Arme Guinness, 3x koliek in 1 week + UPDATE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Arme Guinness, 3x koliek in 1 week + UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 18:30

Arm paard, steeds weer zo'n buikpijn, afgelopen vrijdag voor het eerst: 's ochtends verstoppingskoliek. Woensdag avond begon ze weer trappen naar de buik, werd suffig, liggen/staan/liggen/staan, dus maar weer de dierenarts gebeld, leek dit keer meer kramp, maar was niet echt duidelijk, na de injecties knapte ze gelukkig heel snel weer op. Gisteren moest ik de hele dag werken, een vriendin van mij is een paar keer wezen kijken of alles in orde was met Guinness. Vanmiddag toen ik van mijn werk kwam lag Guinness in de paddock, dat doet ze normaal nooit, ze heeft een bloedhekel aan vies worden, dus ik hield haar al wat in de gaten en ja hoor, ze wilde geen hooi eten, trappen naar de buik, zwiepen met de staart en weer liggen/staan; dierenarts er weer bij. Guinness had er echter meer dan genoeg van en wilde in eerste instantie niet opgevoeld worden. Gelukkig gaf ze zich op een gegeven moment toch over. Conclusie krampkoliek. Hoe en waarom...??? Geen idee. Sinds woensdag krijgt ze alleen nog maar hooi te eten en 2x daags een pap van Gestamash (is speciaal voer voor na een koliek)
Na de injecties knapte ze weer heel snel op en nu staat ze rustig haar hooi te eten.
Hopelijk blijft het nu een beetje rustig, volgende week wordt ze nogmaals onderzocht om te zien of er niet meer aan de hand is (toch een link te leggen met haar chagerijnige gedrag ????)

Arm paardje, ik heb zo met haar te doen Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Siggy op 07-12-02 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:38

Ik geef ze de eerste 12 uur geen hooi na koliek.

Misschien voorlopig weinig hooi geven en alleen verdeeld over hele kleine porties, daarbij om te vullen wat luzerne en zemelen, evt met lijnzaad.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:37

Geen kuil geven denk ik, als je hooi hebt is dat beter. Moet ze ook meer kauwen. Maar de d.a. zal het wel het beste weten! Beterschap hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 09:58

A gossie. Ik hoop dat ze het niet meer terug krijgt want het is echt rot als je haar zo ziet. Succes!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:17

Erg vervelend als ze zo vaak koliek hebben en je weet geen oorzaak! Houd je paard maar goed in de gaten komende tijd.

Wat voeren betreft adviseerde ook mijn DA altijd zeker een halve dag (12 uur) helemaal niks voeren, dan weer voorzichtig beginnen met wat hooi, en al zeker geen brokken (dat is net zoiets als erwtensoep eten terwijl je al vet buikpijn hebt!) Brokken krijgen ze hier dan pas weer meer dan een dag later! Soms geef ik dan nog een paar keer slobber (van Cavalor) i.p.v. brok, omdat dat lichter verteerbaar is.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 15:44

Het lijkt erop dat we de oorzaak van Guinness haar koliekaanvallen gevonden hebben. Volgens de buurvrouw zit ze in de paddock te knabbelen aan de coniferen van de buren (ondanks extra hoog schrikdraad op die plaats !!) Het schijnt dat ze de takken gewoon tussen het schrikdraad doortrekt. Om eerlijk te zijn hoop ik dat dat het probleem is, ik moet er niet aan denken dat Guinness echt wat zou mankeren. Ik heb meteen de paarden uit de paddock gehaald en in de wei gezet en deze week komt er dus sowieso een hek tussen de coniferen en de paddock. Maar even afwachten dus of Guinness nu wel buikpijnvrij blijft !!!

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:20

ja dat kan best dat ze het daarvan heeft gekregen.
Arm paard hopelijk lag het daaraan want je paardje ziek zien en je weet niet wat het is dat is verschrikkelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femkepien, Gub, kwinney, Renkle, SannevZ en 95 bezoekers