paard dan toch maar verkopen? :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

paard dan toch maar verkopen? :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:38

Hoi,

Ik zit een beetje met een probleem.. Ik heb sinds 2 weken een eigen paard. Helemaal super leuk natuurlijk, heb er heel lang op moeten wachten. Alleen nu zit ik met het probleem dat het allemaal wat tegen valt. Het rijden gaat opzich goed (ook al probeert hij me soms wat uit) Ben qua paard heel blij met hem.
Maar.
Ik moet álles zelf betalen, ik ben 17 zit nog op de havo en werk nu dus 25 per uur per week om alles te kunnen betalen. Hij staat op een pensionstal en dat kost al 220 euro per maand..
Gevolg; weinig geld over voor mezelf, weinig tijd over door school, werk én paard. Daarnaast heb ik ook nog een redelijk sociaal leven.
Ik begin nu klachten te krijgen van stress, ben vorige week 's nachts wakker geworden en ben een uur lang mijn evenwicht letterlijk kwijt geweest. Kon niet lopen of m'n hoofd normaal bewegen zonder te vallen. Vanmorgen ben ik flauw gevallen en heb ik een soort van koorts-aanval gehad. Had zo'n 10 min lang hele hoge koorts, zelf heel koud maar zweette me kapot ed.
(daarvoor ga ik straks naar de dokter dus daar liever geen commentaar op; ik vertel het gewoon omdat het een beeld geeft van de invloed nu ik het zo druk heb)

Wat vinden jullie nou? Ik was van plan niet te gaan studeren (zit nu in het examenjaar) maar volgend jaar fulltime te werken zodat ik mn paard kan blijven betalen. Ik begin nu spijt te krijgen, ik wil gewoon een leuke hbo opleiding gaan doen en heb het idee dat ik hier niet aan had moeten beginnen. Maar ik ben ook bang om een overhaaste beslissing te nemen door hem nu te verkopen..

Maar studeren moet nú en een eigen paard kan over 10 jaar ook...

Als je dit hebt gelezen reageer dan alsjeblieft, kan overal wat mee.

(en ja ik praat er ook over met familie enz maar jullie weten hoe het is om een eigen paard te hebben en hoe bijzonder dat zeg maar is en begrijpen dan beter mijn ik wil mijn paard houden gevoel Knipoog Lachen )

Splash_

Re: paard dan toch maar verkopen? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:39

Pffff. Had je dit niet eerder kunnen bedenken? Sorry, maar vind het nogal onverantwoord, en weer een paard dat er de dupe van wordt als ie nu weer verkocht moet worden.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:40

Wat misschien helpt in jouw geval is naar een goedkopere stalling zoeken en een bijrijdster erbij nemen?
Bijrijdster is misschien niet ideaal aangezien je eerst wilt dat het paard aan jou went en niet aan iemand anders, maar dan heb je toch misschien 1 of 2 dagen in de week vrij waarbij je niet naar je paard hoeft te gaan maar je helemaal kan focussen op je school/werk Knipoog

Tellie

Zo te horen heb je je niet goed verdiept in wat een paard nou eigenlijk allemaal voor tijd en geld opneemt. Als het je nu al zo opbreekt gaat het niet lukken. En om nou je studie niet te gaan doen om je paard aan te kunnen houden is ook iets teveel van het goede. Als ik jou was zou ik hem aan een goed adres verkopen, je studie afmaken en daarna, als je een baan hebt, weer een paard kopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dit had je natuurlijk van te voren kunnen weten. Het is zaak om er goed over na te denken voordat je een paard neemt, omdat het natuurlijk niet een ding is dat je na een aantal weken weer weg kunt doen omdat het toch niet zo bevalt.

