Eerste paard kopen: hoe & wat ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TaanStippel

Eerste paard kopen: hoe & wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 15:56

En tevens ook eerst post en topic, excuses als dit niet in het correcte subforum staat Lachen

Volgend jaar kan en wil ik mijn eigen paard kopen, dit ook in verband met mijn ziekte paardrijden is ter ontspanning en sport. En zoals jullie zullen begrijpen, manegepaarden rijden of een eigen paard rijden.. daar zit een groot verschil in.
Vanaf mijn vierde tot mijn zestiende heb ik paardgereden, leasepaarden en verzorgpaarden gehad.
Reed in de vergevordede les die wij hadden, mocht altijd op de nieuwe pony's enzo. Dus heb wel enige kennis zeg maar.
Uiteraard ga ik eerst lessen nemen op een manege om er weer in te komen voordat ik meteen een paard ga kopen omdat ik er wel een tijdje tussenuit ben geweest lijkt dit mij wel verstandig.

Ik wil een paard om strand-,duin- en bosritten mee te maken, maar ook dressuur en springen in de lessen. All round/recreatief dus, evt onderlinge wedstrijden dressuur/springen

Zelf ben ik 1.74 en weeg ongeveer 70 kilo, 20 jaar

Ik zat zelf aan een paard te denken met een minimale schofthoogte van 1.70/172, ruin of merrie zonder kuren, leeftijd 8/9/10(zou 7 ook nog kunnen?)
Verkeersmak, trailermak(en wat ik heb begrepen is dat bomproef(term was bij mij niet bekend) "allesmak" is; dat natuurlijk het liefst). Min niveau B, lekker voorwaarts maar niet speedy, lief karakter, werkwillig, rustig in zijn hoofd.

Zit ik met de schofthoogte, leeftijd en niveau goed ?
(Het moet wel een paard zijn waarmee ik nog vanalles kan doen en jaaaaaaaren plezier van kan hebben, dus ik dacht niet dat de leeftijd nog hoger zou moeten zijn correct me if I'm wrong.)

Uiteraard ben ik al gaan kijken naar pensionstallingen in de buurt, en heb ik er ook een op het oog. Ik heb gedacht aan de maandelijkse kosten, inentingen, veearts, hoefsmid e.d. heb ook een potje voor "verrassingen" zoals ziekte, nieuw zadel e.d.
Van wat ik heb gelezen hier op het forum zou ik met een budget van 4000/4500 goed zitten, met 3500 zelfs nog wel ?
Eigelijk heb ik nooit zo stilgestaan bij papieren/stamming voor wat ik wil, maar ik denk ook niet dat dat in dit geval van toepassing is.

Hoelang doe je normaal over de koop van een paard ? Als ik hem over een halfjaar wil stallen, moet ik nu dan al gaan kijken ? Hoelang houden ze een paard normaal 'vast' als je erover twijfeld, hoe vaak ga je langs voordat je de deal sealt ?
Ik geloof eigelijk wel dat er liefde op het eerste gezicht moet zijn.
Is het redelijk als ik onderhandel om toebehoren erbij te krijgen ?

Nou goed, lang verhaal. Alle informatie is welkom; alvast bedankt! Haha!

Anoniem

Re: Eerste paard kopen: hoe & wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:36

De schoft is een beetje aan de hoge kant denk ik! Ik ben 1.77 en heb een allround pony van 1.55. Rond de 1,60/1,65 is het fijnste voor jou denk ik, handig in het bos met smalle paadjes en laaghangende takken Lachen
Qua leeftijd zit je goed, zorg wel dat het paard genoeg ervaring heeft. Geloof niet meteen wat de eigenaar zegt, maar kijk of hij/zij ook het type is dat veel buitenritten maakt en regelmatig gek doet.
Als je een braaf paard wil is een ruin vaak het makkelijkste.
Wij hebben 2000 betaald & aan onderhoud (stalling, hoefsmid, etc) zijn we 255 per maand kwijt..
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:04

Je budget in verhouding tot je wensen is redelijk. Je zult er gauw genoeg achter komen of je je wensen eventueel moet aanpassen. Mensen vragen wel vaak de hoofdprijs voor een paard, zeker in de leeftijd & schofthoogte die jij wenst. Dat neemt neit weg dat er zeker wel paarden bij zitten binnen je budget.

Je kunt nu nog niet zeggen of je op tijd bent met zoeken. Misschien is het eerste paard dat je gaat bekijken wel super of moet je nog een jaar zoeken. Daar valt niets over te zeggen.

Zorg dat je een aantal mogelijkheden hebt om het paard te proberen. Kijk daarbij niet alleen naar de rondjes die die in de bak draait maar ook hoe hij zich in stal gedraagt, op de poetsplaats en hoe hij met buitenrijden is.

Je kunt onderhandelen over de toebehoren. Die kun je vaak (soms) tegen meerprijs overnemen. Maar het is misschien leuker om zelf al wat spulletjes te kopen die je zelf mooi vindt.

Succes ermee!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:40

Lauss schreef:
De schoft is een beetje aan de hoge kant denk ik! Ik ben 1.77 en heb een allround pony van 1.55. Rond de 1,60/1,65 is het fijnste voor jou denk ik, handig in het bos met smalle paadjes en laaghangende takken Lachen
Qua leeftijd zit je goed, zorg wel dat het paard genoeg ervaring heeft. Geloof niet meteen wat de eigenaar zegt, maar kijk of hij/zij ook het type is dat veel buitenritten maakt en regelmatig gek doet.
Als je een braaf paard wil is een ruin vaak het makkelijkste.
Wij hebben 2000 betaald & aan onderhoud (stalling, hoefsmid, etc) zijn we 255 per maand kwijt..
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Denk je echt dat een pony van 160/165 niet te klein is ? Even als idee een New Forest ? Ook niet wat mijn gewicht betreft? Dacht dat ze minder konden hebben. Ziet het er dan niet uit alsof je er eigelijk iets te groot voor bent ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:46

Ik zou ik jouw geval ook niet veel groter gaan dan 1.68. Dat is een mooi maatje en echt wel sterk genoeg. Hoe groter, hoe langer en hoe 'weker' de rug.

Qua budget zit je denk ik wel goed. Er is veel te koop, want de winter staat weer voor de deur. Kijk ook eens op marktplaats naar het type paard wat je leuk vind en wat ze kosten. Wat al eerder gezegd is, mensen proberen de hoofdprijs te krijgen. Je kunt altijd onderhandelen!
Bedenk ook dat je je paard (moet) laten keuren, zodat je niet tegen ongewenste verrassingen aanloopt!

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:48

Op een paard van 1.60 - 1.65 zal je (mits je geen super lange benen hebt) nog perfect passen hoor. New Forest is meer grootte 1.40 - 1.48. Om je een idee te geven: ik ben zelf 1.73 meter en mijn paard is zelfs nog iets kleiner dan 1.60 en dat past perfect.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:52

Jibbel schreef:
Ik zou ik jouw geval ook niet veel groter gaan dan 1.68. Dat is een mooi maatje en echt wel sterk genoeg. Hoe groter, hoe langer en hoe 'weker' de rug.

Qua budget zit je denk ik wel goed. Er is veel te koop, want de winter staat weer voor de deur. Kijk ook eens op marktplaats naar het type paard wat je leuk vind en wat ze kosten. Wat al eerder gezegd is, mensen proberen de hoofdprijs te krijgen. Je kunt altijd onderhandelen!
Bedenk ook dat je je paard (moet) laten keuren, zodat je niet tegen ongewenste verrassingen aanloopt!

Dus 1.75 is sowieso eigelijk al veel te groot. Koe

Ik dacht eraan om hem/haar zowel rontgologisch als klinisch te laten keuren, zijn er nog andere manieren om hem te laten keuren ? Een bloedproefje afnemen heb ik nog gehoord.

Wat jij zegt, er is veel te koop i.v.m. de winter; zijn paarden in het voorjaar/zomer duurder ?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:55

mistral19 schreef:
Op een paard van 1.60 - 1.65 zal je (mits je geen super lange benen hebt) nog perfect passen hoor. New Forest is meer grootte 1.40 - 1.48. Om je een idee te geven: ik ben zelf 1.73 meter en mijn paard is zelfs nog iets kleiner dan 1.60 en dat past perfect.

Nou mijn benen zijn in totale lengte 83 cm als ik sta, dus ik denk het niet.

Bedankt voor de extra info allen over de hoogte, hierdoor zijn er weer veel meer optie's open! Knipoog

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:05

Shalbo schreef:
Zorg dat je een aantal mogelijkheden hebt om het paard te proberen. Kijk daarbij niet alleen naar de rondjes die die in de bak draait maar ook hoe hij zich in stal gedraagt, op de poetsplaats en hoe hij met buitenrijden is.
Inderdaad! Ja Probeer het paard uit zoals je hem straks zelf ook gaat gebruiken. Zorg dat je erbij bent als hij/zij wordt opgezadeld, hoe reageert het paard? Ga niet alleen met hem dressuren in de bak, maar maak ook een (paar) sprongetje(s) om te kijken hoe dat gaat. Buitenritten? Zeker doen! Haha! Ga alleen met het paard naar buiten (natuurlijk zeker zorgen dat iemand mee loopt!), want is het paard niet bang om alleen op pad te gaan? Of durft het paard alleen te gaan indien andere paarden mee lopen. Zoek ook het verkeer op zodat je ziet of hij verkeersmak is en niet voor auto's/tractoren/e.d. schrikt.

En als het paard bevalt ga vooral nog een keer terug om nog een keer te rijden! Misschien is het paard nu anders en in een ander humeur Knipoog Haha!

Oftewel, lekker uitproberen die hap Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:07

Even over de lengte, je gaat er toch op rijden neem ik aan als je naar een paard gaat kijken dus dat kan je dan wel zien toch..?
Ik zelf ben 1.78 en mijn paard is 1.69.

Over dat onderhandel, tuurlijk kan dat, maar zelf spullen kopen is wel zo leuk Knipoog

Ik vind je alleen wel erg hoog met je prijs, voor een paard van 7,8,9 jaar met een b-niveau Of hij moet natuurlijk meer kunnen.
Ik denk ook wel dat jij zo'n persoon bent waar het paard een goed tehuis krijgt en dat je niet iemand bent die alleen maar wedstrijden wilt rijden.
Er staat namelijk heel vaak in een tekst een goed tehuis is belangrijker dan de prijs.
€ 4500 zou ik neerleggen voor een sportpaard of ene met goeie papieren
Ik zou toch alvast opzoek gaan voor een stal, je weet nooit waar en wanneer je ergens terecht kan en nu heb je nog alle tijd daarvoor.
Al met al ga een paar keer kijken als je een paard op het oog hebt, denk er goed over na en laat hem/haar keuren. ook al is het pas gedaan, gewoon ff een andere da vragen of je eigen en nog een keer keuren.
Heel veel succes ermee!!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:11

Alvast heel veel plezier met je zoektocht! Ik heb sinds 3 weken ook mijn droompaard gevonden!
En ja, liefde op het eerste gezicht bestaat dus Knipoog

Stokmaat maakt denk ik niet zoveel uit, wat je zelf leuk vind Clown Je budget lijkt me prima. Goed rondkijken om marktplaats want er zijn inderdaad een hoop mensen die de hoofdprijs vragen. Ga bij verschillende paarden kijken zodat je ziet wat je wel/niet zoekt in een paard. En inderdaad belangrijk: keuren! En alvast bedenken of je je paard wilt verzekeren, wat dat is nog best ingewikkeld!

Suc6!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:20

Lauss schreef:

Als je veel buitenritten maakt dan is een klein paard inderdaad wel handig omdat je dan minder snel in laaghangende takken blijft hangen. Maar laat je vooral geen pony aanpraten als jij liever een wat groter paard wilt.

Een paard van 1.70 kan prima met jouw lengte.

Het klinkt alsof je goed hebt nagedacht over wat je wil dus succes met zoeken.

