Veulentje van de slacht redden?!?!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Veulentje van de slacht redden?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 08:40

Hey!

Zouden jullie bokkers een veulen van de slacht redden als je de kans kreeg?

Ik had vanochtend net gehoord dat er een veulentje van 4 maanden (A welshje, hengstje) voor 75 euro weg moest, anders ging ie naar de slacht. Die mensen die hem moeten verkopen hebben hem tot nu toe nog niet kwijt gekund dus het kan op korte termijn gaan gebeuren dat het beestje naar de slacht moet. Zielig toch? Mijn zus en ik willen hem wel redden, maarja, aangezien we al 2 e-pony's en een shet met veulen hebben zullen we onze ouders wel heel lief moeten aankijken Schijnheilig Het is trouwens wel een mooi kameraadje als ons shetveulen gespeend gaat worden

Groetjes Jitske


germie

Berichten: 25879
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:08

75 euro voor een A-hengst is te veel, 25-50 euro is redelijker, daarvoor heb ik ze al aangeboden gehad. En dan ook met papieren.

Helaas is er geen vraag naar zulke kleine hengstjes. Dus als jij het diertje koop en je moet uiteindelijk toch verkopen, dan is er een kans dat het uiteindelijk alsnog naar de slacht moet. Pas als ze 3 zijn heb je een kans ze weer redelijk te kunnen verkopen. Maar je hebt dan wel alle kosten gehad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:34

Ik zou eerst eens willen weten waarom ie naar de slacht zou moeten.

germie

Berichten: 25879
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:52

gijsenkim schreef:
Ik zou eerst eens willen weten waarom ie naar de slacht zou moeten.


omdat hengstjes eigenlijk niet te verkopen zijn. HEt is de harde ware wereld. Vaak mankeert er niets aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:57

HMMMM raar toch.. Waarom zou een hengstje nou slechter te verkopen zijn dan een merrie? Als een hengstje niet bijzonder is dan laat je hem toch castreren. Ruintjes zijn naar mijn weten voor de normale mensen beter te rijden dan merries.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:41

merrietjes kun je mee fokken. NOg meer slachtmateriaal... Ik vind het ook zonde hoor van zo'n ponietje maar het gebeurt vaak. Geeft de slager nou echt 75 euro voor zo;n beestje? wat kan er nu voor vlees aan zitten?

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:54

Gek he, ben niet emotioneel aangelegd ofzo maar ik vind het gewoon raar. net wat je zegt. Hoeveel vlees moet daar nou aan zitten, volgens mij is het allen voor hondenvoer ik heb nog nooit een bordje "inde aanbieding deze week Veulenvlees"gezien. Ach er zijn wel meer dingen die ik niet snap.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:58

Je zal er vast wel een paar lekker paardenworsten van kunnen draaien...
Helaas maar waar.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:42

Veulenvlees word wel vaak geten .Bij mijn moederop het werk is er iemand die speciaal een keer per jaar een veulen laten slachten omdat het zo lekker is.De veulens mogen dan nog niet of net gespeend zijn zodat ze alleen nog maar moedermelk hebben gedronken.Dit geeft een nog fijndere smaak. Niet te geloven he. En bij mij op mijn oude manege was een man die speciaal slachtveulens fokkte. Die schijnen dus zelf goed aan de slacht te verkopen. Heel zielig en erg maar wel waar.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:43

Nou ja, weer wat geleerd... zo zie je maar

Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 15:32

Ik houd zoiezo niet van slachterijen, of het nou koeien, schapen of paarden zijn. Het blijft zielig. Dan heb ik toch liever wild ofzo, die hebben tenminste geen transport stress en lijden geen pijnlijke dood. En ze hebben een heerlijk leven gehad! Dat is met koeien en paarden enzo helaas niet het geval, daar wordt soms mee omgegaan alsof het voorwerpen zijn. Ze worden soms zelfs gewoon doodgeschopt als ze de wagen inmoeten Huilen Vreselijk toch... Ik wil dat hengstje graag die lijdenis besparen, zo jong nog... Maarja, 75 euro is idd best veel voor een veulenhengstje. Kijken of we kunnen bieden. Licht de slachtprijs dan rond de 75 euro? Is dat niet een beetje veel voor zo'n klein dreumesje?

