Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flor

Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:49

Als ik buiten rij kom ik soms mensen met een hond tegen en dan ook honden die loslopen en die op mijn paard afrennen. Soms blaffen ze ook of ze happen. Ik draai mijn paard dan met zijn hoofd naar de hond toe (heb ergens gelezen dat honden daar nog het meest van onder de indruk zijn). Vaak spreek ik ook de eigenaar even aan, vriendelijk, met 'Kunt u de hond even weghalen/aanlijnen? Als mijn paard het zat wordt of hij wordt bang kan hij een trap geven en daar kan ik zo niks aan doen.' En dan kreeg ik vaak een reactie die mij erg verbaast: 'Ach, dan leert hij het tenminste af.' Sorry? Mijn paard is 1.72, de honden zijn vaak niet zo groot. Als mijn paard een goede trap is de kans groot dat de hond gewond raakt, zo niet doodgetrapt wordt! Ik zeg dat dan ook tegen de eigenaar, met daarbij de opmerking 'En dan valt er nog vrij weinig af te leren.' En dan nóg lijnen mensen hun hond niet aan! Ik vind het gewoon beroerd voor die honden, want die kunnen dat ook niet weten als ze het niet geleerd hebben. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

ikke20

Re: Paarden en honden en vooral hondeneigenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:55

ben het hier helemaal mee eens. toen mn hond nog leefde en we liepen in het bos en er kwam een paard aan werd ze netjes bijgehouden tot de ruiter uit het zich was. vind het schandalig als mensen dit niet doen.vind het daarbij ook wel en verplichting van een ruiter om wel de kans te geven om aan te lijnen en als ze de hond niet te pakken krijen even stil gaan staan. of rustig in stap voorbij.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:00

Wij hebben zelf 3 honden die aangelijnd worden als er een paard of pony aankomt.

Mijn dochter en een vriendinnetje reden een keer over een dijk met hun pony's, toen wij een hond tegen kwamen. Ik vroeg aan die mensen of ze hun hun hond bij zich wilde houden. Onze pony houdt niet van honden en vooral niet als ze gaan rennen, dus hoofd ernaar toe draaien lukt niet. Nee dat was niet nodig zeiden ze hij doet toch niks. Nou die hond zet het dus op een rennen achter de pony's aan. Pony schrikt zich rot en wil het op een rennen zetten. Ik was woest, zeggen ze doodleuk het is hier losloopterrein. Boos!
Je zou ze toch Stoom uit je oren terwijl ik het nog vriendelijk vroeg.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:03

Vandaag nog meegemaakt. Een jonge cane corso met eigenaar stond bij een stalgenootje te praten toen we ergens te paard stopten om wat te drinken. Ik zei toen de hond achter mijn jonge paard stond dat hij de hond in de gaten moest houden omdat dat paard kon trappen (heeft ze al eerder mee gedreigd). Hij zei, ik heb zelf ook paarden, de hond is het gewend. Dus ik zei dat mijn paard het niet gewend was, waarop hij indd zei, dan leert de hond het meteen Verward

Nou sorry hoor, als dat liefde voor je hond is Verward

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:05

Tja ik vind het gewoon niet slim. Ik ga ook gewoon stilstaan en dan heb ik nog geluk dat mijn paard heel rustig reageert op honden. Maar als hij een keertje schrikt of er gewoon écht klaar mee is en een tikje uitdeelt omdat hij wordt gebeten/uitgedaagd.. krijg hij van mij niet op zijn donder! Maar dat voorkom ik natuurlijk graag. Ik heb de opmerking 'Ach, dan leert hij het tenminste af' nu al een aantal keer voorbij horen komen en dan vraag ik me toch af of die mensen hun verstand thuis hebben laten liggen Scheve mond . Zij kunnen toch ook zien dat mijn paard 10 keer zoveel weegt als hun hond?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:07

