Hoe paard trainen voor een trektocht ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Hoe paard trainen voor een trektocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:03

Hee bokkers Doei!

Ik ben vorig jaar op trektocht geweest op het reelaer. Dit jaar ga ik samen met 2 andere meiden waarvan er 1 op mijn stal rijdt. Dit jaar nemen wij waarschijnlijk onze eigen paarden mee maar je raadt het al ze hebben nog niet de conditie om 5 uur op een dag te rijden.

Het is daar ook veel stappen maar het is bewegen.

Hoe moet ik haar nu voorbereiden op zo'n lange week ?
Moet ik ook haar voeding aan gaan passen ?

Het is een halinger van 8 jaar Knipoog

(Sorry als het hier niet goed staat, was aan het twijfelen)

mvg Hilde

Goldenflower

Re: Hoe paard trainen voor een trektocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:59

Volgens mij kun je ook gaan kijken bij informatief en dan bij enduranse. Daar zou je een tip kunnen vragen aan endurance-ruiters. Knipoog

Ik kan je niet meehelpen. Ik doe alleen korte buitenritten (korter dan anderhalf uur)

Veel succes ermee!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:03

Bijvoorbeeld 2 uur stappen is al een goed begin Hilde.
Flinke stukken draven als hij/zij het al aankan.
De training moet natuurlijk wel regelmaat bevatten en verder kun je wat krachtvoer bijvoeren.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:40

Bedankt voor de reacties Lachen
Op het moment krijgt ze niks van krachtvoer alleen na een training . Maar nu ik 6 weken niet heb mogen rijden (toen heeft ze 24/7 op de wei gestaan) heeft ze helemaal geen krachtvoer gehad Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:34

niemand verdere tips Lachen

Al het nuttige commetaar is welkom ! Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:38

Ik ben ook bezig met het voorbereiden van een trektocht en daarbij komt, dat we komend jaar ook endurance gaan starten.
We trainen dus zowieso al. Vanaf januari gaan we de training wat opvoeren.
Maar wat ik van veel mensen als tip heb gekregen, is een goede basisconditie opbouwen door veel te stappen en dan ook op verschillende ondergronden. En dan geen slenterpasje, maar goed doorstappen.
En na een tijdje bouw je dat stappen uit met stukjes draf er tussendoor. En die stukjes bouw je ook steeds verder op.
En zo ook met een galopje tussendoor.

Nou moet ik wel zeggen, dat de conditie van Silence zowieso veel hoger lag dan dat ik hem inschatte toen we onze kennismakingsklasse bij de endurance gingen rijden, dus die echte basisconditie heb ik niet op hoeven bouwen..
Wel uitbreiden natuurlijk, maar ik ben niet bij 0 begonnen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:40

@ sandra: nienke heeft opzich een goede conditie en een goed doorzettingsvermogen !
Ze is alleen heel snel nat van het opfokken ( Dat ze haar eigen gaat druk maken in het bos) Veel gedribbel.

Maar hier heb ik zeker iets aan ! Lachen

Heb jij silence voer veranderd Lachen ?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:07

Zweten heeft niks te maken met de conditie heb ik de laatste tijd geleerd van meerdere mensen.
Dat dacht ik eerst ook, maar is dus niet. Knipoog

Ik heb bij Silence het voer niet veranderd.
Nu we echt endurance gaan rijden, krijgt hij wel een andere muesli, maar als ik dat niet was gaan doen, had ik ook niks veranderd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:54

Verplaatst naar END, omdat het een specifieke trainingsvraag betreft. Op BRT zou deze vraag waarschijnlijk toch minder tot z'n recht komen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 23:28

Ik kom net van stal en het is nu zeker dat we gaan. Even ons mam der oordeel afwachten.
Dus kom maar met de tips Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:35

Silence, je hebt er inderdaad deels gelijk in. Zweten zegt wel wat over de conditie, alleen heeft niet elk paard wat snel zweet een slechte conditie Knipoog

Een paard wat heel lang niks heeft gedaan zal best snel gaan zweten. Maar vooral de samenstelling verandert. Goed getrainde paarden zullen eerder gaan zweten maar vooral meer water dan zouten uit zweten.

