reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 12:23

o.a. was gisteravond in het nos journaal van 20.00 te zien hoe de Konik paardjes uit Groningen opgeladen werden voor hun transport naar Polen. Pontificaal werd daar, op de loopplank door een van de medewerkers van het vervoersbedrijf wat hiervoor ingehuurd was, een van die pony's tot zeker 3 maal toe hard in het lijf getrapt, omdat deze pony niet door wilde lopen. De medewerker hield zich aan de reling van de oplaadplank vast, zo kon hij genoeg kracht zetten om de pony te trappen.

Ik heb met verbazing zitten kijken... mishandeling volop in beeld!!! Bloos!
Ik heb melding gemaakt bij de dierenbescherming en aid, maar ben nog steeds evenzogoed verbaasd dat ik de enige was die hier tot nu toe melding van heb gemaakt... het journaal van 20.00 trekt veel kijkers, ik kan me niet indenken dat ik de enige ben geweest die het opgemerkt is.

ik kon de uitzending gister niet vinden, hij liep helaas vast op mijn laptop.
nu wel, vanaf de laatste minuut ongeveer gaat niet helemaal zachtzinnig. http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... arden.html

wondertje

Re: reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:32

Het ziet er inderdaad niet helemaal diervriendelijk uit

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:43

is het niet een slachttransport ofzo?
dit is niet normaal, die man zit ze keihard te trappen.
belachelijk, ik hoop dat er meer mensen bellen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 12:50

kan maar zo dat dat een factor is of ze het in behandeling nemen of niet... ik ken de richtlijnen niet van de dierenbescherming en de aid. aan de andere kant denk ik, het was op het nieuws te zien dus MOETEN ze er wel iets mee.

dierenbescherming
0900-2021210

of

aid
045-5466230

schroom vooral niet zou ik zeggen, de naam van het vervoersbedrijf staat ook goed in beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:52

Ehhhh dit zijn geen paarden die je even een halstertje om kunt doen en zoals onze eigen paarden de klep op kunt leiden. En ze moeten er wel in... Transporteurs hebben ook geen uren de tijd om te laden...
Ik ben eigenlijk al een soort van blij dat het op deze manier gaat, en niet met een stroomstok...
Scheve mond

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:11

ik deel een andere mening sonja. op zo'n lange rit is een kwartier of een half uur extra nemen voor laden imo geen probleem. er zijn laadhekken dus maak daar ook op een nette manier gebruik van. en niet de pony's met geweld afklemmen of door trappen.

dat er geen tijd is vind ik een slecht argument, typisch iets voor onze westerse tijd = geld mentaliteit.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:23

Nou nou,
Ik had iets vreselijks verwacht maar zag alleen maar een man die een pony met zijn platte schoenzool tegen de schouder omhoog probeert te duwen. Verward

Het is van groot belang om die dieren zo snel mogelijk de wagen op te krijgen, juist dan voorkom je stress en gevaarlijke situaties!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:26

Okee het is niet normaal dat ze trappen, maar ik kan me er ook wat bij voorstellen dat ze het geduld met al die wilde paarden op hebben.. maar ja..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:27

Sonja schreef:
Ehhhh dit zijn geen paarden die je even een halstertje om kunt doen en zoals onze eigen paarden de klep op kunt leiden. En ze moeten er wel in... Transporteurs hebben ook geen uren de tijd om te laden...
Ik ben eigenlijk al een soort van blij dat het op deze manier gaat, en niet met een stroomstok...
Scheve mond

Ben ik het helemaal mee-eens!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:28

Sjuimpje schreef:
Nou nou,
Ik had iets vreselijks verwacht maar zag alleen maar een man die een pony met zijn platte schoenzool tegen de schouder omhoog probeert te duwen. Verward

Het is van groot belang om die dieren zo snel mogelijk de wagen op te krijgen, juist dan voorkom je stress en gevaarlijke situaties!

Ik zie het probleem ook totaal niet. Zoals Sonja al aangaf doe je deze paarden niet even een halstertje om, als je ze al kan benaderen.
Ik zie op een gewone wedstrijd veel ergere manieren van laden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:32

in het begin gaat het nog wel maar op het laatst vondt ik het er wel een klein beetje grof aan toe gaan maarja aan de andere kant dit is niks vergeleken bij wat er met andere dieren wordt gedaan als je bedenkt dat deze dieren gewooon vrij op het land hebben gelopen. Terwijl koeien en varkens kippen allemaal op een kluitje zitten en het daglicht niet zien.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:34

sorry maar vind het lichtelijk overdreven om dit dierenmishandeling te noemen...
zijn nou eenmaal geen paarden die je netjes op transport kunt zetten en vind die trap nou niet echt superhard overkomen...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:35

Sonja schreef:
Scheve mond

Ben ik het mee eens. Vind het zo op beeld wel meevalllen. Dit zijn geen huisdieren! Ik vind dit geen mishandeling.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:39

ik vind het opzich ook nog wel aardig gaan. ze blijven aardig rustig. op het laast willen ze de vrachtauto niet in maar probeer ze dan maar een nog vriendelijker in te krijgen dan ben je wel een dag verder. vind dat ze ook nog best lux vervoert worden dacht dat eerst de hele kudde er in moest maar dat was niet zo gelukkig. en zo hard vind ik hem ook niet trappen. maar dit is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:42

Pellie schreef:
ik deel een andere mening sonja. op zo'n lange rit is een kwartier of een half uur extra nemen voor laden imo geen probleem. er zijn laadhekken dus maak daar ook op een nette manier gebruik van. en niet de pony's met geweld afklemmen of door trappen.

dat er geen tijd is vind ik een slecht argument, typisch iets voor onze westerse tijd = geld mentaliteit.