Tja...het komt van 2 kanten natuurlijk. Ik erger me ook aan ruiters die een hond zien in de duinen in een ruiterpad en gewoon doorgaloperen. Een hond is nou eenmaal een jachtdier en als er een paard in volle galop voorbij komt, dan komt dat instinkt naar boven. Neemt niet weg dat de eigenaar van, willekeurig wat voor hond ook, zijn dier, net zoals de ruiter zijn paard, onder controlle moet hebben.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:10

aerdenhout1 schreef:
Tja...het komt van 2 kanten natuurlijk. Ik erger me ook aan ruiters die een hond zien in de duinen in een ruiterpad en gewoon doorgaloperen. Een hond is nou eenmaal een jachtdier en als er een paard in volle galop voorbij komt, dan komt dat instinkt naar boven. Neemt niet weg dat de eigenaar van, willekeurig wat voor hond ook, zijn dier, net zoals de ruiter zijn paard, onder controlle moet hebben.

Ben het hier helemaal mee eens. Valt me trouwens op dat veel ruiterrijroutes ook in verbinding staan met losloopgebieden voor honden..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:12

aerdenhout1 schreef:

Het is niet voor niets een RUITERPAD.
Ik hou mijn paard bij me ... dus hun hun hond, teminste zo zie ik het.
Als jij je hond niet bij je kan houden , doe hem dan niet los.
Als ik mijn paard niet kan houden ga ik er ook niet mee scheuren of dergelijke.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:13

Ben het gedeeltelijk met je eens... Een hond op een ruiterpad en de ruiter die zich moet aanpassen omdat de hondeneigenaar te laks is om zijn hond bij zich te houden???

Ik doe het wel altijd omdat de hond er ook niets aan kan doen, maar vind dat niet geheel juist

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:15

@Aerdenhout - True, het komt inderdaad van 2 kanten. Ik vind dat je als ruiter inderdaad ook netjes moet gaan stappen/stilstaan etc. als je mensen tegenkomt. Als jij aan het galopperen bent is het nog niet zo gek dat een hond uit instinct achter je aankomt. Maar daar heb ik het in dit geval niet over. Echt puur dat jij een buitenrit aan het maken bent, een ander tegenkomt met hond, jij je paard bij je houdt en die ander gewoon weigert zijn hond bij zich te houden. Ik vind dat het dan nog niet eens hoeft te gaan om 'rechten' ("Mijn hond MAG hier loslopen, dus jammer voor jou") maar gewoon om fatsoen en discipline (je hond mag best loslopen, maar je moet hem dan wel onder controle hebben). Kijk, een ongewenste situatie kan altijd voorkomen, maar ik kom vaak mensen tegen die absoluut geen enkele moeite doen om hun hond bij zich te houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:16

O...dus ik mag mijn honden niet meer los laten in de duinen, of ik moet ze aan het verstand brengen dat ze alleen niet op het ruiterpad mogen komen? En IK kan zowel mijn 2 honden als mijn paarden bij me houden.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:21

Als je het tegen mij hebt: tuurlijk mag jij je honden los laten lopen. Een ontmoeting kan altijd voorkomen en daar kunnen zowel paard als hond wat van leren. Even kijken naar elkaar en dan paard met baas mee en hond met baas mee. Maar honden die gaan lopen blaffen, happen en uitdagen en een baas die zegt: 'Ik hou hem niet bij me, als hij een trap krijgt leert hij het tenminste af.' Scheve mond

Als je het niet tegen mij hebt: negeer bovenstaande Haha!.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:25

Ik had het eigenlijk tegen jackgirl.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:30

Ja zo'n vermoeden had ik al Bloos Haha!. Nevermind..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:32

