Eigen paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 10:32

Ik wil even jullie mening vragen:

Mijn beste vriendin en ik willen allebei graag een eigen paard, maar om hem in je eentje te onderhouden is een beetje duur. Nou zouden we heel graag samen een paard kopen, maar mijn ouders zijn hier een beetje optegen omdat ze bang zijn dat we dan ruzie krijgen. Mijn vriendin en ik hebben allebei zoiets van "als je er duidelijke afspraken over maakt hoeft dit niet te gebeuren".
Maar nou zou ik graag willen weten hoe jullie hierover denken en of er iemand van jullie samen met een vriendin een paard heeft gekocht.

Groeten Kayli


puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:38

Ik denk dat de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is:

Kan en wil ik het ook alleen opbrengen als mijn vriendin er om wat voor reden ook mee ophoudt?

Ik vind de kans dat het goed zal blijven gaan eerlijk gezegd ook klein ..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:38

Mij lijkt het totaaal niet slim.
Zelfs met duidelijke afspraken kan het fout gaan. En wat als het fout gaat? Wie krijgt het paard dan? En kan diegene het dan wel ineens betalen??

Ik zou het zo dus NOOIT doen. Maar het is jou keuze..
Misschien kan 1 van jullie het paard kopen en de andere bijrijden en een bedrag voor het bijrijden betalen.
Maar of dat nou DE oplossing is??

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:43

Ik heb samen met iemand een paard gehad. Onze vriendschap zat goed en we kenden elkaar door en door.
Helaas is dat dus fout gegaan, simpelweg omdat 2 kapiteins op 1 schip NIET werkt!
Uiteindelijk verzorgt NIEMAND een paard op dezelfde manier en rijdt niemand op dezelfde manier. Hoe dik en goed je vriendschap ook kan zijn, ook ik adviseer je om het NIET te doen.

Zoek anders eerst samen een verzorgpaard, kunnen jullie kijken hoe dat gaat.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:47

Stuur eens een PB aan angelique18. Dat is mijn beste vriendin die samen met een ander een paardje kocht. Het is helemaal fout gegaan.

Wie weet kan zij je wat tips geven over hoe het NIET moet!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:50

Ik zou het dus ook niet doen.
Want wat als er mannen in het spel komen, samenwonen en misschien wel verhuizen. Dan heb ik het nog niet eens over ruzie.

Wat als de een een keer nalatig met het paard omgaat en het paard gewond raakt? Moet je dan toch met zijn tweeën voor de dierenartskosten opdraaien?

Het kan gewoon niet goed gaan. Want je bent niet allebei hetzelfde, hebt niet allebei dezelfde visie!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:00

Grote kans dat het hartstikke fout gaat. Bij sommige maneges kun je een paard/pony leasen. Je betaalt dan de hoefsmid/veearts kosten en een bedrag voor stalling/voer.

Het is niet je eigen paard, maar lijkt er wel veel op. Er is een mogelijkheid dat het dier wordt verkocht, dan heb je pech. Kun je het financieel niet meer opbrengen of heb je er geen zin meer in, stop je met de lease. Op deze manier kun je kijken of een eigen paard iets voor je is.

Niet iedereen realiseert zich dat er erg veel tijd in gaat zitten en dat het toch altijd duurder is dan je van te voren inschat.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:02

Ik zou het eerlijk gezegt ook niet doen.De kans ik vrij groot vind ik dat het mis gaat. En wat buitenzorg al zegt: 2 kapteins op 1 schip gaat niet.

En als het niet goed gaat, moet je alsnog het paard in je eentje verder onderhouden. En dat moet dan wel lukken!

Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 11:02

bedankt voor jullie reactie, als ik het zo allemaal lees hebben jullie gewoon gelijk, vroeger reden we ook altijd samen paard maar hadden we allebei onze lieveling dus dat was toen geen probleem, op dit moment heb ik wel een verzorgpony waar ze ook geregeld mee naar toe gaat en dat gaat opzich prima, maar als ik jullie reactie zo lees begin ik toch te twijfelen.

groetjes
kayli

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:25

Ik ga met alle bovenstaande reacties mee. Hoe goed je elkaar ook kent, samen 1 paard in eigendom hebben gaat zelden goed. Als geld het probleem is, zou ik zowiezo niet voor een dergelijke constructie kiezen. Stel nou dat die vriendin er mee ophoud, om wat voor reden dan ook. Ben jij dan onafhankelijk genoeg om je paard zelf te kunnen onderhouden? Of zul je hem dan moeten verkopen?

