Razinda naar de kliniek en een nare dag daarna...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:28

Dat lijkt me schrikken! Gelukkig voelt ze zich alweer beter. Jij ook een beetje van de schok bekomen?

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:45

jeetje wat een ellende allemaal... gelukkig voelt ze zich beter nu! ik weet hoe je je gevoelt hebt(grond onder je vandaan zakt)is echt onwijs klote... geef dr een knuf van mij!

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:21

Oh wat moet je geschrokken zijn zeg. Pffff ben blij dat het weer goed gaat met razin. Ik hoop dat ze ook geen last meer krijgt van die kies. Succes.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:31

Zo'n koliekaanval kreeg mijn vroegere pony ook een keer. Die viel gewoon om en bleef voor dood liggen. Dan schrik je je inderdaad helemaal ongelukkig.
Overigens kwam de koliek aanval toen niet door het voeren maar door stress.

Tinkers en andere koudbloeden reageren inderdaad ook vaak minder heftig bij koliek. Die van mij lag er ooit redelijk rustig bij maar leek toch niet helemaal lekker. Voor de zekerheid de veearts gebeld en hij had een darminklemming. Het heeft een haar gescheeld of hij was dood geweest en hij zweette niet, rolde niet of wat dan ook.

Sterkte met Razinda!

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:04

jeetje maartje wat vreselijk!!!! gelukkig is ze iets opgeknapt!
hopelijk blijft het goed gaan met d'r gebit! sterkte

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:08

Wat een pechvogeltje is het toch...
Ik hoop dat ze nu wat opgeknapt is.

Ik heb je verhaal over die koliekverschijnselen (kalm liggen zonder rollen e.d.) maar goed in mijn oren geknoopt....

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 17:58

O, ik kreeg de rillingen toen ik je verhaal las, ik kan me je gevoel levendig voorstellen. Arme Razin, zoveel pijn als ze weer gehad heeft. Maar zoals altijd zal ze er weer doorheen komen, ze is oersterk.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:17

Toen ik het hoorde ben ik er gelijk naar toe gereden want ik moest 'die kleine' toch even een knuf komen geven. Gelukkig stond ze toen weer op 4 beentjes. Maarre...die heeft nu al zoveel meegemaakt dat ze zich echt niet zo gauw eronder zal laten krijgen hoor. Wat dat betreft is het een echte vechtjas.
Alleen bezorgt ze haar vrouwje zo nu en dan wel een hartstuip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:33

Lieve help, dat is schrikken zeg. Gelukkig heb je op tijd gehandeld en is alles nog goed gekomen. Veel beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:51

fabienne schreef:
Ik snap niet dat ze in de klinieken niet wat duidelijker zijn mbt voeren na sedatie! Paarden worden vol met spierverslapper gespoten, en dan denken ze er niet aan om even tegen de eigenaar te zeggen dat ze op moeten passen met voeren tot de verdoving is uitgewerkt. Ik vind dat een slechte zaak.

Bij een middel als Sedalin staat het niet eens op de bijsluiter.

Terwijl het zo logisch is! De beweging is toch ook een spierwerking! Logisch toch dat dat dan fout kan gaan.
Mijn DA waarschuwt altijd bij b.v. gebruik van Sedalin! Niet voeren van tevoren en niet voeren tot het een beetje uitgewerkt is.

Klopt helemaal, er wordt veel te makkelijk over gedaan. Mijn paard had laatst ook Sedalin gehad en ik heb hem urenlang vast laten staan in zijn box. Toen ik dacht dat het wel weer redelijk ging, heb ik hem losgemaakt. Hij ging rollen, ik wilde hem nog tegen houden, maar hij ging zo tegen de vlakte. Hij lag, rolde om en bewoog niet meer. Geloof maar, ik heb er met een zweep op staan slaan, maar hij reageerde niet meer, niks, nada. Samen met mijn hoefsmid heb ik hem weer op zijn benen gekregen en toen heb ik net zo lang gelopen met hem totdat hij weer bij de mensen was. Van smorgens 9 tot savonds 9 ben ik met hem bezig geweest. Behalve het spierstelsel worden ook reflexen behoorlijk verminderd, zoals bijv. de slikreflex. Dat betekent dat een paard gewoon kan stikken in zijn eten en ook water. Sedalin laat ze langer in een roes dan bijvoorbeeld een sedatie met methadon.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:41

