Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:40

JA leuk!!!

Iedereen schijnt mijn Blizzard te kennen... Hij is inderdaad van de Sandy Road Ranch...

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:43

Ik ken hem alleen van de mooie foto's die toen op hun site stonden. Ik was destijds zelf op zoek naar een Tinker, vandaar... Gaaf paardje hoor!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:49

tjonge, wat een welzijn voor paarden opeens Haha!
Stands, duoboxen, en nu zelfs de ruiters Haha! bit is weer de leidraad, nou die gewichten die daar in staan zijn volgens mij wel aardig aan de lage kant. Dan moet 90% van de ruiters stoppen met rijden Haha!

Nu even weer on-topic, ze heeft vroeger gereden, dus is geen beginner. De meeste maneges hebben ook wel grotere en brede paarden voor wat dikkere mensen. Dus ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn. Gewoon aanmelden voor een proefles en kijken of het gaat en hoe de sfeer is.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:55

De zit vind ik veel belangrijker. Iemand van 60 kilo met een slechte zit kan een paard heel wat meer dwars zitten als iemand van 100 kilo met een prima zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:55

Fries schreef:
Sonja,

je moet wel van feiten uitgaan.

Verward Die gewichten werden toch als feit weergegeven Verward

Ik heb het idee, dat je je nogal aangesproken voelt over dingen die in het Bit gezet worden, zo erg dat je ze dan op een bepaald punt gaat uitvergroten.

Verward Ik hoop dat je geen psycholoog wilt worden later want dat gaat je niet zo goed af Haha!

Misschien wordt het daarom wel echt tijd dat jullie daar op de manege een aantal dingen gaan veranderen (o.a. op het punt van de stands).

Verward Bij ons op de manege? Ik rij niet op een manege, ik heb twee eigen paarden op een superdeluxe pensionstal staan Haha! en stands hebben we al helemaal niet. Wel ruime boxen, paddocks en weidegang. Ook goed?



Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:15

Feiten feiten... wat zijn feiten? Niet alles wat bit zegt zijn feiten en er zijn altijd uitzonderingen op regels... Leidraad, dat is een mooi woord.. lekker open en democratisch enzo... Lachen

Net als Volslank! hihih

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:46

Ik vind dat ze makkelijk weer kan gaan rijden hoor.Ik zelf ben ook niet 1 van de lichtste en ik rij ook paard(hopen dat mijn paardje een beetje stevig wordt Haha! ).Tuurlijk sommige paarden passen niet bij je maarqua gewicht geven ze het echt wel aan.ben zelfs verleden jaar nog op een pony van 1.38m gestapt en die ging nog aan de kletter met me.Tuurlijk was voor 1 keer maar als zij wil gaan rijden dan zoeken ze op de manege echt wel een paardje uit wat bij haar past.Daar weten ze dat echt wel en zetten haar waarschijnlijk echt niet neer op een iel paardje.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:56

Ik weet niet hoeveel ik precies weeg, maar ik denk tussen de 75 en de 80 kg. Ik rijd op verschillende paarden bij de manege, ook de slanksten. Opstijgen is niet echt easy voor mij, maar het is nog altijd gelukt zonder krukje, ookal ben maar 1.69.
Gewoon gaan rijden dus!

Groetjes Kim

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:07

Volgens mij wordt het weer tijd voor de goede voornemens Knipoog Grapje hoor, maar de meeste mensen gaan nl. lijnen in januari Haha!
Maarre, het is gewoon belangrijk dat er een juiste verhouding is mbt het paard. In de BIT stond trouwens dat een IJslander geloof ik 67 kg mocht hebben. Nou ik kan je vertellen, ik zit er qua gewicht niet in de buurt. Je zal mij niet zien op een slanke, dunne IJsco hoor. Dus met de juiste verhoudingen... Lekker je vriendin laten gaan rijden! Zo'n uurtje in de week kan op het juiste manegepaard niet zoveel kwaad hoor. Enkele jaren geleden woog ik ook richting de 3 cijfers. Ik zat niet goed in mijn velletje, maar ik bleef gewoon rijden op de manege. Tot ik echt de limit had bereikt, problemen met opstijgen kreeg, gewrichten, en andere redenen. De knop is toen omgegaan. Ik weeg inmiddels weer twee cijfers, ik voel mij fitter en zit beter in mijn vel. Maar daar gaat het niet om. Inmiddels rij ik niet meer op de manege, ik heb geen problemen meer met opstijgen. Ik ben nog steeds geen lichtgewicht en er moet zeker nog een gros kilo's af. (mijn goede voornemen voor volgend jaar Knipoog). Voor zwaardere mensen is het uberhaupt een probleem om met die extra kilo's te bewegen. Zeker als je vaak onzeker bent, etc. Het is gewoon niet fijn!
Ik ben ook pas op IJslanders overgestapt toen ik wist dat ik een bepaalde deadline qua gewicht had behaald, waardoor ik normaal kon gaan rijden. Mijn paard niet te veel zou belasten, etc.

Je vriendin lekker gaan laten rijden op de manege, beweging is juist goed voor haar. Ze voelt zich er prettig bij, waardoor ze misschien op een gegeven moment wel naar een sportschool toestapt, etc. En dat paard (mits de juiste) overleeft dat uurtje heus wel. Lak hebben aan wat iedereen denkt, anders kom je nergens meer.

Groetjes

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:34

Nou, ik heb van iedereen die het "aandurfde" de foto's in hun profiel bekeken, en ik heb bij geeneen combinatie gedacht "ach, dat arme paard!" Ik vind het nogal meevallen met de bokkers, ik zou zelf ook wel wat lichter willen zijn (wie niet Haha!) maar ik vond eigenlijk niemand op de foto te zwaar voor haar paard

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:38

ik ben absoluut geen barbie, maar ik heb (toen ik er nog wel tijd voor had)altijd gereden, ik heb van het jaar nog regelmatig op een d pony gereden, oke het zag er niet uit!!! maar madam ging op haar gemakje op haar achterbenen de bak rond toen ze van mij echt aan het werk moest, dus ik geloof dat ze me wel kon hebben

dat artikel in het bit moet je met een korreltje(kilootje) zout nemen, een ijslander zou maar 67 kilo kunnen hebben, nou oke bijna iedere man kan dus stoppen mer ijslanderrijden
eingelijk zijn al die gewichten die daar aangegeven worden errug laag, ik geloof dat het maximum van alles aan de 80 kilo zit ,
dus gewoon lekker gaan rijden , en gewoon naar het dier luisteren en kijken

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:31

Gelukkig heb ik gewoon een normaal gewicht, maar ik denk wel dat als ik flink overgewicht had dat ik eerst af zou vallen. Want hoe je het ook wendt of keert, iemand met overgewicht zit een paard meer in de weg dan iemand met een normaal gewicht. Denk alleen al aan doorzitten. Bovendien zijn mensen die veel te zwaar zijn ook in een slechtere lichamelijke conditie waardoor ze zelf eerder uitgeput zijn en daardoor het paard uitputten.
Op zich denk ik dat gewoon recreatie rijden nog niet zoveel kwaad kan, maar als je echt fanatiek wedstrijden wilt rijden moet je niet moddervet zijn. Als ik sommige mensen hier zie rijden op wedstrijd Bloos B proefjes gaan nog wel want daar mag je lichtrijden, maar je ziet regelmatig een zwaargewicht door de ring gaan in een L proef, al schuddend met rode kop en compleet total loss uit de ring komen. Dat vind ik echt niet kunnen. Als je van je paard een sportprestatie verwacht vind ik dat je zelf op z'n minst in gelijkwaardige conditie moet zijn.

(PS, ik heb het echt over behoorlijk overgewicht. Een beetje aan de stevige, zware kant is natuurlijk wat anders)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:03

Hoe kan je nou overgewicht hebben als je met paarden om gaat vraag ik me weleens af. De stal doen met kruiwagens mest sjouwen zelf breng ik de containers de dijk op, met ze lopen rennen rijden. Snap niet hoe je dan nog overgewicht kan hebben zeg, van je toch ontzettend van af?

Maar goed ik denk dat je het zelf aan het paard kan merken of hij je houd, en als je aankomt vind ik ook dat je een streep moet zetten voor jezelf van als ik nog meer weeg dan dat, kan ik er niet meer op, dat doe ik ook bij elise (shetlander) als ik over de 50 kilo kom ga ik er niet meer op, dus het word nog oppassen voor mij Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:03

Wat gezellig dat er hier meer dikkerdjes zijn!
Qua gewicht win ik het,(100, schoon aan de haak) maar ik ben er ook lang bij, het valt dan niet zo erg op.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:16

Hah!! echt niet... Ik win!! ( maar ik zeg lekker niet hoeveel ik weeg... wat walgelijk laf vind ik dat weer van mezelf....hoezo complex? wie ik? oeps ik praat weer met mezelf... )

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:18

Percy schreef:
Niet onaardig bedoeld maar het valt mij altijd op dat veel van de tinker-eigenaren niet bepaald lichtgewichten zijn.


Dat was mij ook al opgevallen... soort zoekt soort? Ik heb ook grote sokken! * grinnik*

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:27

promptertje schreef:
Nou, ik heb van iedereen die het "aandurfde" de foto's in hun profiel bekeken, en ik heb bij geeneen combinatie gedacht "ach, dat arme paard!" Ik vind het nogal meevallen met de bokkers, ik zou zelf ook wel wat lichter willen zijn (wie niet Haha!) maar ik vond eigenlijk niemand op de foto te zwaar voor haar paard


Ieks! Gelijk mijn profiel gecheckt... gelukkig niets ernstigs... maar dapperdier als ik ben meteen een foto van mij in mijn LARP outfit in mijn profiel gezet..... Heeel moedig incognito Haha!

p.s. ik voel me geloof ik wel thuis in dit topic??

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:31

Als ik niet regelmatig het scheermes hanteer heb ik ook harige benen, misschien is dat bij mij dan het soortgenotengevoel Haha!

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:23

Iedereen moet zich fijn in zijn eigen velletje voelen. Haha! .....maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het soms geen gezicht vind als een echt te zwaar iemand op een klein paardje zit ook al is t een tinker/haflinger enz.
De meeste hier hebben zoiets van het moet allemaal kunnen maar als ik rond een ring loop hoor ik toch echt andere geluiden .......

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:30

avantilover
ik snap het wel hoor
ikzelf ben te zwaar, ik zal ook nooit van mijn levensdagen slank zijn
ik heb altijd school met een bijbaantje en paarden gecombineert , mezelf sufgemest , met kruiwagens door de blub gesleept etc etc etc ...
maar nog steeds ben ik te zwaar, het is gewoon ook mijn bouw (het zit bij ons in de fam)
anderen hebben schildklierproblemen of andere stofwisselings problemen
was het maar zo dat afvallen zo makkelijk was, dan was ik ook een maatje 40 of zo
maar ja dat zit er niet in dus helaas
ik ben wie ik ben en zo zal ik zijn

en trouwens als je de geluiden die iedereen maakt moet geloven doet niemand het goed

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:34

avantilover schreef:
Hoe kan je nou overgewicht hebben als je met paarden om gaat vraag ik me weleens af. De stal doen met kruiwagens mest sjouwen zelf breng ik de containers de dijk op, met ze lopen rennen rijden. Snap niet hoe je dan nog overgewicht kan hebben zeg, van je toch ontzettend van af?


haha ja dat klopt!werk sinds 4 weken fulltime bij een springstal en ondanks dat het nu december is, met veel lekker eten&heel veel snoepen, ben ik in die paar weken al(te)veel afgevallen!(nu kan ik makkelijk op destiny rijden Haha! )

ben heel de dag bezig, uitmesten, veel naar de wei lopen, rijden, paarden verzorgen enz enz je beweegt dus echt de hele dag

maar voordat ik daar ging werken deed ik alleen de 3 stallen hier thuis, en dat is weer niet genoeg om ec htvan af te vallen of om spieren te krijgen hoor!

dus de mensen die 1x per week op een manege rijden zullen van paardrijden niet snel afvallen

maar mensen die intensief met hun eigen paard bezig zijn en veel rijden wel, mn moeder is toen ze vorig jaar dr paard kreeg, ineens 8 kilo lichter geworden (nu rijdt ze bijna niet meer en dat zit er nu weer aan...)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:16

Na 13 jaar lijnen ( ja 13 jaar!) ben ik ervan overtuigd dat de 1 meer aanleg heeft dan de ander. Ik hbe mensen in mijn vriendenkring die eten wat ze willen doen geen centimeter aan sport en vallen af totdat ze er verdrietig van worden. ( te licht zijn is ook een probleem) Ik ben een keer 15 kg kwijtgeraakt, maar het is allemaal weer terug ( with a vengance) Nu houdt ik het een beetje in de gaten, zodat het niet de spuigaten uitloopt en wat blijkt... Ik heb normale gewichtschommelingen. Alleen weeg ik teveel... kerst helpt niet!

Bovendien... waar de meesten afvallen van stress enzo, kom ik aan! Dus hoeveel ik ook zou uitmesten...of hoeveel ik ook zou rijden... Ik houd mezelf maar altijd voor dat ik niet rook of veel drink...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 02:05

Misschien 'n wedstrijdje houden wie 't meest af is gevallen eind Januari? Die krijgt dan 'n award ofzo en natuurlijk de eer Tong uitsteken En misschien nog iets? (Ideeën gevraagd Haha!)

Misschien wel 'n idee om ff ziek te worden? Haha! (En daarna natuurlijk niet alles er weer aan vreten Boos! Knipoog )
Ik moet voor m'n ideale gewicht sinds vandaag nl. nog maar 1,6 kilo afvallen. Ik woog Zondag 55, Maandag was ik ziek en heb ik 4x overgegeven, gister nog 'n keer overgegeven en 3 broodjes met boter (was eigenlijk niet slim, maar is goed afgelopen) gegeten en vandaag was ik zomaar 1,4 kilo lichter Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 02:30

Percy schreef:
Niet onaardig bedoeld maar het valt mij altijd op dat veel van de tinker-eigenaren niet bepaald lichtgewichten zijn.

Over het algemeen kunnen Tinkers ook vrij veel gewicht aan. Mijn man weegt ook niet bepaald weinig op het moment en mijn paard kan dat gewicht goed aan. Hij moet alleen altijd wel even zijn balans onder hem zoeken omdat ik zelf vrij weinig weeg en hij daaraan gewend is.

Ze zullen op de meeste manege's toch ook wel wat sterkere paarden er tussen hebben staan?


Whahahahaha nou voor mij klopt dat in ieder geval Percy!
Ik zelf ben bij lange niet slank of iets wat daar bij in de buurt komt. Maar ik kan echt zonder problemen om mijn tinker rijden, en ik denk ook nog wel op een draver hoor, ligt eraan wat voor draver die heb je natuurlijk ook nog in gradaties.
Mijn vader heeft ook op m'n tinker gereden (100kg) en m'n oude instructrice ook (zo'n 110kg) allebei zonder problemen.

Je vriendin moet gewoon lekker naar een manege gaan, en dan kan ze het beste vragen naar een volwassenenles. Daar zitten meestal gewoon wat dikkere mensen in. In de jeugdlessen zit je al snel tussen de tieners (niks mis mee hoor) maar die hebben nogal de neiging om dun te zijn whahahaha Haha! Kan me voorstellen dat je je dán ongemakkelijk voelt. Volwassenen gaan ook niet banketstaaf doen ofzo als je wat flinker bent.
Van paardrijden val je wel degelijk af, maar 1 weekje per uur zal niet veel uitmaken inderdaad. Maar ik denk wel voor haar beenspieren, dat merk je dan toch hoor. Gewoon lekker gaan, zorg ervoor dat ze een goede outfit heef (goede passende bh, niet te strakke rijbroek, en een lekker slobberige trui ofzo) zodat ze zich op het paard i.i.g niet zorgen hoeft te maken over hoe ze eruit ziet.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 11:59

draumpje schreef:
avantilover
ik snap het wel hoor
ikzelf ben te zwaar, ik zal ook nooit van mijn levensdagen slank zijn
ik heb altijd school met een bijbaantje en paarden gecombineert , mezelf sufgemest , met kruiwagens door de blub gesleept etc etc etc ...
maar nog steeds ben ik te zwaar, het is gewoon ook mijn bouw (het zit bij ons in de fam)
anderen hebben schildklierproblemen of andere stofwisselings problemen
was het maar zo dat afvallen zo makkelijk was, dan was ik ook een maatje 40 of zo
maar ja dat zit er niet in dus helaas
ik ben wie ik ben en zo zal ik zijn

en trouwens als je de geluiden die iedereen maakt moet geloven doet niemand het goed


Daar heb jij ook weer helemaal gelijk in! Dus dan haar je meer uitvoedsel, wel goedkoper Haha!