stands, ja of nee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:25

Ik ben niet tegen stands. Sterker nog: Mijn paard staat in een stand. Al zo'n beejte 12 jaar lang. Zielig he?
Ze staat daar van 17.00 tot 9.00 uur in, heeft contact met haar buurvrouwen, paard en geit, krijgt haar natje en droogje en mag verder hele dagen uitrazen in de wei.
Zo en nu de mensen met hun paard in een box, die er twee uurtjes uitkomt voor wat poetsen en een uurtje rijden in een muffe bak.
Wie is er dan zielig Verward
Onze stand is 1,5 meter breed, 3 meter lang ongeveer. Ze ligt iedere nacht heerlijk te slapen. Droog en warm.
Daarnaast hebben ze geen gewoon touw wat aan de muur vastzit, maar een ring waar het touw door loopt met een klos aan de onderkant, zodat ze niet klem kan komen te zitten.

Ik kan me niet voorstellen waarom mensen tegen stands zijn, als je je paard op deze manier houd. Ik vraag me dan ook af, of die stands daadwerkelijk verboden worden.

Zo ja, dan heb ik een groot probleem. Ik heb drie paarden, maar maar twee plaatsen voor een box. (twee stands word dan 1 box)
Ik had graag mijn schuur een stukje groter gebouwd, ik had ze ookliever in een box zien staan, maar helaas, de gemeente werkte niet mee.

Dus kom nou eens met een gegronde reden als je tegen een stand bent. Wat er nou WERKELIJK zielig aan de manier waarop ik mijn paard houd, IN een stand.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:27

NEE, je zet je hond toch ook niet de hele dag vast aan z'n lijntje.....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:31

tja kan niet meer zeggen dat ik het er mee eens ben. ik wil ook zo'n stal als jij hebt.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:50

Ik ken ook situaties waarin inderdaad een stand 1 van de weinige alternatieven was; je kan niet geven wat je niet hebt. Maar je laten leiden door mensen-cult, hihihahahahah, daar heeft een paard geen boodschap aan. Goed voor een paard zijn heeft juist niks met economie te maken, de een koopt een suplement van 125 euro per flesje en koopt z'n geweten, de ander hoereert z'n kudde om dat jaar een winst op de balans te zien staan. Uiteindelijk zijn het de zorg en de toewijding die succes uitmaken, soms op langere termijn.
Een stand kan voor sommige paarden, in sommige situaties een alternatief zijn, je kan er alleen redelijkerwijs natuurlijk niet een hele dag een paard in zetten. Ik ben benieuwd naar een foto van jouw stand Jantina.

Als de stand nodig is om je bedrijf in stand Lachen te houden zou je wellicht beter een andere branche kunnen gaan beproeven...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:11

jantina schreef:
ik had ze ookliever in een box zien staan, maar helaas, de gemeente werkte niet mee.

Dus kom nou eens met een gegronde reden als je tegen een stand bent. Wat er nou WERKELIJK zielig aan de manier waarop ik mijn paard houd, IN een stand.


Hieruit blijkt toch dat je het liefst je paard in een box ziet staan, dus zie je ook heus wel de nadelen van een stand.

Op zich klinkt het heus allemaal niet negatief bij jou, het zal heus wel goed zijn, daar kan ik niet over oordelen. Het is meer dat veel mensen niet beseffen wat een stand kan veroorzaken bij een paard. En ik kan dat allemaal wel gaan herhalen, maar beter kan je dan dat artikel in Bit lezen. Ik ben het niet vaak eens met Bit, maar deze keer komen ze toch aardig in de buurt Knipoog .

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:18

Ik ben niet direct tegen stands, ligt er maar aan hoe ze gebruikt worden.
Zo ken ik een manege waar ze 20 uur per dag in de stand staan, en verder 4 uur per dag lopen (meestal nog achterelkaar ook), en verder staan ze gewoon maar wat. Dat vind ik dus wel zielig! En het zijn nog hardstikke krappe stands ook.