Groetjes Jitske

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:22

Tsja het is jammer dat er zoveel gefokt wordt en het niet meer te verkopen is. Maar ik dnek niet dat het veulen er veel last van zou hebben. Het is zo afgelopen. Anders had het bij een handelaar gekomen of voor die prijs snel aan een NIET kenner en dus slecht behandeld KUNNEN worden. Misschien is het maar beter zo.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:43

Bij de slager krijg je hooguit 35 Euro voor een veulen dus het lijkt mij toch een beetje op emotionele chantage gezien de prijs.
Een veulen redden van de slacht is nobel maar bedenk je wel wat de kosten zijn die je de komende tijd gaat maken. Een veulen kopen is geen kust, een veulen onderhouden wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:30

gijsenkim schreef:
ik heb nog nooit een bordje "inde aanbieding deze week Veulenvlees"gezien. Ach er zijn wel meer dingen die ik niet snap.


Dat komt om dat een slager een apart vakdiploma moet halen om paardenvlees te mogen uitbenen/verwerken/verkopen.
Dit is om dat de structuur van het vlees heel anders is dan bij varkens en koeien.
De meeste slagers hebben dit diploma niet en ivm geringe vraag naar paardenvlees is het commercieel ook niet lonend het te gaan halen.

Er wordt helaas meer gefokt dan waar handel voor is, vooral met kleine pony´s en pony´s zonder papieren.
Mensen vinden zo´n veulen in de wei wel erg schattig maar ja wat moet je ermee als hij ouder wordt.
Het zal al een stuk schelen als mensen bewuster gingen fokken ipv stom weg vermeerderen.

belcanto
Berichten: 33
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:42

ik zou als ik zon kans zou krijgen hem wel willen redden van de slacht maar het bebeurd zo vaak je kan ze moeilijk allemaal redden en wat moet je met zo'n beestje???? als het een wat grotere pony was zou ik het zo doen of voor als ik later kinderen heb dan zou ik mjisschien wel zo'n kleintje kopen, maar ja dat duurt nog wel fftjes heel lang

mijn arabiertje is het geweldigste paard van de hele wereld!!!

Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 22:27

Ja, mensen zouden idd doelbewuster moeten gaan fokken. Ok, wij hebben nu ook en shetveulen zonder papier, maar we hadden de shetlander drachtig gekocht van een fokker. Toevallig is dat een merrieveulen maar ookal was het een hengstje, hadden we hem laten castreren en kon ie later met zijn moeder in een tweespan lopen, eigen dieren zou ik zoiezo nooit naar de slacht doen.

Maarja, ik denk achteraf niet dat het realiseerbaar is dit beestje te redden van de slacht. We hebben maar een kleine stal met 2 grote en 2 kleine pony's en dan nog een geit en nog meer huisdieren, tja en zouden we er nog een beest bij krijgen. Het gaat dan alleen nog maar meer geld kosten en we hebben onze handen al vol aan de pony's die we nu hebben... We hebben er eigenlijk ook geen ruimte meer voor...
Maarja, ik ga wel proberen of er mensen zijn die hem wel kunnen/willen redden, en kijken of er nog wat van de prijs is af te dingen... Want volgens mij krijgen ze hem voor die prijs niet kwijt, al helemaal als er geen papier bij zit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:38

En wat is het gevolg als je dit paardje red? Dat ze er met dezelfde vaart weer een veulentje bij fokken, "want die andere zijn we toch ook kwijtgeraakt?"

Hoe vaak moeten mensen op hun muil gaan voordat ze het gaan leren?

Je suis Charlie.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 05:21

Ik kan me hier toch zo kwaad om maken he, er wordt maar raak gefokt als een kip zonder kop. Oh, ik heb een merrie, huppakee donder er maar een hengst op. Fokdoel? Nooit van gehoord.

