Gestoord! Zijn paarden anders dan varkens.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Gestoord! Zijn paarden anders dan varkens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 17:51

Varken in ligbox krijgt vaker maagzweer

Varkens die individueel in een voerligbox leven, ontwikkelen meer beschadigingen aan de maagwand dan dieren die in een groepsstal leven.

Ethologe dr. Nicoline Geverink van Wageningen Universiteit heeft dit aangetoond in een serie experimenten met zeugen.

In een NWO-onderzoek vergeleek Nicoline Geverink de maagwand van zeugen, vrouwtjesvarkens, die individueel en groepsgewijs waren gehuisvest. De maagwanden kregen een score van nul tot zes. Nul betekende geen enkele beschadiging en zes betekende een zwaar beschadigde maagwand. Dat betekent dat hun maagwanden in een prima staat waren. De individueel gehuisveste dieren scoorden gemiddeld 2,5. Een aantal van deze dieren had een maagzweer.



De overgrote meerderheid van de zeugen in Nederland leeft individueel in een zogeheten voerligbox.
Ze kunnen zich niet omdraaien en ze kunnen niet vrij rondlopen of stoeien met andere varkens.

Er waren al veel aanwijzingen dat individuele huisvesting voor een sociale diersoort als varkens niet gezond is.
Zo vertonen individueel gehuisveste varkens meer stereotiep gedrag. Ze bijten langdurig doelloos op een ketting of een stang in het hok. Vanaf 2008 is individuele huisvesting voor zeugen wettelijk niet meer toegestaan.

De NWO-ethologe heeft ook ontdekt dat ze de stressbestendigheid van zeugen al op jonge leeftijd kan inschatten. Er zijn twee typen biggen: biggen die actief en die minder actief reageren op acute stress.

Zeugen die op jonge leeftijd actief reageren op stress, vertonen op latere leeftijd meer gestoord gedrag als ze langdurig in een stressvolle situatie terecht komen. Individueel gehuisveste zeugen van dit actieve type bijten meer op kettingen of stangen.

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek 06/11/01

Zou dat met de paarden anders zijn?
Of komen we nu aan het eigen geweten?


En hoe zit dat nu bij paarden/pony's met koliek?

En is een paard/pony een sociale diersoort ??

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:02

Maagzweren bij paarden komen ook voor. Ik vind dat er ook wel zo een paardenstudie mag komen. Koliek ligt vooral aan onze voederwijze denk ik: weinig hooi, veel krachtvoer.
Paarden zijn sociale dieren die gezelschap en beweging nodig hebben om happy te zijn. Mensen sluiten ze in een box van 3 op 3 waar ze zich net in kunnen omdraaien, geven weinig hooi zodat ze niet te lang bezig zijn maar vooral geen buikje zouden krijgen en laten ze max. 1 uurtje naar buiten. Een wonder dat de meeste handelbaar blijven....
Paarden moeten mekaar kunnen zien, aanraken, hun tijd vullen met knabbelen en bewegen. Veulens moeten opgroeien tussen andere dieren, in groepen niet alleeen van leeftijdsgenoten maar ook met volwassen dieren erbij zodat ze af en toe ook opgevoed worden.
Dit past zo niet bij ons paardenbeeld: dure dieren mogen amper naar buiten, laat staan in groep. Veel paarden leggen zich daarbij neer en functioneren zo, ze worden steeds minder paard en meer mens. Anderen worden gek en onhandelbaar...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:22

Wij hebben sinds een jaar de Welshpony's in een apart gedeelte van de stal staan. Alle individuele boxen zijn daar weg en er zijn nu twee grote stallen waar ze met allen in staan. Wat mij opvalt is dat het nu rustiger in de stal is dan voorheen.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:49

Zie ook :

[PP] Heeft jouw paard of pony een slecht leven?

