Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

maaike van de vis schreef:ik probeer zelf altijd van zo min mogelijk krachtvoer uit te gaan...
een paard behoort meer ruwvoer te krijgen aan kilo's als krachtvoer... maar dat is vaak op zulke stallen niet het geval... Voltigeur schreef:Je moet eens bedenken dat de huidige warmbloedpaarden vroeger heel vaak 8 uur per dag moesten werken en dat ze veel minder krachtig voer kregen als het gemiddelde warmbloedpaard dat nu veelal hooguit een elke dag 1 uurtje moet werken. Die beestjes moeten hun energie kwijt, hé?
Rianneke schreef:Voltigeur schreef:Je moet eens bedenken dat de huidige warmbloedpaarden vroeger heel vaak 8 uur per dag moesten werken en dat ze veel minder krachtig voer kregen als het gemiddelde warmbloedpaard dat nu veelal hooguit een elke dag 1 uurtje moet werken. Die beestjes moeten hun energie kwijt, hé?
maar dit geld dan toch ook voor de "toppaarden?"
ik ben echt van mening dat er veel te veel paarden teveel krachtvoer krijgen. en dan ligt het er natuurlijk ook nog aan wat je voert
Citaat:Oh, maar ik denk echt niet dat die toppaarden maar 1 uurtje per dag werken hoor...
casperrr schreef:Dan wens ik diegene veel succes als je een angstige manegeruiter bent en je moet op een paard wat 5 kilo aan [b]kracht[/b[voer krijgt op een dag.
casperrr schreef:Een paard wordt niet dikker van krachtvoer.
casperrr schreef:5 kilo aan een manegepaard geven is niet gezond. Ik train er een die 5 kilo aan Energy Control, Pavo 1 en haver krijgt. Daar komt nog een Vitamine E + Seleem en supplement voor extra uithoudingsvermogen. Dan nog eens kuil, en wortels.
En hij wordt iedere dag zeer intensief op M niveau getraind.
Als jij een normaal recreatiepaard zo veel gaat geven knallen ze uit elkaar.
Niisj schreef:Citaat:
Dan mag ze van mij ook wel eens erbij uitleggen waarom dat niet goed is voor een sportpaard ...

maverick schreef:Voerrandsoen is voor elk paard zeer individueel.
Er zijn topsport paarden die al genoeg hebben aan 3kg goede sportbrok en natuurlijk een goede hoeveelheid hooi of voordroog.
Maar zijn er ook bij die aan 6 kg nog niet voldoende hebben.
Dit ligt ook een deel aan het karakter.Een druktemaker zal meer nog hebben dan een hele koude,puur omdat hij veeel meer verbrand en dus sneller dun zal worden.
Ook paarden die echt in de groei zijn zullen meer krachtvoer nodig hebben.
Maar bij alles geld wel; Zorg altijd voor voldoende ruwvoer.Zonder ruwvoer heeft het ook geen zin een paard klakkeloos vol te gieten met krachtvoer,omdat zonder ruwvoer het verteringsysteem niet optimaal werkt,dus je ook geen rendement haalt uit je krachtvoer.
geworden...