Je schrijft dat je al een tijdje niet meer gereden hebt dus ik zou wel voor een braaf paard gaan.
Je zou niet de eerste zijn die een paard weer moet verkopen wegens niet klikkende combinatie
(lees ik durf niet meer op mijn eigen paard te stappen)

Leeftijd vanaf 8 lijkt mij prima dan gaat een gezond paard echt nog heel wat jaren mee.

lisch17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:43

hallo.

leeftijd van 6 tot 10 kan denk ik wel en laat hem rongeologies keuren..! erg belangerijk dan weer je dat hij/zij goed is en ik zou voor een ruin gaan ivm merrie kuuren ..! hengstig. stokmaat rond de 1.65 is groot zat.. in ben 1.83 en heb 2 paarden ( in van 1.61 en 1.65) en voor buiten rijden 1 die cool in zen hoofd is ook alleen.! vraag desnoods of je een buitenrit mag rijden alleen.! zonder iemand erbij. en stalling kost bij ons 120 per maand (geen binnenbak) maar bos in omgeving 3 rijbakken springmateriaal overdagbuiten en biks stro kuil uitmesten doen wij.. let bij het kopen ook op schuurplekken ivm zomerexceem. liefst iemand meenemen die kennis heeft van paarden. zodat die kan kijken of het een goed paard is en geschikt voor jou.

groetjes

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:50

AaronYve schreef:
Even over de lengte, je gaat er toch op rijden neem ik aan als je naar een paard gaat kijken dus dat kan je dan wel zien toch..?
Ik zelf ben 1.78 en mijn paard is 1.69.

Over dat onderhandel, tuurlijk kan dat, maar zelf spullen kopen is wel zo leuk Knipoog

Ik vind je alleen wel erg hoog met je prijs, voor een paard van 7,8,9 jaar met een b-niveau Of hij moet natuurlijk meer kunnen.
Ik denk ook wel dat jij zo'n persoon bent waar het paard een goed tehuis krijgt en dat je niet iemand bent die alleen maar wedstrijden wilt rijden.
Er staat namelijk heel vaak in een tekst een goed tehuis is belangrijker dan de prijs.
€ 4500 zou ik neerleggen voor een sportpaard of ene met goeie papieren
Ik zou toch alvast opzoek gaan voor een stal, je weet nooit waar en wanneer je ergens terecht kan en nu heb je nog alle tijd daarvoor.
Al met al ga een paar keer kijken als je een paard op het oog hebt, denk er goed over na en laat hem/haar keuren. ook al is het pas gedaan, gewoon ff een andere da vragen of je eigen en nog een keer keuren.
Heel veel succes ermee!!

Zo'n persoon ben ik inderdaad, hij/zij krijgt een goed huis hier en lekker veel aandacht.
Als ik al wedstrijden zou gaan rijden, zou dat op de manege zijn. Dus qua niveau/leeftijd is M redelijker voor mijn prijs ? Of L zelfs ?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:01

Wat hoogte betreft zou ik gaan voor een paard tussen de 1.65 en 1.70.

Wat voor ras of type betreft zou ik je een kwpn-er willen adviseren, maar dan wel gelders gefokt. Waarom? Dit zijn vaak erg werkwillige paarden die koel in de kop zijn. Hierin heb je tuigtypische paarden, maar ook heel erg rijtypische paarden!

Verder moet je toekomstige paard je gelijk aanspreken, en moet je eigenlijk zoiets hebben van: ja...
Het laten keuren is imo ogen een beetje afhankelijk wan de prijs van het paard, maar zeker een aanrader..

Paarden zijn doorgaans goedkoper aan het einde van het jaar, omdat men stallen te kort heeft, of teveel paarden voor de balans bij de fiscus. In het voorjaar krijgen een hoop mensen weer de kriebels en de verkopende partij maakt hier dankbaar gebruik van Haha!

Stalling is daarintegen weer makkelijker te vinden in de warme maanden, omdat er dan een hoop paarden de wei op gaan..

Iig sukses!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 07:41

Een (gezond) paard van 8 jaar oud op M niveau van 1.70 koop je niet makkelijk voor dat bedrag op dit moment.
Maar eigenlijk is het niveau voor jouw niet belangrijk.
Qua maat zou ik zeggen ga vanaf de 1.65 zoeken. Natuurlijk kan je ook op een paard van 1.60 maar dat is, gezien jouw lengte toch snel een wat minder mooi gezicht.
Neem als je gaat kijken iemand mee die echt verstand heeft van paarden en laten hem keuren door een (paarden)arts van je eigen keuze, als je besluit dat je hem hebben wilt.
Hoelang de zoektocht gaat duren is niet te voorspellen, sommige mensen rijden stad en land af en hebben een jaar later nog geen paard. Andere lopen zomaar tegen iets aan en voor je het weet heb je er 1 op stal.
Laat mensen in je omgeving weten dat je wat zoekt.
En probeer niet bij het eerste beste lieve paardenoog dat je ziet gelijk je hart te verliezen. Knipoog
Blijf het in eerste instantie nuchter en zakelijk bekijken. Van hem gaan houden, dat moet je pas doen als hij/zij van jouw is!
Veel plezier en succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:35

