Vreemd verhaal...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Vreemd verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 18:22

Slimme Hans
Veel paardenliefhebbers zullen het beamen dat paarden slimmer zijn dan vaak verwacht. Het volgende verhaal gaat over een paard dat inderdaad slim was, maar op een heel andere manier dan zijn eigenaar verwachtte.

Een man, Von Osten genaamd, beweerde dat dieren minder slim waren dan mensen omdat ze niet dezelfde basis meekregen in hun opvoeding. Hij zou dit bewijzen door zijn hengst Hans te gaan onderwijzen op precies dezelfde manier als hij kinderen les gaf. Met schoolbord en alles er op en er aan begon hij aan het leggen van deze basis. Telkens als het paard een goed antwoord gaf, via het tikken met de hoef, werd het beloond met een wortel.

Na twee jaar intensief onderwijs behaalde hij al ongelooflijke resultaten. Het verhaal van het slimme paard deed snel de ronde en veel nieuwsgierigen kwamen kijken hoe het paard wiskunde-oefeningen zonder probleem kon oplossen. Geleerden vertrouwden de zaak niet helemaal en dachten dat Von Osten via een geheim teken ofzo aan het paard doorgaf wat het moest antwoorden. Dus moest hij de vragen opnieuw stellen maar pas wanneer het paard hem niet kon zien. Nog steeds gaf Slimme Hans het juiste antwoord.

Men kwam erachter dat het paard niet kon antwoorden als diegene die de vraag stelde zelf het antwoord niet kende. Het paard was zo slim dat hij had gemerkt aan de houding van de mensen (wenkbrauwen die begonnen te bewegen of bewegingen van de neusvleugels e.d.) wanneer hij moest stoppen met het tikken van de hoeven. Hierdoor was het op een heel andere manier wijs dan Von Osten had verwacht.

De man is deze teleurstelling nooit te boven gekomen, verkocht het paard aan handelaars en stierf later als een ongelukkig man.
*******************************************************

Dit verhaal las ik net op een paardensite en ik vond dat jullie het ook even moesten lezen. Wat vinden jullie ervan?
Ik weet niet of ik het moet geloven of niet, het klinkt wel en niet geloofwaardig, maar ik geloof best dat een paard zo slim kán zijn, wat jullie??


Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:30

kind of urban legend , alleen dan in minder erge vorm Knipoog



Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:30

Verhaal is waar. Heb ik al vaker gehoord. Pas toen Hans niemand kon zien stopte hij met het geven van het goede antwoord (en ja, bleef hij doorkloppen met zn hoef).
Paarden letten erg op lichaamstaal, meer dan mensen. Een opgetrokken wenkbrauw is dus vaak al genoeg.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:36

Denk zeker dat het waar is, paarden zien de kleinste veranderingen in je lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen.

Hans zelf is er ook niet best afgekomen trouwens, geloof dat hij naar de slacht is gegaan. Verhaal heeft eens in BIT gestaan.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:39

ik weet niet of dit verhaal waar is...kennelijk wel.
Maar wat een rotvent zijn paard zomaar naar een handelaar doen Boos!

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:39

Had ik het zo te horen toch bij het verkeerde eind Haha!
Nu ik er nog meer over na denk is het natuurlijk wle waar , dat paarden veel op lichaamstaal letten ja.. Tong uitsteken



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:08

laratjuh schreef:
Had ik het zo te horen toch bij het verkeerde eind Haha!


Yep, het is wel degelijk waar, een tijdje terug is er bij Discovery nog een heel progamma aan Hans gewijd, incl. oude filmopnamen.
Hans is touwens niet bij de slager terecht gekomen maar is gewoon tot zijn dood bij zijn baas gebleven.

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:12

wij hebben dit verhaal bij biologie gezien, op een tv dus Haha!.
Ik weet alleen niet emer hoe de man en het paard heette.
Dat is echt het zelfde verhaal, aleen het gebaarTJE was anders, zoals hier de wenkbrauwen was het daar, weet niet meer, maar iig iets anders Haha!.

Niki

"And nothing is more powerful than beauty in a wicked world"

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:17

Wij hebben dat in de eerste les psychologie gezien Lachen.
De proefleider die zijn "object" ongewild beïnvloedde.
Was wel grappig ... zelfde kan je dus ook met ratjes enzo doen Lachen

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:31

Niki schreef:
wij hebben dit verhaal bij biologie gezien, op een tv dus Haha!.
Ik weet alleen niet emer hoe de man en het paard heette.
Dat is echt het zelfde verhaal, aleen het gebaarTJE was anders, zoals hier de wenkbrauwen was het daar, weet niet meer, maar iig iets anders Haha!.

Niki


Ik heb dat ook gezien toen ik ziek was, denk ik, biobits? Die man gaf ongemerkt een knikje met zijn hoofd dacht ik. Zelf wist hij dat ook niet maar dat paard merkte dat, erg knap!
Biobits is soms wel leuk vind ik, die hond en die bijen!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:06

Ik ken het verhaal ook,we hebben het ook een keer bij biologie gezien,vorig jaar.
Daar zag je zelf hoe dat paard het deed.
Er stond een rekensom op het bord en als daar bv 6 uit kwam,schraapte het paard 6x met z'n hoef over de grond.
Achteraf bleek dat wanneer de man de som op het bord had geschreven en wachte op de reactie van het paard zn hoofd een paar cm naar voren deed.Wanneer het paard klaar was deed hij zn hoofd weer recht.
De man wist zelf niet dat hij dit deed,hij deed het ook nauwelijks,maar een heel klein hoofdgebaar in afwachting van wat het paard zou gaan doen.
En het paard reageerde daarop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers