Ik weet het echt niet meer :((

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:37

[naam verwijderd], een vergelijkbaar typje, is aardig genezen nu ze zwanger is....

Maar toch, als jij zo tegen het rijden van je paard aan hikt, doe jezelf een lol en neem eens wat meer afstand van dat dier. Want een paard wat er mooi uitziet is leuk, maar wat het je eraan als je er geen plezier aan hebt om er mee om te gaan. Overweeg eens of je niet veel meer plezier zult hebben van een dier dat wat rustiger in het vel zit...

Ik heb om zo'n reden ook eens een paard verkocht (nou ja, die was mij dus te rustig, ik koop ze nu dus juist zo energiek). Dat was geen leuke ervaring. Gut wat was ik bleu daarvan. Het is een hele beslissing, en je kan het immers nooit weer terugdraaien...maar ik vond ook geen klap meer aan dat paard, wilde er al een aantal weken niet meer op rijden, watn dat ging altijd vervelend... Verkopen is gewoon niet leuk.
Maar twee weken later had ik een ander paard gekocht, en wat bleek....Ik was nog nooit zo gek op een paard geweest, wat een leuk beest, en wat kan ik er nog steeds leuk mee rijden. Dat paard is dus [naam verwijderd], en sinds ik [naam verwijderd] op stal heb staan, is rijden voor mij ZO'N stuk leuker geworden
Achteraf, ik heb er geen enkele dag spijt van gehad. Het was het beste wat ik ooit had kunnen doen.

Maar goed, dat is mijn verhaal. Ik hoop dat je er uit kunt komen met Pompidou, maar lukt dat niet, verkoop met forse winst (dure paarden gaan immers niet naar de slacht) en koop een ander paard, er zijn er zat en je zult zien, die zijn ook mooi en lief.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:48

Heel eerlijk gezegd...
vind ik dat je wel een schop onder je kont moet krijgen.

Je moest eens weten wat voor oliebol ik heb moeten hebben van die van mij, je krijgt het echt niet kado hoor! En dan heb ik nog niet eens een heel verkeerde, er zijn er zat die nog vele malen slechter getroffen hebben.
Dat heb je nu eenmaal bij paarden met iets meer potentie als een gemiddeld paard, als je dat niet wil moet het bij je shire houden en lekker recreatief gaan rijden.

Bijt je er nu eens in vast, je hoeft haar echt geen schop te verkopen om haar daar te krijgen waar je haar wilt hebben. Er zijn zat andere manieren. Niet zo snel je koppie laten hangen, pas schreef je nog dat het super ging dus dit gemodder kan nooit lang aan de gang zijn.

*schup* en nu aan de gang! Knipoog

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:54

Prakkie is er net zo een. Altijd hyper. De ene week rij ik in het Z een proef om te zoenen (203 punten en 1e) en de week erna kan dat helemaal omgekeerd zijn (161 punten en laatste).

Ondanks dat ben ik ontzettend blij dat ik met Prakkie altijd heb doorgezet, het is er nou eenmaal een met gebruksaanwijzing...(welke niet eigenlijk Haha! ).
Ik zou gewoon doorzetten, vraag hulp en blijf gaan...het zal zeker de moeite waard zijn!!

Wat sjuimpje zegt is echt waar: paarden met een meer dan gemiddelde potentie zijn nou eenmaal wat aparter...dat zijn geniale mensen ook...

Geef haar tijd en blijf gewoon lekker met haar werken, veel afwisseling, etc..

Succes

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:56

God meid, het is ook niet makkelijk allemaal!

Heb je Pompidou al eens na laten kijken? Dat was je toen van plan, maar ik heb er niets meer over gehoord?

Eerlijk gezegd zat ik met kromme tenen toen jij Pompidou kocht, waarom? Omdat je toen al zo met je angst zat. Een jong paard kopen leek mij toen niet zo verstandig, maar ja, je valt op zo'n dier en dan ga je voor de bijl, ik weet het! Knipoog

Mijn merrie Kaminka is ook een paard waar ik ontzettend veel moeite mee heb gehad, niks lukte, alles was moeilijk, zowel in de omgang als met rijden. Menigeen vertelde me dat dit paard helemaal niet bij mij paste en daar hadden ze ook eigenlijk best gelijk in. Ik heb haar uiteindelijk verkocht en een supermakke ruin gekocht die ik al jarenlang kende. Maar het feit dat ik mijn meissie verkocht had zat me niet lekker. Uiteindelijk heb ik haar na 9 maanden in niet zo'n beste staat teruggekocht, niemand kon en wilde er iets mee.

