Paardrijden een mishandeling voor het dier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Paardrijden een mishandeling voor het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 16:52

Laatst kwam werd ik aangesproken door iemand die mij bezig zag met het rijden van Bobo en die vond dat het er goed uit zag maar of ik wel wist wat ik het paard aan deed Verward Ik antwoordde: dat ik vond dat het dier geen pijn lijdt en dacht verder waar bemoeien onbekende mensen zich met mijn paard. Verder dacht ik er niet aan tot ik vandaag allemaal stellingen zag op bokt en vond dat dit wel belangrijke vraag. Ik heb al gezocht in zoeken maar niks tot het gewenste resultaat vandaar deze vraag. Zie titel.

Mijn mening: paardensport vind ik absoluut geen mishandeling. Het is ook goed voor het paard en de mens. Het is maar net hoe de mens met het dier omgaat.

Aangezien ik geen poll kan plaatsen dan maar jullie reactie.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 16:55

nee hoor. Een paard rijden is niet dierenmishandeling. Vind ik dan.

Er zijn van die mensen die met een lang teugeltje gaan rijden en niet teveel vragen van het paard. Het paard zou dan gelukkig zijn. Niets is minder waar. Het paard is niet gemaakt om ons te dragen. Dus als je dan toch op zijn rug klimt moet je hem ook zo trainen dat hij zijn werk aankan. Je leert een paard anders lopen met een gewicht op zijn rug. Je moet zijn spieren sterker maken en het allerbelangrijkste altijd de controle bewaren.

Dus je paard trainen is echt nodig

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 16:57

Wat die mensen betreft die weten vaak niks van paarden af.Ze denk dat ze niks kunnen houden en ze niet tegen een stootje kunnen.

Paardrijden op een vriendelijke manier vind ik GEEN dierenmishandeling.Als je een zachte hand heb,geduld en niet de hele tijd in de buik loop te trappen hebben jij en je paard veel plezier aan deze sport.

Wel vind ik paardrijden dierenmishandeling als mensen een slof gebruiken om hun paard alleen in de kleur te rijden of met sporen rijden die veels te gemeen zijn voor dat paard,en als dat paard helemaal heen sporen nodig heeft.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:21

paardrijden is geen mishandling zolang je eerlijk bent tegen over je dier.

Dus een goede huisvesting hebt, op tijd de DA belt, goed passend zadel, hoofdstel en dekens hebt.
Je netjes rijd en dus niet je paard in elkaar mept of het bit door de bek trekt.

En ik weet van mijn eiegn paarden dat ze buiterijden wel leuk vinden.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:37

Veel paarden vinden het leuk om te werken, kijk naar Bonfire, Anky rijdt hem nog 5x in de week, omdat hij het leuk vind en zich anders achtergestelt voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:53

Ik wilde schrijven wat cowgirl gedaan heeft.

Niet zielig, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
En niet door geld gebrek een niet passend zadel en dat soort dingen.

edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-02 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:57

Ik vind paarden die niet goed gereden worden, en helemaal vastgereden worden, dat vind ik dierenmishandeling.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:39

Wat een gejank.
In deze tijd kunnen paarden niet meer vrij over de vlaktes lopen. Punt.
Zielig? Tuurlijk, als je een paard er pijn mee doet ! Maar niet als je op de juiste manier rijd

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:27

Ik denk wel dat mijn paardje liever over de vlaktes zou hobbelen met een harem, maar welk paard niet Verward *LOL*

Hij is nog steeds elke dag vrolijk als ik kom(ook als ik met een zadel kom Haha! ) en heeft ook plezier tijdens het rijden. Ik vind het zeker geen mishandeling, zolang er verantwoord met het dier omgegaan wordt!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:35

Geen mishandeling, zolang de ruiter het paard in zijn waarde leeft, niet onnodig straft, een goede training geeft... We moeten ons blijven realiseren dat een paard een vluchtdier is...wij een roofdier, en dat we van het paard vragen of we op de plek mogen zitten waar een roofdier normaal het paard aan zou vallen. dat verdient respect. Mensen moeten de instincten van paarden respecteren en zijn gedrag daarbij dus ook. Als ik sommige combinaties zie, dan denk ik helaas wel eens: arm arm paard...

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 23:05

Natuurlijk is paardrijden geen dierenmishandeling Knipoog
Paarden werken graag, en worden ook beloond etc.
En een paard is anders heus wel zo slim om het te laten merken als hij het neit leuk vind.. Knipoog
en idd die mensen weten er vaak niets van Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:36

In feite is een paard 23 uur in een box van 3 x 3 houden pas echt niet goed zijn voor je paard. Op zijn rug zitten is evenmin natuurlijk voor hem, maar tegenwoordig kan en wil men niet anders meer.
Ik denk dan ook, dat als je je paard goed verzorgd (schone stal, elke dag naar buiten, goed tuig enz....) het absoluut geen probleem is.
Echte dierenmishandeling? Nee, maar wel rekening houden met de aard van je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 03:05

Steef schreef:
Ik vind paarden die niet goed gereden worden, en helemaal vastgereden worden, dat vind ik dierenmishandeling.