Kan wel een hele Westerse mentaliteit zijn, maar da's wel realiteit. En eerlijk gezegd vind ik een langer laadproces stressvoller voor deze dieren dan de getoonde manier gisteren op het journaal. (Ik ga d'r even vanuit dat de link in het openingstopic over die beelden gaat hoor, ik kan hier op m'n werk geen filmpjes zien maar heb het topic gisteren in het nieuws gezien en herken het stukje over een zich schrapzettende man).

Ik vind het echt zwaar overdreven om dit mishandeling te noemen.
Laadhekken op een andere manier gebruiken geeft denk ik ook niet minder stress. Geeft een extra opgesloten gevoel, met alle risico's van benen door hekken heen van dien...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:43

Pellie schreef:

Ik vind het ook niet fijn om te zien Pellie, maar hoe denk je dat veetransport normaalgesproken gaat?
Koeien, kalveren, varkens en schapen worden ook zo de kar in gedwongen hoor. Niet dat ik het een fijn iets vind, maar zo gaat het gewoon. Dan moet men daar ook eens iets aan doen. Kalveren worden soms ook gewoon aan kop en staart de wagen in gemikt.... idd, tijd is geld.

En ookal gaan veel van die dieren naar de slager, die worden ook zo behandeld.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:58

Wat een ophef..

Het zijn wilde paarden.. die ga je niet sussen om te laden..
En indd.. ze hebben niet alle tijd van de wereld..

Je moest een weten hoe het eraan toe gaat met koeien, varkens, schapen die worden geprikt me stokken of ook de trailer op gemept!

Jullie zien deze paarden als knuffelpaardjes met een waarde..
Je moet er niet dezelfde waarde aan hechten als bij jouw eigen paard..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:19

Ik moet zeggen dat ik het beeld ook wel mee vind vallen.
De belangrijkste reden daarvoor is dat de paarden onder de omstandigheden nog vrij rustig blijven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:25

Ik zie niets spannends gebeuren. Sterker nog ik vind dat ze het heel erg netjes doen en daarbij ook nog bereid zijn om zelf op een zeer gevaarlijke plek te gaan staan.
Lijkt me dat de dierenbescherming haar tijd en geld wel beter kan besteden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:27

Ik vindt dat deze dieren wel iets meer tijd hadden mogen krijgen om uit eigen besluit de klep op te lopen, ze geven ze niet eens een kans nee ze moeten er direct op. Als ze 10 minuten de tijd hadden gehad hadden ze er ook wel op gelopen. Het gaat inderdaad weer om tijdbesparing. Het interesseerde deze man weinig zo te zien heeft hij al vaker op deze manier (of nog vele malen erger) paarden geladen.....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:32

Binckydenice schreef:
Ik vindt dat deze dieren wel iets meer tijd hadden mogen krijgen om uit eigen besluit de klep op te lopen, ze geven ze niet eens een kans nee ze moeten er direct op. Als ze 10 minuten de tijd hadden gehad hadden ze er ook wel op gelopen. Het gaat inderdaad weer om tijdbesparing. Het interesseerde deze man weinig zo te zien heeft hij al vaker op deze manier (of nog vele malen erger) paarden geladen.....

Ze meteen laten doorlopen is de veiligste manier voor mens en dier. Denk je echt dat die beesten uit zichzelf als volleerd sportpaarden zich laten laden?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:32

Sonja schreef:
Scheve mond

Tjah, dat laatste zei m,n pa ook al; Goh, ze gebruiken dit keer geen stokken...
Ik vond het ook 'meevallen'. Heb weleens gezien hoe een boer een paar kalfjes in z,n trailer gooide.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:34

daniella74 schreef:
Binckydenice schreef:

Ze meteen laten doorlopen is de veiligste manier voor mens en dier. Denk je echt dat die beesten uit zichzelf als volleerd sportpaarden zich laten laden?

Nee, maar je zag er een aantal twijfelen en door het hek tegen ze aan te gaan duwen maak je hun drang om er juist niet in te gaan alleen maar erger.

Maar ik vond de manier van laden niet echt extreem ik geef alleen maar aan dat deze man het qua lichaamstaal normaal gesproken nog veel erger kan doen....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:35

Hier ook al vele malen veetransporten zien komen en gaan, en 't gaat er meestal veel harder aan toe. Ik denk niet dat je met dit soort paardjes veel anders te werk kan gaan. 't Zou wel fijner wezen, maar ik denk niet dat je ze met meer rust/tijd de trailers op krijg.
Het is sowieso natuurlijk wel heel stressvol, maar da's bijna niet te voorkomen. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:36

Waar baseer jij je mening over die lader op? Ken je hem persoonlijk? Ik blijf er bij dat hij het keurig deed.