Hier is al wat in die richting genoemd. Overigens een topic door Troef gestart , maar geen reactie van hem in het topic .
Ik weet dat in Duitsland hier al meer over gaande is ( een soort keurmerk ) . Wie weet daar wat van ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:47

ik denk zeker dat die dingen invloed hebben op paarden.
Persoonlijk kies ik ook geen pensionstal uit waar een paard niet veel naar buiten mag.
ook heb ik bewust gekozen voor een pensionstal waar ze in een groep naar buiten kunnen.
vele vinden dit eng i.v.m blessures.
Maar ik heb liever dat Kawa een fijn leven heeft en in het ergste geval door een blessure van een ander paard vroegtijdig dood gaat.
Dan dat hij 30 word, maar altijd eenzaam is geweest.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:49

Ja, ik heb er ook iets van gehoord in Duitsland. Ik heb een vaag vermoeden dat ik er een artikel van heb, maar waar? Zou eens moeten zoeken.
Maar ik dacht dat het echt op den duur een wet moest worden?
Maar wat ik er van vind; ik ben het er mee eens dat op dat gebied paarden, varkens en mensen (ja mensen ja)op elkaar lijken.
Een sociaal leefwezen hoort contact met soortgenoten te hebben. Koliek zou idd een reactie op stress/ongenoegen kunnen zijn. Een ding weet ik wel: paarden die luchtzuigen hebben meer kans op koliek, iig dat is mijn ervaring.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 19:59

http://www.lag-online.de/

Is wel in Duits.

Maar LAG gaat met deze regels nu ook internationaal.

De LAG is in duitsland inmiddels een volledig geacepteerde vereniging.
Hun vleugels reiken inmiddels tot in Brussel.

Wij bouwde dit jaar een stal gebaseerd op minimaal de LAG -regels.
Men moet niet schrikken dat dit binnen enkele jaren Europese wetgeving is.

En zullen weer vele Nederlanders huilen omdat ze niet aan die voorwaarde kunnen voldoen,terwijl men dit al jaren ziet aankomen.

Over deze regels hoeft men niet minderwaardig over te doen.

Het is ook een onderdeel van normen en waarde voor een toekomstige samenleving.

Maar nu worden we daar zelf op aangesproken door "buitenlanders". Tong uitsteken Knipoog


http://www.lag-online.de/pferdehaltung/ ... index.html


Muster-Maße für die Pferdehaltung
Pferde benötigen ein Mindest-Maß an Platz. Die LAG hält ihre Inspekteure dazu an, die von Prof. Schnitzer entwickelten Formeln anzuwenden:

Für eine Innenbox ergeben sich nach der Formel: (2 x Widerristhöhe)²(2x de schofthoogte) in het kwadraat de - bei einem Großpferd von 170 cm Widerristhöhe 12 qm Mindestgröße!

In einer Haltung mit einem ständig zugänglichen Auslauf und außen liegender Tränke und Futterplatz, darf die Liegefläche schon wesentlich kleiner sein. Hier lautet die Formel: 2 x Widerristhöhe². So ergeben sich 6 qm pro Pferd. Dafür sollte der Auslauf die dreifache Größe des Ruheraums haben. In diesem Fall 18 qm.
Damit jedes Tier von dem Platzangebot auch Gebrauch machen kann und nicht von einem ranghohen Artgenossen ein- oder ausgesperrt wird, sind bei einer Gruppenhaltung stets zwei Ein- und Ausgänge oberstes Gebot!

Suzanne H

Citaat:
Hier is al wat in die richting genoemd.


Toen was het zomer en waren geen problemen in het algemeen.
Maar nu in deze tijd (koud -kil voor dier en mens) wordt zo'n onderwerrp toch weer anders bekeken.

