''Moeilijke'' makkelijke oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

''Moeilijke'' makkelijke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:01

Vage titel Clown

Ik zat laatst met mijn B/L nivo eens te denken aan moeilijke oefeningen, die je eigelijk wel gewoon zou moeten kunnen in de lage nivo's maar niet gevraagd worden. Nu was ik wel benieuwd of jullie ''moeilijke'' oefeningen,overgangen oid weten, die eigelijk makkelijk zouden moeten zijn.

Voorbeeld die ik net bedacht was het hals laten strekken in galop, dit zie je alleen in draf en stap gebeuren maar nooit in galop... Moeilijk om uit te voeren maar zeker niet boven nivo.

Ik was benieuwd of jullie meer van die oefeningen weten, die je paard uiteindelijk alleen maar beter maken Knipoog Dus niet achterstevoren op je paard een piaffe uitvoeren Koe

Kom maar op!

Urielle

Re: ''Moeilijke'' makkelijke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:44

Schoudervoor, uberstreichen, wending om de voorhand, de geschrapte vrije stap Clown

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:02

Uitgestrekte stap, overgang stap-galop, galop-stap.
Halsstrekken in galop is idd ook een goede Ja
Wijken met stelling (richting appuyeren zegmaar). Verzameling, en weer voorwaarts rijden.
Meer kan ik zo ff niet bedenken Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:12

Aranel, laat jij je drie-/vierjarige paard dat B loopt al de voorbereiding op de eenvoudige wissel doen en een beginnend appuyeren? Bloos! Daar is mijne echt nog niet sterk genoeg voor hoor. Echt verzamelen zit daar ook nog niet op, vind ik allemaal meer iets voor het M.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:16

Cotrastelling op een volte.
Heel klein beetje contragalop, bv gebrokenlijk van 2,5 meter.
Wijken maak ik altijd een zig-zag van.
Van de hoefslag af wijken, ipv er naar toe.
Schakelen tijdens het wijken.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:19

Met de overgangen stap-galop(zelfs halt-galop) zijn we al bezig Ja galop-stap is een ander verhaal Clown

Wat moet ik me voorstellen bij uberstreichen , klinkt duits en moeilijk Tong uitsteken
Zelfde als geschrapte vrije stap , of hoort geschrapte er niet bij Clown Weet het echt niet hoor! Knipoog

Waar ik nu tegenaan loop, wat Sisco niet zo leuk vindt is zijn achterhand iets naar binnen draaien...voorbereiding op travers zeg maar Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:21

Inderdaad buitenstelling op de volte is heel fijn Lachen
overgangen halthouden-draf, draf-halthouden. Volte verkleinen in galop. Bij a afwenden 5 meter wijken links (bv) en weer de andere kant op.
In galop proberen 4 of 5 keer te schakelen op een lange zijde (kan trouwens ook in draf en stap). Een pasje wijken en kijken of je je paard wat ruimere passen kan laten nemen, of juist wat terug kan rijden. Dat geldt ook tijdens stelling vragen.
Nou lekker oefenen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:21

Uberstreichen is een paar tellen je hand naar voren doen, je paard hoort dan in precies dezelfde aanleuning te blijven lopen. In Duitsland is dat een onderdeel in de dressuurproeven.
Vrije stap is gewoon stappen en dan mag de neus lekker naar voren, wel met aanleuning en over de rug.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:23

?? Hals strekken in galop?? Dat hoort in mijn ogen toch echt bij de africhting van je paard. Leuke oefening is om eens een beetje western te rijden. Leg eens een paar springbalken in de bak en laat je paard achterwaarts gaan tussen de balken in.
Wijken ( in stap!) en dan na een aantal passen been verleggen en een aantal passen appuyeren. (Stelling bewaren dus alleen maar beendruk veranderen.) Vanuit stap aangaloperen, 2 de hoefslag galoperen, slangevolte in draf met op de A-C lijn halthouden enz. enz. ( ik heb niet gekeken in je profiel dus weet niet hoe oud je paard is!)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:39

asjemenou schreef:
Uberstreichen is een paar tellen je hand naar voren doen, je paard hoort dan in precies dezelfde aanleuning te blijven lopen. In Duitsland is dat een onderdeel in de dressuurproeven.
Vrije stap is gewoon stappen en dan mag de neus lekker naar voren, wel met aanleuning en over de rug.

dankje!
Wat apart eigelijk, paard hoort naar mijn idee de hand te volgen Ja

@aerdenhout: veel mensen, ook op hoger nivo krijgen halsstrekken in galop echt niet zomaar gedaan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:42

Dan doen ze toch ergens iets niet helemaal goed in mijn ogen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:43

Paard hoort ook de hand te volgen.
Maar bij deze oefening verbreek je zelf het contact nogal abrubt zegmaar, en met bv halsstrekken blijf je juist contact houden en vraag je je paard naar beneden te gaan.
Een paard wat bv heel erg op de hand hangt zal bijna voorover duiken als je hand naar voren steekt.