* To Belg, or not to Belg *

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:00

Om toe te voegen, jij geeft aan dat jullie op de manege al allebei een andere lieveling hebben.
Buiten het feit dat 2 eigenaren op 1 paard gewoon niet werkt, hoe moeilijk is het om de juiste keuze qua paard te maken. Misschien wil jij wel een robuuste Haflinger en je vriendin een sjieke NRPS oid. Dan begint het al. Haha!

En idd, wat Linda zegt, stal dat je vriendin er om wat voor reden dan ook mee kapt, dan ben jij zo goed als genoodzaakt het paard te verkopen omdat je het alleen niet kan betalen. (Althans dat begreep ik.)
En in zo'n situatie is er ook geen sprake meer van vriendschap als de een het paard vanwege de ander moet verkopen!

Even off-topic: Dit is voor mij ook een van de redenen dat ik een verzorg(st)er/bijrijder NIET laat meebetalen. Het is een zware financiele domper als die er dan ineens mee stopt en wat te denken over het beslissingsrecht? Jij wil op ponykamp, maar je vriendin wil op vakantie met het paard en het valt toevallig in precies dezelfde periode......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:20

Buitenzorg schreef:
Jij wil op ponykamp, maar je vriendin wil op vakantie met het paard en het valt toevallig in precies dezelfde periode......


Daar zat ik ook al aan te denken. Of bijvoorbeeld met, ik zeg maar wat, endurance. Als je daar beide aan mee wil doen, zou toch een aan het kortste eind moeten trekken. Ik denk dat je allebei het gevoel wil hebben dat je een eigen paard hebt (en dat is dan ook eigenlijk wel zo), maar je kunt het paard nooit 100% voor jezelf hebben. Je moet vaste dagen afspreken in de week wanneer je naar het paard gaat.
Je moet het ook wel met elkaar eens zijn wat voor paard je wilt, wat je ermee wilt doen (western/engels?), hoe het paard uberhaupt bereden gaat worden etc. Als jullie meningen hierover verschillen, dan wordt het al erg moeilijk.
Het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan. Inderdaad wat je moeder zegt: stel dat jullie ruzie krijgen, dan moet je een passende oplossing gaan zoeken voor het paard. En als vriendjes in het spel komen dan ga je misschien wel minder naar het paard. Dat is al weer een ergenisfactor voor de ander. En kan het wel makkelijk naast je studie? Verwacht je steeds genoeg geld te hebben voor het paard?
Denk er heel goed over na en bespreek het uitgebreid met de vriendin waarmee je het paard wilt gaan delen. Luister bovendien goed naar de ervaringen van anderen hier op bokt! Succes ermee!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:25

puma schreef:
Ik denk dat de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is:

Kan en wil ik het ook alleen opbrengen als mijn vriendin er om wat voor reden ook mee ophoudt?

Ik vind de kans dat het goed zal blijven gaan eerlijk gezegd ook klein ..


Ik heb samen met mijn vriendin destijds een paard gekocht. Ging goed onderling. Behalve toen ze na een jaar AL wilde stoppen! daar stond ik dan. Ik wilde niet meer kwijt wat ik had, en ben in mijn eentje verder gegaan, verhuist naar een goedkopere minder luxe stal. Overigens nooit spijt van gehad hoor. Het is goed zoals het gegaan is. DAt paard heb ik namelijk nog steeds en ik ben er elk jaar blijer mee. Maar je moet wel een afspraak maken dus hoelang je minimaal samen wilt doen. En allebei les nemen of allebei niet les nemen. De ene moet accepteren van de ander dat ze wat minder goed rijdt. En het moet niet zo zijn dat de een haar best doet het paard zo goed mogelijk te rijden terwijl de ander er met de pet naar gooit. JE moet een beetje dezelfde instelling hebben over het houden van een paard, ook qua verzorging en wat goed voor hem is. ALs je op 1 lijn zit, kan het goed gaan.

De hond is de betere mens

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:17

Ik heb Flair ook samen met een vriendin gehad, dit vond ik zelf niet echt een succes. Er werd vaak gezegd dat mijn vriendin niet geweest was, en ik geloofde dat dan, vaak was het ook waar. Na 2 jaar stopte mijn vriendin ermee en had ik de mazzel dat ik Flair alleen kon houden, als ik dat niet had gekund had flair weg gemoeten.

28-09-2007
Nothing compares too you...