Wintersport,Feestdagen,koud om te fietsen, etc.
En dan is het toch prettig dat je dier in een prettige omgeving staat.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:05

Ik ben het met Zannekin eens.Onze paarden staan in boxen zonder tralies die hebben we er voor de gezelligheid hier 10 jaar geleden maar niet weer opgezet.Ze kunnen nu lekker bij elkaar "buurten" maar bijten nooit naar elkaar. Drie jaar geleden heeft mijn man ivm zijn ziekte de stallen voor de ponies eruit gehaald en ze in een grote ruimte laten lopen waar ze constant hooi tot zich kunnen nemen.Een heel mooi gezicht als je s'avonds nog even in de stal kijkt en ze liggen daar heerlijk met elkaar uitgestrekt Lovers Macilda en Biretta staan wel in een grote box, uiteraard zonder tralies en die smoezen ook heel wat met elkaar af.Ik geloof dat er in die schuur 21 in totaal staan, onze slaapkamer is ongeveer 5 mtr. vanaf de stal verwijdert, maar ik hoor ze nooit. En ik durf met de hand op mijn hart te zeggen; de laatste tien jaar geen koliek hier geweest.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:08

Ik vind dit meer een discussietopic voor PP dan voor FA, daarom verplaats ik dit topic even. Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:49

Voor zover ik uit deze site kan lezen is dat LAG alleen maar een soort keurmerk wat je kan krijgen op je huisvesting van je paarden. Nergens staat dat het iets wettelijk verplichts zou zijn Verward

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:07

Citaat:
Een ding weet ik wel: paarden die luchtzuigen hebben meer kans op koliek, iig dat is mijn ervaring.


Niet helemaal juist. Luchtzuigen blijkt heel vaak een symptoom van maagzweren te zijn ! Koliek ook. Maagzweren ontstaan door stress (eenzame opsluiting in box) en verkeerde voeding (teveel brok, te weinig ruwvoer). De pijn van de maagzweren blijkt te worden onderdrukt dmv luchtzuigen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:12

Bij mensen wordt een maagzweer veroorzaakt door een bacterie. Helicobacter Pylori. Ik weet er niet genoeg van om iets te kunnen zeggen over het verband met stress, microbiologie is niet echt mijn ding, logisch zou zijn dat door stress je afweer vermindert en je dus vatbaarder bent. Hoe het precies zit zou ik moeten opzoeken, maar de primaire oorzaak is een bacterie. Geen idee hoe dat zit bij varkens, maar zou me zo kunnen voorstellen dat dat vergelijkbaar is.

Edit:
Even wat opgezocht. Al gaat deze info dus over mensen.

http://www.cdc.gov/ulcer/

A peptic ulcer is a sore or hole in the lining of the stomach or duodenum (the first part of the small intestine). People of any age can get an ulcer and women are affected just as often as men. Over 25 million Americans will suffer from an ulcer at some point during their lifetime. The good news is that most ulcers are caused by an infection with the bacterium, Helicobacter pylori, and can be cured in about two weeks with antibiotics.

Ulcer Facts
Most ulcers are caused by an infection, not spicy food, acid or stress.
The most common ulcer symptom is burning pain in the stomach.
Your doctor can test you for H. pylori infection.
Antibiotics are the new cure for ulcers.
Eliminating H. pylori infections with antibiotics means that your ulcer can be cured for good.

Is er trouwens ook een artikel verschenen over dit experiment in een van de vakbladen of is het alleen een uitgave van NWO? Ben wel benieuwd naar het volledige artikel dan namelijk.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 10-12-02 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:26

Mijn paarden kunnen in hun stal hun hoofd door de deur steken en zo lekker alles en iedereen in de stal zien. Behalve mijn shetjes, die kunnen niet over de deur kijken, maar zij staan gezellig samen in de stal. Nu ben ik enige tijd geleden met mijn ruin die soms nog denkt dat hij hengst is, een week naar zijn oude manege geweest. Hij kwam daar in een stal met een door tralies gesloten deur, geen paard tegenover zich en dus helemaal niets te zien. Hij werd plotseling een heel zielig paardje. Schopte niet meer tegen de deur, stond wat achter in zijn stal. Met andere woorden hij vond het maar niks. Sociaal contact is echt heel belangrijk voor paarden en voorkomt een heleboel ziektes en ondeugden.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:24

Hier wordt totaal voorbij gegaan aan het feit dat paarden ook individuen zijn. Misschien dat dit voor een aantal paarden op gaat, maar er zijn zeker paarden die het liefst in hun eigen hoekje staan zonder directe soortgenoten die aan hun lijf zitten.
Ik vind het een behoorlijk algemene stelling, die best voor veel paarden op zal gaan maar zeker niet voor alle paarden.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:32

Ik zou mijn paard nou niet direct met een varken willen vergelijken. Een varken is een link dier, daar ga je niet even mee wandelen. Een varken wordt derhalve over het algemeen erg afstandelijk behandeld, en bovendien is zijn wereld vaak beperkt tot de zijkanten van zijn kale betonnen box, de weg van en naar de veeauto en de binnenkant van de slagerij. Een varken heeft geen prettig leven.