De mensen die ik tegenkom in het bos doen meestal hun hond vast en dan bedank ik hun er ook voor. En ik rij zelfs vlakbij een bungalow park. Maar mijn paard doet gelukkig niks tegen honden, maarja.. kan toch eens gebeuren dat hij schrikt en evengoed trapt Tong uitsteken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:35

dat had ik laatst nog. Grote zwarte labrador, nou dat beest werd me een partij boos! En kwam eerst in een rotvaart aanrennen (was even bang dat die in Saar.. m'n haflinger haar benen ging bijten ofzo, wat die trouwens niet gedaan heeft hoor Knipoog ) en toen bleef hij er wel om heen springen en blaffen, ook achter Saar. Het baasje riep de hond toen wel meteen ik ben trouwens niet gestopt maar ben gewoon rustig verder gestapt. Saar is ook zo'n droge die geeft er ook geen bal om. uiteraard kan er altijd wel wat gebeuren, maar die kans acht ik bij Saar niet zo groot. Het is dat Saar er gewoon niks om geeft maar in andere gevallen zou ik er wel wat van zeggen zeker als het baasje er gewoon bij staat te kijken ofzo (dat heb ik ook wel eens gehad!) Ik heb het ook wel eens met kinderen gehad die fietsten er vlak achter en zeiden iets in de geest van stomme rotknol ofzo. Stoom uit je oren Ik heb ze toen toch even uitgelegd dat die 'stomme rotknol' als ze zo dicht achter haar fietsen wel een een flinke trap kon geven *grijns* toen waren ze opeens stil Duivel nu schopt Saar niet zomaar (en aangezien ze die kinderen waarschijnlijk toch niet had verstaan Tong uitsteken) Blijf wel altijd even vriendelijk natuurlijk maarja ik ben al blij dat Saar zo'n 'droge' is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:40

Mijn pony geeft er niks om. Ik kom heel vaak een etterhondje tegen die gewoon in haar staart gaat hangen of in haar benen hapt en dan zou ik willen dat ze eens van zich af zou slaan. Zeker omdat ik de eigenaresse van dat hondje meerdere malen heb gezegd dat ze dat beest aan de lijn moet houden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:01

Mijn hond en de honden van stal laat ik altijd gewoon om mijn paard heen lopen, dan raakt hij niet zo van slag als ik in het bos een keer een hond tegenkom. Verder heb ik hem geleerd om achter honden aan te gaan door hem naar de hond toe te draaien en te volgen. Moet je zien hoe snel de meeste mensen worden met hun honden aanlijnen...

Als je een hond niet onder controle hebt vind ik dat je 'm sowieso niet los moet laten lopen of er nou wel of geen paarden in de buurt zijn.

Bij ons mogen de honden niet loslopen in het bos, dat vind ik wel jammer omdat ik zo mijn hond ook niet mee mag nemen als ik een bosrit ga maken. Maar de hond blijft dan ook netjes bij mij.
Ben m'n hond al eens kwijt geweest toen ik aan het wandelen was omdat hij achter een langskomend paard aangewandeld was... Kennelijk dacht hij: "hee een paard, daar moet ik achteraan lopen want daar is vrouwtje..". Clown

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:11

aerdenhout1 schreef:
O...dus ik mag mijn honden niet meer los laten in de duinen, of ik moet ze aan het verstand brengen dat ze alleen niet op het ruiterpad mogen komen? En IK kan zowel mijn 2 honden als mijn paarden bij me houden.

O je mag ze wel laten loslopen, als je ze maar bij je houd wanneer het nodig is ( als er bijv. dus een paard in galop op een ruiterpad voorbij komt. )
En dan is jachtinstinct een slap excuus.
Wij hebben ook een jachthondje, en die laten wij niet los in openbare gebieden omdat ik weet zodra hij zoiets dergelijks ziet hij hem peerd door zijn instinct. Dan maar een lange uitlooplijn.
Ons andere hondje reageerd er niet op als er paarden of dergelijke lang scheuren.en komt direct zodra we haar roepen ( wat ik ook zeker doe als ik andere loslopende honden of als ik paarden tegenkom ). okey dan kan ik haar dus loslaten zonder iemand tot last te zijn.

