Bang om hoog te springen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miss_Horse

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: Wolvega

Bang om hoog te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 21:49

Hallo,

Is er hier nog iemand die bang is om te springen of die angst voor springen heeft gehad??
Wie weet wat je hieraan kan doen??
Lage sprongetjes vind ik heel leuk om te doen, maar zodra het echt hoger wordt, begin ik snel te ademen en voel ik me heel onzeker. Verward
Bij ons op de manege kun je er geen bijles in krijgen of zo.
We springen ook niet vaak.
Kan iemand me een tip geven zodat ik er wat meer vertrouwen in heb?

Groetjes Josine

Zaterdag weer springles........ ben best een beetje bang!!! (sssschijtluis) Haha!


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:53

Oh ja ik ken het helemaal.

Vroeger vond ik het ook altijd al eng om hoog te springen. Maar als we dan in de les gingen springen werd ik toch 'gedwongen' om te springen.

Met als resultaat dat ik nu helemaal niet meer spring. Ik zou het heel graag willen, maar als ik om mn paard zit en er staat een sprongetje, durf ik niet meer.

Eigenlijk heel jammer, want het lijkt me toch er leuk.
En mijn advies: Als je niet hoog durft, dan hou je het toch bij lage sprongetjes?!

Miss_Horse

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 21:55

Je hebt wel gelijk ja, in de les moet je springen en dan wordt ik alleen maar onzekerder!

Zaterdag weer springles........ ben best een beetje bang!!! (sssschijtluis) Haha!

Miss_Horse

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 21:56

Want dan denk ik wel, ach joh stel je niet zo aan,de anderen doen het toch ook?!?! maar als ik dan op de sprong afrijd denk ik; oliebol! ik wil niet meer!!!! dat is heeeel vervelend

Zaterdag weer springles........ ben best een beetje bang!!! (sssschijtluis) Haha!

Miss_Horse

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 21:57

waarom komt er nou oliebol op! haha, zeker voor kerst! ik zei namelijk : s h i t, ik wil niet meer!!

Zaterdag weer springles........ ben best een beetje bang!!! (sssschijtluis) Haha!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:21

ik denk dat je eerst vertrouwen moet vinden bij je zelf en voorla bij het paard, julie moeten, ook al zijn het banketstaaf sprongetjes, toch 1 team vormen. de pony moet ook vertrouwen op jou, dus om nu hoog te gaan springen heeft niet zoveel zin aangezien jij heel onzeker wordt! je pony begint dan ook te twijfelen
ik denk dat je zoiets heeeeeeeeeeeel langzaam moet opbouwen! begin gewoon bij alleen balkjes lopen! je pony krijgt er ook vertrouwen in, evenwicht.
ik denk dat je ook niet bang moet zijn om te vallen. ik wete ook niet precies wat je moet doen, maar doe geen dingen die je eng vind, want je brengt je zelf en je pony in gevaar!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:01

Ik ben zelf niet bang geweest voor springen, ik vond (vind) het echt hardstikke leuk, maar ik zou inderdaad vragen of je op een pony mag die je vertrouwd, eentje waar je al vaker op rijd enzo.
weet je wat ik zelf vind? ik vind hoge sprongen makkelijker dan lage sprongetjes, bij een hoge sprong gaat alles namelijk veel "langzamer" achter elkaar, dan heb je veel meer tijd om goed te gaan zitten enzo.

probeer het maar gewoon leuk te vinden, als je denkt "yes we gaan springen!" dan is je pony ook wat zekerder en dan weigert hij ook niet zo snel hoor.
maar als je het echt niet durft, dan moet je dat gewoon zeggen en dan doe je toch alleen mee met de lage sprongetjes? ze kunnen je echt niet dwingen hoor!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:19

Je moet iig een pony/paard hebben die al wat ervaring heeft en waarbij jij je prettig voelt. En je moet het rustig opbouwen. En je hoeft natuurlijk niet perse te springen! Er zijn ook dressuurruiters in de top die niet durven springen dus je hoeft je nergens voor te schamen!

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:37

Vroeger kon het me niet hoog genoeg zijn. Ik sprong met m'n pony v. 1.48m sprongen tot eigen hoogte. Ik ben op een gegeven moment over de kop geslagen, omdat de balk in de lepel bleef hangen (slecht springmateriaal). Ik had toen mijn sleutelbeen gebroken en div. kneuzingen. Toen vond ik het al niet meer zo leuk. Later ben ik bij de paarden weer begonnen met springles. Ik ben toen ook met paard en al gevallen en had een hersenschudding. Die angst is nooit meer overgegaan. Ik ben niet bang om te vallen, maar om met paard te vallen. Ik spring hooguit 60cm met mijn paard en alleen maar kruisjes. Zolang ik bang ben, ben ik verkrampt en zal ik mijn paard nooit genoeg kunnen helpen met springen.

