Citaat:Zo rijd u elk paard in de krul.
een cursus door Fenna van Berkel
Er zijn verschillende wegen naar Rome, maar er is er een het eenvoudigst en het snelst. Zo ook bij het mooi rijden van een paard. Deze cursus is bied u hierbij een helpende hand. Door duidelijke uitleg proberen wij er voor te zorgen dat u zelfs het stugste manegepaard met zijn nek in een boog en zijn neus naar de grond kan laten lopen. Ons statement in deze cursus is dus ook: Het plaatje gaat voor alles.
Hoe ziet dit plaatje eruit?
Stelt u zich voor een strak gespannen ellastiekje. Er hoeft maar iets te gebeuren en het elestiekje staat op knappen en knapt ook werkelijk, projecteer dit beeld over op uw paard. Juist, u ziet een paard dat dribbeld en mijn zijn hoofd op zijn borst loopt. Dat is het prachtige plaatje: een de teugel wordt dit door sommige genoemd. Ik noem dit liever in de krul, maar de naam doet er niet toe, want dit is hoe het ideaalbeeld van de ruiter/amazone eruit ziet. Dit is waar wij met deze cursus naartoe werken. Het belangrijkste punt in dit beeld is de houding van zijn hoofd, deze moet namelijk naar de grond wijzen. Hierdoor raakt vaak de kaak gespannen, de nek gespannen en de rest van het paard ook gespannen. Zijn voeten worden opgetild aan de voorkant en er wordt gedribbeld. De nek zal netjes in de krul zijn en u zult versteld staan wat een aanzien u opeens aan kan meten. U rijd u paard in de krul, hoera.
Hoe gaan wij te werk
Bij het in de krul rijden van het paard moet men op twee dingen letten. Het gebruik van de handen en het gebruik van de benen. Als uw paard niet genoeg doorloopt geef het een schop met beide benen. Deze schop werkt het beste als u sporen aan zou hebben, maar ook zonder werkt het vaak prima. Til uw hakken iets op voor een sterker effect. U merkt dat u paard door deze schop harder loopt, maar dat is niet de bedoeling! U wilt u paard in het boogje van de nek en niet in deze ruime passen. Wat u hiervoor doet is uw armen strekken. Houdt uw handen uit elkaar. De armen wijzen naar beneden alsof u iets van u af wilt duwen, wat heel graag naar u toe wilt. Als dit klopt komen uw handen ongeveer terecht bij uw knieën, eventueel iets hoger op uw bovenbenen. De eerste reactie van uw paard zal zijn zijn neus in de lucht te steken, dit komt doordat een paard tegendruk wil geven op de plotselinge druk die u geeft. Bestraf dit door een extra schop en een rukje aan de teugel. Eventueel past u een bestraffend: Eh eh, toe. U zult merken dat uw paard zijn hoofd naar beneden doet, neem uw teugels iets korter en houd uw handen iets meer richting uw kruis, wel uit elkaar. Het plaatje is af.
Als uw paard opnieuw zich weet te ontfrutselen uit uw ideaalbeeld begin dan weer met het geven van de schop en breng uw handen in de eerste positie. Maar ! Geef geen extra teugel, het paard zou hierdoor loperig kunnen worden. Bij een bok een tik met de zweep geven en zorgen dat hij harder doorloopt in de positie. Bij teveel omhoog komen met het hoofd eventueel nog een ruk aan de teugels. Controle van het paard is minstens even belangrijk als het in de krul lopen.
Wat u nu bereikt heeft.
Als het goed is loopt uw paard na het opvolgen van onze aanwijzingen zoals wij schetsen onder het kopje: Hoe ziet dit plaatje eruit. Wat u bereikt is dus dat uw paard loopt zoals u wilt: met zijn hals in een boogje en zijn hoofd op de loodlijn.