Een andere manege die ik ken heeft ook stands, maar daar worden ze heel anders gebruikt. Ze staan de hele dag in de wei, en iets van 3 uur in een stand (uurtje rijden, uurtje rust, uurtje rijden) en dan weer de wei in. En dat vind ik dan weer geen probleem! En de stand zijn heel ruim en als ze willen kunnen ze gewoon gaan liggen o.i.d.

Maar ik zou mn eigen pony niet snel in een stand zetten!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:22

Met stijgende verbazing zit ik dit topic te lezen.

In principe ben ik ook niet voor stands maar ik zie toch echt liever een paard wat lekker overdag buiten kan lopen en voor de avond en nacht in een stand wordt gezet dan een paard wat minimaal buitenkomt en de rest van de tijd in een box staat.
Een paard is een bewegingsdier maar die paar stappen die hij kan bewegen in een box zijn nauwelijks de moeite. Ik zie paarden maar weinig bewegen in de box over het algemeen.

Drie van mijn paarden staan nu 24 uur per dag buiten in de (modder)wei met schuilstal en ze zien en behoorlijk patent uit.

Als ik terugdenk aan de pesionstal waar ik vroeger stond waar mijn paard altijd in de box stond op de paar uur per dag na die ik hem losliet en reed voel ik me nog schuldig. Wat was ik blij toen ik een andere stal vond waar hij overdag naar buiten mocht en wat was mijn paard daar een stuk gelukkiger. De binnenbak en fantastische uitrijmogelijkheden moest ik missen evenals de dagelijkse omgang met mijn vriendenclub maar ik heb er nooit spijt van gehad.

Nu heb ik zelf de keuze en ik heb zeer bewust gezocht naar een boerderij met grond omdat ik van mening ben dat ieder paard in de zomer lekker moet kunnen grazen.

Ik wil anderen daarbij niet veroordelen. Ik realiseer me heel goed dat ik het heb getroffen maar ga niet lopen verkondigen dat een stand zo slecht is terwijl je zelf je paaren ook in verre van ideale omstandigheden houdt. Want zou kunnen we wel aan de gang blijven met verwijten.

En wat betreft die stands en manegepaarden: op een manege hier in de buurt staan ze in tochtige kleine boxjes en worden weinig uitgemest. Verder laat de verzorging ook te wensen over.
Dan zie ik toch echt liever een manege met goede verzorging, weidegang en stands.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:45

Voor alleen de nacht vind ik het niet zo probleem, als ze de rest van de dag de wei op gaan en lessen lopen, maar ik vind het vreselijk als ze daar de hele dag moeten staan ze kunnen ze niet eens om draaien rollen Scheve mond Hoe kan je je paard dat nou aan doen Verward
Eerst was ik ook op een manege zat een pony vast met zijn been in een ketting die tussen de stands was ben toch wel geschrokken zo veilig is het dus niet....
Verder nooit eens lekker zelf bepalen want het paard doet als hij ook nog eens niet de wei ofzo op gaat.
Nee ik vind het echt niets .

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:54

Tegen,in de natuur staan paarden toch ook niet de hele dag op een stukje vanmisschien 2x3 meter????

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:00

Een box vind ik altijd beter maar opzich is een stand niet zielig..
Bij de manege in Lelystad vind ik het toch wel een beetje zielig worden.. Ik heb echt soms medelijden met die paarden. Ze kunnen er nog net in liggen en ze moeten al zo veel uren lopen dus hebben ze hun rust hard nodig. Okeej ze blijven ook vaak staan maar ik zie toch wel dikwijls paarden liggen in die stands. Het zijn ook hele krappe stands..
Maar het lijkt mij dat ze daarvan zo stijf van worden. Ze kunnen zich helemaal niet omdraaien, niks.. Ze kunnen een paar pasjes naar voren en naar achteren zetten, dat is alles.. Jaa, een paard in een gewone box loopt ook niet de hele dag rondjes maar als die dat wilt kan die dat tenmiste, een paard in een stand niet..
Op de één of andere manier ben ik er ook wel weer tegen hoor.. Tis soms zo zielig als ik die manegepaarden zo suf stil staan in de stand. De andere manege paarden in zo'n stal zien er veel.. tja opgewekter uit.. Weet niet precies hoe ik het moet zeggen maar toch is een box fijner, vind ik.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:25

Appie schreef:
Hieruit blijkt toch dat je het liefst je paard in een box ziet staan, dus zie je ook heus wel de nadelen van een stand.