Mijn paard daarentegen leeft ook ver af van wat hem van nature is ingegeven, maar...afgezien van dat het een varken op stal is, heeft hij het aanzienlijk beter getroffen dan zijn roze collega-viervoeter. Mijn paard mag elke dag 2x spelen met de buurvrouw, wordt regelmatig door mij gepoetst, elke dag krijgen ze een schone stal, en meer dan eens gaan ze mee naar een rijverenigingsles, een buitenrit, of een andere omgeving. Mijn paard krijgt dus veel meer prikkels van buitenaf om over na te denken, zijn leven is veel gevarieerder dan die van het varken.

Natuurlijk (of juist niet), mijn paard had misschien ook wel veel liever in het wild over de steppes kunnen rennen met 20 soortgenoten. Maar dat is niet echt meer mogelijk in NL, ....voor mijn paard, en vele paarden met haar, is dit toch de enige mogelijkheid om een voortbestaan te hebben....
En dan hebben die van mij het dus niet slecht gettroffen. En zeker beter dan het gemiddelde varken....

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:47

Eh, Dees, dat een varken slecht behandeld wordt ben ik met je eens. Maar een varken is zeker zo slim als een paard. Een varken is zindelijk te maken, en gek op spelletjes (en ze hebben van die leuke oren Haha! ).

In ieder geval was mij al bekend dat een maagzweer niet wordt veroorzaakt door stress (zoals vroeger werd gedacht) maar door een bacterie. Wel mag je verwachten dat als je weerstand minder hoog is, een bacterie eerder vat op je heeft (zoals bij een verkoudheid). En in die zin zal een maagzweer een redelijke parameter voor onderzoek naar welbevinden zijn.

Ik denk dat je het onderzoek naar varkens best door kan trekken naar de paarden. Het zijn tenslotte allebei sociale wezens. Wel vind ik dat een gemiddeld varken veel slechter af is dan het gemiddelde paard. En ben ik er van overtuigd dat in de huidige voorspoedige economische tijden paarden eerder worden doodgeknuffeld dan slecht verzorgd.
Wat niet wegneemt dat we er best eens over na mogen denken hoe het beter zou kunnen.

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat veel spijsverteringsproblemen ontstaan door een combinatie van weinig bewegen en veel snel verteerbaar krachtvoer. Maar het zou leuk zijn om daar eens een pol van te maken: in welk jaargetijde kom je de meeste koliek tegen. S'winters? Tenslotte hebben de meeste (bokt?) paarden zomers in ieder geval weidegang.

Mijn schoonouders houden nu bijna 30 jaar buitenpaarden. Met een filosofie van veel hooi en weinig krachtvoer. Het enige koliekgeval dat ze hebben meegemaakt was 4 jaar terug, in de winter, toen een 19-jarige ruin een slag in de darm had. Veearts had dit te laat bemerkt, en het was einde verhaal voor het paard Boos! . En ook met kreupelheden hebben zij weinig problemen. Toeval??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:08

kebie schreef:
Wel mag je verwachten dat als je weerstand minder hoog is, een bacterie eerder vat op je heeft (zoals bij een verkoudheid).


Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, niet door een bacterie...
Maar het is idd zo dat bij stress je immuunsysteem minder goed functioneert.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:41

kebie schreef:
in welk jaargetijde kom je de meeste koliek tegen. S'winters? Tenslotte hebben de meeste (bokt?) paarden zomers in ieder geval weidegang.