En nu?? Nu gaat het stukken beter. Waarschijnlijk omdat bij mij het "moeten" eraf is, ik heb tenslotte nog een paard waar het rijden wel mee lukte. Ik ben ontzettend blij dat ik haar weer terug heb, dat we allebei een tweede kans gekregen hebben.

Dat wil niet zeggen dat je Pompidou koste wat het kost moet houden, daarin moet echt je eigen gevoel volgen. Een goede merrie als Pompidou komt zeker goed terecht, dus daar hoef je niet over in te zitten.
Maar ik weet uit ervaring dat het zal voelen als een afgang... ook al is dat echt niet zo! Je moet wel lol houden in je hobby hoor!

Dus ga alle mogelijkheden rustig bekijken voor je een beslissing neemt en wie weet kun je tijdelijk op een ander paard rijden om zelf een beetje door die dip te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:10

Ik denk dat je 2 goede adviezen hebt gekregen. Eentje van Gigolo en de helpende hand van Frank.

Misschien kan Frank je paardje 1 of 2 keer in de week rijden of gedurende een paar weken regelmatig en longeer je haar en ga je met haar een uurtje lekker stappen.

Frank kan haar misschien wat meer manieren leren en daarna onder begeleiding van Frank er zelf weer mee aan de slag gaan. Hij kent dan je paardje door en door en pak haar dan aan precies op het moment en de zelfde manier als Frank heeft gedaan.

Ook mijn paard is voor een 2e keer door iemand anders gedurende 6 weken doorgereden toen hij 5 jaar was. Heb ik veel profijt van want ik voel dat als hij echt de kolder krijgt, terughoudend is. Streken als steil overeind komen durft hij niet meer.

Heb je hiervan geen profijt, laat haar dan nakijken. Mankeert het paard niets, kan je beslissen om haar te verkopen. Pech, maar dan is ze iets boven je macht.

Succes.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:17

Anneke, ik heb je een pb gestuurd.

En voor de mensen die totaal niet weten wat angst is; het heeft totaal geen zin om iemand anders op Pompidou te laten rijden. Het lost het probleem totaal niet op. Pompidou zal dan ‘geweldig’ lopen, maar dat zal Anneke’s onzekerheid en angst niet oplossen. Zo gauw zij weer op Pompidou gaat rijden is het probleem er weer!

En ook het advies om Pompidou te verkopen. Tja, bij ieder paard kan je weer tegen hetzelfde probleem oplopen. Misschien niet en heb je een heel makkelijk paard, maar of je daar dan gelukkig mee bent, want Pompidou zal altijd in je hoofd blijven zitten. Natuurlijk lees je weleens verhalen dat mensen blij zijn dat ze een ander paard hebben gekocht. En dat kan natuurlijk en dat is heel leuk voor ze. Maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat je over je onzekerheid/angst kan komen en op een gegeven moment echt goed (en ontspannen!) op je paard kan rijden!

Misschien begrijpen veel mensen dit niet, maar ik weet heel goed waarover ik praat. Anneke heeft precies dezelfde angst die ik ook heel erg heb doorgemaakt. Ik ga niet het hele verhaal vertellen, maar het komt erop neer dat ik ook heel beroerde jaren heb doorgemaakt. En ontelbare keren wilde ik stoppen en opgeven, maar ik ben toch altijd doorgegaan, want ik kon niet stoppen. Ik heb veel overwonnen en ik ben nu zo ver gekomen met dit paard dat ik zonder angst op haar kan rijden. Dat heb ik nooit tevoren kunnen vermoeden....