Op zich klinkt het heus allemaal niet negatief bij jou, het zal heus wel goed zijn, daar kan ik niet over oordelen. Het is meer dat veel mensen niet beseffen wat een stand kan veroorzaken bij een paard. En ik kan dat allemaal wel gaan herhalen, maar beter kan je dan dat artikel in Bit lezen. Ik ben het niet vaak eens met Bit, maar deze keer komen ze toch aardig in de buurt Knipoog .


Ik zie op zich geen nadelen van een stand. Ik zie wel voordelen van een box, het is gewoon groter dat is altijd fijner. Het liefste zou ik een loopstal voor ze hebben. Knipoog
Ik heb de bit niet gelezen, noem eens zo'n verschrikkelijke oorzaak op. Zoals je al schreef, veel mensen beseffen niet wat een paard kan krijgen in een stand. Ik dus ook niet, wat krijgt ie daardoor dan?
Wat krijgt ie wat ie in een box niet kan krijgen?

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:31

Collinnnnn schreef:
Tegen,in de natuur staan paarden toch ook niet de hele dag op een stukje vanmisschien 2x3 meter????


wel in een hokje van 3x3 wou je zeggen? Ik blijf erbij dat een stand met veel weidegang veel beter is dan hele (misschien minus 2 uur) dagen in een box staan.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:06

Laten wee zeggen in de natuur kounnen paarden toch ook hun kont keren Knipoog
Maar eigenlijk is het te triest voor woorden, dat ik dat zelf moet zeggen zo toch gewoon vanzelf sprekend moeten zijn?
Op onmze manege worden alle paarden/pony's een paar keer per week losgelaten en zomder lekker op de wei, dat is wel okee vind ik! En ze hebben gewone boxen.

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:56

ik ben tegen standsd mijn opaard heeftb dr ook in gestaan en staat nu in een box met een luik naar buiten ze ziet er nu weer goed uit toen niet
dikke benen krijgen ze er ook van en ze kijken tegen de muur echt heel zielig ze stond met een touwtje vast ze had kale plekke op dr achterbenen van het touw.
toen ik een keer zochtends kwam was ze ontsnapt of was dr touw losgeschoten toen lag ze in het stro te slapen omdat ze in die stand niet kon liggen das pas zielig en nu is ze een gelukkig paard dus stands vind ik maar zielig!!!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 16:14

jantina schreef:

Ik zie op zich geen nadelen van een stand. Ik zie wel voordelen van een box, het is gewoon groter dat is altijd fijner. Het liefste zou ik een loopstal voor ze hebben. Knipoog
Ik heb de bit niet gelezen, noem eens zo'n verschrikkelijke oorzaak op. Zoals je al schreef, veel mensen beseffen niet wat een paard kan krijgen in een stand. Ik dus ook niet, wat krijgt ie daardoor dan?
Wat krijgt ie wat ie in een box niet kan krijgen?


Een paar punten die in Bit genoemd worden (in het kort):
1. Als de stal slecht wordt bijgehouden sneller kans op rotstraal.
2. Toch minder bewegingsvrijheid in een stand dan in een box.
3. Bij een onderzoek onder 65 paarden op 13 verschillende bedrijven bleek meer dan de helft van de paarden ernstige gedragsafwijkingen te vertonen. Normaal in een gemiddelde paardenpopulatie heeft slechts 15% zulke gedragsafwijkingen.
4. Over het algemeen zijn de stands zo smal dat een paard niet met gestrekte benen kan liggen, een absolute noodzakelijkheid volgens de onderzoekers omdat een paard alleen in zijligging psychisch kan herstellen!
5. Bij een observatie gedurende 2 weken ging een aantal paarden gedurende die hele periode niet liggen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 16:19

Appie schreef:
Een paar punten die in Bit genoemd worden (in het kort):
1. Als de stal slecht wordt bijgehouden sneller kans op rotstraal.
2. Toch minder bewegingsvrijheid in een stand dan in een box.
3. Bij een onderzoek onder 65 paarden op 13 verschillende bedrijven bleek meer dan de helft van de paarden ernstige gedragsafwijkingen te vertonen. Normaal in een gemiddelde paardenpopulatie heeft slechts 15% zulke gedragsafwijkingen.
4. Over het algemeen zijn de stands zo smal dat een paard niet met gestrekte benen kan liggen, een absolute noodzakelijkheid volgens de onderzoekers omdat een paard alleen in zijligging psychisch kan herstellen!
5. Bij een observatie gedurende 2 weken ging een aantal paarden gedurende die hele periode niet liggen.