Uhm, misschien voor een nieuw topic, maar mijn Boktpaard heeft alleen koliekverschijnselen gehad toen hij in het land stond.
Maar ik heb geen representatief Boktpaard, die vindt het ook het lekkerst als de box naast hem leeg staat. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:58

Volgens mij komen de meeste koliekverschijnselen voor bij paarden die verkeerd gevoerd worden Verward.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:22

Ik heb laatst toevallig ergens gelezen dat maagzweren erg veel voorkomen bij paarden, maar dat het meestal niet onderkend wordt.

Tja, stress in welke vorm dan ook, zorgt altijd voor minder weerstand waardoor ziektes en kwalen de kop kunnen opsteken. Maar soms is de aanleiding gewoon helemaal niet duidelijk.

Mijn ruin staat ook het liefst wat in zijn eentje, is een beetje op zichzelf. Zoekt wel af en toe het gezelschap op, maar wil daarna weer met rust gelaten worden. Toen hij nog in een groep stond was hij duidelijk niet happy, nu hij apart staat, maar wel over het draad en via de tralies in zijn box contact kan zoeken met zijn buren (op stal aan 1 kant), gaat het veel beter met hem. Hoe hij is opgegroeid weet ik niet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:31

Die van mij kan dus met zijn hoofd bij het paard naast hem in de box alleen aan de voorkant is het open dus als een paard 'alleen' wil zijn kan dat ook.
overdag staan ze in een groep buiten.
Zelfs de hengsten kunnen met elkaar neuzen in de stallen en doen dit ook zonder ruzie te maken.
Tot zo'n 3 jaar staan de hengsten gewoon bij de ruinen in maar dan word er vaak teveel gedondert dus kan dat niet meer.
De boxen in Bathmen worden ook zo open ik vind het echt ideaal

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:38

Ik ben het niet eens met de stelling dat je het onderzoek bij varkens kan doortrekken naar paarden. Het sociale gedrag van varkens verschilt toch zeker wel met dat van paarden.
Ik ben het wel eens met het idee dat paarden onderling contact zeker nodig hebben.

Over EU richtlijnen wat betreft stallenbouw voor paarden. Dat soort regelgeving staat en valt met de controle op de uitvoering daarvan. In de landbouw is dat niet moeilijk te doen, voor iedere varkensstal die gebouwd gaat worden moeten vele vergunningen verkregen worden. In de paardenhouderij is er nog zo'n grote mate van hobbyisme dat de controle daar veel lastiger wordt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:59

Jantien schreef:
Ik ben het niet eens met de stelling dat je het onderzoek bij varkens kan doortrekken naar paarden. Het sociale gedrag van varkens verschilt toch zeker wel met dat van paarden.
Ik ben het wel eens met het idee dat paarden onderling contact zeker nodig hebben.


Paarden zijn prooidieren en een kudde is essentieel voor die dieren om in leven te blijven. Ik weet het niet precies maar volgens mij leven varkens gewoon in groepen, gedragen ze zich minder als kuddedier. Voor paarden zou gezelschap dus nog belangrijker zijn??

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:02

Jantien schreef:
Over EU richtlijnen wat betreft stallenbouw voor paarden. Dat soort regelgeving staat en valt met de controle op de uitvoering daarvan. In de landbouw is dat niet moeilijk te doen, voor iedere varkensstal die gebouwd gaat worden moeten vele vergunningen verkregen worden. In de paardenhouderij is er nog zo'n grote mate van hobbyisme dat de controle daar veel lastiger wordt.


Het hoeft dan nog niet om controle te gaan. Als pensionstallen die op die manier zijn ingericht meer klanten krijgen dan andere en ook meer stalgeld kunnen ontvangen, zal er toch druk ontstaan. Dan is het puur een economisch belang. Net zoals bio ook niet verplicht is, maar er toch veel bedrijven omschakelen.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:57

ik weet wel dat die van mij het voor mijn
gevoel niet slecht heeft
ze staa in open stal waar ze naar buiten kan kijken
zomers komt ze in e wei s'winters lekker lso met andere
paarden in een bak
ik weet wel dat die van mij niet inn een stal kan staan zonder
dat ze andere paarden ziet
dan wordt ze helemaal gek