Edit : daarnaast wil ik er wel bij bijvoegen dat ik meestal wel rekening ermee hou dat sommige mensen hun hond niet aankunnen op zo'n moment en meestal dus wel rustiger ga rijden.
Gewoon uit pure eigenbelang Vork
Laatst bijgewerkt door Happinez op 29-12-07 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:13

Dit alles geld ook voor mensen die hun honden niet aanlijnen als je met een andere hond op straat loopt. Mijn hond bijt namelijk als ze zich bedreigd voelt, en ik wil ze nu niet bepaald in een gevecht zien, want dan gaat het om wint en dan zal er eentje wel slachtoffer zijn.. Hatelijk zo'n mensen! Heb er overlaatst eentje op gewezen dat hij zijn hond mocht bij zich nemen, dat ik er dan ook niet kan aan doen als mijne de andere hond lelijk zou verwonden.
Met mijn paard kom ik dit gelukkig minder tegen, niet zo veel wandelaars in de buurt als ik straat kom.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:20

Ik vind honden helemaal geen probleem, ik zet mijn paard altijd netjes stil en wacht op de eigenaar en hoop dat zij ook recpect voor mij hebben.
Als ik mensen tegenkom en die zeggen dat de hond helaas geen ervaring met paarden heeft dan laat ik ze ruiken en dan loop ik wel eens rond de hond (hond aangelijnt) op die manier kan de eigenaar de hond wat gewend laten raken aan paarden.

Soms idd heeft een hond geen manieren (kan gebeuren niet iedere hond heeft ervaring met paarden)en doen de eigenaars er ook geen drol aan en laten de hond zo in de benen van het paard bijten. Dát vind ik irritant.
Gelukkig trapt Marny niet maar ben wel bang dat de hond in haar been kan bijten en als dat gebeurt hoop ik dat de eigenaar van de hond zéér goed verzekerd is.

Laatst was ik buiten met mijn bijrijdster en Marny meste, normaal ruim ik dat altijd netjes op (trap het van het pad etc) maar mijn bijrijdtser was wat zenuwachtig en het werd al donker dus die 1e keer doorgelopen.
Komt er een vent naar me toe en zei dat ik dat moest opruimen, terwijl zijn hond net recht op het pad schijte en hij het niet eens opruimde!
Ik netjes uitleggen dat ik dat normaal wel doe maar het deze keer te gevaarlijk vond omdat ze zenuwachtig is en hij zei dat ik mijn paard dan maar ergens aan moest vastbinden!
Ik heb hem alleen als commentaar gegeven dat hij dan achteraf niet boos moest zijn als er ergens een hek kapot getrokken is en er een paard vaan 500 kilo op hem af kwam rennen. Koe
Laatst bijgewerkt door Succubi op 29-12-07 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:25

Mijn paard is ook zo'n honden achtervolger, doet ze met mijn hond ook, ze loopt er heen en maait er naar dus als de hond niet wegloopt dan heeft hij een voorhoef op zijn hoofd, en als hij dan nog wat dichter komt en haar probeert aan te vallen dan slaat ze. Maar als ze er gewoon rond zijn doet ze normaal niets, enkel als de honden zo hectisch doen. Maar heb ook eenmalig een hond meegemaakt die van de oprit liep naar mijn paard en de eigenaar stond er doodleuk op te kijken en te lachen, mijn paard stond daar toertjes te draaien en zich op te jutten.. Heb toen geroepen of hij zijn hond dood wou, zo ja dat hij hem dan nog wat dichter moest laten komen, dat mijn paard hem wil de doodslag ging geven, en toen riep hij zijn hond terug (na een tijdje).. Verder viel het wel allemaal goed mee qua honden.
Maar heb ook al vanalles meegemaakt, kinderen die achter mijn paard fietsen met van die lawaaimakende wielen, en mijn paard die constant steigerde en zij dat dus leuk vonden en daardoor dus nog meer geluiden maakten. Echt hatelijk zoiets. Ben ze toen even de les weest spellen, eerder hun oma, aangezien zij er niets op zei.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:38

