wisten jullie dat ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

wisten jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:21

Hey
(weet niet waar het moet staan, hier of bij voeding ...verplaats het maar als het niet goed staat)

Heb net een filmpje gezien van Horse and Co ...
Het gaat over de voeding van een sportpaard ...
In dit filmpje zegt dressuuramazone madelaine dat haar sportpaard het volgende krijgt:

*3 kg EnergyControl van Pavo (biks)
*2,5kg Kruidenmelange van Pavo (muesli)
*2x daags hooi
*1x daags kuil
*wortelen
*slobbermaaltijd van Pavo

Dat is toch megaveel krachtvoer ?! Ik wist niet dat die grand-prix ruiters zoveel krachtvoer in hun paard stopten ...
Ik dacht dat ze zo'n 3 a 4 kg krachtvoer gaven maar i.p.v recreatiemengeling, een sportmengeling/brok.
Bij ons in de manege is er ook een paard dat in totaal 6 kg krachtvoer krijgt ...maar toen dacht ik 'die zijn niet goed bij hun hoofd'
Ik had er echt geen idee van dat een grand-prix paard zoveel krijgt ...
Wisten jullie dat ?

Edit: hier het filmpje : http://www.pavo.nl/video/de-juiste-voed ... paard.html

maaike_vdv

Re: wisten jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:25

Valt nog wel mee toch? Ken genoeg niet-grand prix-paarden die meer krijgen.
Wil niet zeggen dat ik het er altijd mee eens ben hoor, ik probeer zelf altijd van zo min mogelijk krachtvoer uit te gaan...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:27

op deurne kregen de paarden in mijn tijd 3 x per dag 1,5 kilo sportbrok....

als dieren veel moeten presteren, en geen vers gras krijgen, dan hebben ze veel krachtvoer nodig,
die van mij kreeg destijds trouwens maar 3 kilo p dag, was genoeg voor m.
het verschilt natuurlijk per paard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:31

maaike van de vis schreef:
ik probeer zelf altijd van zo min mogelijk krachtvoer uit te gaan...

dit doe ik dus ook!

ik ken ook paarden die meer krijgen, maar ik vind dat dus 10 keer niks Clown een paard behoort meer ruwvoer te krijgen aan kilo's als krachtvoer... maar dat is vaak op zulke stallen niet het geval...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:37

Voor de meeste paarden van de meeste bokkers zou dit inderdaad waarschijnlijk veel te veel zijn. Maar je moet goed weten dat die paarden waarvan sprake ook veel meer en intensiever werken en dus ook veel meer energie verbruiken als het gemiddelde bokkers-paard. Iedereen zou eens moeten beginnen met zijn/haar paard te voeren in evenredigheid van hun werkprestatie... Zou ook veel problemen van "te hete" paarden oplossen denk ik. Maar ik weet ook wel dat je nooit echt zeker bent van wat een paard krijgt dat op een manege staat.
Je moet eens bedenken dat de huidige warmbloedpaarden vroeger heel vaak 8 uur per dag moesten werken en dat ze veel minder krachtig voer kregen als het gemiddelde warmbloedpaard dat nu veelal hooguit een elke dag 1 uurtje moet werken. Die beestjes moeten hun energie kwijt, hé?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:45

Voltigeur schreef:
Je moet eens bedenken dat de huidige warmbloedpaarden vroeger heel vaak 8 uur per dag moesten werken en dat ze veel minder krachtig voer kregen als het gemiddelde warmbloedpaard dat nu veelal hooguit een elke dag 1 uurtje moet werken. Die beestjes moeten hun energie kwijt, hé?

maar dit geld dan toch ook voor de "toppaarden?"

ik ben echt van mening dat er veel te veel paarden teveel krachtvoer krijgen. en dan ligt het er natuurlijk ook nog aan wat je voert Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:52

Rianneke schreef:
Voltigeur schreef:

maar dit geld dan toch ook voor de "toppaarden?"

ik ben echt van mening dat er veel te veel paarden teveel krachtvoer krijgen. en dan ligt het er natuurlijk ook nog aan wat je voert Knipoog

Oh, maar ik denk echt niet dat die toppaarden maar 1 uurtje per dag werken hoor...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:53

Ik vind het nog wel meevallen.