Lijken me redenen genoeg om NIET voor een stand te kiezen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:25

meisylover schreef:
ik ben tegen standsd mijn opaard heeftb dr ook in gestaan en staat nu in een box met een luik naar buiten ze ziet er nu weer goed uit toen niet
dikke benen krijgen ze er ook van en ze kijken tegen de muur echt heel zielig ze stond met een touwtje vast ze had kale plekke op dr achterbenen van het touw.
toen ik een keer zochtends kwam was ze ontsnapt of was dr touw losgeschoten toen lag ze in het stro te slapen omdat ze in die stand niet kon liggen das pas zielig en nu is ze een gelukkig paard dus stands vind ik maar zielig!!!


Dit is dan wel bij slechte stands, ja, ik ben er ook voornamelijk tegen. Maar dit is wel een vrij extreem geval hoor! Dikke benen krijgt lang niet elk paard, anders zou geen enkele manege dat doen, dan kunnen de paarden amper meelopen.

Als ze met een touw vaststaat, dat gebeurt toch aan het halster? Hoe kunnen er dan aan de achterbenen schuurplekken van het touw zijn?
Dan kan je beter desnoods zelf een blok aan het touw hangen, moeilijk kunnen de mensen daar er niet over doen.

In genoeg stands kunnen paarden wél liggen, je hebt gewoon een slechte stal getroffen.

Ik snap niet dat je daar dan nog gebleven bent? Of dat je je paard er ooit al in gezet hebt?Als je er zó tegen bent?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:52

[quote="Appie"]
Een paar punten die in Bit genoemd worden (in het kort):
1. Als de stal slecht wordt bijgehouden sneller kans op rotstraal.

Lijkt me dat ie dat ook krijgt in een slecht onderhouden box

2. Toch minder bewegingsvrijheid in een stand dan in een box.

dat is een belangrijk punt, dat is ook het punt wat ik erg jammer vind. Maar als je paard de hele dag naar buiten mag en kan en daar vrij kan bewegen, dan is dat geen lichamelijk probleem

3. Bij een onderzoek onder 65 paarden op 13 verschillende bedrijven bleek meer dan de helft van de paarden ernstige gedragsafwijkingen te vertonen. Normaal in een gemiddelde paardenpopulatie heeft slechts 15% zulke gedragsafwijkingen.

ik denk dat de Bit uitgaat van manegebedrijven en niet van particulieren. Isolda heeft veel afwijkingen Haha! maar geen paarde-gedragsafwijkingen, en ze staat er tenslotte al haar halve leventje

4. Over het algemeen zijn de stands zo smal dat een paard niet met gestrekte benen kan liggen, een absolute noodzakelijkheid volgens de onderzoekers omdat een paard alleen in zijligging psychisch kan herstellen!

met gestrekte benen kan ze niet liggen nee. Maar liggen kan ze wel en doet dat ook veelvuldig. In de wei kan ze heerlijk dromen, languit.

