Drama: pony meegenomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Drama: pony meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 19:59

Ik heb de pony van mijn buurman meegenomen naar huis. De pony staat altijd aan een paal en heeft geen water. Op zich is het diertje niet mager maar Shetjes groeien bijna van lucht.

Zondagmorgen zat het diertje helemaal klem met zijn hoofd tegen de paal. En de eigenaren wonen niet meer op die boerderij. (maar ook toen ze er wel woonden keken ze niet naar het dier om) Na 2,5 dagen kwamen ze er pas achter dat de pony weg was. Ik praat niet meer tegen mijn buurman omdat we vorig jaar ook al een paard van hem onder toezicht van de inspectie hebben laten inslapen. Er zijn van onze kant al wel 10 meldingen geweest.

Nu was de maat voor mij vol. Ik heb meteen de politie gebeld en verzocht om direct te komen. De striemen van het bijna ingegroeide halster zijn duidelijk waarneembaar. Ook heeft de pony overal plekjes want een borstel heeft het besstje al lang niet meer gezien. Van enige vorm van aandacht is al helemaal geen sprake. De politie zei dat ik een paard in nood mag meenemen en waren het met mij eens.

De inspectie gebeld, die komen binen 1-5 dagen langs.

Zondag om ongeveer 08.00 heb ik de pony meegenomen, dinsdag 19.50 komt de familie er pas achter dat de pony weg is. Terwijl ze wel dagelijks op de boerderij komen. IK heb de ploitie verteld dat ik de pony niet afsta, tot de inspectie is geweest. Mervouw belde en met haar heb ik op zich geen problemen en dus een goed gesprek gehad. Ik zou haar bellen (ne niet haar man die wilde er niets meer mee te maken hebben) als de inspecteur komt. Dat is in goed overleg gegaan.

Vandaag was ik een dag weg en wat denken jullie : Komt die buurman met een agent die pony halen. Tegen de mensen op het erf had ik gezegd dat ze van mij niets mochten doen en dat de pony zich in een afgesloten ruimte bevindt. Met het verzoek of ik de pony morgen even wilde brengen.

Witheet was ik en ik heb meteen de politie gebeld en ze meegedeeld dat ik niet van plan ben om die pony morgen terug te brengen en dat ik ook zeer zeker niet van plan ben om hem af te staan voor de inspecteur is geweest. Letterlijk heb ik gezegd dat ze wel met 10 man mogen komen maar dat ze de pony niet meekrijgen, maar mij maar moeten meenemen.

Ze hebben er nu een melding van gemaakt dus ze komen de pony hopelijk niet ophalen. Ik heb hun ook uitgelegd dat die man zijn actie alleen gericht is tegen mij en niets met het welzijn van de pony van doen heeft. Bovendien verwaarloost hij het dier bewust (na verschillende meldingen gaat het niet beter), merkt hij pas dat het besstje na 2 dagen weg is, en verteld hij zijn vrouw dat hij er niet achteraan gaat.............Belachelijk toch!!

Vanavond heb ik met spoed de inspectie gebeld wanneer ze komen en of ze zijn dossier even goed willen doornemen.

Is het niet vreselijk dat ik als niet eigenaar zo moet vechten voor het welzijn van een pony terwijl de eigenaar hem verwaarloost en nota bene nog meent dat hij rechten heeft?????

Ben benieuwd naar jullie reacties, kan wel wat steun gebruiken Haha!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-02-08 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Re: Pony meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:02

Wow, heftig verhaal zeg...
Ik hoop dat je foto's gemaakt hebt met datum er op van dat bijna ingegroeide halster, en het korte vastgebonden staan...
Stertke

Lynn_Nikita

Re: Drama: pony meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:04

wat jij gedaan hebt is gewoon diefstal en kan je voor opgepakt worden!!
ben benieuwd wanneer de inspectie komt
heb je al foto`s gemaakt om te bewijzen hoe je hem aangetroffen hebt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:06

Dit vroeg echt om actie...
Soms moet je even boven jezelf en/of de wet uitstijgen om een dier te redden en een statement te maken.
Ik help je hopen dat alles naar behoren verloopt.
En anders maar eventjes een fors aantal bokkers met spandoeken op visite laten komen Knipoog
Je hebt echt gelijk!!!