Maar goed, hopelijk vallen de klachten mee, en denk je de volgende keer beter na. Als ik het zo lees, dan denk ik inderdaad dat je hem beter kunt verkopen. Twijfel is namelijk vaak al een voorteken Lachen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:43

[quote="Tellie"]Zo te horen heb je je niet goed verdiept in wat een paard nou eigenlijk allemaal voor tijd en geld opneemt. Als het je nu al zo opbreekt gaat het niet lukken. En om nou je studie niet te gaan doen om je paard aan te kunnen houden is ook iets teveel van het goede. Als ik jou was zou ik hem aan een goed adres verkopen, je studie afmaken en daarna, als je een baan hebt, weer een paard kopen.[/quote]

Maar er toch eerst nog goed overnadenken! Want aangezien het je nu erg tegenvalt waarom zal het dan beter zijn? Het kan zo zijn dat je dan het bijv. heel druk hebt met je (nieuwe) baan ofzo! Altijd eerst er goed over nadenken! Het is een grote verantwoordelijkheid!

Naomi_Star

Inderdaad. Vind het niet slim van je dat je hier allemaal niet veel eerder aan gedacht hebt! Dit had je van te voren ook al wel kunnen bedenken. Je zit nu in een vervelende situatie maar daar heb je zelf voor gekozen. Als je na 2 weken al denkt dat je het niet gaat redden vind ik het erg onwerkelijk overkomen. Lijkt er niet op dat je er van te voren goed over na heb gedacht..

uletje

Hoi.. Ik heb al heel lang paarden, studeer nu ook, woon op mezelf, werk, zit bij een vereniging, heb een vriend.. En dit alles kan ik best combineren met me paard. als je iets echt wil dan kun je er best tijd voor vrijmaken. Anders is een bijrijdster nog een oplossing. Als het paard maar niet op de laatste plaats komt dat verdienen ze niet....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:44

Tsja, of je probeert eht nog even en denkt er even goed over na. Het is natuurlijk ook even wennen aan de nieuwe situatie en daar ben je even van geschrokken als ik het zo lees!
Jammer dat je dit vantevoren niet goed doordacht hebt maar ja, dingen kunnen veranderen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:44

...oogghh...meis...tja, sommige dingen vallen gewoon tegen....en ik zou zeggen, zoek een lief ander baasje en ga studeren, dat is nu veel belangrijker...zonder studie kan je later niet eens een paard kopen!...(uitzonderingen daar gelaten, maar je begrijpt het idee)
en natuurlijk had je dit ook allemaal eerder kunnen bedenken.. maar ja!...soms moet je gewoon ff je kop stoten!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:45

deniece schreef:
Ik moet álles zelf betalen, ik ben 17 zit nog op de havo en werk nu dus 25 per uur per week om alles te kunnen betalen. Hij staat op een pensionstal en dat kost al 220 euro per maand..
Gevolg; weinig geld over voor mezelf, weinig tijd over door school, werk én paard. Daarnaast heb ik ook nog een redelijk sociaal leven.

Eh... En dat had je twee weken geleden voordat je het paard kocht niet kunnen bedenken?
Sorry, maar dat komt wel een beetje dom over... Kennelijk heb je over de aanschaf dan niet zo goed nagedacht...

deniece schreef:
Wat vinden jullie nou?

Ik denk dat je een luxeprobleem hebt. Je wil alles en op geen enkel gebied consessies doen. Soms moet je keuzes maken. Kennelijk ben jij dat niet gewend en dat geeft nu stress. Ik denk dat je moet leren dat je in het leven nu eenmaal niet alles kan hebben en dat je zelf moet kiezen waar je voor gaat en de consequenties van je keuzes moet aanvaarden Sigaar

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:45

Dat je het niet had moeten doen ga ik niet schrijven, het paardje is er nou eenmaal en je kan beter een goede oplossing gaan zoeken.

Ik zou hem niet direct verkopen, het klikt met je paard en je vind het rijden met hem leuk. Je kunt allereerst eens gaan kijken in de buurt of er een goedkopere stal is, je hebt dan misschien niet de mooie binnenbak ed maar dat komt later misschien wel weer. En je moet op zoek naar een bijrijder die ook meebetaald. En als je iets voor je paard moet kopen, moet je het of even uitstellen, of 2e hands gaan kopen.

Dat je nu evne in de put zit, is niet zo gek, een eigen paard is ook best een hele stap in je leven. Je hebt er waarschijnlijk ook al erg lang naar uit gekeken en dan schrik ja van alles wat op je afkomt.