Wat rij je op dit moment en wat zijn je mogelijkheden, hoeveel km gaan jullie op een dag rijden. Of wat anders gevraagd, hoe is de verhouding stap- draf- galop.

Mocht je bos hebben zou ik aan raden eerst elke week een tocht van 2 -3 uur te gaan maken met behoorlijk wat stap en een rustig drafje.
Daarnaast als de conditie al iets beter is, een half uurtje/uurtje (goed instappen natuurlijk) op een stevig tempo een rondje in het bos te draven.

Maar ook dressuur is belangrijk natuurlijk, je paard moet goed soepel blijven en goed naar je hulpen luisteren. Het liefst zo licht mogelijk.

En zoals silence al zij, verschillende onder gronden zijn heel belangrijk, plus heuvels.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 11:37

De 1e drie dagen is het vooral de bak rijden maar daarna gaan we 3 dagen trekken door de bossen Lachen

Ik heb nu 6 weken niet kunnen rijden en heb gistere weer gereden ! Ze is redelijk soepel nog Lachen

op dit moment ga ik 3 keer per week rijden ongeveer Lachen In de kerstvakantie iedere dag als het weer het toelaat. Wanneer ik weinig tijd heb longeer ik haar fanatiek.

Het is pas in de zomervakantie maar omdat ik niet heel vaak kan rijden wil ik nu gaan beginnen.

Nienke zweet vooral door het druk maken. Denk ik in ieder geval Lachen

Ik wil nu in ieder geval iedere zondag een uur in de bak rijden en dan een half uur bos en na een tijd alleen nog maar bos. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:35

Eerst een uur bak werk en dan nog het bos in vind ik best pittig hoor. Helemaal als je paard niet veel gewend is. Op zondag een uurtje bos lijkt me in eerste instantie meer dag genoeg.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:37

Judith_ schreef:
Eerst een uur bak werk en dan nog het bos in vind ik best pittig hoor. Helemaal als je paard niet veel gewend is. Op zondag een uurtje bos lijkt me in eerste instantie meer dag genoeg.

dat doe ik vaker en dan uitstappen in het bos Lachen

nja de laatste keer is dan weken geleden.

Maar dan ga ik opbouwen met een uur stappen Lachen

dank je !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:53

Als je trouwens even in de FAQ hier kijkt, staan daar een aantal websites waar trainingsschema's op staan. Daar kan je waarschijnlijk ook veel uithalen.

Zelf bouw ik conditie op door afwisselen te stappen en te draven, en dan de draf steeds een minuutje langer te maken en de stap steeds een minuutje korter. Dus bv eerst 10 minuten stappen, 2 minuten draven en dat een keer of 4-5 herhalen zodat je een uur bezig bent, en dan de volgende keer (of de keer erop) 9 minuten stappen afwisselen met 3 minuten draven, enzovoorts. Dat werkt over het algemeen erg makkelijk. Afhankelijk van hoe snel je paard conditie opbouwt kan je iedere rit de 'eisen' verhogen of om de andere rit, of desnoods per week (bij 3x per week trainen). Eerst werk je op deze manier naar 10 minuten draven met 2 minuutjes stappen ertussen, dan ga je het draven per minuut verlengen en het stappen geleidelijk ook, tot je op 20 minuten draven en 5 minuten stappen zit.
Kun je eenmaal 3x 20 minuten draven met iedere keer 5 minuten stappen ertussen dan ben je al een heel eind, en dan kan je de tijdsduur verlengen, dus naar 4x 20 minuten, 5x 20 minuten etc iedere keer afgewisseld met 5 minuten stap om weer op adem en temperatuur te komen. Dan heb je al snel meer dan voldoende conditie om 3-4 uur voornamelijk te stappen, wat je bij een trektocht meestal doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:55

Ibbel schreef:
Verplaatst naar END, omdat het een specifieke trainingsvraag betreft. Op BRT zou deze vraag waarschijnlijk toch minder tot z'n recht komen.

trainen voor endurance is heel wat anders dan voor een trektocht.