Tieneke

Re: Pony meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:07

Ik bewonder je moed om zo voor dat beestje te vechten. Ik ben echt benieuwd hoe dit afloopt. Houd je ons op de hoogte?

Het is idd vreselijk hoe het met sommige paarden gesteld is, terwijl de eigenaar beter weet. Ik snap echt niet dat er mensen bestaan die een dier vastmaken aan een paal en zich er niks van aantrekken. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Het is misschien wel diefstal, maar mij is altijd verteld dat je een dier in nood moet helpen. Ik denk dat ik hetzelfde zou gedaan hebben in de TS haar plaats. Moest ik het niet doen en het dier ligt op een dag dood, dan zou ik me enorm schuldig voelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:09

Ik snap je wel, maar wat jij doet is diefstal.
Het dier is nou eenmaal niet van jou, en daar zal je vanaf moeten blijven. Je maakt het nu alleen maar moeilijker.
Nogmaals, ik vind het echt bewonderingswaardig wat je hebt gedaan hoor! Echt heel knap van je.
Maar je bent nu zelf ook fout geweest. Dat zal niet helpen om het recht te laten zegevieren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:11

De politie die zondag direct is gekomen vind het geen diefstal en heeft het ook niet als zodanig gerapporteerd omdat de pony in nood verkeerde. Voor mij is het geen diefstal omdat ik het niet logisch vind om iets te stelen en vervolgens de politie 10 minuten later gaat bellen wat ik heb gedaan en waar het gestolen goed zich bevind. Maar goed ik neem misschien enig risico en ik heb er geen spijt van. Er is voor mij geen enkele vorm van eigen belang en ik sta nogmaals voor wat ik bewust heb gedaan.

Ik ben helemaal klaar met deze buurman en zijn manier van paarden houden. Hij is bij de inspectie inmiddels een bekende.

Bedankt voor alle steun, dat doet mij goed. En ik houd jullie zeker op de hoogte!!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-02-08 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:14

het is diefstal maar vind dat je gelijk hebt, ik had het ook gedaan. Laat het maar weten als ik moet komen actie voeren!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:16

De politie waar ik meerdere malen goed contact mee heb gehad, ziet het vooralsnog niet zo, gelukkig. Zij zien het als een dier uit nood helpen.

Als ik jullie hulp nodig heb, horen jullie het wel. Lief hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-02-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:18

je hebt helemaal gelijk vind ik..!!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:19

Erg heftig! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.. Hopelijk komt de pony uiteindelijk goed terecht!!

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:19

CaroleKlomp schreef:
De politie waar ik meerdere malen goed contact mee heb gehad, ziet het vooralsnog niet zo, gelukkig. Zij zien het als eeb dier uit nood helpen.

en zo is het ook

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:22

Hardstikke goed gedaan! het is wel waar wat ze hierboven zeggen maar ik vind het echt heel knap van je ! Lachen

paix

Jeetje gedurfte actie! Lachen..

Maar super goed gedaan! ik had in jou geval presies het zelfde gedaan!! Lachen..

veel stekte er mee en hopen dat alles helemaal goed komt!

Anoniem

Geukkig dat de politie het zo niet ziet

gaan ze dat wel doen;
Citaat:
ENKELVOUDIGE DIEFSTAL (art. 310 W.v.Sr.)
Dit strafbare feit heeft vier bestanddelen. Zodra één van deze vier ontbreekt is er geen sprake van diefstal.Enkelvoudige diefstal heeft de volgende kenmerken:

De dader moet enig goed van een ander wegnemen.
Het moet enig goed zijn; daaronder vallen geen mensen, maar wel dieren, goederen en stoffen.
Het moet geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoren; vissen b.v. is geen diefstal.
Hij moet het zich wederrechtelijk toeëigenen; m.a.w. zonder toestemming van de eigenaar

Jij wilt het dier niet houden/toeëigenen
Je wilt het als de inspectie is geweest weer terug geven.

