Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 02:04

promptertje schreef:
En nog even over dat artikel in Bit: ik hou er toch rekening mee. Ik probeer echt om een acceptabel gewicht te houden, ik voel me toch niet prettig wanneer ik boven dat maximale gewicht zou komen en toch op mijn slanke dravertje zou gaan zitten, het heeft me toch beinvloed.....


Als ik me daaraan echt zou moeten houden, kan ik beter stoppen met rijden. Of er moeten binnen nu en 10 dagen, tientallen kilo`s afvliegen...
wat zeg ik?? zoveel -tig kilo vanaf... Is echt niet te realiseren.
En hoe meer ik me bezighoud met lijnen, hoe triester ik me ga voelen en hoe meer ik ga eten. Want stress en verdriet zorgt er in 9 van de 10 gevallen voor dat je eetlust weg is... Nou bij mij dus niet.... Ik ga dan extra eten.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 02:23

promptertje schreef:
Goh Llewella heel veel succes, ik hoop dat het je gaat lukken met afvallen (is toch altijd moeilijk) en dat je het echt zal merken met rijden, het is inderdaad dat wanneer je dijen wat slanker zijn je een betere zit krijgt. Hou je ons op de hoogte?


Ja zal ik doen.

Ik was vanavond nog op de manege, maar dan om 2 lesgenootjes te groomen (1e en 2e prijs Knipoog het lag aan de groom zullen we maar zeggen Knipoog ).

Ik ben er iig achter gekomen dat mijn suiker dus te hoog is toen ik hiervoor naar de huisarts ging, ik hoop het niet maar wellicht dat mijn euvel daar zou kunnen liggen Verward Ik ben altijd al zwaar geweest, maar ook nog eens lang en ik heb me er altijd bij neergelegd met in gedachte van nou ik zie er leuk uit, ik ben niet vet maar gewoon stevig alleen nu loop ik er dus toch tegenaan ivm het paardrijden.
Dit is iig de eerste keer dat ik echt op dieet ga Tong uitsteken Heb wel eerder geweightwatched toen ik 6 was omdat mijn moeder dat ook deed, of een wanhopige uithonger actie op mijn 15e Knipoog Maar dieten vond ik gewoon kansloos bij voorbaat.

Overigens val je van paardrijden en stallen uitmesten niet af Knipoog
Met stage mestte ik 30 stallen achter elkaar uit maar het scheelde niets in mijn gewicht Knipoog Je wordt wellicht dan enkel wat gespierder en meer conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 02:53

Iemand van 50 kg die niet mee zit in de beweging stoort een paard meer dan iemand van 90 kg die mee zit. Helaas is het wel zo dat voor de mensen die wat zwaarder zijn, het veel moeilijker is om goed mee te zitten. Maar veel oefenen, dan komt het goed. Ik ben zelf ook geen lichtgewicht, en toch lopen al mijn paarden fijn door het lijf, los in de rug, en supernageeflijk, dus last hebben ze niet van me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:14

Zep schreef:
Tegen de tijd dat je serieus met een slipjas aan op concours mag train je zoveel, en heb je zo weinig geld om eten te kopen vanwege je dure sport Haha! dat je vanzelf al graatmager geworden bent *LOL*


Zou dat het zijn? Anky is echt een plankie en Tineke is vroeger ook wel eens voller geweest. Imke, Coby en Marlies zijn ook al van die brei-naalden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:00

Jippie"]
[quote="Zep schreef:
Tegen de tijd dat je serieus met een slipjas aan op concours mag train je zoveel, en heb je zo weinig geld om eten te kopen vanwege je dure sport Haha! dat je vanzelf al graatmager geworden bent *LOL*


Zou dat het zijn? Anky is echt een plankie en Tineke is vroeger ook wel eens voller geweest. Imke, Coby en Marlies zijn ook al van die brei-naalden.
[/quote]

Daarom is paardrijden een hobby, heb verder geen ambities.
Ik heb echt niet het figuur ervoor, en dat zal ik ook nooit krijgen.
Mijn familie aan mijn vaders kant is erg zwaar gebouwd, ik heb dat ook, stel ik zou 85 kilo wegen, dan is dat voor mij een goed gewicht....
ik zou dan niet meer af hoeven te vallen. Voor iemand anders is dat zwaar overgewicht, maar met 85 kilo heb ik een normaal postuur.
Tja, eigenlijk niet te geloven, maar het is wel zo... en een plank zal ik nooit worden.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:12

Sando"]
[quote="promptertje schreef:
En nog even over dat artikel in Bit: ik hou er toch rekening mee. Ik probeer echt om een acceptabel gewicht te houden, ik voel me toch niet prettig wanneer ik boven dat maximale gewicht zou komen en toch op mijn slanke dravertje zou gaan zitten, het heeft me toch beinvloed.....


Als ik me daaraan echt zou moeten houden, kan ik beter stoppen met rijden. Of er moeten binnen nu en 10 dagen, tientallen kilo`s afvliegen...
wat zeg ik?? zoveel -tig kilo vanaf... Is echt niet te realiseren.
En hoe meer ik me bezighoud met lijnen, hoe triester ik me ga voelen en hoe meer ik ga eten. Want stress en verdriet zorgt er in 9 van de 10 gevallen voor dat je eetlust weg is... Nou bij mij dus niet.... Ik ga dan extra eten.
[/quote]

Jep dit ken ik ook.. de meesten vallen af van stress of ongelukkig zijn... ik kom aan.. want chocola helpt!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:18

Jaaa.. Van chocolade wordt ik weer blij !!! whahahahaha................

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:26

ik heb een haffie en niet eens een hele stevige, en ik kan nou niet zeggen dat ik erg slank ben Hyper! maar het gaat pirma ik rij bijna elke dag.
zonder problemen.... wel makkelijk met opstappen zo'n kleintje ...hihihi

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:36

Sando"]
[quote="promptertje schreef:
En nog even over dat artikel in Bit: ik hou er toch rekening mee. Ik probeer echt om een acceptabel gewicht te houden, ik voel me toch niet prettig wanneer ik boven dat maximale gewicht zou komen en toch op mijn slanke dravertje zou gaan zitten, het heeft me toch beinvloed.....


Als ik me daaraan echt zou moeten houden, kan ik beter stoppen met rijden. Of er moeten binnen nu en 10 dagen, tientallen kilo`s afvliegen...
wat zeg ik?? zoveel -tig kilo vanaf... Is echt niet te realiseren.
En hoe meer ik me bezighoud met lijnen, hoe triester ik me ga voelen en hoe meer ik ga eten. Want stress en verdriet zorgt er in 9 van de 10 gevallen voor dat je eetlust weg is... Nou bij mij dus niet.... Ik ga dan extra eten.
[/quote]

Dat kan ik me heel goed voorstellen - eten geeft in moeilijke tijden toch wat "houvast", het geeft troost en het idee dat je jezelf wat verwent.

Maar ik heb geen enkele reden om ongelukkig te zijn (daar ben ik echt dankbaar voor!), en ik heb twee kleine slanke niet echt stevig gebouwde dravers, vandaar dat mijn deadline echt die 67 kg is die in Bit stond. Is voor mij een mooie stok achter de deur. Ik wil niemand veroordelen om zijn/haar gewicht, maar als je wat steviger gebouwd bent zul je ook geen superrank paardje kopen denk ik, maar 1 die bij je past. En het is wel mijn verantwoording dat ik mijn paarden niet overbelast, vandaar dat het mij beinvloed heeft...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:19

Je hebt gelijk hoor prompertje, en als jij die 67 kilo top vindt, is dat jou goed recht. Ik ga met mijn -tig kilo idd niet op een arabje zitten van 145.
Ik heb 2 paarden die bij me passen. Maar mensen die zwaar zijn en niet durven te rijden, dat is zonde.... voor iedereen is er wel een geschikt paardje te vinden denk ik. Ze kunnen meer hebben dan we denken.
Die tabellen die ze altijd laten zien zijn eigenlijk niet goed. ik denk dat 20 % van de mensen dan beter zou kunnen stoppen. Dat zou niet fair zijn.
Ik zou heel graag een tocht willen maken, bv in Canada, en dan te paard. lijkt me helemaal geweldig.. ikke van die folders gehaald.... is het maximun gewicht 85 kilo... stond in 2 folders... Ik baalde als een stekkers, maar ze hebben wel gelijk. Als ze daar niet zo`n grote paarden hebben.... Ik ga op mijn schimmel ook geen dagtochten maken van 8 uur per dag... Hij is erg stevig en kan heel veel hebben, maar voor zoiets ben ik denk ik gewoon te zwaar.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:25

en ik maar denken dat ik het enigste propje hier was..... hahaha valt me dus weer mooi mee. Maar goed ik doe sinds november ook weer eens verwoede pogingen tot afvallen via een dietiste...... alleen denk ik dat ik donderdag een preek krijg.....kerst en oud en nieuw hebben geen goed gedaan hahaha. Een aantal jaar terug was ik 20 kilo lichter dan nu en heb ik op een haf gereden en die heeft me met gemak gehouden (kan ook zijn omdat het een enduranceponietje is Verward ) En eigenlijk ben ik ook blij met deze topic...... wil namelijk binnenkort zelf ook gaan rijden. En ik las nog zoiets ergens, dat de dikkeren onder ons bijna tot geen conditie hebben......... well excuse me, mijn broer is de slankste hier en ik weet zeker dat ik meer conditie heb dan hem! Dusse binnenkort een dikkertjemeeting????? Ik ben van de partij!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:43

jah cool... ik kom zeker voor een meeting. leuk om dan je ervaringen in de paardenwereld (en daarbuiten) te bepraten.. want zeg nou eerlijk.. je leeft tegenwoordig wel moeilijker in nederland als je niet een modelvrouw/man bent!!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 01:11

Ach een meeting is altijd wel gezellig he....... Vork

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 01:12

Annechien schreef:
en ik maar denken dat ik het enigste propje hier was..... hahaha valt me dus weer mooi mee.


Ja, fijn om te horen dat er meer paardenvrienden met hungewicht worstelen. Ik dacht nl ook dat ik een van de weinige was.....

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:08

Sando schreef:
Ja, fijn om te horen dat er meer paardenvrienden met hungewicht worstelen. Ik dacht nl ook dat ik een van de weinige was.....


Dat komt door al die foto's van die meisjes van een jaar of 16, 17 op hun pony's. Die zijn nog dun (was ik op die leeftijd ook... woog maar 50 kg...), maar als je wat steviger bent zet je niet zo snel meer een foto van jezelf op ITP. Ook alle topruiters zijn dun, en dat zijn de enigen die je op televisie ziet. Het geeft gewoon een vertekend beeld!

Om weer terug te keren naar de aanleiding van dit topic: is de dame in kwestie inmiddels overtuigd dat ze echt wel kan gaan rijden, dat de maneges heus wel rekening houden met wat minder slanke klanten en dat het helemaal niet gek is om te gaan rijden? Het zou toch zonde zijn iets leuks te laten schieten alleen maar omdat je geen modellenfiguur hebt!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:19

Ik denk dat er behalve wat hier allemaal geschreven is, er ook nog bijkomt dat degene waar het om gaat wil gaan rijden op een manege. Ik neem aan een keer per week. Dat betekent dus dat zij niet "full-time" op het paard rijdt en daar gaan ze in bit wel van uit denk ik.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:21

Ja, idd..
HEY ELLES !!!

Is je kennis inmiddels een lesje gaan nemen ??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:32

Paardrijden is een kwestie van meegaan met de beweging, en niet er tegenin gaan. Hoe licht je ook bent, als je er tegenin gaat doet het altijd pijn bij het paard. Er zijn zwaardere mensen die lichter rijden dan vele lichtgewichten.

Mensen die dikker zijn hebben wel een handicap: hun bovenbenen kunnen niet zo fijn tegen het zadel aanliggen. Hierdoor zouden ze sneller hun balans kunnen verliezen bij bijvoorbeeld springen.

Ik zou me echter nooit af laten schrikken door mijn gewicht om te gaan paardrijden hoor. Als dik zijn betekent dat je niets meer mag dan ging ik er toch eens effe faliekant tegenin!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:17

Juist als je dik bent moet je bewegen, of dit nu paardrijden is of niet. Daar even buiten gelaten. Ik was vroeger ook een stuk zwaarder en ik merkte inderdaad zoals wat Desiree hierboven zegt, dat je problemen krijgt met je bovenbenen en de aanleg 'aan het zadel'.

Hoewel ik nog steeds 10 kg eraf wil hebben, merk ik inmiddels dat het inderdaad wel scheelt. Ik weet niet of het ermee te maken heeft dat ik nu op IJslanders rijdt, maar ik minder problemen met mijn beenaanleg en ik heb uberhaupt geen problemen meer met doorzitten en zittenblijven. Voorheen kreeg ik ook altijd van die doorrijplekken, sinds ik kg's kwijt ben en van de grote peerden afstapt ben Haha! Geen problemen meer!

Verder gewoon gaan lessen: zoals ik al eerder zei. En daarnaast gewoon lekker gaan sporten, wandelen, zwemmen, fitnessen. Van paardrijden val je volgens mij (eigen ervaring) niet af. Alleen je bouwt spieren op, rond plaatsen dat je misschien niet eens zou willen Knipoog

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 15:32

ik denk dat je ook eens moet kijken naar de manier waarop mensen dikker zijn...
sommige eten te veel en kunnen met afvallen het gewenste gewicht bereiken... maar wat nou als je een schildklierstoornis hebt? dan kun je nog zo hard op dieet gaan. afvalle zal niet gebeuren.
zetren we die mensen dan maar apart omdat ze niet het juiste gewicht hebben? en mogen ze ddaarom niet paardrijden? dat lijkt mij onmogenlijk en daarnaast nog pure discriminatie ook.
dus dikkertjes onder ons!!! laa je niet kennen en ga lekker rijden!!! zolang jij en je paard er maar plezier in hebben!!!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:33

Wanneer is nou die dikkertjes bijeenkomst? Ikkke wil ook mee. Blij dat er meer lotgenoten zijn. Niet voor hun, maar wel voor mezelf. Ik bedoel uit eindelijk zouden we allemaal het perfecte figuurtje willen hebben, zelf al zijn we gelukig met onszelf en hebben we ermee leren leven.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:35

heej jij komt uit nieuw vennep... heb ik ook gewoond...
maarre on topic...
misschien dat een topic bij boktmeetings handig is???
en gaan we met paard of zonder?? zonder lijkt mij leuker gewoon iets anders gaan doen met zijn allen omdat niet iedereen een paard mee kan nemen.. heeft iemand een suggestie voor iets leuks om te doen???

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:47


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:56

Ik weet niet of het al genoemd is, maar iemand met overgewicht is iets anders als een zwaar iemand.
Als je echt overgewicht hebt, heb je denk ik meer problemen met rijden dan iemand zonder overgewicht. Een zwaar iemand is niet automatisch dik bedoel ik daarmee te zeggen.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:03

Ach waar ligt de grens? Wat de een zwaar/dik what ever noemt vind de ander nog niets. Wanneer ben je zwaar dik of heb je last van ernstig overgewicht? Ik persoonlijk ben blij als ik 80 kg zou wegen en een ander moet er niet aan denken om ooit in de buurt daarvan te komen en wegen maar ergens in de 60 kg, dus ja waar ligt die stomme grens?