, als je dat niet kan bieden, dan zou ik geen paard kunnen nemen. Ik zou dan een paard voor mijn eigen plezier hebben, terwijl het paard in zijn box staat weg te kwijnen. Een paard is een bewegingsdier en het is een voorwaarde dat je je paard dat moet bieden. Rijden, longeren e.d. behoren tot beweging, maar niet tot natuurlijke beweging en vallen dus af. Na mijn idee is de drempel vaak te laag waardoor mensen een paard aanschaffen en er later achterkomen dat ze geen weidegang kunnen bieden. Het paard is er dan eenmaal al en dan maar 24 uur p/d in een box.

Ik geef les op een manege waar dagelijkse alle paarden en pony's (manegedieren en pension) allemaal naar buiten gaan(de gehele dag). We hebben 0,0 paarden met stalgebreken en frisse, vrolijke paarden. In de zomer gaan alle paarden 24/7 naar buiten. Het buiten en binnen zetten voor pensionpaarden wordt door de manege-eigenaar als extra service gedaan. Mensen die hun paard niet de hele dag buiten willen hebben, hoeven hun paard niet bij ons te stallen. Wij vinden het een pré om alle dieren buiten te hebben en klanten waarderen het!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:10

In de winter kunnen ze ook binnen als ze een goed afweersysteem hebben en een lekkere wintervacht.. Als het echt te koud word in de nacht dan lekker in de stal.. Of inloopstal !

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:12

Mee eens paarden moeten weidegang hebben..

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:17

Ook ik ben het met TS eens. Voor mij hoeft het niet per se weidegang te zijn (al is dat natuurlijk wel het lekkerste voor je paard), een paddock o.i.d. kan ook. In ieder geval vind ik dat ieder paard een groot deel van de dag buiten moet staan. Zomer en winter (want in de winter veranderen zijn behoeftes niet...). Mijn paarden staan overdag de hele dag buiten en 's nachts op stal. Volgend jaar ga ik verhuizen naar Arnhem en ik hoop dat ik daar ook een stal kan vinden waar hij (tegen die tijd heb ik er nog maar 1) de hele dag naar buiten gaat. Ik ervan uit dat dat gaat lukken. En zo niet... dan voor mij geen paarden meer. Al zou ik het echt verschrikkelijk vinden om hem te verkopen, ik vind het nog erger als hij de hele dag binnen zou staan... (dus als mensen nog stalling weten in de buurt van Arnhem-Zuid, met dus zomer en winter de mogelijkheid om de hele dag naar buiten te gaan...)

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:18

jammer genoeg wordt er weer een beetje zwart-wit gedacht. Op stal betekend stalondeugenden???

Mijn paard komt geregeld buiten, maar heeft geen jaar lang weide tot zijn beschikking (spring hij ook uit) Wel ga ik aan de hand elke dag grazen en heeft hij erg veel beweging.
Maar dat hij er last van heeft???
oordeel zelf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6KBJVEE.jpg

Is dit dan zo'n zielig paard als jullie het voorstellen???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:21

rowo schreef:
Mee eens! Maar helaas werkt het niet altijd zo makkelijk. Ik heb ze gelukkig aan huis en woon in het oosten. We hebben voldoende ruimte bij huis en staan hele dagen buiten.

Dit is alleen al wel topic nr 100000 over dit onderwerp !

Ja, hier en daar kun je 'veelal verwerkt in andere topics' wel wat vinden over dit onderwerp.
Ik wilde het nu echter eens even heel zwart/ wit stellen, zoals in het topic onderwerp.
Het gebeurt mij te vaak en teveel dat mensen toch overstag gaan, misschien voor een deel uit gebrek aan kennis.
Hopelijk helpt het om het om hier aandacht aan te blijven besteden. Zolang de wet hier niet in voorziet, moeten paardenliefhebbers elkaar maar een beetje op het rechte pad proberen te trekken...