SusieQ87 schreef:
Denk je echt dat een pony van 160/165 niet te klein is ? Even als idee een New Forest ? Ook niet wat mijn gewicht betreft? Dacht dat ze minder konden hebben. Ziet het er dan niet uit alsof je er eigelijk iets te groot voor bent ?

160/165 is een paard, new forest haalt meestal net 1.50 Knipoog

SusieQ87 schreef:

Ik dacht eraan om hem/haar zowel rontgologisch als klinisch te laten keuren, zijn er nog andere manieren om hem te laten keuren ? Een bloedproefje afnemen heb ik nog gehoord.

Wat jij zegt, er is veel te koop i.v.m. de winter; zijn paarden in het voorjaar/zomer duurder ?

Rontgologisch lijkt me niet nodig. Dit wordt vaak alleen gedaan bij echte sportpaarden & zelfs op de foto's kan je niet alles zien! Veel geld betalen en geen garrantie krijgen dus!

En ja, in de winter zijn paarden goedkoper. Dit vaak omdat je dan meer stalling betaald (mensen willen er vanaf) en ze vaak iets minder op conditie zijn (ligt aan de accomodatie, mensen met een buitenbak rijden 's zomers mss wel veel, maar 's winters vaak een stuk minder!)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:00

Lauss schreef:
SusieQ87 schreef:

160/165 is een paard, new forest haalt meestal net 1.50 Knipoog

SusieQ87 schreef:

Rontgologisch lijkt me niet nodig. Dit wordt vaak alleen gedaan bij echte sportpaarden & zelfs op de foto's kan je niet alles zien! Veel geld betalen en geen garrantie krijgen dus!

En ja, in de winter zijn paarden goedkoper. Dit vaak omdat je dan meer stalling betaald (mensen willen er vanaf) en ze vaak iets minder op conditie zijn (ligt aan de accomodatie, mensen met een buitenbak rijden 's zomers mss wel veel, maar 's winters vaak een stuk minder!)

Excuses, ik dacht dat NF groter (1.60)waren Knipoog

Rontgologisch laten onderzoeken kost een paar honderd euro, het leek mij wel verstandig dit te doen. Straks heeft-ie toch een probleem die op deze manier wel gezien kon worden en heb ik er over een jaar niks meer aan Huilen

Of zal het zo'n vaart niet lopen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:54

ik ben er niet zo'n voorstander voor.. Rontgelogisch sluit niet alles uit, dus of het veel nut heeft?
Ik zou genoegen nemen met klinisch, tenzij je natuurlijk de centjes (over) hebt om het wel te laten doen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:06

Ligt ook dan weer aan papier hé.
Maar voor M in die prijsklasse, een groot paard zoals shan zei; vindt je dan niet zo snel, maar een ''normale'' stokmaat wel.
Een goeie van L niveau past beter denk ik. Ja

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:37

SusieQ87 schreef:
Jibbel schreef:

Veel mensen kopen in het voorjaar een paardje, want 'die kan zo leuk op het weitje rond het huis'. Zodra het weer dan slechter wordt, moeten de paarden toch binnen staan en dan kosten ze ineens wel erg veel geld, wat doe je dan? Verkopen!
Vandaar dat er nu meer paarden te koop staan. Of ze nu ook daadwerkelijk goedkoper zijn weet ik niet, maar denk wel dat je beter kunt onderhandelen. Stallen raken vol, maar 's zomer gooi je 't paard gewoon op het land, kost niet veel en staat niet in de weg.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:47

ik zet hier even een stipje!
ik wil over ongeveer een half jaar op zoek gaan naar een paard Lachen
Maar zal ter zijner tijd even een eigen topic openen Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:48

Lauss schreef:
ik ben er niet zo'n voorstander voor.. Rontgelogisch sluit niet alles uit, dus of het veel nut heeft?
Ik zou genoegen nemen met klinisch, tenzij je natuurlijk de centjes (over) hebt om het wel te laten doen!