Paard waar ik op rijd krijgt 5 kilo. En dan heb ik het nog niet gehad over (kuil) hooi, supplementen en overige.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:07

Onze manegepaarden kregen ook tussen de 4 a 5 kilo, ponys tussen de 3 a 4, en dan tel ik alleen de zemelen mee, en ze kregen s avonds ook nog 1 kilo pulp en 3x pd hooi

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:39

Citaat:
Oh, maar ik denk echt niet dat die toppaarden maar 1 uurtje per dag werken hoor...

Nee, de meeste grand-prix paarden worden 2x / dag een uur gereden & gaan ook in de stapmolen & 1-2 uur in de paddock/wei.

Ben wel van mening dat manegepaarden zo'n 4 a 5 kilo mogen krijgen ...die werken bna heel de dag ..op onze manege moeten sommige pony's/paarden soms wel 5u/ dag werken ...dan vind ik dat die ook wel zoveel krachtvoer mogen krijgen ...

Maar ik wist dus niet dat een sportpaard zoveel krachtvoer kreeg ...Ik ga niet zeggen dat ze te veel krijgen ...want ik ben niet degene die dat moet zeggen ...maar ik wist het gewoonweg niet. Ik dacht echt dat ze zoveel kregen als een gemiddeld wedstrijdpaard maar dan energierijker voer ...
Wat ik dus wel ronduit belachelijk vind is dat grand-prix paarden vaak maar 1u-2u / dag op de wei mogen ...Tineke Bartels zei 'teveel gras is niet goed voor een sportpaard'
Dan mag ze van mij ook wel eens erbij uitleggen waarom dat niet goed is voor een sportpaard ...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:40

Dan wens ik diegene veel succes als je een angstige manegeruiter bent en je moet op een paard wat 5 kilo aan krachtvoer krijgt op een dag.
Laatst bijgewerkt door Waikiki op 25-12-07 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:43

casperrr schreef:
Dan wens ik diegene veel succes als je een angstige manegeruiter bent en je moet op een paard wat 5 kilo aan [b]kracht[/b[voer krijgt op een dag.

Nou, op onze manege krijgen de pony's dit niet ...ze krijgen 3kg krachtvoer / dag & moeten vaak 5-6u / dag werken. Vaak 3u achtereen ...
Ze zijn allemaal uitgemergeld & afgestompt ...dus volgens mij mogen die best wel meer krachtvoer ...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:43

Een paard wordt niet dikker van krachtvoer.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:49

casperrr schreef:
Een paard wordt niet dikker van krachtvoer.

Nee, maar ze krijgen er wel meer energie van & aangezien die manegepony's erbij lopen als zombies ...denk ik wel dat het geen kwaad kan.
Nu jaa ...onze manege is qua verzorging manegepaarden een nul ...
Ik zeg niet dat een sportpaard niet zoveel mag krijgen ...volgens mij hangt dat af van prestatie ...maar nog eens ik wist het gewoonweg niet. Had al veel gelezen over grand-prix paarden (heb het basisdressuur boek van Tineke Bartels) & daar stond wel in dat ze meerdere keren / dag voer krijgen & dat ze sportbrok enzo krijgen maar geen hoeveelheden dus nee, ik had geen idee ...
Ben zelf ook nog niet zo ver dus ja ...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:55

5 kilo aan een manegepaard geven is niet gezond. Ik train er een die 5 kilo aan Energy Control, Pavo 1 en haver krijgt. Daar komt nog een Vitamine E + Seleem en supplement voor extra uithoudingsvermogen. Dan nog eens kuil, en wortels.
En hij wordt iedere dag zeer intensief op M niveau getraind.
Als jij een normaal recreatiepaard zo veel gaat geven knallen ze uit elkaar.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 16:06

casperrr schreef:
5 kilo aan een manegepaard geven is niet gezond. Ik train er een die 5 kilo aan Energy Control, Pavo 1 en haver krijgt. Daar komt nog een Vitamine E + Seleem en supplement voor extra uithoudingsvermogen. Dan nog eens kuil, en wortels.
En hij wordt iedere dag zeer intensief op M niveau getraind.
Als jij een normaal recreatiepaard zo veel gaat geven knallen ze uit elkaar.

Maar die manegepaarden lopen wel 5-6u / dag ...ook bij de gevorderden.
Noem jij dat dan nog recreatief ?
Van die 5-6 u is er maar 1u beginnelingen uurtje, 2uur gevorderden (dressuurwerk op L/M/Z1 niveau) & 2uur sportievelingen uurtje => de tussengroep (die doen ook dressuur maar de les bestaat meestal uit de hele tijd crossen & nog eens crossen ...