5. Bij een observatie gedurende 2 weken ging een aantal paarden gedurende die hele periode niet liggen.[/quote]
sja, een aantal.. je moet je paard uiteraard goed in de gaten houden

[/quote="Appie"]

Ik vraag me dus ook af waar dit onderzoek op gebaseerd is en op wat voor bedrijven dit is gehouden. Ik denk dat dit onderzoek opgaat voor paarden die amper naar buiten komen en ik hele kleine stands staan.
Als je paard alleen in de winter binnen staat en dan ook nog alleen snachts, contact heeft met zijn/haar buurtjes en een schone stal heeft, dan is er niets mis met een stand.
Ze krijgen er niets van, lichamelijk niet en geestelijk ook niet.
Tuurlijk is het beter om in meer ruimte te staan, zoals ik al zei, als ik de ruimte had, kregen ze een loopstal.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 11:37

1. Als de stal slecht wordt bijgehouden sneller kans op rotstraal.
Lijkt me dat ie dat ook krijgt in een slecht onderhouden box

Natuurlijk kan dit ook voorkomen in een slecht onderhouden box, maar het lijkt me duidelijk dat de kans daarop in een stand groter is. Daar komt bij dat paarden helemaal niet snel in hun eigen mest gaan staan, als ze de keus hebben dan niet, die keuze hebben ze in een stand niet.

2. Toch minder bewegingsvrijheid in een stand dan in een box.
dat is een belangrijk punt, dat is ook het punt wat ik erg jammer
vind. Maar als je paard de hele dag naar buiten
mag en kan en daar vrij kan bewegen, dan is dat geen lichamelijk
probleem


Natuurlijk is er wel verschil in de mate van bewegingsvrijheid per eigenaar. In jouw geval als het paard de hele dag verder naar buiten kan is dat heel goed. Maar kijk ook eens naar de paarden die die mogelijkheid niet hebben, dan wordt het weer een heel ander verhaal.

3. Bij een onderzoek onder 65 paarden op 13 verschillende bedrijven
bleek meer dan de helft van de paarden ernstige gedragsafwijkingen
te vertonen. Normaal in een gemiddelde paardenpopulatie heeft slechts
15% zulke gedragsafwijkingen.
ik denk dat de Bit uitgaat van manegebedrijven en niet van
particulieren. Isolda heeft veel afwijkingen maar geen
paarde-gedragsafwijkingen, en ze staat er tenslotte al haar halve
leventje


Het kan zijn dat Bit alleen van manegebedrijven uitgaat, maar volgens mij blijft het evengoed een triest gegeven. En wederom ga je alleen uit van je eigen paard. Het is heel mooi dat Isolda geen problemen lijkt te hebben met een stand, zij behoort dan tot die andere helft. Maar kijk dan eens naar die andere helft die wel die problemen heeft.

4. Over het algemeen zijn de stands zo smal dat een paard niet met
gestrekte benen kan liggen, een absolute noodzakelijkheid volgens de
onderzoekers omdat een paard alleen in zijligging psychisch kan
herstellen!
met gestrekte benen kan ze niet liggen nee. Maar liggen kan ze wel
en doet dat ook veelvuldig. In de wei kan ze heerlijk dromen, languit.


Het blijkt toch duidelijk dat paarden in zijligging psychisch beter kunnen herstellen. En ook paarden hebben ’s nachts hun rustperiode. Dan is het wel heel makkelijk om te zeggen dat ze dat dan maar overdag moet doen. Bij onze paarden merk ik ook altijd heel duidelijk dat ze ’s nachts helemaal heerlijk languit gaan liggen.

5. Bij een observatie gedurende 2 weken ging een aantal paarden
gedurende die hele periode niet liggen.
sja, een aantal.. je moet je paard uiteraard goed in de gaten houden

Tjonge, dat lijk je dus niet zo belangrijk te vinden. Ook al is het maar 1 paard van de 1000, dan is het er nog altijd eentje te veel. Natuurlijk moet je je paard altijd goed in de gaten houden, dat gaat voor alles op, maar ik denk dat veel eigenaren dit niet zo snel door zullen hebben.


[quote="jantina"]
Ik vraag me dus ook af waar dit onderzoek op gebaseerd is en op wat voor bedrijven dit is gehouden. Ik denk dat dit onderzoek opgaat voor paarden die amper naar buiten komen en ik hele kleine stands staan.
Als je paard alleen in de winter binnen staat en dan ook nog alleen snachts, contact heeft met zijn/haar buurtjes en een schone stal heeft, dan is er niets mis met een stand.
Ze krijgen er niets van, lichamelijk niet en geestelijk ook niet.
Tuurlijk is het beter om in meer ruimte te staan, zoals ik al zei, als ik de ruimte had, kregen ze een loopstal. [/quote="jantina"]

Waar baseer je die uitspraak dan op ‘ze krijgen er niets van, lichamelijk niet en geestelijk ook niet’ ? Dat baseer je waarschijnlijk alleen op je eigen paarden, dan heb je dus weinig vergelijkingsmateriaal. Onderzoek moet toch even wat uitgebreider, het onderzoek in Bit is op 13 verschillende bedrijven gedaan, het lijkt me stug dat dit allemaal bedrijven zouden zijn die precies hetzelfde met hun paarden omgaan.

