wat is gevaarlijker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

wat is gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:03

hoi
ik rij zelf dressuur maar vind het ook wel eens leuk om een sprongetje te maken,maar me moeder zegt dan vaak doe je voorzichtig(zo zijn alle moeders ik weet het )want springen vindt ik eigenlijk zielig ik vind springen niet zielig zolang er mar rustig mee omgegaan wordt want soms zie je ruiters op springwedstrijden rukken hun paard om en met volle vart op de hinders paard verstapt zich en boom daar ligt dat arme beesie
wat vinden jullie nou gevaarlijker of zieliger drassuur of springen?

groetjes sharon

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:07

Er is niks gevaarlijk als je weet waar je mee bezig bent. Je kan wel zeggen dat springen gevaarlijk is, maar dan is dresuur net zo gevaarlijk!! In alle takken van deze sport kan er iets mislopen.
En er is zeker niets zielig , paarden werken graag voor je hoor!!!

greetz xxx

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:09

Allebei als het niet goed gedaan word, maar een leuke ruiter die plezier heeft in zn paard en de tijd neemt dan is niets zieliger, dan is het allemaal wel goed

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:40

Ik vind het allebij zielig als het te vaak of onverantwoord gebeurt.
7 dagen in de week dressuur lijkt me ook geen lolletje voor een paard Scheve mond

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:43

ik heb zelf geen eigenpaard
maar naar mij gevoel krijgen de meest mange paardjes elke week dressuur

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:46

Zielig niet als je verstandig bent, gevaarlijk allebei want je blijft bezig met een groot een sterk dier, maar dat risico neem ik maar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:47

Bij dressuur hebben de benen van paarden ook enom veel te lijden.
Meer als bij springen.
Springen ziet er alleen ruiger uit, maar voor het paard zeker niet gevaarlijker.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:59

bobby schreef:
ik heb zelf geen eigenpaard
maar naar mij gevoel krijgen de meest mange paardjes elke week dressuur


Dat is niet helemaal waar hoor, op de maneges die ik gezien heb werd ook 1x per 2 weken ofzo wat gesprongen en buiten gereden, dus niet enkelt saai rondjes in de bak Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:08

Het kan allebei zielig zijn!
Bij dressur heb je al die mensen die heel hard aan het zagen zijn in mond van het paard zodat ze aan de teugel moeten en dan ondertussen toch wel met de sporen schoppen.
Bij springen heb je mensen die als het paard geweigerd heeft, het paard (veel te laat) helemaal afslaan (ik heb zelf gezien dat ieamand afstapte om dat te doen!Ik schrok me rot man)
Natuurlijk heb je ook ruiters die wel normaal met hun paard om kunnen gaan en weten wanneer het voor het paard genoeg is. Het paard zou bij hun dus ook (bijna) niet vallen, omdat de ruiters op tijd ophouden, wanneer het paard moe word of er genoeg van heeft.

En over dat manegepaardjes altijd dressur krijgen: dat ligt eraan op welke manege je rijd. Bij ons op de manege wordt weinig gesprognen omdat de paarden dat verkeerd is aangeleerd en nu zijn de meeste bang geworden, ze vinden het dus (bijna) allemaal niet leuk.
Bij een andere manege (Bergemo) springen ze iedere dag, maar ze hebben er zoveel paarden dat die dus ongeveer een keer ij de week springen, soms vaker.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 17:02

bij mij mange doen ze ook nieta alleen dressuur western springen voetbal(met paard)cros enz.maar op veel mange die ik heb gezien dressuren ze de hele week

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 06:25

runningkawa schreef:
Bij dressuur hebben de benen van paarden ook enom veel te lijden.
Meer als bij springen.
Springen ziet er alleen ruiger uit, maar voor het paard zeker niet gevaarlijker.


Daar ben ik het niet mee eens. Bij springen wordt er wel degelijk meer geweld uitgeoefend op het beenwerk van het paard. Tijdens een landing komt het complete gewicht van het paard terecht op de voorbenen. En hoe hoger de sprongen hoe meer gewicht op de voorbenen natuurlijk. Bij dressuur daarentegen train je om het paard zijn lijf beter te laten gebruiken en juist daardoor zal er minder snel slijtage optreden. Een L paard dat zijn hele leven stug zonder ruggebruik op z'n voorhand sloft zal eerder slijtage krijgen aan de benen dan een bv. een Z paard dat altijd zo getraind is dat het het gewicht meer op de achterhand draagt, over de rug gaat en in balans is.
Door goede dressuurtraining gaat een rijpaard juist langer mee. Springruiters springen niet voor niet niet elke dag.

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 08:27

bobby schreef:
ik heb zelf geen eigenpaard
maar naar mij gevoel krijgen de meest mange paardjes elke week dressuur


Nee hoor bij ons rijden ze wel et meeste dressuur maar we springen ook best vaak en we doen ook wel es viertal of iets anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:31

Pril je zegt hetzelf
goede training.

Maar daar zit het hem dan ook in.
Helaas zie je dat weining en worden er te zware oefeningen gevraagd voor wat de pezen af kunnen.

Dit is met springen minder erg, want een ruiter die maar wat aanrommelt zal niet vlug 1.40 regelmatig springen,
Maar eenvoudige wissels die kompleet op de voorhand vallen zie je al snel genoeg, om maar een voorbeeldje te geven.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:37

Ineke2"]
[quote="bobby schreef:
ik heb zelf geen eigenpaard
maar naar mij gevoel krijgen de meest mange paardjes elke week dressuur


Dat is niet helemaal waar hoor, op de maneges die ik gezien heb werd ook 1x per 2 weken ofzo wat gesprongen en buiten gereden, dus niet enkelt saai rondjes in de bak Lachen
[/quote]

bij ons wisselen we ook af... Soms gaan we naar buiten (alleen in de lente en zomer...) maar springen doen we ook wel.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:49

niks is zielig, het wordt pas zielig als je het onverantwoord doet! paarden werken graag voor je! maar om nu dag in dag uit te springen en dressuur te rijden met je paard, is denk ik ook niet echt gezond, beetje afwisseling en lol mag best hoor! paarden hebben ook hun eigen mening en gevoel, en willen zo nu en dan ook kattekwaad uithalen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:51

een tak van paardensport is pas zielig als de ruiter niet weet waar hij (zij) mee bezig is...

Ik ben het absoluut niet eens met hoe sommige ruiters op internationaal niveau trainen....
maar als een paard op een EERLIJKE MANIER getraind wordt... dan is geen enkele tak van paardensport echt zielig....

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik zelf geen voorstander ben van militarys.... omdat de hindernissen daar vast zijn...
mocht een paard blijven haken, dan kan er geen balk naar beneden vallen,....