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:45

Laat je nog weten hoe het verder nu met je gaat (en uiteraard je paard). Voor wat die angst betref ben ik het met appie eens, als je eenmaal bang bent, heb je dat niet zomaar overwonnen, en wellicht kan het helpen om je angsten te overwinnen met een ander paard, waarvan je weer zelfvertrouwen kunt krijgen dat je het wel goed doet. Misschien is dit paard te slim voor je, en gaat het je lukken met veel en goede begeleiding. Het is het proberen waard. maar niet opgeven, laat hem (haar geloof ik, vergeef me dit gebrek) eens een paar weken (of langer) rijden door Frank, en ga inderdaad daarna alleen rijden onder zijn begeleiding. Soms moet er ook gewoon een knopje omgaan waardoor je zelf zoiets gaat krijgen van: nu is het afgelopen! nu ga je gewoon luisteren en ga ik je aanpakken. Het kan natuurlijk ook een beetje in het bloed zitten. Ik ben erg gecharmeerd van Junior, wil er eigenlijk graag mee fokken, maar ik heb hem gezien op de hengstenshow bij Anne van Olst. Ze konden er geen land mee bezeilen, ik denk ook dan Anky hem niet voor niets niet meer rijdt. Goed, woorden zullen niets op gaan lossen voor je, ik hoop dat je er voor jezelf uit zult komen en dat het wel gaat werken tussen jullie twee. Heel veel succes!

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:48

Ik zou haar rug na laten kijken. Misschien zit het in haar rug dat ze zo doet. Denk nog ff na voor je haar verkoopt!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:55

anneke,

Ik herken Joy hier vreslijk in.
Je hebt misschien al vaker verhalen van mij gelezen.
Ze is net als jou pompidu.
en ook ik zie het af en toe helemaal niet meer zitten.
maar andere keren gaat het weer zo ontzettend lekker!
En daar doe ik het voor!
het is net wat Jippie zegt: je leert ermee omgaan, het in juiste banen te leiden.
Joy is ook 5 en zowiezo al heet EN in de puberteit
ik weet precies hoe je je voelt
succes met je keuze en ik hoop dat je pompidu niet opgeeft

liefs marloes

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:03

Jij zult moeten veranderen als je pompido wil blijven rijden!je geeft al aan dat je niet streng genoeg bent dat je het wel kan bewijs je in de les... dus neem wat meer les dan kun je haar er doorheen rijden. Zodra je angst heb voor je paard kun je beter stoppen want daar maken ze misbruik van.
Misschien kan frank haar een maand lekker doorrijden en dat jij haar dan oppakt en consequent rijd!
Ik heb zelf ook een paard gehad. Het was een ruin en ik was te bang om hem aan te pakken zijn streken werden daarom met de dag erger. Op een keer bokte hij elke dag net zo lang tot ik er naast lag.
Mijn vader was het zat en ging erop... wat denk je?hij deed geen stap verkeerd hij had ontzag dat is iets wat jou paard ook voor jou moet krijgen, wederzijds respect!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:39

Anneke wat ontzettend #$#$ zeg...

Kan niet echt veel zeggen, behalve dat je er natuurlijk heel goed over na moet denken, want Pompidou is echt een superpaardje ( Vingers aflikken Kwijl Lovers ).

Maar als je echt denkt dat het niet gaat lukken, is het misschien wel het beste om d'r te verkopen en er een rustiger paard voor terug te kopen, maar als jij onzeker blijft zal ook een rustig paard je op een gegeven moment doorhebben.

Nou Anneke succes met je beslissing!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 19:25

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Het is zeker intressant om te lzen hoe verschillend iedereen hierover denkt.
Ik heb veel pb's gekregen, en ben heel blij dat ik begrepen wordt.

Sjuimpje, om jouw reactie moest ik wel lachen. Erg direct.
Maar je hebt me ook wakker geschopt, samen met nog wat mensen...

Ik heb besloten het niet op te geven. Ik ga me niet meer laten kisten. Ik heb Pompidou gekocht, ben vreselijk trots op haar (ook al is het een huftertje Clown *LOL* ), en ben niet van plan om een ander blij met haar te gaan maken. Tong uitsteken
Ik wil meer lessen gaan nemen, en het allerbelangrijkste:
Ik wil haar helemaal laten onderzoeken in een kliniek. Vandaag kwam ik tijdens het poetsen erachter dat ze een plek (in haar zij/ rug) had waar ze vreselijk venijnig op reageerd. Daarna met het longeren met een pessoatuigje, werd ik ervan overtuigd dat er iets niet pluis zit.
Vanavond ga ik bellen, en een afspraak maken.

Morgen heb ik les, en vraag of mijn instructrice er ook even op wil gaan, om Pompidou eens aan te voelen.
Mijn instructrice heeft er een heel goede kijk op, en is ook absoluut niet angstig.
Ook zal ik dat van bvenstaande voorleggen.