Zoals ik al eerder schreef, ik heb het niet over jouw paarden Jantina, want die lijken goed verzorgd te worden. Maar kijk eens naar de zovele paarden/pony’s die in een heel andere situatie leven, die hebben wel degelijk lichamelijke en geestelijke problemen.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:16

Het is absoluut niet waar dat paarden 's nachts hun rustperiode hebben. Dat is weer een gevoel dat wij (mensen) op onze paarden hebben geprojecteerd. Ze rusten 4 uur per dag en dat doen ze geheel willekeurig over de dag verdeeld. Ze hebben geen dag/nacht ritme zoals wij dat kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:47

Waarom liggen alle paarden die ik ken(de) snacht dan?

Verder ben ik geen felle tegenstander van stands, maar een voorstander ook niet meteen.

ik vind dat elk paard elke dag flink beweging nodig heeft.
Ongeacht of ze in een box of stand staan.

Maar mij lijkt het voor een paard toch wel prettig om languit te kunnen gaan liggen.
Met het hoofd dan weer naar de voorkant van de stal te staan, dan weer naar de achterkant.
Dus een beetje kunnen bewegen.
Want hoe je het ook went of keert, een paard is geen staldier, dus een beetje kunnen kiezen hoe ze graag liggen of staan, ook al is het maar voor een paar uur, lijkt me toch wel prettig voor een paard.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:57

Ik vind de felle tegenstanders van stands in dit topic allemaal enorm kortzichtig. Vooral als het om de manegebedrijven gaat die geld moeten verdienen. Ik gok zo dat jullie allemaal van 9 tot 5 naar je baantje gaan, als jullie eens een dag (of een week) geen zin hebben meld je je gewoon ziek, het salaris wordt toch wel doorbetaald. Zo werkt het dus niet als je een eigen bedrijf hebt. Als je niet werkt, heb je geen inkomsten. Als je je werk niet optimaal verricht, dan komt de kostprijs boven de prijs die je aan je klanten vraagt uit. Makkelijk, dan ga je je prijzen verhogen. Maar laat er nou net twee straten verder een manege zitten die (met hun paarden in een stand) minder (al is het maar 2 euro) vraagt, dan rennen jullie allemaal naar die andere manege. Ik zie zo vaak topics waar het om stalgeld gaat. Daarin wordt altijd heen en weer geschreeuwd dat de een veel te veel betaald, de ander heeft het zoveel beter, want die betaald 20 euro minder per maand!! Ik ben het enorm met Sonja eens, dat een manege winstgevend moet draaien, ander kun je beter stoppen. dat willen jullie natuurlijk ook niet, want dan worden jullie lievelingspony's verkocht....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:20

Appie, begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed wat jij probeert te zeggen. En die punten die ik beantwoord heb, daarvan weet ik ook heus wel dat dat voor andere paarden heel anders is.
Maar daardoor vraag ik mij gewoon af waarom ze stands gaan verbieden, want ikdenk werkelijk dat er legio paarden zijn, die net als Isolda, heel goed in een stand staan.
Tuurlijk zijn er altijd slechte voorbeelden. Maar die zijn er op alle gebieden in de paarde-wereld. Daarom probeerde ik aan te geven dat een stand niet altijd slecht is. Dat het niet zo zwart-wit is, als veel mensen denken.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:52