En halsstrekken in galop is bij mij eigenlijk ook vanzelfsprekend.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:44

ben ik met je eens hoor, lijkt mij een kwestie van ontspanning...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:47

De overgangen galop-draf-galop op de A-C lijn rijden en daarbij het paard recht houden en zelf recht op het paard blijven zitten is al moeilijk zat. En als dat lukt kan je op dezelfde lijn hetzelfde trucje eens twee of drie keer doen. Sowieso veel op de binnenhoefslag rijden, daar leren ze goed van op eigen benen lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:53

Maar alsjemenou, ook met het halsstrekken in galop blijf ( kun) je gewoon contact houden. Eigenlijk is het niet anders dan in draf. Nog sterker...menig paard zal het in galop makkelijker vinden dan in draf, alleen wij, de mens, vinden de galop om de een of andere reden "moeilijker" Misschien omdat het een snellere gang is en we bang zijn om de controlle kwijt te raken?
Ik zie het zo vaak gebeuren met mijn lessers, in de galop vallen ze op een of andere manier stil en vergeten te rijden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:56

galop blijft idd een ''enge'' gang, als een paard op hol slaat galopeerd ie ook, miss dat het daaraan ligt ?

Ik kwam er laatst achter dat ik me in de galop met mijn bovenbenen vastklem zeg maar. Ook ga ik naar achter hangen en mijn handen hebben meer druk op de teugels...Allemaal niet nodig, maar zo aangeleerd Clown Rij nu trouwens weer een ''normale'' galop hoor, alhoewel ik me vaak moet herinneren wat wel en niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:00

Precies...ik denk dat 80% van paardrijdend Nederland hier last van heeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:14

aerdenhout1 schreef:
Precies...ik denk dat 80% van paardrijdend Nederland hier last van heeft.

Allemaal eens wat gaan voltigeren; dan leer je dat zo af. Best een goede zaak dat ze daar in Duitsland gewoon mee beginnen met rijden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:45

aerdenhout1 schreef:
Maar alsjemenou, ook met het halsstrekken in galop blijf ( kun) je gewoon contact houden. Eigenlijk is het niet anders dan in draf. Nog sterker...menig paard zal het in galop makkelijker vinden dan in draf, alleen wij, de mens, vinden de galop om de een of andere reden "moeilijker" Misschien omdat het een snellere gang is en we bang zijn om de controlle kwijt te raken?
Ik zie het zo vaak gebeuren met mijn lessers, in de galop vallen ze op een of andere manier stil en vergeten te rijden.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik met halsstrekken het contact verbreek Knipoog
Mijne volgen ook in de galop mooi de hand.

Dat contact verbreken ging over het uberstreichen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:50

Sisco4life schreef:
asjemenou schreef:

dankje!
Wat apart eigelijk, paard hoort naar mijn idee de hand te volgen Ja

Het is de kunst dat je allebei kunt: zowel halsstrekken als uberstreichen en dat je paard weet of hij zelf in de aanleuning moet blijven en omdat hij zichzelf kan dragen dat dus idd lukt, of dat hij je hand mee mag volgen naar beneden.

Maar het ging toch om proefoefeningen of heb ik het verkeerd begrepen?
Veel dingen die hier genoemd worden vind ik nl. echt trainingsdingen en geen mogelijke proefonderdelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:53

O ja: op zich de galopovergang op de AC-lijn rijden. Klinkt simpel maar er zijn echt een heleboel paarden die niet goed aangegeven krijgen of ze links of rechts aan moeten springen en puur op gewoonte 'linkerhand is linkergalop' aanspringen.
Dit als aanvulling op Anne_GTI.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:57

op de a-c lijn iets uitvoeren is inderdaad makkelijker gezegt dan gedaan. Wat ik heel vaak doe met mijn paard is contrastelling op de volte, stukjes schoudervoor op de volte. voltes wijkend openen en sluiten.

wel een orgineel leuk topic!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:59

Urielle schreef:
O ja: op zich de galopovergang op de AC-lijn rijden. Klinkt simpel maar er zijn echt een heleboel paarden die niet goed aangegeven krijgen of ze links of rechts aan moeten springen en puur op gewoonte 'linkerhand is linkergalop' aanspringen.

Hier oefen ik inderdaad ook op, goede en leuke oefening!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:33

Stap-galop,
dat is best makkelijk uit te voeren als je paard/pony goed aan het been is/.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:33

Urielle schreef:

*schuldig*

Deze ga ik oefenen. Ik heb echt het gevoel dat mijn paard inderdaad denkt: linkerhand is linkergalop. Oef. Dat wordt moeilijk. Wel een héle goeie denk iK!!

edit: verkeerde quote...