Zeg dat dat dan ook als ze moeilijk doen.
Wellicht dat dat helpt Lachen

Vind het overigens een dikke pluim dat je het wel gedaan hebt Ja

Alexx

Cayenne schreef:
Ik snap je wel, maar wat jij doet is diefstal.
Het dier is nou eenmaal niet van jou, en daar zal je vanaf moeten blijven. Je maakt het nu alleen maar moeilijker.
Nogmaals, ik vind het echt bewonderingswaardig wat je hebt gedaan hoor! Echt heel knap van je.
Maar je bent nu zelf ook fout geweest. Dat zal niet helpen om het recht te laten zegevieren.

gelukkig gaan morele wetten voor normale wetten. Het was van belang dat ze het dier mee heeft genomen, want zonder water zou hij niet oud worden. Ik denk niet dat dit als diefstal wordt gezien.
Top actie !

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:23

Sjonge zeg, voor degene die vinden dat dit 'fout' is, nou dan wil ik niet goed zijn Tong uitsteken Kromme NL wetgeving.

Heel goed hoor meid dat je het welzijn van het beestje hebt aangetrokken! Dat lijkt mij voor alles gaan OK dan!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:27

Oei, dit is op het randje!
Maar absoluut top dat je deze actie hebt aangedurft.
Hopelijk zien ze je goede bedoelingen in en kom je hierdoor niet in de problemen.

Wat bereft de inspectie Boos! Die verdienen een schop onder hun kunt en wat extra peper voor wat snellere actie.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:27

diefstal en diefstal is een verschil.
Zoals runningkawa al zei, jij eigent je het paard niet toe. Zoals ik het begrijp doe je het alleen voor het paard, en niet voor jezelf. Ik vind het niet meer dan terecht eigenlijk dat je het gedaan hebt, ik zou het ook gedaan hebben. Zeker als het paard er zo aan toe is als jij beschrijft en ik vermoed.

Ben benieuwd hoe het verder gaat nu.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:30

Ik heb overigens bij het eerste bezoek van de politie op mijn verzoek overigens meteen gemeld dat ik het niet wil houden maar dat het hier wel in opvang mag staan tot de inspecteur geweest is. Als het goed is, is dat gerapporteerd.

We lieten het beestje los in de binnenbak en dat was zo aandoenlijk het kon eindelijke eens rennen zonder ketiig....en dat zag je!! Maar het houden aan een paal mag in Nederland, alleen mag je een dier niet verwaarlozen.

Voor mijn gevoel meost ik doen wat ik gedaan heb. Met mijn intentie moet het goed komen dacht ik. Daar hoop ik dan maar op in het belang van het welzijn van het dier.

Fijn om te horen dat jullie het zo met me eens zijn!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-02-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:32

Ben benieuwd hoe het afloopt, ik heb veel respect voor je dat je je zo voor dat beestje inzet OK dan!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:33

Ik vind het stoer dat je het zo hebt gedaan!! Je hebt niet machteloos toe zitten kijken (bijgestaan = meegedaan...) maar de mishandeling stopgezet. Geweldig! Ik hoop dat ik hetzelfde doe als zoiets zich hier voordoet.
Succes en volhouden he!!!! Haha!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:34

Ik heb echt bewondering voor jou, ik zou dit nooit durfen, wel willen maar niet durfen. Maar dat jij dit durft en gewoon doet vind echt top, geweldig!
So what als dit diefstal is, op dit moment gaat het om het welzijn van het paardje, en ik denk dat hij het op dit moment 1000 maal beter heeft dan waar hij eerst stond.
Ik hoop nou alleen nog dat het verder ook goed afloopt, dat die politie of de dierenbescherming of wie dan ook dat beestje weg neemt van de eigenaar en dat hij verder een goed leventje krijgt..
Succes verder!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:40

Allereerst super dat je dit gedaan hebt. Menig bokker droomt va een reddingsactie. Oh wacht ik moet zeggen menig pennymeisje. Maar als de ballen ervoor nodig zijn ben je één vna de weinige die er wat aan doet. Super! Zoiezo haal ik uit je verhaal dat de politie toestemming heeft gegeven de pony weg te halen en onder jouw zorg te zetten tot de inspectie is geweest. Hoe kan diezelfde politie dan later bij jou met die buurman op de stoep staan? Het lijkt mij dat ze bepaalde ondernemingen wel rapporteren.
Maargoed, ongelooflijk veel sterkte met deze strijd en hopen dat de man een dierenverbod krijgt.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 27-02-08 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:41

Nou, mijn steun heb je hoor! Wat moet het je een heerlijk gevoel hebben gegeven het diertje los te laten in de binnenbak. Hoe maakt 'ie het verder?