Waarom ben je er geen voorstander van ? Ik denk dat ik ook niet helemaal weet wat ze wel en niet kunnen zien, maar wat geld betreft daar gaat het niet om ik had er rekening mee gehouden. Als het uiteindelijk uitmaakt voor mijn paard doe ik het wel.

AaronYve schreef:
Ligt ook dan weer aan papier hé.
Maar voor M in die prijsklasse, een groot paard zoals shan zei; vindt je dan niet zo snel, maar een ''normale'' stokmaat wel.
Een goeie van L niveau past beter denk ik. Ja

Ik ben al om om iets kleiner te zoeken, want inderdaad in het bos, zn rug, het zoeken zijn goede argumenten en ik voel me denk ik ook wel iets fijner op ietsjes kleiner. Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:55

SusieQ87 schreef:
Denk je echt dat een pony van 160/165 niet te klein is ?

ik zit met mijn 1.88 op een paard van 1.68 voor een kleine vergelijking Haha!

maar ik moet wel zeggen dat ik je goed voorbereid vind!!! je doet tenminste de moeite om echt te zoeken wat voor jou het beste is Pling ik wens je dan ook veel plezier met je zoektocht en uitendelijk veel plezier met je eigen paard Haha!

op zich kwa prijsklasse is het zo het is wat de gek er voor vraagt/geeft Haha!
een paard op b nivau zonder papieren maargewoon leuk voor recreatie zou ik nooit 4500 voor uitgeven Knipoog komt meer richting de 2500!
gewoon marktplaats en sporthorses een beetje in de gaten houden en dan kun je ook een beetje prijzen vergelijken.

en als je dan besluit om bij een paard te gaan kijken doe het dan net zoals de tips die hier staan! alles maar dan ook alles uitproberen!!! je zult niet de eerste die bedondert word Ach gut
alles vragen en desnoods vragen of ze dingen vast willen laten leggen op papier...
voor een keuring zou ik voor alleen klinisch gaan... daar kunnen ze al ontzettend veel uithalen, en foto's maken kost een hoop geld.

nou ik hoop dat je wat aan dit topic hebt Pling

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:14

Rianneke schreef:
SusieQ87 schreef:
Denk je echt dat een pony van 160/165 niet te klein is ?

ik zit met mijn 1.88 op een paard van 1.68 voor een kleine vergelijking Haha!

maar ik moet wel zeggen dat ik je goed voorbereid vind!!! je doet tenminste de moeite om echt te zoeken wat voor jou het beste is Pling ik wens je dan ook veel plezier met je zoektocht en uitendelijk veel plezier met je eigen paard Haha!

op zich kwa prijsklasse is het zo het is wat de gek er voor vraagt/geeft Haha!
een paard op b nivau zonder papieren maargewoon leuk voor recreatie zou ik nooit 4500 voor uitgeven Knipoog komt meer richting de 2500!
gewoon marktplaats en sporthorses een beetje in de gaten houden en dan kun je ook een beetje prijzen vergelijken.

en als je dan besluit om bij een paard te gaan kijken doe het dan net zoals de tips die hier staan! alles maar dan ook alles uitproberen!!! je zult niet de eerste die bedondert word Ach gut
alles vragen en desnoods vragen of ze dingen vast willen laten leggen op papier...
voor een keuring zou ik voor alleen klinisch gaan... daar kunnen ze al ontzettend veel uithalen, en foto's maken kost een hoop geld.

nou ik hoop dat je wat aan dit topic hebt Pling

Ik heb hier een hoop aan en ook aan alle antwoorden; dus bedankt iedereen!

Zeker de tips om hem ook buiten te testen met iemand erbij vond ik een hele goede, want we gaan lekker duin, strand en bosritten maken en dan wil ik inderdaad niet meisje-durft-niet-meer-op-haar-eigen-paard zijn omdat hij het toch heel erg eng vind ofzoiets dergelijks.

Het bedrag 4500 was echt mijn maximum om uberhaubt uit te geven aan een paard(niet alle toebehorenen maar echt het paard)
Maar het zal niet mijn startbod zijn, dat is 3000 maar dan heb ik nog wat te schuiven met mezelf als er eentje die wel heel erg leuk is toch ietsjes duurder is.