Uw paard zal na deze behandeling zijn voetjes optillen en erg gespannen zijn. Zeker in de gallop zal hij wel eens afkunnen gaan. Deze gespannenheid komt door de druk die u uitoefend en die niet weg kan vloeien. Pure controle is daarom belangrijk en straffen voor een bok of wegschieten noodzakelijk. Dit ook voor uw reputatie, want dat een paard weg schiet of bokt hoort niet bij u 'aan de teugelrijdende' amazone en is dus ook de schuld van het paard.
Deze gespannenheid heeft niet alleen nadelen, want het ziet er hartstikke spannend uit en wanneer dit paard door deze gespannenheid als moeilijk bestempeld wordt krijgt u weer bonuspunten. Zo stijgt u op het goede ruiters lijstje.
Veel gestelde vragen.
stel ik moet een overgang rijden, hoe behoud ik het plaatje?
Dit is heel lastig, want bij een overgang moet u iets toestaan met uw hand. Om dit helemaal goed te doen moet u eerst extra drijven, het paard zal zijn benen hoger optillen. Houd uw handen wat lager, in de positie bij uw knieën: uw paard zal zijn hoofd iets meer richting zijn borst moeten bewegen, geef bij verzet een rukje aan de teugel. Zorg dat hij niet terugvalt, dus herhaal de schop. U kunt vanuit deze positie iets toestaan met uw hand doe dit door uw handen naar voor te brengen, valt uw paard erg snel uit het plaatje. Breng ze niet alleen naar voren, maar ook iets naar buiten. Zo blijven uw teugels strak. Wanneer het paard niet aandraaft, maar gebruik probeerd te maken van de ruimte door deze beweging: schop! Als het goed gaat draaft uw paard aan. Breng uw handen weer terug in de oude positie. Als het harder moet drijf aan, geef eventueel een tik met de zweep.
Een overgang naar gallop: hier geld het zelfde. Een overgang naar een lagere gang. Ga iets meer aan de teugel hangen. U zult merken dat uw paard terug komt.
Mijn paard bokt alleen maar, hoe voorkom ik dit?
Uw paard is vals en niet geschikt voor het aan de teugel rijden. Er zijn meerdere opties: Gebruik een hulpteugel, mits goed afgesteld zal dit helpen of koop een ander paard dat wel in de krul loopt.
Ik krijg op wedstrijden altijd een vier voor mijn handhouding en houding, hoe verbeter ik die zonder dat dit ten koste gaat van het plaatje?
Oefen het achter over zitten, dit scheelt al veel. Eventueel kunt u wanneer de cursus u beter af gaat, kijken of u uw handen hoger kunt houden. Let op! Als u dit probeert handen verder uit elkaar doen, dit wil wel werken.
Ik krijg blaren op mijn handen, doe ik iets fout?
Welnee, uw handen zijn dit nog niet gewend. Plak een plijster en rijdt voort. U moet wat over hebben voor de sport.
Meer vragen? Stel gerust....
Voor ik commentaar ga krijgen, nee ik rijd niet op deze manier. Ik snap dat het totaal verkeerd is en dat dit 'aan de teugel' lopen niets met het fijne onspannen en nageeflijke lopen te maken heeft. Wat ik wel merk bij mij op de manege is dat je bij veel ruiters/amazones deze cursus haarfijn opvolgen en dat sommige kleine kindjes tegen deze ruiters opkijken (ohoh ze krijgt zelfs Kobus in aan de teugel) en voor je het weet het ook op deze manier proberen. Deze amazones voelen zich vaak ook de beste, want bij hen loopt dat stijve/stugge paard wel met zijn nek in een rondje. Dat dit brave paard opeens een stuk meer bokken in huis heeft ligt niet aan hen.
Ik heb al wel eens subtiel wat opmerkingen laten vallen over ontspanning en met je teugels op je knieën rijden, maar het dringt niet door. Daarbij ben ik ook niet zo'n goede ruiter als zij, want bij mij lopen deze paarden wel is waar ontspannen (oké niet altijd), maar niet zo mooi en sjiek als bij hen...
edit: typfout.