Bij ons heb je een fietserstunneltje waar ik wel eens doorheen moet en daar gaan van die jochies keihard door schreeuwen en hopen dat mijn paard op hol slaat!!
Gelukkig doet het haar echt totaal niks en kijken ze teleurgesteld!
Van de zomer kwam er een jongen op de fiets vanachter aan en gaf Marny zo een klap op haar bil!!!!
Vroeg hij waarom ik boos keek! Ik had als reactie dat ik baalde dat mijn paard zo braaf was en dat ik had gehoopt dat ze een flinke trap zou geven! En als hij zoiets nog een keer bij een paard zou doen dat ík hem persoonlijk wel een trap zou verkopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:14

Ik heb paardjes en ook een hond, mijn hond is paarden gewent en ziet ze mi, en nu spoort mijn hond niet geheel Haha! , als soortgenoten.
Dus huppelt hij vrolijk naar ieder paard dat hij tegen komt, omdat ik dat weet is hij altijd aangelijnt (maar ook omdat hij vaak in de negeermodus staat vaak icm ik-doe-netalsof-ik-doof-benmodus) maar ook hij ontsnapt wel eens (hij heeft ook een houdinimodus)
Als onze Gijs, de hond dus, weer eens ontsnapt is en (uiteraard altijd op een rot moment) er komt een ruiter aan, roep ik ook dat Gijs paarden gewent is. Als dan het antwoord:"mijn paard schupt naar honden" volgt, dan is ook mijn wederantwoord:"dan leert ie dat dan ook eens" Gijs is al wat jaren oud, nee niet stokoud, en tot op heden 1 X meer gemaakt dat een peerd naar hem trapte (en die had een vrij jong veulen aan de voet).
Ik kan toch moeilijk roepen dat mijn hond al 6 paarden verscheurd heeft en de bijbehorende ruiters opgevroten heeft?
Gaan lopen roepen of vangen is op zo'n moment geheel uit den boze en weglopen (gedrag van hond negeren) de meest wijze.
Als de ruiter al roept dat peerd kan schuppen, dan spring ik niet tussen hond en peerd, en dat heeft niets te maken met mijn liefde en zorg om en voor Gijs, de hond, maar wel om mijn eigen lijfsbehoud...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:35

jackgirl schreef:
aerdenhout1 schreef:

O je mag ze wel laten loslopen, als je ze maar bij je houd wanneer het nodig is ( als er bijv. dus een paard in galop op een ruiterpad voorbij komt. )
En dan is jachtinstinct een slap excuus.
Wij hebben ook een jachthondje, en die laten wij niet los in openbare gebieden omdat ik weet zodra hij zoiets dergelijks ziet hij hem peerd door zijn instinct. Dan maar een lange uitlooplijn.
Ons andere hondje reageerd er niet op als er paarden of dergelijke lang scheuren.en komt direct zodra we haar roepen ( wat ik ook zeker doe als ik andere loslopende honden of als ik paarden tegenkom ). okey dan kan ik haar dus loslaten zonder iemand tot last te zijn.

Edit : daarnaast wil ik er wel bij bijvoegen dat ik meestal wel rekening ermee hou dat sommige mensen hun hond niet aankunnen op zo'n moment en meestal dus wel rustiger ga rijden.
Gewoon uit pure eigenbelang Vork

Uh, er zijn regels voor passeren van andere mensen/dieren, dat doe je in stap, niet in draf of galop, ook als je op een ruiterpad rijdt! Iedereen die met een paard op pad is hoort dat te weten. Wil je iemand passeren dan laat je dat even weten en dan doe je dat in een rustige draf.