ruiterbewijs en verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

ruiterbewijs en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:32

Klopt het dat je met je eigen paard verzekerd bent als je buiten gaat rijden, maar met het paard van een ander niet, tenzij je een ruiterbewijs hebt?

Esmeralda

Re: ruiterbewijs en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:32

eigenaar paard is ten alle tijden verantwoord voor het paard
jij bent zelf wel goed verzekert

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:33

volgens mij ben je helemaal niet verzekerd met ruiterbewijs,
heb ik me laten vertellen,
ik dacht dat namelijk ook??
volg dit topic even.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:37

Met ruiterbewijs ben je inderdaad verzekerd met paarden op de weg. Ik heb het ruiterbewijs al jaren en de reden dat je moet betalen zit hem ook deels in die verzekering.
Met eigen paard op de weg ben je vaak verzekerd, maar dan moet er wel bij de WA verzekering opgegeven zijn dat er 1 paard aanwezig is (meestal gratis en valt meestal onder de huisdieren).
Met een paard van een ander zonder ruiterbewijs weet ik het niet. Ik denk dat je dan als eigenaar van het paard een probleem hebt, mocht er wat gebeuren, aangezien je normaliter als eigenaar verantwoordelijk bent voor het gedrag van je paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:21

Eigen paard > jouw eigen AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) betaalt de schade waarvoor jij aansprakelijk bent. Let wel op, want als je meerdere paarden hebt zou dit eventueel als bedrijfsmatig aangemerkt kunnen worden. Vraag na bij je verz. maatschappij hoe zij hierover denken.
Paard van een ander > de ander is aansprakelijk voor schade onstaan door eigen gedragingen van het paard en zijn AVP verzekeraar betaalt (wederom tenzij bedrijfsmatig).

De aansprakelijkheidsverzekering gekoppeld aan het ruiterbewijs biedt secundaire dekking en betaald dus alleen als er geen enkele andere verzekering dekking biedt. Een wassen neus dus 9 van de 10 keer deze verzekering.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:53

Ik heb gebeld met de stichting recreatieruiters en zij zegt dat ik een ruiterbewijs nodig heb om verzekerd te zijn als ik naar buiten ga... Ik heb trouwens destijds ook nog gebeld naar mijn WA verzekering en die zei dat ik gewoon verzekerd was als ik buitenrij. Waarom spreekt alles elkaar tegen? Ik mag van de eigenaar van mijn verzorgpaard alleen naar buiten als ik een ruiterbewijs heb, want anders ben ik niet verzekerd zegt hij. Als dit wel gewoon onder zijn WA-verzekering valt, hebben jullie dan misschien ergens een website waar het op staat?

Ik wil mijn ruiterbewijs halen om naar buiten te mogen, maar bijna alles is vol, super ver weg of daar zitten een hoop verplichte lessen aan.
Laatst bijgewerkt door Zazoo op 15-01-08 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:56

zal er niet een of andere wet bestaan hierover want idd iedereen zegt weer wat anders...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:59

Neem wat ik zeg maar gerust aan Knipoog .

Juist het feit dat iedereen altijd weer wat anders zegt (omdat men gewoon maar wat gokt en geen idee heeft hoe het écht zit) schept zoveel onnodige verwarring. Rolleyes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:21

@Zazoo, LDRD zit volgens mij ook al erg lang in de verzekeringen en zeker hier heb ik hem/haar nog niet op foutjes kunnen betrappen.

Dat de SRR zegt dat je niet verzekerd bent, snap ik, want als jij je ruiterbewijs haalt willen ze naast de examen- en boekkosten, natuurlijk ook GRAAG iedere 2 jaar verlenings-geld van jou ontvangen. (aangezien je alles overnieuw kan doen als je niet betaald hebt en hij is verlopen)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:25

Kan het ook niet iets te maken hebben met bepaalde gebieden waar het ruiterbewijs wel verplicht is als je er wil buitenrijden?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:41

Judje schreef:
@Zazoo, LDRD zit volgens mij ook al erg lang in de verzekeringen en zeker hier heb ik hem/haar nog niet op foutjes kunnen betrappen.

Knipoog

Overigens klinkt het alsof je je best ervoor doet om mij op foutjes te betrappen Tong uitsteken .

dondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:06

Vroeg bij een manege of je daar voor je ruiterbewijs terecht kan maar die doen daar niet aan.
Die en nog meer maneges werken met een soort van paspoort wat dan elk jaar alleen verlengd kan worden met een stempeltje van de manege.
Volgens hun zijn ze er mee bezig (proberen) om te stoppen met het ruiterbewijs en willen op zo'n paspoort over gaan. Om dat dat aangeeft dat je op dit moment ook daadwerkelijk ervaring heb.
Wordt alleen lastig als je op een pension/privestal staat dus dat zal er wel niet doorheen komen

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:06

LDRD: ik kan dus prima met het paard van een ander naar buiten want als er wat gebeurd dekt zijn verzekering dat? Ik wil je best geloven (graag zelfs) maar zonder duidelijke bewijzen ga ik de eigenaar van het poaard niet overtuigen. Met misschien ook niet... Hij is heel duidelijk: geen ruiterbewijs, niet naar buiten. En nu wil ik dat ding dus halen maar dat lijkt wel onmogelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:48

Lees het stuk op TAO bij FAQ maar even daar staat het in uitgelegd.

Ja, de verzekering van de eigenaar dekt het gewoon. Let wel even goed op of de eigenaar wel particulier bezig is en er aan zijn paardenbezit geen bedrijfsmatig tintje zit, want dan moet hij een ander soort verzekering hebben.