Als ik een paar keer gesprongen heb, heb ik echt het hart in de keel zitten. Ik vind het heel erg jammer, maar ik ben nu al heel erg lang bang ervoor en weet eigenlijk ook zeker dat ik het nooit meer echt zal durfen.
Als ik eerlijk ben, wordt ik altijd al bang als ik iemand anders zie springen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:10

Toch proberen om te vragen voor privéles denk ik, maar die oliebol komt altijd in plaats van sh it, dat is ook zo bij k ut dat word poedersuiker, en l ul wordt banketstaaf.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:16

Paardrijden is leuk!
Dat is bij mij altijd het uitgangspunt geweest.
Als jij hoog springen niet leuk vindt gewoon niet doen, nog jij nog je paard worden daar slechter van.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Miss_Horse

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 18:21

Ik ben eigenlijk altijd erg bang dat het paard weigerd en dat ik val...........

Zaterdag weer springles........ ben best een beetje bang!!! (sssschijtluis) Haha!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:57

Bij ons op de manege doen we het zo: De ene week dressuur en de andere week springen, en als je niet wilt springen doe je het niet. Als alleen balkjes wil lopen doe je dat. Je mag zo hoog als je wil,(ligt wel aan het paard natuurlijk) tot dat onze instructeur het onveilig vindt worden of als hij denkt dat je er nog niet aan toe bent.

Dit vindt ik erg goed, je bepaalt zelf je grenzen en je hebt genoeg afwisseling. we moeten ook altijd zelf de hindernissen opzetten. De ene keer 2 de andere keer 6, heel verschillend dus.

Groetjes kim

Ook bekend als Kim20!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:33

Ik ben ook een hele tijd bang geweest om hoog te springen(eerst ongeveer 80 cm en later ongeveer 1 meter)
Ik ben eerst ontzettend hard in een hindernis gevallen(ongeveer 90 cm), omdat mijn pony nooit hoger wilde springen dan 80 cm en de instructeur me er wel even over dacht te helpen met een longeerzweep...Boos! (word nog kwaad als ik eraan denk).
Met mijn volgende pony heel langzaam(onder een beetje dwang, want we deden mee met een equipewedstrijd dus ik moest een B-parcours van 90 cm springen...*LOL* )weer begonnen. Het eerste parcours was een drama en ik was doodsbang(gelukkig had ik voor de dubbel drie weigeringen, kon ik er daar niet afvallen Haha! ) Maar ik ben daarna ondanks mijn angst wel doorgegaan. Uiteindelijk heb ik M gesprongen met die pony, maar het was niet zo'n sprigner dus we gingen nog weleens om over vooruitgetrapte balken...Huilen
Nu met mijn paard begin ik het vertrouwen weer te krijgen en ik heb zelfs mijn grenzen weer verlegd door 15 december gewoon L te starten(1.10). Het was eigenlijk helemaal niet zo eng en vanmiddag ga ik weer Party!!

Het is echt een kwestie van het vertrouwen uitbouwen, maar dat is met ene manegepony natuurlijk wel veel moeilijker te realiseren...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:47

Laag springen vind ik wel leuk, maar zodra ze een beetje hoog worden al niet meer!! Maar ik vind het wel een overwinning als ik dan toch nog redelijk hoog heb gesprongen Haha!

Romeo Lovers

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 01:09

Ik ben pas weer begonnen met springles. Een half jaar terug heb ik het ook geprobeerd, maar ik hield mijn paard voor iedere sprong tegen. Omdat het zo'n braaf beestje is sprong ze toen alles vanuit stilstand, recht omhoog en ik er bijna iedere keer vanaf. We zijn nu begonnen in een "stofdoekenploeg". We durven alledrie niet zo goed en springen nu met de paarden 50/60 cm. Niet hoog maar al wel echte parcoursen. We moeten dus al goed naar de volgende hindernis kijken. De hoogte is minder belangrijk dan het op de goede manier je lijnen rijden. Langzaamaan wordt het vertrouwen beter en ik heb nu geen problemen met in het zadel blijven meer. Gelukkig heb ik een heel fijn paardje dat makkelijk springt en kan ik volledig op haar vertrouwen. Alleen of we ooit de meter zullen halen betweifel ik, maar wie weet. Verward

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:24

Ik weet helemaal wat je bedoeld.
Ik heb het ook, ik wil zo graag die NPC B met haar springen maar ik klap gewoon een meter voor de sprong dicht en dat kapt Tjo er ook meteen mee (maarja die is pas 4,5). Diverse mensen springen zo met haar weg, maar die hebben het voor te oefenen te druk met hun eigen paarden.
Ik kom dus niet verder dan de 30-40cm max en dan heb ik reuze lol, wat accuut weg is zodra die balk maar 1 gaatje hoger gaat (en ookal doet mn vriend het stiekum ik zie het toch, hihih).
Wie weet later als ik groot ben, hihihi
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:53

ik heb dat zelf ook gehad... een jar of 4 geleden kon het niet hoog genoeg zijn en sprong ik alles... nu vind ik hoge sprongen toch wel een beetje eng.
dit helpt: zet een dubbelsprong op met 2 galopsprongen, de voorste een kruis op de hoogte wat je goed durft te sprngen. daarachter een steil die je steeds iets hoger maakt. je paard kan dan niet verkeerd uitkomen en je hoeft dus niet bang te zijn dat er zo'n rare mega sprong of een weigering komt omdat het paard niet uitkomt. dit helpt bij mij erg goed... zo heb ik van het zomer nog 1.30 gesprongen. als er een gewone hindernis zo hoog staat zou ik het nooit doen, maar op deze manier en dan steeds iets opbouwen ging het hardstikke goed!
succes ermee

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:36

Weet je wat vaak het probleem is? Al je jonger bent durf je alles.
Tot mijn 15e ging ik ook overal op zitten, maar nu........no way dat ik nu nog op een paard ga zitten dat bekend staat om zn gekke streken.

Voor mij was het een groote stap om alleen al met rijden te beginnen, ik was namelijk vijf jaar gestopt. Misschien komt het ooit wel weer , maar ik ga mezelf niet dwingen om te springen of om op een bepaald paard te rijden. Het rijden moet leuk blijven en je moet niet elke keer met lood in je schoenen richting stal gaan.
Bepaal je eigen grensen, misschien kun je ze steeds iets verleggen, misschien ook niet.

veel succes

Ook bekend als Kim20!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:15

Begin laag, en als jullie gaan springen vertel de instructie dat je wat hoger springen eng vindt. Bouw het langzaam op, en vraag of je op een paard mag die gemakkelijk springt, en die je vertrouwt. Want het is toch een stukje vertrouwen tussen jou en het paard.

"What we call human nature, is actually human habit.."

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:54

ik ben ook niet zon springen.....geef mij maar liever dressuur..
Roos kan heel goed springen met haar heb ik mn allerhoogste gesprongen namelijk 1 meter..
en dusty kan het niet zo goed.nooit hoger gekomen dan 20 cm
Maar ik kan zel ook niet zo goed meegaan ..das wir een probleem ik oefen nu meestal mn houding als ik spring dan de hoogte..
Als ik jouw was zou ik het ook langzaam opbouwn

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:05

Ik vindt het erg leuk om te springen (als het af wordt gewisseld met dressuur en buitenrijden natuurlijk) en vroeger sprong ik altijd met me lievelingspony van de manege, dat was een pony's van ongeveer 1.35m en daar sprong ik bijna 1 meter mee, maargoed ik werdt groter en de pony niet. Ik moest op andere pony's met het springen en alle pony's waar ik eens mee ging springen vondt ik raar springen, maar van me instructrice moest ik er wel mee springen en ik begon het dus minder leuk te vinden en begon het ook eng te vinden om hoger te springen. Dan heb ik een tip voor je, zoek een pony's die het leuk vindt om te springen en die je vertrouwd, dat heb ik ook gedaan, met een haflinger (daar wordt ik dus ook niet zo snel te groot voor Tong uitsteken ) en op de manege spring ik altijd met hem. Nu vindt ik het ook niet meer eng om hoog te springen, probeer het maar es

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

zotteke
Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:27

ik moest mijn 3de rijles al springen, had ik wel ff schrik... gelukkig was mijn pony niet zo groot Haha! maar de eerste keer is goed gedaan dus ik bleef... en ik bleef... en ik bleef springen *LOL* ik ben ondertussen tijdens springen wel al gevallen, een keer heb ik me pijn gedaan en ben ik 2weken niet gaan rijden, maar de andere keer, en na die 2weken ben ik er gewoon terug opgeklommen en opnieuw... springen Cool in het begin toen ik hoger dan 50cm moest springen zocht ik me op de manege gewoon een pony uit die springles volgt, dan ben je 99,9% zeker dat het goed gaat...

greetzzz

haaaaaaaaa zalig eindelijk mijn eigen paardje!!
.~*[BreezertjaH]*~.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Hanjan, inge_romeo, Jannie79, JoyenUnory, kerstkransje, Lukasje, MeesMo, Noor17, Padoertje, Poldermenner, SemrushBot, Texas02, Thincla, VivianHesen, xSCWx en 167 bezoekers