Mijn paard loopt geen wedstrijden op dit momment maar word wel 6dagen op 7 gereden en we trainen ook op M niveau dressuur. Alleen op wedstrijd zitten we nog op L-niveau maar dat is gewoonweg omdat we niet meer gestart hebben. Ze krijgt 3 kg krachtvoer in totaal verdeeld over 3 voerbeurten dat bestaat uit een graanvit van Pavo & kruidenmelange + 2/ dag hooi & 2 voordroog + haar supplementen. 3x/ week krijgt ze slobber.
Mijn merrie dat het hier goed op.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:15

Niisj schreef:
Citaat:

Dan mag ze van mij ook wel eens erbij uitleggen waarom dat niet goed is voor een sportpaard ...

omdat er vaak veel eiwitten in zitten.
sportpaarden zijn gevoelig voor koliek.
ik heb stage gelopen bij stal klokman (een springstal) daar krijgen de paarden niet zoveel kracht voer maar ze gaan ook de wei niet in.
wel gaat ieder paard elke dag voor training 2 uur vrijspringen bij zijn beste paard tot een hoogte van 1.90m
daarna nog alle paarden een half uur stapmolen.

voor p dag (minimaal prestrerende paarden)
8:30 1.5 ponybrok om de dag hooi/lucerne
11:30 1 plak hooi
16:00 1.5 ponybrok

paarden internationaal vanaf aankomende maart (allemachtig,klavertje enz)
8:30 1.5 sport
11:30 0.5 sport 1plak hooi
16:00 1.5 sport

dat ze niet in de wei gaan is voor blessures omdat edwin er volgend jaar internationaal mee gaat lopen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:22

kiwi1990: Arme paardjes!! Weet je zeker dat dit klopt? 2 uur vrijspringen en dan ook nog tot de 1.90 m?

En ze zouden dan wel errug weinig hooi krijgen hoor

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:59

Tsja, ik vind het ook niet zo schokkend.
Als ik bedenk dat mijn 6 maanden drachtige merrie (merens) op 2,5 kilo sportbrok en 0.5 kilo haver per dag staat (ze wordt nog wel vrij intensief gereden), dan vind ik het niet raar dat een paard dat op ècht niveau moet presteren bijna het dubbele krijgt.
Overigens krijgt ze ook nog zo'n 3 grote plakken kuil en staat ze overdag op de wei. Toch gaat ze anders invallen, dus blijkbaar heeft ze het nodig.

Toen ik haar meenam als kampleidingpaard en we een rit van 5 uur gingen doen kreeg zij ook extra krachtvoer (net als de ander paarden) de dag ervoor en de dag zelf. Dan had ze ook al snel 3 kilo brok.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:21

Voerrandsoen is voor elk paard zeer individueel.
Er zijn topsport paarden die al genoeg hebben aan 3kg goede sportbrok en natuurlijk een goede hoeveelheid hooi of voordroog.
Maar zijn er ook bij die aan 6 kg nog niet voldoende hebben.
Dit ligt ook een deel aan het karakter.Een druktemaker zal meer nog hebben dan een hele koude,puur omdat hij veeel meer verbrand en dus sneller dun zal worden.
Ook paarden die echt in de groei zijn zullen meer krachtvoer nodig hebben.
Maar bij alles geld wel; Zorg altijd voor voldoende ruwvoer.Zonder ruwvoer heeft het ook geen zin een paard klakkeloos vol te gieten met krachtvoer,omdat zonder ruwvoer het verteringsysteem niet optimaal werkt,dus je ook geen rendement haalt uit je krachtvoer.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:05

maverick schreef:
Voerrandsoen is voor elk paard zeer individueel.
Er zijn topsport paarden die al genoeg hebben aan 3kg goede sportbrok en natuurlijk een goede hoeveelheid hooi of voordroog.
Maar zijn er ook bij die aan 6 kg nog niet voldoende hebben.
Dit ligt ook een deel aan het karakter.Een druktemaker zal meer nog hebben dan een hele koude,puur omdat hij veeel meer verbrand en dus sneller dun zal worden.
Ook paarden die echt in de groei zijn zullen meer krachtvoer nodig hebben.
Maar bij alles geld wel; Zorg altijd voor voldoende ruwvoer.Zonder ruwvoer heeft het ook geen zin een paard klakkeloos vol te gieten met krachtvoer,omdat zonder ruwvoer het verteringsysteem niet optimaal werkt,dus je ook geen rendement haalt uit je krachtvoer.

