Paard met ijzers in de wei als het vriest?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Paard met ijzers in de wei als het vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 12:06

Even een vraagje: tot nu toe had ik mijn paarden altijd van de ijzers af in de winter, omdat dat nu eenmaal makkelijker is met sneeuw enz. Maar nu moet een van mijn paarden ook 's winters (in ieder geval voor) op ijzers blijven staan. Kan ik haar wel gewoon in de (knoeterharde) wei zetten? Het lijkt me zo glad onder d'r voeten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:17

Lijkt mij ook erg glad Scheve mond

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:37

Michelle staat altijd met ijzers om in de wei...op zich geen probleem,alleen met sneeuw moet je goed uitkijken dat ze geen grote klompen ijs eronder heeft zitten,dat heeft ze dan nl snel.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:52

Die van mij staan ook met ijzers buiten overdag.
Idd wat Denz zegt is waar over die klompvoetjes Lachen

Wat mijn hoefsmid nog zei...als ze veel stilstaan kunnen ze aan de grond vast vriezen....vond het wel grappig klinken.....maar dan zal het wel -20 moeten zijn mocht dat binnen een paar minuten gebeuren.

Gewoon een beetje in de gaten houden enzo.....heb er zelf nooit problemen mee gehad!

Succes ermee!

Groetjes annemieke en Kristel!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:26

Tip tegen klompvoetjes, voor je ze de wei op gooit even de onderkant invetten, dan koekt het niet aan

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:07

Nou dat helpt niet bij paarden met ijzers hoor dat invetten.
Ik had vorig jaar de boel goed ingevet maar na 3 passen enorme ijsballen eronder.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:50

ik zou zelf adviseren om geen ijzers eronder te doen!
want je krijgt idd erge klompen eronder en je kan natuurlijk er niet bij blijven staan om dat er af te halen. het lijkt mij best gevaarlijk! ik zou het eens met je hoefsmid over leggen vragen wat die er van vind en wat dan de beste oplossing is!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:00

Mijn paard stond vorig jaar gewoon in de wei met hoefijzers voor.. die mogen er namelijk ook niet af. Is toen gewoon goed gegaan.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:21

In alle gevallen is het volgens mij het prettigst om je paard van de ijzers af te halen, maar bij jou kan dat bij één paard dus effies niet. Of ie vastvriest of wat dan ook weet ik niet, maar ik wil wel even een tip geven; als je het ijs van de ijzers wilt halen gebruik dan heel lauw water en absoluut niet warmer. Tenzij je het met een krabber af kunt natuurlijk.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:27

Lucien staat altijd buiten met aan alle voeten ijzers. Nooit problemen mee gehad.

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:38

Suus, heeft ze ook nog gewoon onder. Geen probleem

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:42

Ik neem aan dat een paard ook wel uitkijkt waar ie loopt, Baduh wel in ieder geval. Want ook met blote voetjes kan een paard hard op zijn b*k gaan.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:30

je hebt tegenwoordig speciaal winter beslag, lijkt mij de oplossing, je betaald wel wat er voor, maar goed zo voorkom je glijpartijen en massa`s sneeuw onder de hoeven.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:39

Die van mij staan ook met vierkant ijzers in het land. Is wel glad, maar ze weten zelf precies tot hoever ze kunnen gaan. Alleen met sneeuw is het vervelend, maar dan heeft ook het paard zonder ijzers nog wel eens sneeuw onder haar hoeven zitten.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:42

Ik denk dat het met vastvriezen zo'n vaart niet zal lopen. Zo koud wordt het hier in NL vrijwel nooit. Je moet er wel op letten dat je regelmatig de hoeven nakijkt en sneeuwvrij maakt.
Bevroren sneeuw of ijsklompen in de hoeven kunnen vervelende situaties opleveren. Verder denk ik dat je paard zelf wel aanvoelt hoe ver hij kan gaan ivm gladheid.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 16:39

OK, bedankt voor jullie adviezen. Voor vastvriezen was ik niet bang, wel voor uitglijden ('t is echt zo'n brokkenpiloot). Heb haar dus gewoon maar iedere dag een paar uurtjes in de wei gedaan. Gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 11-12-02 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:46

Imker heeft nu ook nog gewoon zijn ijzers onder. Vorig jaar trouwens ook, hij is nog nooit uitgegleden met deze kou en ook niet in de sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:42

Kawa staat ook 4 kant op ijzers.
Tot nu toe is er nog nooit wat gebeurd *afkloppen*
Vaak weten ze zelf ook wel dat ze wat voorzichtiger moeten doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:45

met ijzers is het JUIST beter, want door de harde en ongelijke grond gaan de hoeven splijten. MAar een ijzer beschermt ze daar juist tegen. Sneeuw is erg goed voor de hoef, ook al wordt het ijs. Paarden met rotstraal bijvoorbeeld moet je juist in de sneeuw zetten en zie het resultaat! Het is wel zo dat de pezen erg kwetsbaar zijn als de paarden niet opletten.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:03

Desiree schreef:
met ijzers is het JUIST beter, want door de harde en ongelijke grond gaan de hoeven splijten. MAar een ijzer beschermt ze daar juist tegen. Sneeuw is erg goed voor de hoef, ook al wordt het ijs. Paarden met rotstraal bijvoorbeeld moet je juist in de sneeuw zetten en zie het resultaat! Het is wel zo dat de pezen erg kwetsbaar zijn als de paarden niet opletten.


o dat wist ik niet
maar dei van mij staat bloot dus die heeft er geen last van

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:58

kelly staat ook gewoon met ijzer in het land hoor..!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 00:56

Desiree schreef:
met ijzers is het JUIST beter, want door de harde en ongelijke grond gaan de hoeven splijten. MAar een ijzer beschermt ze daar juist tegen.



Daar valt over te discussieren....mijn hoefsmid zegt dat het in principe beter is om zonder ijzers buiten te laten lopen omdat ze dan een beter contact hebben met de ondergrond. Mijn andere paarden lopen zonder ijzers zomer en winter buiten en ik heb nooit brokkelhoeven of scheuren (afkloppen!!) waarschijnlijk dankzij m'n goede hoefsmid (en een portie mazzel natuurlijk).

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:39

Jurres heeft ook het hele jaar door ijzers en staat ook gewoon nog een tijdje per dag buiten. Alleen die klompen zijn lastig inderdaad, maar da's vaak alleen met sneeuw.