Volgend jaar kan en wil ik mijn eigen paard kopen, dit ook in verband met mijn ziekte paardrijden is ter ontspanning en sport. En zoals jullie zullen begrijpen, manegepaarden rijden of een eigen paard rijden.. daar zit een groot verschil in.
Vanaf mijn vierde tot mijn zestiende heb ik paardgereden, leasepaarden en verzorgpaarden gehad.
Reed in de vergevordede les die wij hadden, mocht altijd op de nieuwe pony's enzo. Dus heb wel enige kennis zeg maar.
Uiteraard ga ik eerst lessen nemen op een manege om er weer in te komen voordat ik meteen een paard ga kopen omdat ik er wel een tijdje tussenuit ben geweest lijkt dit mij wel verstandig.
Ik wil een paard om strand-,duin- en bosritten mee te maken, maar ook dressuur en springen in de lessen. All round/recreatief dus, evt onderlinge wedstrijden dressuur/springen
Zelf ben ik 1.74 en weeg ongeveer 70 kilo, 20 jaar
Ik zat zelf aan een paard te denken met een minimale schofthoogte van 1.70/172, ruin of merrie zonder kuren, leeftijd 8/9/10(zou 7 ook nog kunnen?)
Verkeersmak, trailermak(en wat ik heb begrepen is dat bomproef(term was bij mij niet bekend) "allesmak" is; dat natuurlijk het liefst). Min niveau B, lekker voorwaarts maar niet speedy, lief karakter, werkwillig, rustig in zijn hoofd.
Zit ik met de schofthoogte, leeftijd en niveau goed ?
(Het moet wel een paard zijn waarmee ik nog vanalles kan doen en jaaaaaaaren plezier van kan hebben, dus ik dacht niet dat de leeftijd nog hoger zou moeten zijn correct me if I'm wrong.)
Uiteraard ben ik al gaan kijken naar pensionstallingen in de buurt, en heb ik er ook een op het oog. Ik heb gedacht aan de maandelijkse kosten, inentingen, veearts, hoefsmid e.d. heb ook een potje voor "verrassingen" zoals ziekte, nieuw zadel e.d.
Van wat ik heb gelezen hier op het forum zou ik met een budget van 4000/4500 goed zitten, met 3500 zelfs nog wel ?
Eigelijk heb ik nooit zo stilgestaan bij papieren/stamming voor wat ik wil, maar ik denk ook niet dat dat in dit geval van toepassing is.
Hoelang doe je normaal over de koop van een paard ? Als ik hem over een halfjaar wil stallen, moet ik nu dan al gaan kijken ? Hoelang houden ze een paard normaal 'vast' als je erover twijfeld, hoe vaak ga je langs voordat je de deal sealt ?
Ik geloof eigelijk wel dat er liefde op het eerste gezicht moet zijn.
Is het redelijk als ik onderhandel om toebehoren erbij te krijgen ?
Nou goed, lang verhaal. Alle informatie is welkom; alvast bedankt!

Probeer het paard uit zoals je hem straks zelf ook gaat gebruiken. Zorg dat je erbij bent als hij/zij wordt opgezadeld, hoe reageert het paard? Ga niet alleen met hem dressuren in de bak, maar maak ook een (paar) sprongetje(s) om te kijken hoe dat gaat. Buitenritten? Zeker doen! 
Je budget lijkt me prima. Goed rondkijken om marktplaats want er zijn inderdaad een hoop mensen die de hoofdprijs vragen. Ga bij verschillende paarden kijken zodat je ziet wat je wel/niet zoekt in een paard. En inderdaad belangrijk: keuren! En alvast bedenken of je je paard wilt verzekeren, wat dat is nog best ingewikkeld!
ik wens je dan ook veel plezier met je zoektocht en uitendelijk veel plezier met je eigen paard