Ik geloof erin dat deze beslissingen heel erg zullen schelen.

Bedankt nogmaals allemaal voor jullie 'schouders'. Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:50

Wauw, dappere beslissing.
Ga ervoor en met deze instelling ga je vast en zeker fiksen..
Succes!!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:58

Stom idee misschien, maar ander of minder voer? Heb je dat al geprobeerd, vaak krijgen zulke beestjes veel te veel voer of reageren ze hyperactief op bepaald voer.
Probeer eens een ander merk of andere samenstelling, vaak kan dit wonderen doen, zeker als ik lees hoe vaak er wat mee gedaan wordt.

Laat er idd een tijdje iemand anders mee rommelen en kijk hoe het dan gaat met haar. De beslissing om dr weg te doen kun je altijd nog maken.

Sterkte, pubertjes zijn niet de makkelijkste paardjes, maar hou vol!
Viv

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:36

Go Anneke! Succes met je puber-paardje!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:03

Ik heb met Andrew verschillende periodes (en echt maanden lang soms) dat hij zo schrikkerig, dwars, wegvliegerig met noodstoppen, bokken met kurketrekkerachtig was... Met de jaren, en periodes dat ik er nerveus, moedeloos en wat bang voor was, heb ik ermee om leren gaan. Gelukkig had hij tussendoor ook gewoon af en toe een brave periode. Alleen was die terugval dan zo moeilijk te accepteren... Ik heb echt wel een paar keer het bijltje er bijna bij neer gegooid. (zelfs een keer 6 weken niet geweest toen ik hem verzorgde, zodat de eigenaren opbelden of ik hem nog wel wilde verzorgen) Tegenwoordig durf ik hem veel beter aan te pakken. Ik ken hem en zijn trucjes, weet wanneer ik hem heel goed in de gaten moet houden, weet hoe ik hem redelijk in bedwang kan houden en kan lachen om die buien. En weet je... Sinds dat ik ook om kan lachen en de angst wat weg ging is hij ook veel braver bij mij. Hij voelt het donders goed!

Misschien dat het jou helpt om een tijdje je paard goed aan het werk te laten zetten en zelf vooral leuke dingen doen en niet opstappen als je het van te voren niet ziet zitten. Als je er zelf weer zin en vertrouwen in krijgt, desnoods door ook andere paarden te rijden, waarmee het wel goed gaat, kun je straks met genoeg durf rijden zodat dat ook voor jou weer leuk is...
Als je paard ook met andere goede ruiters steeds moeilijk blijft, en je er zelf echt niets in ziet, dan kun je haar misschien ook wel beter wegdoen en een rustiger paardje kopen.

Heb je al eens van voer gewisseld? Daar werd Andrew vroeger ook enorm druk van! Een ander paard van stal werd agressief van normaal voer. Die krijgt speciaal voer (equiral en speciale soort muesli)
Sterkte...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 21:15

Bedankt allemaal. Lachen

Wat het voer betreft. Ze krijgen daar allemaal Pavo brok.
Het zal waarschijnlijk wel sportbrok zijn. Ik zal het eens vragen wat precies, want het zit nl allemaal in een silo, dus ik kan het niet opzoeken.
Verder krijgt ze Herbasan als 'extra'een soort muslie.
Zodra ik weet wat ze precies krijgt, ga ik even langs de winkel om die zakken eens te inspecteren.
Hou ik jullie ook even van op de hoogte, wat betreft meningen/adviezen.

De les van vandaag is niet doorgegaan, ik voelde me helemaal niet lekker en heb de hele dag in bed gelegen. Nu gaat het wel weer, en ik ben net even heengegaan en haar gelongeerd. Weer deed ze zo typisch op de linkerhand. Zo heel overdreven naar binnendraaien.

Dindag heb ik les. Heb vandaag verteld hoe het ging, en daar wilde mijn instructrice het ook dan meteen dinsdag over hebben. Lachen

Ik weet dat ik niet hoef te verwachten dat het super gaat, maar ik zal de rotperiodes voor 'lief'proberen te nemen, en me niet zo snel meer laten kisten.

Ik moet bekennen dat ik het nog steeds heel moeilijk vindt, maar ik zal ervoor vechten, want ik wil/moet/zal met Pompidou verder.