En zeg maar gewoon dat ik het gezegd heb Clown .
Hij mag mij bij twijfel gerust benaderen Ja .

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:05

LDRD schreef:
Judje schreef:

Knipoog

Overigens klinkt het alsof je je best ervoor doet om mij op foutjes te betrappen Tong uitsteken .

Sorry, 'haar'.
Het is helemaal niet de bedoeling om zo over te komen!
Wat ik alleen bedoel is dat er op bokt zoveel mensen zijn die soms dingen zeggen, zonder dat ze er werkelijk verstand van hebben, waardoor ik in ieder geval wat meer uit kijk met het geloven van wat er allemaal gezegd wordt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:32

Was maar een grapje hoor Haha! .

Maar je hebt gelijk hoor, er wordt zoveel onzin verkondigd Verdrietig . Vervelende is dat dit mensen nogal in verwarring brengt.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:43

Mm, wel interessante topic. Ik zit ook met dezelfde vraag. Maar ik ben nog steeds niet wijzer geworden van allerlei antwoorden op een vraag Verward

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:50

Geloof maar gewoon wat LDRD zegt, dan ben je klaar...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:57

Ja Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:49

LDRD schreef:
Was maar een grapje hoor Haha! .

Maar je hebt gelijk hoor, er wordt zoveel onzin verkondigd Verdrietig . Vervelende is dat dit mensen nogal in verwarring brengt.

Inderdaad.
Af en toe (niet alleen in TAO) lees je 'tips/aanwijzingen' of dingen waarvan je denkt: Hamer
Als mensen nou eens gewoon leren om geen onzin uit te kramen als ze het antwoord niet weten...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:09

Zazoo schreef:
LDRD: ik kan dus prima met het paard van een ander naar buiten want als er wat gebeurd dekt zijn verzekering dat? Ik wil je best geloven (graag zelfs) maar zonder duidelijke bewijzen ga ik de eigenaar van het poaard niet overtuigen. Met misschien ook niet... Hij is heel duidelijk: geen ruiterbewijs, niet naar buiten. En nu wil ik dat ding dus halen maar dat lijkt wel onmogelijk.

De eigenaar van het paard kan natuurlijk eisen wat ie wil, al eist ie dat je steeds eerst een dansje doet voor het paard Haha! Zolang het geen overtreding van wetten oplevert, kan hij alles eisen.
Maar dat is niet hetzelfde als dat het ruiterbewijs een toegevogde waarde heeft. Ik zou gewoon eens vragen naar de achtergrond van die eis. Gezien de onzin die hier op Bokt wordt rondgestrooit over het ruiterbewijs, kan het zomaar zijn dat ze hem ook wat hebben wijsgemaakt en hij dat gelooft, omdat ie ook niet beter weet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:20

Zazoo schreef:
Ik heb gebeld met de stichting recreatieruiters en zij zegt dat ik een ruiterbewijs nodig heb om verzekerd te zijn als ik naar buiten ga... Ik heb trouwens destijds ook nog gebeld naar mijn WA verzekering en die zei dat ik gewoon verzekerd was als ik buitenrij. Waarom spreekt alles elkaar tegen? Ik mag van de eigenaar van mijn verzorgpaard alleen naar buiten als ik een ruiterbewijs heb, want anders ben ik niet verzekerd zegt hij. Als dit wel gewoon onder zijn WA-verzekering valt, hebben jullie dan misschien ergens een website waar het op staat?

Ik wil mijn ruiterbewijs halen om naar buiten te mogen, maar bijna alles is vol, super ver weg of daar zitten een hoop verplichte lessen aan.

Haha de stichting ruiterbewijs probeert zichzelf weer eens op de kaart te zetten?

Nou, ze hebben je totaal verkeerd geinformeerd. Als jij een ongeval krijgt met je leenpaard zal de eigenaar in beginsel aansprakelijk zijn. Als je erg dom bezig bent geweest (om maar een voorbeeld te noemen: als jij ondanks uitdrukkelijk verbod van de eigenaar over de autoweg hebt gereden), kan jij ook deels aansprakelijk worden gesteld. De verdeelsleutel van de te dragen schade wordt door de rechter bepaald, als partijen er niet uitkomen.

Moraal van het verhaal: aan het ruiterbewijs heb je geen bal. Natuurlijk heeft elk verstandig mens een WA-verzekering. Maar voor je op paard stapt, informeer dan in ieder geval of de eigenaar wel goed verzekerd is. Om maar iets simpels te noemen: val je op je hoofd, dan moet je een nieuwe cap hebben (voorop gesteld dat je een cap droeg). Die mag de eigenaar van het paard betalen. Als je echter ook nog je gebit aan gort hebt, wordt het al gauw een hele dure claim en als de eigenaar niet verzekerd is, kan je die mooie kronen wel vergeten....
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-01-08 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:22

Je bent alleen verzekerd wanneer je een cap ophebt (niet echt logisch...), je kan je ruiterbewijs wel hebben, maar als je geen cap op hebt ben je niet verzekerd Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:26

DeniseES schreef:
Je bent alleen verzekerd wanneer je een cap ophebt (niet echt logisch...), je kan je ruiterbewijs wel hebben, maar als je geen cap op hebt ben je niet verzekerd Knipoog

Ik weet hier niet zoveel van als LDRD, maar zover ik weet is dit niet waar.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:29

zo heb ik het ooit bij mn ruiterbewijs geleerd, ik ga het eens nazoeken Knipoog