Verschrikkelijk!! Erg om zoiets mee te maken. Gelukkig is alles weer goed gekomen!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:53

Wat een gebeurtenis zeg! Getver! Goed dat je er zo snel bij was. Heb je al de uitslagen van de uitgebreide bloedonderzoeken? Want die waren toch nog niet binnen? Of was die (misschien al sluimerende koliek) de reden dat ze zich al een tijdje niet zo lekker voelde?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:40

Jura schreef:
Wat een ellende hebben die paarden toch altijd he.


Ja af en toe... Lips are sealed het gaat vaak niet zoals we willen en ook vaak net een paar dingen tegelijk, je wordt soms knetter!
Maar ja we kunnen ook niet zonder...
Sterkte verder.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:08

Jeetje, wat een verhaal!

Echt raar dat ze zo rustig bleef. Erg eng ook, want zo kun je nooit meteen weten of zo'n paard koliek heeft. Jij bent er ook best laat achter gekomen. Stel dat dat bij een ander paard al te laat was?

Gelukkig is het bij jou wel goed afgelopen...
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is dat ze de laatste tijd niet zo goed in haar vel zit. Hou je ons op de hoogte?

Veel sterkte en een knuffel aan Razinda!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:57

o meid wat ontzettend schrikken zeg!jee ik kan me helemaal voorstellen hoe erg het is je paardje zo te zien liggen.....heeeel veeeel sterkte met haar!hopelijk knapt ze gauw op!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 14:36

Hartstikke bedankt voor de lieve reacties!

En voor Fabienne en Lovely: de sedatie was al uitgewerkt voor Razinda weer mocht eten. Tenminste, na 2 uur is die toch wel uitgewerkt?? Ik weet zelf natuurlijk ook wel dat een paard dat gesedeerd is niet mag eten.

Overigens gaat het helemaal niet zo goed met haar, ze is gewoon haarzelf niet meer en dat heeft ze eigenlijk al de laatste 2 maanden. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:01

Jura schreef:

En voor Fabienne en Lovely: de sedatie was al uitgewerkt voor Razinda weer mocht eten. Tenminste, na 2 uur is die toch wel uitgewerkt?? Ik weet zelf natuurlijk ook wel dat een paard dat gesedeerd is niet mag eten.

Dat is per paard en het soort sedatie verschillend. Van het ene middel zijn ze langer 'onder invloed' dan van het andere. De laatste keer dat mijn paard met sedalin verdoofd was, heeft hij er meer dan 10 uur over gedaan. De laatste keer dat hij met methadon/huppeldepup verdoofd was voor het vijlen, toch wel langer dan 2 uur, ongeveer 4 uur voordat ik hem weer durfde te laten eten. Na 2 uur zijn ze wel weer een beetje bij, maar nog niet genoeg. Maar nogmaals, dat is per paard verschillend.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:04

Behoorlijk schrikken.
Ik hoop dat het snel beter gaat...
Sterkte Kusje

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 17:04

Ja maar misschien was deze sedatie niet zo sterk want hij begon al uit te werken nadat de foto's gemaakt waren en ze voor het volgende onderzoek naar een andere ruimte moest.

Maar het maakt ook niet uit, volgende keer zal ik haar voor de zekerheid nog langer niet laten eten. Trouwens, waarschijnlijk was ze al niet lekker toen ze van de trailer afkwam, want dat eten wat ze toen dus kreeg van mij, heeft ze voor het grootste deel laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:08

Wat voor voeding krijgt jouw paard nu? MIsschien zou een supplementenkuurtje helpen?

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:32

Ik hoop ook dat Razinda gauw weer lekker in haar vel zit. Heel vermoeiend lijkt het me als je zoveel zorgen om haar hebt.

Veel sterkte en knuffles voor Razinda!

Judith

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 11:39

Razin krijgt net als Jur iedere dag een schep vitaminenpoeder uit een emmer van de DA. Verder krijgt ze verschillende soorten voer, waaronder sportbrokken, granenmix, slobber en zemelen...

Nogmaals bedankt allemaal! Lachen