Nuv schreef:
Ik vind de felle tegenstanders van stands in dit topic allemaal enorm kortzichtig. Vooral als het om de manegebedrijven gaat die geld moeten verdienen. Ik gok zo dat jullie allemaal van 9 tot 5 naar je baantje gaan, als jullie eens een dag (of een week) geen zin hebben meld je je gewoon ziek, het salaris wordt toch wel doorbetaald. Zo werkt het dus niet als je een eigen bedrijf hebt. Als je niet werkt, heb je geen inkomsten. Als je je werk niet optimaal verricht, dan komt de kostprijs boven de prijs die je aan je klanten vraagt uit. Makkelijk, dan ga je je prijzen verhogen. Maar laat er nou net twee straten verder een manege zitten die (met hun paarden in een stand) minder (al is het maar 2 euro) vraagt, dan rennen jullie allemaal naar die andere manege. Ik zie zo vaak topics waar het om stalgeld gaat. Daarin wordt altijd heen en weer geschreeuwd dat de een veel te veel betaald, de ander heeft het zoveel beter, want die betaald 20 euro minder per maand!! Ik ben het enorm met Sonja eens, dat een manege winstgevend moet draaien, ander kun je beter stoppen. dat willen jullie natuurlijk ook niet, want dan worden jullie lievelingspony's verkocht....



pffft en wij zijn kortzichtig? *LOL*
Lees eens beter, ik ga liever naar goed maar duur dan naar goedkoop en slecht. Jullie doen blijkbaar liever goedkoop én slecht omdat wij dat blijkbaar verkiezen (Zo nou heb ik het ook maar meteen veralgemeend, lastig als ze dat doen hé?)...Er zijn heus wel andere stallen hoor, als je van plan bent ooit zo een bedrijf te starten moet je eerst eens goed nadenken wat je doelgroep eigenlijk is.
verder hebben wij ook een zelfstandige zaak die ik hoogstwaarschijnlijk ga overnemen van mijn ouders. (en ik weet erg goed wat dit allemaal inhoudt gezien ik er in ben groot geworden, dat argument van jou slaagt dus ook al nergens op in mijn geval)
Verder heb ik 4 paarden, ik rijdt dus geen manege pony's en ik heb net mijn eerste zelfgefokte veulen verkocht. (en haar moeder waarschijnlijk ook die ik ook al 4 jaar heb) omdat ik dit niet kan combineren met mijn studies en mijn job later. Bespaar me dus je veralgemeende argumenten die in mijn geval kant noch wal raken.

Wie is er hier nou kortzichtig? Gaaaap

Ik ben gewoon finaal tegen een stand. Zoals ze nu gebruikt worden waren ze vroeger nooit bedoeld. Toen werden ze enkel gebruikt voor hun paarden krachtvoer te geven en tijdelijk te beschermen tegen hevige regen, maar daarna vlogen ze ook meteen weer de wei op.

Maar ach, tis een never-ending story, en als jij besluit om stands te gebruiken is dat prima. Ik zou er nooit voor kiezen om de bekende redenen en vindt het jammer dat andere dat niet vinden.
Het draait allemaal om geld, dat zeg je zelf ook. Als IEDEREEN nu eens tegen de stand zou zijn (alle manege etc.) dan maakt het niet uit dat het prijskaartje omhoog gaat. Komen doen de klanten wel tis dan immers overal hetzelfde.
Maar er is altijd wel zo 1 banketstaaf die denkt het beter te weten en die de hele boel weer verziekt voor iedereen...en das jammer. Het zou echt anders kunnen maar niet iedereen wil dat.

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:10

Ik denk dat het, als het paard er voldoende uit komt en beweging krijgt, opzich niet slecht hoeft te zijn. Toch is verre van ideaal. Het paard staat toch een bepaald aantal uur echt stil, hij kan alleen in dezelfde houding naar de muur staan te staren en zelfs in sommige stands niet eens liggen.
Verder vindt ik wel dat dit paard, die er tenminste een redelijk aantal uren uit komt, het beter heeft getroffen dan het stalpaard dat 23 uur niks te doen heeft.
Mijn paarden staan dag en nacht in het weiland, ook in de winter. Ze hebben op het land ook een schuilstal staan, maar die wordt niet of nauwelijks gebruikt.
Ik denk dat je je paard het grootste plezier doet als je hem lekker buiten laat lopen, een paard is immers ook uit de natuur vandaan geplukt!