Dat lijkt me een goed voorbeeld van wanneer het wel triest is. Vergeet ook niet dat er wel op paarden gereden wordt die gewoon pijn hebben. Soms is dat helemaal niet bekend en komt men daar later pas achter, maar soms verandert die wetenschap maar bitter weinig aan hoe men dan met zijn paard omgaat. Rijden (of trainen) op een paard dat pijn heeft of op een andere manier niet in orde is, vind ik onaanvaardbaar.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:56

Nee, het is niet zielig.
Maar wél als je niet eerlijk tov je paard bent. Zoals al voorbeelden werden gegeven dat je bv een goed passend zadel moet hebben, dus het is niet zielig zolang je maar eerlijk bent tegen je paard!
En veel mensen schijnen dat niet te snappen, als je kijkt wat er tegenwoordig gebeurt. Tuurlijk zou elk paard over de vlakte willen galoperen, vrijheid! Dat kan helaas niet in Nederland, en ik denk ook niet dat een paard daar aan denkt als hij niet anders gewent is!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:10

Geen mishandeling nee, mits je verantwoord rijd! En je hebt een goed contact met je paard. Want vaak zie je wel of ie het leuk vind of niet.
En veel paarden kunnen er niet eens tegen als ze een tijdje niet worden gereden, dus hoezo mishandeling?!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:53

Er zijn een heleboel paarden die toch niet zo fijn gereden worden, ja dat vind ik ook mishandeling, jammer alleen dat vaak de ruiter het niet doorheeft, en alle goede bedoelingen heeft van de wereld.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:12

waar ik soms slecht tegen kan is dat sommige mensen paardrijden dan dieren mishandeling vinden. Maar hondjes door hoepeltjes laten springen, kippen in een klein hokkie stoppen om zoveel mogelijk eieren te laten leggen, dat soort dingen vergeten ze dan. Nou is van die kippen idd gewoon mishandeling.

Maar als paardrijden mishandeling zou zijn, dan vind ik dat apporteren met een hond, of een hamsters die door een balletje door de kamer moet lopen, ook als mishandeling zou moeten worden gezien. Ik vind paardrijden geen mishandeling. Ik zie het als een respectvolle samenwerking tussen 2 levende wezens. Sommige paarden leven om voor je te werken. Net als dat een bordercollie hond, ongelukkig word als hij de hele dag niks hoeft te doen. Zolang je het dier maar met respect blijft behandelen. en je jezelf niet boven het dier stelt.

Ik vind het meestal ook niet echt leuk als er gezegd word, jij bent de baas over je paard... dus laat niet door hem met je gesold worden. Ik heb zoiets van, je bent niet de baas, je werkt met hem samen. En als de samenwerking je niet zint, dan mag je dat laten merken, maar ik vind de term de baas over zo naar

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:52

Pipo schreef:
Er zijn een heleboel paarden die toch niet zo fijn gereden worden, ja dat vind ik ook mishandeling, jammer alleen dat vaak de ruiter het niet doorheeft, en alle goede bedoelingen heeft van de wereld.

dat is waar maar hoe heb jij leren paardrijden dan Verward toen jij voor de eerste keer in het zadel zat kon je het toen net zo als nu Verward

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:54

maar dan zijn mangepaarden zielig
ik heb geen eigen paard of verzorgpaard
ik zit dus op een mage maar dan is mij vraag!
zijn mangepaarden zielig?

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:39

Ik ben twee weken op Cuba geweest, en daar kan met recht gezegd worden dat paardrijden mishandeling is!
Een paard is daar (zoals in zoveel landen) een gebruiksvoorwerp en niet meer of minder.
Het gemiddelde paardje is niet groter dan zo'n 1.55, iel en mager en als je ziet wat een dikke kerels (of hele families) erop zitten!! Misselijk
Over het tuig maar niet te spreken Lips are sealed
Er is daar een of andere wet die het verbiedt om paarden te slachten en dus werken deze beestjes zich letterlijk dood!!
De tranen zijn me regelmatig in mijn ogen gesprongen.....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:42

In principe is paardrijden geen dierenmishandeling. Echter denk ik dat in sommige gevallen het wel dierenmishandling is als de ruiter niet goed bezig is. Het is wel degelijk mogelijk dat een ruiter een paard de vernieling in kan rijden (blessures, kho, enz.) en in mijn ogen is dat dierenmishandeling.

Slecht zittende dekens, zadels, te strak aangesnoerde neusriemen, super scherpe sporen, onnodig gebruik van zweep, teveel lichamelijke en psychische druk rijden zijn in mijn ogen ook vormen van dierenmishandeling.

Dus ja, paardrijden KAN dierenmischandeling zijn. Daarom ook zelf altijd goed nadenken over waar je mee bezig bent en ten allertijde aan het welzijn en tevredenheid van je paard denken. Uiteraard wel het paard paard laten zijn en niet als mens behandelen.

Ik sprak afgelopen weekend eigenaar en trainer van dravers. Zij vonden dat de springruiters en dressuurruiters regelmatig de paarden mishandelde. Zijn mening was dat dravers zonder doping en geweld tot topsport komen, doen ze dat niet krijgen ze enorme boetes wat in de dressuur en springsport nog lang niet voorkomt.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:29

Flootje schreef:
Ik ben twee weken op Cuba geweest, en daar kan met recht gezegd worden dat paardrijden mishandeling is!
Een paard is daar (zoals in zoveel landen) een gebruiksvoorwerp en niet meer of minder.
Het gemiddelde paardje is niet groter dan zo'n 1.55, iel en mager en als je ziet wat een dikke kerels (of hele families) erop zitten!! Misselijk
Over het tuig maar niet te spreken Lips are sealed
Er is daar een of andere wet die het verbiedt om paarden te slachten en dus werken deze beestjes zich letterlijk dood!!
De tranen zijn me regelmatig in mijn ogen gesprongen.....

je hebthelemaal gelijk bij mij zouden ook de tranen in me ogen springen