Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aerdenhout1 schreef:Tja...het komt van 2 kanten natuurlijk. Ik erger me ook aan ruiters die een hond zien in de duinen in een ruiterpad en gewoon doorgaloperen. Een hond is nou eenmaal een jachtdier en als er een paard in volle galop voorbij komt, dan komt dat instinkt naar boven. Neemt niet weg dat de eigenaar van, willekeurig wat voor hond ook, zijn dier, net zoals de ruiter zijn paard, onder controlle moet hebben.
aerdenhout1 schreef:Tja...het komt van 2 kanten natuurlijk. Ik erger me ook aan ruiters die een hond zien in de duinen in een ruiterpad en gewoon doorgaloperen. Een hond is nou eenmaal een jachtdier en als er een paard in volle galop voorbij komt, dan komt dat instinkt naar boven. Neemt niet weg dat de eigenaar van, willekeurig wat voor hond ook, zijn dier, net zoals de ruiter zijn paard, onder controlle moet hebben.
aerdenhout1 schreef:O...dus ik mag mijn honden niet meer los laten in de duinen, of ik moet ze aan het verstand brengen dat ze alleen niet op het ruiterpad mogen komen? En IK kan zowel mijn 2 honden als mijn paarden bij me houden.
jackgirl schreef:aerdenhout1 schreef:O...dus ik mag mijn honden niet meer los laten in de duinen, of ik moet ze aan het verstand brengen dat ze alleen niet op het ruiterpad mogen komen? En IK kan zowel mijn 2 honden als mijn paarden bij me houden.
O je mag ze wel laten loslopen, als je ze maar bij je houd wanneer het nodig is ( als er bijv. dus een paard in galop op een ruiterpad voorbij komt. )
En dan is jachtinstinct een slap excuus.
Wij hebben ook een jachthondje, en die laten wij niet los in openbare gebieden omdat ik weet zodra hij zoiets dergelijks ziet hij hem peerd door zijn instinct. Dan maar een lange uitlooplijn.
Ons andere hondje reageerd er niet op als er paarden of dergelijke lang scheuren.en komt direct zodra we haar roepen ( wat ik ook zeker doe als ik andere loslopende honden of als ik paarden tegenkom ). okey dan kan ik haar dus loslaten zonder iemand tot last te zijn.
Edit : daarnaast wil ik er wel bij bijvoegen dat ik meestal wel rekening ermee hou dat sommige mensen hun hond niet aankunnen op zo'n moment en meestal dus wel rustiger ga rijden.
Gewoon uit pure eigenbelang