Ik denk dat maverick het hier bij 't juiste eind heeft. Voeding is zeer individueel. En dan nog rekening houden dat de ruiters er ook een andere manier/mening van plezierig rijden op nahouden. De één heeft zijn paard liever iets pittiger en de ander heeft liever dat ie z'n paard zelf wat meer vooruit moet rijden ipv op te moeten houden. Ik vind 't persoonlijk ook leuker een vlot paard dat goed vooruit is te rijden. Dus voor mensen die liever een meer actief (of heter, of pittiger) paard hebben, zal in de regel gelden dat ze iets feller mogen voeren. En ook dat hangt van paard tot paard af. Mijn vorig paard bijvoorbeeld heeft als ik 't goed voor heb nog 4 kg extra haver gekregen bij zijn 2x 3kg sportvoer en zijn vele hooi. Die knol ging geen stap sneller en was niks pittiger. Die kon hebben wat ie wou, hij zou geen stap sneller gestapt hebben...

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:32

[/quote]

omdat er vaak veel eiwitten in zitten.
sportpaarden zijn gevoelig voor koliek.
ik heb stage gelopen bij stal klokman (een springstal) daar krijgen de paarden niet zoveel kracht voer maar ze gaan ook de wei niet in.
wel gaat ieder paard elke dag voor training 2 uur vrijspringen bij zijn beste paard tot een hoogte van 1.90m
daarna nog alle paarden een half uur stapmolen.

voor p dag (minimaal prestrerende paarden)
8:30 1.5 ponybrok om de dag hooi/lucerne
11:30 1 plak hooi
16:00 1.5 ponybrok

paarden internationaal vanaf aankomende maart (allemachtig,klavertje enz)
8:30 1.5 sport
11:30 0.5 sport 1plak hooi
16:00 1.5 sport

dat ze niet in de wei gaan is voor blessures omdat edwin er volgend jaar internationaal mee gaat lopen.[/quote]

is dit echt waar?
komen die paarden nooit op de wei? het lijkt mij meer logisch dat ze van vrijspringen tot 1.90 blessures krijgen dan van op de wei staan...
ook vind ik dat ze wel erg weinig hooi krijgen hoor, mijn paard staat en op het land en krijgt veel meer hooi.

mijn paard krijgt:
sochtends: kwart biks, hooi (geloof iets van 1,5 of 2 plak)
smiddags: half kruidenmix
savonds: kwart biks, hooi (1,5 of 2 plak)

paard wordt nu in de winter ongeveer 4 keer in de week bereden, waarvan niet altijd even zware training.

sorry verkeerd gequote...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:07

Tja kijk mijn paard dat op M-niveau traint krijgt ook 3 kilo krachtvoer en voldoende ruwvoer maar daar komt bij dat mijn paard 12u / dag op de wei staat & genoeg kan grazen. Volgens mij zouden die Grand-Prix paarden als ze meer mochten grazen, minder krachtvoer nodig hebben !
Alleen in de winter is dat een beetje een probleem ...
En te veel eiwitten ? Dan kunnen ze toch even het gras afmaaien zodat het paard alleen kort gras kan eten & dus niet te veel binnen krijgt. Stal Bartels doet dit toch ...ook al komen hun paarden ook maar 1-2u op de wei ...

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:54

Ik heb toevallig net problemen gehad met een van mijn (sport, M dressuur) paarden omdat hij veel te veel krachtvoer kreeg (bij zijn vorige eigenaar). Hij kreeg niet eens overdreven veel, nl. 3 kilo op een dag, maar voor hem was dat veel te veel. Hij kon zijn afvalstoffen niet meer kwijt en ging verzuren. Nu krijgt hij (na een tijdje helemaal geen krachtvoer) nog maar 1 1/4 kg draversbrok per dag. Daarbij wel altijd zo'n 6 tot 8 uur per dag weidegang en zoveel hooi en voordroog als ze lusten. Dit paard was altijd net iets te mager, en nu hij minder krijgt is hij ondertussen behoorlijk rond Haha! geworden...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:01

Een paard plast teveel eiwitten gewoon uit, suikers zijn gevaarlijker.