@ Kapi Dust: aan de hand grazen is niet te vergelijken met weidegang met soortgenoten. Naast het grazen, wordt er ook veel gespeeld, geraced etc... De mens kan nooit een goede vervanging zijn voor wat paarden elkaar onderling kunnen bieden.
Een foto van een paard zegt me natuurlijk niets.... ook al zou deze een grijns van oor tot oor kunnen trekken.
Jij, als paardeneigenaar, weet natuurlijk ook wel dat van zo'n foto helemaal niets af te lezen valt. Los daarvan: op stal staan, betekent niet automatisch stalondeugden (raar woord voor iets dat helemaal niet ondeugend, maar zielig is).
Maar we kunnen gerust zeggen dat het woordje 'stal' er niet voor niets voor staat.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 22-04-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:25

Ik ben dus iemand die haar paard geen weidegang kan bieden (helaas,want ik zou dat ook het liefst wel kunnen).
Maar ben ik daarom een soort van dierenbeul of is mijn paard diep ongelukkig?
Ik weet zelf zeker van niet.
Ik heb een heel blij,vrolijk,gezond,goed uitziend paard.
Ze komt elke dag lang haar stal uit,om te rijden,te tutten,te wandelen en onderweg te grazen,los te gooien en te spelen.
Ik rij elke middag heen en weer om haar extra hooi te gaan geven zodat ze zo'n beetje de hele dag door wat te knabbelen heeft (op stal wordt er behalve 3x pd hardvoer,maar 2x pd ruwvoer gevoerd,vind ik te weinig,vandaar).
Wel heb ik voor de zomer geregeld dat ze minimaal 2 maanden ver weg hier vandaan op de wei kan,lekker vakantie vieren,even helemaal alleen maar paard zijn.
Ik heb er heel veel,zoniet alles voor over om haar gelukkig te zien.
Maar stallen met weidegang zijn hier gewoon zo goed als niet te vinden,helaas.
Ondanks dat denk ik dat ze het bij mij misschien wel beter heeft als bij menig baasje met een wei.
Hoeveel paarden zijn er wel niet in Nl die in wei gepleurd worden,zonder dat er naar om gekeken wordt?
Die dus half weg staan te kwijnen,zonder genoeg te eten,goede (medische) zorgen,liefde ed?
Ik denk zomaar dat de mijne daar niet mee wilt ruilen Bloos

Dus heel l*llig voor jullie,maar ik vind dit soort reacties altijd wel wat kort door de bocht.
Een beetje zoiets als niet verder kijken dan je neus lang is.

Wat niet wegneemt dat het wel super,zoniet ideaal is als je de mogelijkheid wel hebt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:30

Pipi schreef:
Ik ben dus iemand die haar paard geen weidegang kan bieden (helaas,want ik zou dat ook het liefst wel kunnen).
Maar ben ik daarom een soort van dierenbeul of is mijn paard diep ongelukkig?
Ik weet zelf zeker van niet.
Ik heb een heel blij,vrolijk,gezond,goed uitziend paard.
Ze komt elke dag lang haar stal uit,om te rijden,te tutten,te wandelen en onderweg te grazen,los te gooien en te spelen.
Ik rij elke middag heen en weer om haar extra hooi te gaan geven zodat ze zo'n beetje de hele dag door wat te knabbelen heeft (op stal wordt er behalve 3x pd hardvoer,maar 2x pd ruwvoer gevoerd,vind ik te weinig,vandaar).
Wel heb ik voor de zomer geregeld dat ze minimaal 2 maanden ver weg hier vandaan op de wei kan,lekker vakantie vieren,even helemaal alleen maar paard zijn.
Ik heb er heel veel,zoniet alles voor over om haar gelukkig te zien.
Maar stallen met weidegang zijn hier gewoon zo goed als niet te vinden,helaas.
Ondanks dat denk ik dat ze het bij mij misschien wel beter heeft als bij menig baasje met een wei.
Hoeveel paarden zijn er wel niet in Nl die in wei gepleurd worden,zonder dat er naar om gekeken wordt?
Die dus half weg staan te kwijnen,zonder genoeg te eten,goede (medische) zorgen,liefde ed?
Ik denk zomaar dat de mijne daar niet mee wilt ruilen Bloos

Dus heel l*llig voor jullie,maar ik vind dit soort reacties altijd wel wat kort door de bocht.
Een beetje zoiets als niet verder kijken dan je neus lang is.

Wat niet wegneemt dat het wel super,zoniet ideaal is als je de mogelijkheid wel hebt.

Daar hebben we het nu niet over. Dat is weer zo'n opmerking die het hele topic vervuilt. De discussie is nu: goed verzorgt alleen op stal, of goed verzorgt stal + weide/paddock.