Kijk, als je een veulentje voor je zelf wil fokken uit je vuilnisbakke merrie dan is het een ander verhaal maar als je je paard alleen maar laat dekken omdat het toevallig een merrie is en dan vervolgens ook nog eens het veulen niet eens zelf wil houden, waar ben je dan mee bezig? Dit soort mensen noem ik geen paardliefhebbers, en enige wat ze doen is slachtmateriaal fokken.

Ik vind dat jij als fokker verantwoordelijk bent voor de toekomst van het beestje. Dus dan kun je maar beter zorgen dat je kwaliteit fokt. Dat verkoopt altijd. Ik vind dat je als fokker moet weten waar je mee bezig bent, goede merries met interessante bloedlijnen moet gebruiken en een duidelijk fokdoel moet hebben.
En dan komt natuurlijk het uitzoeken van de best passende hengst voor je merrie etc.

Maar als ik sommige "kruizingen" zie Frusty Het ene jaar flikkeren ze een arabier op hun vuilnisbak, het andere jaar een Haflinger. Totaal niet nadenkend wat ze nou aan het doen zijn en maar verbaasd zijn waarom de veulens niet aan de straatstenen zijn te slijten Misselijk

germie

Berichten: 25879
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 07:50

Als er doelbewuster gefokt zou worden, dan rijzen de prijzen de pan uit. En dat wil ook niemand. De grotere kruisingen komen wel goed tercht, maar juist die kleine pony's niet.
En zolang er vraag naar paardenvlees is, dan wordt er voor de slacht gefokt. Met het gruwelijke valt het wel mee hoor.
De meeste mensen eten ook kip, rund of varken, en die worden ook voor de dood gefokt.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 05:38

germie schreef:
Als er doelbewuster gefokt zou worden, dan rijzen de prijzen de pan uit. En dat wil ook niemand.


Je spreekt jezelf tegen. Als de prijzen nl. de pan uit rijzen en niemand daar op zit te wachten zullen als logisch gevolg daarop de prijzen zakken. Kwestie van vraag en aanbod. Met een goed sportpaard kun je zowel sport als recreatie rijden. Met een aftandse kruizing niet.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:39

Hier in België is inderdaad veulenbiefstuk te koop, mijn man eet ze graag, maar krijgt ze van mij niet ... Extreme duivel
Als ze zo begaan zijn om het lot van het veulentje, wel, mijn broer heeft een partij land waar nu één schaap oploopt, ik wil het veulen kopen voor 30 € en betaal de benzinekost voor het thuisbrengen. Als ze werkelijk het leven willen in de plaats van de dood gaan ze op zo'n kans ingaan ... anders zijn ze gewoon om de centen begaan. Ik heb het al een tijd gezegd, veulens zijn leuk, maar waarom zien er zo weining mensen hoeveel paardjes en ponies er overal aangeboden zijn en niet verkocht raken??? M'n merrie, ja VUILBAK, was drachtig toen ik 'r kocht ........ ik heb een schat van een merrieveulen van 'r, ik hou zielsveel van haar, maar ondanks alles blijf ik erbij dat er niet zomaar gefokt moet worden. Ik wil van haar één veulen fokken voor ze beleerd zal worden, en het veulen is al zeker van een thuis, nu al, maar mensen kijken gewoon niet verder dan morgen ... Boos! Dan begrepen de meesten nog m'n boosheid niet toen ik telkens moet zeggen van NEEEEEEEEEEEE ; ze is niet terug gedekt ....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 23:32

germie schreef:
75 euro voor een A-hengst is te veel, 25-50 euro is redelijker, daarvoor heb ik ze al aangeboden gehad. En dan ook met papieren.


Nou, bij ons krijg je de hengstveulens met papieren echt niet voor 25 - 50 euro, hoor!!!
Misschien als het echte gedrochten zijn, maar voor een normaal hengstveulen???

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BranwenGC, Elegance_ en 9 bezoekers