Kerstverhaal: Een krakers kerstkado

Moderators: A_nouk, Murosch

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kebie

Kerstverhaal: Een krakers kerstkado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 16:55

Er was eens een stel die 2 paarden hadden: Lyon en Kebie.
Beide paarden zijn mensgericht en aanhalig. Lyon is gevoelig in de rug, wat deze zomer wat leek te verergeren. Hij wordt nu met gelpad gereden. Kebie heeft vorig jaar een “griep” gehad met verlammingsverschijnselen aan de achterhand. Sinds de griep staat ze nog regelmatig onderstandig met de achterbenen.

Nadat de paarden begin december vanuit de wei op stal kwamen te staan, ging Lyon met rijden geweldig staken en steigeren. Als hij dan eenmaal voorwaarts werd gereden kneep hij regelmatig de staart aan. Vorig jaar was dat ook al zo, maar verdween het gedrag in de loop van de winter. Longeren voor het rijden hielp een heleboel, en met buitenrijden waren er helemaal geen problemen.
Nu wilde ik er, o.a. naar aanleiding van het topic van Nimber over de kraker, toch wat anders proberen, en van haar had ik eerder al een telefoonnummer gekregen.

De afspraak werd gemaakt op 21 december voor beide paarden. Voor Kebie om uit te sluiten dat ze een rugprobleem had en daarnaast mocht ze helpen Lyon rustig te houden Schijnheilig .
Lyon had precies onder het zadel een hele gevoelige plek zitten, en ook zijn heupen waren pijnlijk. Bij Kebie was eigenlijk alleen de linkerheup echt gevoelig.
Na een uur trekwerk konden we de paarden weer inladen.
Thuisgekomen wilde Kebie niets meer van mij weten. Lyon was vooral moe.

Omdat we allebei weer moesten werken besloten we de paarden rust te geven tot aan kerst, en dan eens te kijken wat het effect was geweest.

Eerste kerstdag was de eerste keer dat we ze weer zagen, en Lyon was extreem aanhalig. Kebie daarentegen leek wel gepikeerd en was pas te lijmen na een paar brokjes. Nadat we ze hadden gepoetst en gezadeld steeg mijn vriend op. Normaal gesproken zou Lyon 4 benen ingraven en na 2x drijven omhoog komen, om daarna zeer gespannen te gaan lopen.
Nu: drijven, aanstappen en gelijk z’n neus naar beneden. Helemaal ontspannen en voor 100% een ander paard!

Aan Kebie heb ik daarentegen niet echt iets kunnen merken. Ze staat nog steeds regelmatig onderstandig, en was erg druk met rijden. Misschien dat ik bij haar de komende tijd nog verandering zie of voel?

In ieder geval was dit een prachtig kerstkado!
(Wat we hebben gevierd met een lekkere bosrit op 2e kerstdag Haha! ) Nimber bedankt! Jouw verhaal heeft mij op het goede spoor gezet.
Groet! Mariƫlle

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie