huren jullie een vaste box,of gewoon EEN box?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:12

Wij huren gewoon EEN box, en geen vaste. Is nu ook een gelukje, want Leo hoest een beetje en krijgt morgen dus een box met een klapraam. Wordt nu dus ook naast de hengst gezet, want daar kunnen natuurlijk geen merries naast. Onze stalhouder kan de boel gewoon naar eigen inzicht indelen, en dat is goed zo.
Maar debeschreven situatie vind ik absurd. Lekkere binnenkomer op een nieuwe stal; die zullen daar wel lekker veel vrienden gaan maken... Frusty

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:46

Bij ons hebben alle pony's en paarden hun eigen box, zodat ze ook de weg naar hun box kunnen vinden als ze de wei uit komen. Je mag best ruilen, en als iemand weg gaat, dan is die box weer vrij, dus dan zou je ook kunnen vragen of je die box mag, maar in principe krijg je dus als je binnenkomt de box die vrij is. Zijn er meer, dan mag je kiezen... Wie het erst komt, die het eerst haalt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:56

Bij ons heb ik er geen last van, ze staan gewoon thuis en hebb nsinds ze hier wonen altijd dezelfde box gehad, zo kun je de wei open zetten en ze wandelen zo hun box in!

Maar ik zou het zeker niet pikken als ik een box huurde en ze zouden mijn paard gewoon (zonder toestemming dan) verhuizen! en al helemaal niet als ze dan ook nog eens zo tegen je praten!!
Je had groot gelijk en ik vind dat ze onterecht voor zeurpiet uitmaakten!!

DubbelFun

Berichten: 88777
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:36

Het belangrijkste is dat een box groot genoeg is voor het paard en dat het er veilig en schoon/droog is. Een paard kijkt niet naar hoe mooi zijn stal is.

Als je verder geen afspraken hebt gemaakt met de staleigenaar dat je een bepaalde box huurt, kun je er ook geen aanspraken op maken. Maar ik zou me zeker niet zondermeer door een andere huurder uit de stal laten zetten, mits mijn paard daar niet beter van werd (grotere stal bijv.).

Als een (ouder)paard al heel lang (jaaaaaren) in de zelfde stal staat zou ik hem ook niet snel verkassen, ook paarden raken gewend aan een vast 'thuis'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:49

ik huur 3 vaste boxen en daar komt echt niemand anders in en er word ook niet gerolen ze staan alle3 langs elkaar. ik ben zelfs zo erg dat niet eens iemand anders even zijn paard in mijn box mag zetten!!

x

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:56

Ik heb jaren in pension gestaan en in principe bepaalde de eigenaar (in overleg met de klanten) waar de paarden kwamen te staan. Omdat alle boxen aan de zijkanten open waren (wel tralies) werd de plek waar je paard stond vooral bepaald door het karakter en gedrag van je paard. Een zenuwachtig paard of juist een hele brutale kreeg een hoekbox, de super-socialen kwamen ergens middenin, paarden die aanleg hadden voor luchtwegproblemen stonden in de meest frisse boxen, enz. Uitgangspunt was dat er zoveel mogelijk rust op stal moest zijn en dat de paarden zich prettig moesten voelen naast hun buren. Ik heb dit altijd een volstrekt redelijke en ook eerlijke methode gevonden. Ik heb er trouwens meer dan 7 jaar gestaan en al die jaren is mijn paard maar 1 keer verhuisd - de rest van de tijd heeft ze steeds in dezelfde box gestaan, met de meeste tijd ook dezelfde buren.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:18

wodan staat in een buiten box en daar blijft hij ook staan zolang hij daar niet uitgroeit. Over een andere plaats praten is voor mij niet acceptabel zolang het niet groter is dan de box waarin hij nu staat en het moet een buiten box wezen ivm zijn vacht.

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:33

ik weet het eigenlijk niet wat ik (nouja mijn ouders) huren maar ik wet wel dat ik geen enkele andere box wil hebben.
ze hebben bij mij op stal 4 apparte schuren met paarden en pony's 1tje is voor de pony's en daar staan ongvr. 6 of 7 pony's ze hebben 2 grote schuren waar er in 1 ongvr. 20 staan en in de ander ongvr. 30
sytje staat in een schuur waar ze met z'n 6-en staan daar is het dus lekker rustig en dat is beter voor sy ze is toch zo'n stresskip.
en nog een voordeel ze staat in een paarden box lekker groot dus.

het is een beetje ingewikkeld uitgelegd maar ik hoop dat je het snapt

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:40

Ik huur EEN box, ze mogen Sher dan ook best verplaatsen van mij. Mits het wel in de zelfde soort box is, we hebben bij ons namelijk verschillende boxen met verschillende grotes en prijzen Schijnheilig. Ze heeft in haar stal alleen een speelbal hangen, die kan ik zo in een andere stal hangen. Een naambordje heeft ze *nog* niet, die moet er wel komen, maar zelfs dan mogen ze haar van mij best verplaatsen.
Wel vind ik dat die huurders het niet zomaar kunnen eisen, als ze niet blij zijn met de box die ze krijgen gaan ze toch lekker ergens anders staan?

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:50

ik huur een box maar het is wel zo dat die van mij niet ergens anders
kan staan omdat ze andere paarden moet zien anders flipt ze helmaal
we hebben haar 1 dag in een andere stal gehad maar daar flipte ze dus

het gaat bij ons altijd in overleg!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:42

gewoon een box, soms komt het niet uit allemaal en dan moet er wat verhuisd worden maar dat maakt mij niks uit, Evita ook niet volgensmij.
nouja ze is nog maar 1 keer verhuisd hoor Lachen
eerst stond ze in een soort buitenstal en dan stond er bijna altijd nog een paard naast, maar als er dan even geen paard naast kon ging ze altijd zo staan weven en rondjes draaien en hinniken. Nu staat ze in de hooischuur met andere paarden om d'r heen, volgensmij vind ze dat leuker dan in die andere box.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:20

ik huur voor darinka een vaste box simpelweg omdat ze andere boxen afbreek deze staat in een andere stal waar maar 2 boxen staan en t rustiger is anders in een andere box strapt ze alles in alkaar

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:27

Bill staat al 6 jaar in dezelfde box. Er moet dus een hele goede reden zijn waarom iemand nou net die box nodig heeft wil hij verhuizen.