Bij endurance leg je een lange afstand af in een korte tijd, bij een trektocht heb je meer tijd.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:58

ja dit had ik algedaan maar dat was vrn voor endurance Lachen
Ibbel : Heel erg bedankt hier heb ik zeker iets aan Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:04

Arabesk schreef:
trainen voor endurance is heel wat anders dan voor een trektocht.

Bij endurance leg je een lange afstand af in een korte tijd, bij een trektocht heb je meer tijd.

In beide gevallen train je duurvermogen (aeroob). Snelheid bij Endurance is optioneel - als je begint is 9 km al een hele opgaaf.
Als je had gesteld dat trainen voor de renbaan anders is had je groot gelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:05

Nou ja da's misschien weer een discussie voor een ander topic. Maar de snelheid waarmee ik mijn laatste endurance wedstrijd heb gereden lag toch wel vele malen hoger dan tijdens de trektocht....

Onze gem. snelheid bij de wedstrijd was 10 km/h
Tijdens de trektoch: 5 km/h

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:09

Als je paard getraind is om 30 km met 10 km/u in 3 uur te lopen, kan-ie ook 30 km met 5 km/u in 6 uur lopen. Een beetje 'over' hebben kan mijns inziens nooit kwaad. Als je verdwaalt, als het tegenvalt of whatever en je moet toch opeens vaart maken om nog ergens voor donker binnen te zijn is het wel fijn als je dat conditioneel ook kunt.

Overigens heeft mijn achterwerk liever 30 kilometer bij 10 km/u of meer, dan 30 kilometer in stap met 5 km/u. Ook om die reden zou ik liever wat meer reserve in m'n paard hebben. Maar dat is weer een andere discussie Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:10

Het ergste, vond ik, was mijn eigen conditie.

En vooral train met de bagage, bagage is de grootste ergenis onderweg. Zonder bagage kan je ook veel sneller en is je paard minder snel moe. Met bagage gaat alles trager.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:14

Bagage moet inderdaad goed vastliggen, klapperende bepakking is irritant voor je paard. Idealiter wordt je bagage nagebracht en neem je alleen wat kleine dingen mee (halster, hoevenkrabber, telefoon, EHBOsetje, wat te drinken en te eten voor jezelf) en zorg je voor een mogelijkheid om te grazen en te drinken voor je paard halverwege zodat je daar verder niets voor mee hoeft te nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:17

gras genoeg langs de route, en een emmer water is ook overal wel los te peuteren.

Ik raad sterk aan om na 2 uur rijden een uur rust te houden waarbij de paarden kunnen grazen. Anders gaan ze op een gegeven moment in staking omdat ze honger hebben.

De voeding van het paard hoef je niet aan te passen. Onze paarden kregen voor de trektocht alleen maar gras + liksteen en tijdens de trektocht ook alleen maar. Ze hebben van die vier a vijf uur, hooguit zes uur die jij rijdt nog altijd +/-20 uur van het etmaal om weer bij te eten. Een enkele keer was het gras wat kort en vroegen we hooi extra.

We hebben er bij elk overnachtingsadres op gestaan dat de paarden op de wei gingen en níet in een stal, ivm verzuring.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:27

Een een misverstand: het is niet alleen stappen maar ook stukken draf en op zijn tijd een galop. Zo was het vorig jaar ook daar Lachen

Arabesk: Tijdens het trekken is het na (dacht ik) 2-2.5 uur lunchen Knipoog Waarbij ze kunnen grazen. Bij de overnachtings plek is hooi en krijgen ze allemaal brok Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:25

Niet zozeer een tip voor het trainen, maar ik zie hier een emmer water voorbij komen.
Wij hadden vorig jaar een opblaasbaar afwastijltje gekocht. Kan je heel klein opvouwen en als je hem opblaast heb je iets om uit te drinken voor de paarden Lachen

Ik vind dat er wel degelijk verschil zit tussen een trektocht en een endurance wedstrijd. Ik heb twee keer een trektocht gemaakt en ondanks dat Anouar tijdens de tweede trektocht al klasse 3 liep viel het echt heel erg tegen. We reden zonder bagage.
In de wedstrijd stap ik nauwelijks en op de trektocht stapte we meer. De stap train ik niet zoveel.
Dus train die stap ook.