Als ik zie hoe Jo in de buitenbak uit haar dak kan gaan dan zou ik het mezelf nooit kunnen vergeven om haar dat af te nemen. Bokken, springen, rennen noem maar op. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat nooit even lekker uit zijn dak kan gaan erg gelukkig is.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:33

Sorry, maar ik begrijp echt niet wat je hier mee wil bereiken

Alweer een afzeik topic voor de mensen die niet de gelegenheid hebben om hun paard buiten te laten lopen?
Het valt mij op dat je ook heel vaak in andere topics dit onderwerp aankaart.

Ninx schreef:
Ik wilde het nu echter eens even heel zwart/ wit stellen, zoals in het topic onderwerp.

Nou, deze topics zijn er ook genoeg geweest. Voor mij is dit niets anders dan het zoveelste omlaagtrap topic naar andere mensen die idd niet de gelegenheid hebben om hun paard weidegang te bieden.

Mijn pony heeft ook jaren lang op een stal gestaan waar ze niet buitenkwamen overdag. Ik ben onlangs verhuisd naar een stal waar ze overdag lekker buitenkomen.
Het is inderdaad beter en natuurlijker voor het paard, het geeft mij ook een fijner gevoel.

Maar hoeveel mensen die 40 uur werken hebben een hond die alleen thuis zit tot ze weer thuis komen? Inderdaad, ook genoeg.
Een probleem die nooit helemaal weg zal gaan.

Er zijn genoeg nieuwsberichten geweest over mensen die zijn opgepakt etc omdat zij hun paarden verwaarloosden. Deze paarden stonden buiten op het erf en daar werd gewoon nooit naar omgekeken.
Maar ze stonden wel BUITEN, dat geeft dus ook aan dat dat niet het enige is wat een paard nodig heeft.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:34

Kapi_Dust schreef:
jammer genoeg wordt er weer een beetje zwart-wit gedacht. Op stal betekend stalondeugenden???

Mijn paard komt geregeld buiten, maar heeft geen jaar lang weide tot zijn beschikking (spring hij ook uit) Wel ga ik aan de hand elke dag grazen en heeft hij erg veel beweging.
Maar dat hij er last van heeft???
oordeel zelf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6KBJVEE.jpg

Is dit dan zo'n zielig paard als jullie het voorstellen???

beetje lastig beoordelen met een foto Knipoog Het gedrag van een paard speelt ook een rol... Hier zie ik alleen een paard met z'n oortjes naar voren. Dat zegt helemaal niets! (hooguit: oh daar is m'n baasje! We gaan wat doen, jippie!)

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van de persoonlijke situatie. Er zijn altijd uitzonderingen.
Maar over het algemeen genomen zeg ik: "een paard hoort op het land"

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:35

ik ben dus ook van mening dat mensen alleen een paard mogen houden als ze daar de ruimte voor hebben. mijn voorkeur gaat uit naar een weiland, maar goed.. een flinke paddock met vriendjes heeft op zich hetzelfde effect.
Toch zie ik ook vaak zat maneges/pensionstallen met alleen een stapmolen en een bak en verder geen weilanden of echte buitenstaan mogelijkheden. ( ja.. 30 minuutjes in een klein stukje helemaal alleen Clown )
dan zou ik dus zeggen van "stop" denk aan het welzijn van je paard. Want ook al krijgt een paard beweging door een stapmolen en 6x per dag hooi, het blijven bewegingsdieren die zelf moeten kunnen beslissen waar ze heen lopen en wanneer ze kunnen eten

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:36

Malibu schreef:
Maar hoeveel mensen die 40 uur werken hebben een hond die alleen thuis zit tot ze weer thuis komen? Inderdaad, ook genoeg.
Een probleem die nooit helemaal weg zal gaan.

euhm... ik hoop niet dat je het hiermee goed probeert te praten? Clown
Laatst bijgewerkt door Ielsje op 22-04-08 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:37

Mogelijkheid tot weidegang genoeg in de randstad hoor! Ook (of misschien wel JUIST) in het Gooi.. Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:37

@ Thumber: Dat was ook mijn eerste reaktie... feit dat veel mensen dit doen, wilt toch zeker niet zeggen dat het okee is?