Zet alles eens op een rijtje, kosten ed. En hoeveel je tekort komt. Probeer voor dat bedrag een bijrijder te zoeken. Niet meteen opgeven hoor, het komt echt wel goed!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:49

misschien was het verstandiger geweest om eerst een paard te leasen zodat je weet wat er allemaal bij komt kijken en dergelijke.Het zou zonde zijn als je paard de dupe moet worden door jouw fout

Britty

Ik vind het echt een beetje behoorlijk dom van je. Sorry hoor, maar je hebt je paard nu 2 weken en nu kom je er dan achter dat je het financieel en qua tijd eigenlijk niet aan kan? Dat had je toch best wel eerder kunnen bedenken?! Wat als het paard ineens wat zou krijgen, er een dierenarts aan te pas moet komen, wat dan?

Doordat mensen er niet goed over nagedacht hebben, voordat ze een paard aanschaffen, komen er een hoop paarden terecht bij mensen die er geen tijd, geld of verstand voor of van hebben. Dat je het zelf lichamelijk niet aan kan, vervelend hoor, maar als je paard straks een lichamelijk probleem heeft kan je het dus ook niet voor hem oplossen. Dat vind ik nog veel erger, dat paard heeft hier niet om gevraagd!

Misschien even vervelend voor het beestje, maar als je er na 2 weken al zo over praat lijkt het me beter om hem zo snel mogelijk te verkopen!

ponyparadijs

Tjonge jonge wat een poeha maakt iedereen er van dat het onverantwaoordelijk en onnadenkend is dat ze een paard heeft gekocht. Inmiddels weet ze dat zelf ook wel. En nu probeerd ze een goede oplossing te zoeken voor haar probleem. Wat heeft ze dan aan opmerkingen als stom en onverantwoordelijk?

Misschien is het een idee om een goedkopere stalling te zoeken. Als blijkt dat je dat dan nog niet redt is een bijrijdster misschien een idee. Dadelijk heb je het paard weer verkocht en dient zich zomaar een oplossing aan waar je niet aan gedacht hebt. Denk er goed over na.

Anoniem

je kop stoten had je ook als fanatieke bijrijder kunnen doen...ipv meteen zelf een paard kopen...
Sociaal leven...ja idd, met de dagelijks zorg voor een paard kun je niet altijd meer alles met je vrienden doen wat je wilt, maar ookd at had je ontdekt met een verzorg paard waar je vaak heen zou gaan

Wat het kost was nogal simpel uit te rekenen, dat vind ik dus nogal een raar probleem...

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat verkopen zeker het beste is...je bent nu al ziek...kunt het nu eigenlijk al niet lekker betalen...wat als hij volgende week ziek is en naar de kliniek moet?
daar mag een paard niet de dupe van worden...
Je hebt nu al dat het teveel is qua andere dingen die je wilt doen...terwijl iets dat "nieuw" is nog leuk is...dat nieuwtje gaat eraf...en dan? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:52

Als je hier na 2 weken al over valt, is de beslissing om een eigen paard aan te schaffen misschien wat overhaast geweest. Als het verder wel klikt, kun je altijd nog kijken of je ergens goedkoper kunt gaan staan. Maar zo te horen heb je de begeleiding nog heel hard nodig, nu goedkoper staan zonder begeleiding kan weleens ontaarden in echt serieuze problemen met je paard.

De ene maand zullen de kosten meevallen, de andere maand tegen. De eerste maanden na de aanschaf van het paard zul je nog van alles voor hem aan moeten schaffen. Wacht met de beslissing om hem te verkopen tot je in wat rustige vaarwater zit. En voor de tussenliggende periode kun je een betalende bijrijder gaan zoeken, maar een betalende bijrijder moet niet de enige reden zijn dat je hem aan kunt houden. Is straks de bijrijder weg en zit je in hetzelfde schuitje.

eilleen333

Ik denk dat het voor je paard en jezelf beter is dat je hem verkoopt of uitbesteed...