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:34

Ik denk persoonlijk dat het beter is als er maar een eigenaar is, die neemt beslissingen en de ander kan bijrijden en dan bijvoorbeeld de helft van de stalkosten op zich nemen. Maar je moet er van uitgaan dat als de bijrijder er mee stopt dat je het alleen ook kunt en dat is in jouw geval dus niet zo. Eigenlijk zou ik er dan niet aan beginnen want anders zou je je paard weer moeten verkopen als het mis gaat.
Bij mij is het anders gegaan, ik rij Gamble nu een jaar bij en ben nu bezig om hem over te nemen. Omdat ik het goed kan vinden met de eigenaar blijft hij dan mij bijrijden en de kosten zijn dus voor mij. Ik kan me redden als hij ermee stopt hoewel ik daar niet vanuit ga.
Maar misschien een paard huren/leasen is ook een optie, mocht het dan niet gaan zit je niet met de gebakken peren en wie weet gaat het zo goed kan je altijd nog overwegen om iets te kopen.
Veel succes!

Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 14:41

Bedankt voor de tip!! Maar tegen woordig is het niet makkelijk om aan een paard te komen dat je kunt huren/leasen. Op dit moment heb ik wel een verzorgpony maar die is te klein voor mij (1.40) maar ik rijd hem eigenlijk omdat het meisje waarvan hij is er niet op druft. Ben eigenlijk opzoek naar iets groters maar die vind je niet snel bij ons in apeldoorn

Als men aardig is tegen mij, ben ik aardig tegen hun!!!

tibetaan

Berichten: 67
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:48

Sorr, maar ik ga een andere mening geven. Ik heb samen met een vriendin wel ons paard gekocht en gaat uitstekend. Maar ik ben het met jullie eens dat het niet voor iedereen is weggelegd. Ook hebben wij een soort contract op laten stellen.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:58

Maar als ik jou (tibetaan) profiel lees heb je die ook nog niet zo lang en het gaat hier wel over een langer termijn idee neem ik aan. Ik rij nu ruim 20 jaar en heb al een hoop fout zien gaan en 2 eigenaren is er een reden van. Maar uiteraard moet ieder doen wat hem goed acht, zolang je er geen anderen (mens en dier) mee kwetst.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 15:28

ik rijd sinds mei weer, heb daarvoor een tijdje niet meer gereden i.v.m. studie, het idee voor een eigen paard heb ik al veel langer

Als men aardig is tegen mij, ben ik aardig tegen hun!!!

tibetaan

Berichten: 67
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:47

KingMarco, daar heb je inderdaad gelijk in en ik ben het met jullie eens dat je eerst moet kijken of het het ook alleen zou kunnen en willen doen. Dit heb ik mezelf afgevraagd voordat ik aan een eigen paard begon. Ook heb ik dit met mijn vriend besproken en mocht het fout lopen dan kan ik Goa in mijn eentje onderhouden. Maar als je al twijfelt gewoon niet doen!!! Wacht dan nog tot je het wel zelf kan betalen en dan misschien met een bijrijdster. Succes.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:53

ik zou het zelf ook niet doen, maar een vriendin van mij heeft dat dus wel gedaan en dat ging dus hartstikke goed, paard is jammergenoeg overleden. maar aan de andere kant er zijn zat mensen die een paard delen en dat gaat gigantisch mis, en hebben vreselijke ruzie, dat is weer het negatieve aan het verhaal, ik zou er echt goed overnadenken, maar ik zelf zou het echt nooit doen!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:08

Kayli schreef:
Bedankt voor de tip!! Maar tegen woordig is het niet makkelijk om aan een paard te komen dat je kunt huren/leasen. Op dit moment heb ik wel een verzorgpony maar die is te klein voor mij (1.40) maar ik rijd hem eigenlijk omdat het meisje waarvan hij is er niet op druft. Ben eigenlijk opzoek naar iets groters maar die vind je niet snel bij ons in apeldoorn


AAAHH, Je vist net achter het net! Ik heb een paard van 1.73 en zocht dus iemand. En heb nu een meisje gevonden.

Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 16:13

Jammer!!!! maar zoek wel verder toch bedankt

Als men aardig is tegen mij, ben ik aardig tegen hun!!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:16

ik had trouwens nog een advert gezien van iemand die in apeldoorn een bijrijder/verzorgster zoekt. Zal ik het je evt even mailen?

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 16:18

Moet eerlijk gezegd toch nog ff oefenen heb al 5 jaar niet meer gereden toen kreeg ik deze verzorgpony maar daar heb ik al een tijdje niet meer op gereden i.v.m. rotweer en de eigenaars belde de hoefsmid maar niet (zijn ijzer was eraf en dan ga ik niet eerder rijden dan dat er een nieuwe onder zit) Maar zondag gaan we weer een poging wagen en dan gaan we voor het eerst een buitenritje maken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, sterregoud, tienus63, Vagabondo, vilheide en 20 bezoekers