Ik ben zelf 19, heb sinds een jaar mijn eigen paard, maar ik heb wat meer mazzel gehad dan jij. Ik moest haar ook zelf kopen, 1200 euries... en heb het eerste half jaar 130 euro stalgeld betaald. Daar kwam nog tuig bij, dierenarts, osteopaat ed. Ik sta nu op een stal waar ik 50 euro per maand betaal, en ik heb mijn tuig nu voor elkaar, dus ik ga het wel redden. Maar ik wil wel studeren, en daar moet i dan weer een mouw aan passen. Als dat niet lukt, zoek ik ook een bijrijder.

Ik ben wel wat ouder, 19, dus ik verdien ook wat meer. Ik werk 12 uur in de week, en ik krijg elke maand 100 euro tegemoetkoming van de IB groep. Ik hou nu zelf geld over in de maand.

Ik heb echt moeten knokken om mijn paard te kunnen houden, maar ik heb haar dan ook gekocht, omdat ik haar niet kon missen. Dat maakt het allemaal ook wat anders denk ik....

Apple

Je hebt het paard pas twee weken en nu valt het al tegen. Nu ben je er nog niet zo aan gehecht, hij nog niet zo gewend, dus verkopen. Lekker een HBO opleiding gaan doen en over 10 jaar weer eens proberen.

Wil je hem toch houden dan stoppen met zeuren en welkom in de echte wereld. Goedkopere stalling zoeken, betalende bijrijder en hopen dat je het paard kunt geven wat hij nodig heeft.

Lijkt er op alsof je een erg ondoordachte beslissing hebt gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Moet 2 weken niet 2 maanden zijn? Omdat ik in de link in het profiel van de TS lees dat ze hem al sinds augustus heeft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:56

Het is makkelijk commentaar te geven op je actie maar daar koop je nu niks meer voor; je zit er gewoon mee en komt er eerlijk voor uit.
Ik denk idd dat een bijrijder een optie is maar als je daarvan afhankelijk moet zijn om te kunnen fungeren als paardeneigenaar dan zit er iets niet goed!

Bij mij (en ik ben een stuk ouder) zijn er helaas een aantal dingen gebeurd op medisch gebeid met verschillende paarden aan een stuk door- dan gaat het geld ook hard!

Mocht je het dier willen houden: Zoek een goedkopere stalling en zorg ervoor dat je je paard verzekert. Als het all in is, kun je misschien een keer in de week niet komen en wat voor jezelf gaan doen met vriendinnen..

Ik voel echter al zoveel twijfel dat het erop lijkt dat je je dier weg wilt doen.

Sterkte ermee, ga je het dier verkopen zorg dan idd dat je een HBO opleding doet en als je een vaste baan hebt kan je alsnog uitkijken naar een paardje!
Suc6! De tijd zal het wel leren!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:57

deniece schreef:
Ik heb sinds 2 weken een eigen paard.

Het lijkt mij dat het twee weken moeten zijn...

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:59

Ik denk dat TS ondertussen nou wel weet dat ze een fout heeft gemaakt en dat ze het beter moest plannen maar om dat nou met zn allen tegen haar te gaan zeggen heeft echt geen zin.. Ik denk dat ze met hulp en tips verder komt dan commentaar..
Ik denk dat je het beste nu hem/haar kan verkopen omdat je nog niet echt gehecht bent aan elkaar.. Over 2 maanden kan dat anders zijn..
Als je je paardje verkocht heb kan je toch nog gaan zoeken naar een huur of leas paard? ZOdat je de paardenwereld niet zal missen en ik ben het eens met Apple.. gewoon over een paar jaar weer proberen.. Nu weet je hoe het echt gaat en zal je in iedergeval niet weer dezelfde 'fout' maken..
succes!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:01

Wat ik ondertussen begrijp is dat ze dit paard al sinds eind augustus kent en rijdt en dat ze hem gekregen heeft van de vorige eigenaar. Ze heeft hem 2 weken nu in haar bezit, maar daarvoor kende ze hem al (maar had ze waarschijnlijk geen kosten er aan)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:03

Inderdaad apple, zo begrijp ik het ook..