Stomme paardrijongelukken?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Stomme paardrijongelukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:33

Af en toe gebeuren er zulke onnozele ongelukken, paardrijden is echt gevaarlijk Lips are sealed .

Vorige week heeft een meisje hier haar voet gebroken omdat iemand anders niet uitkeek en met haar paard recht tegen haar opgaloppeerde (en ze konden niet uitwijken omdat er een hindernis stond).

En mijn oude instructrice heeft tijdens het rijden haar kuit en scheenbeen gebroken gehad doordat een paard wat haar voorbij reed mepte.

En dan ken ik nog een paard een bok gaf maar daarbij heel onhandig met een been tegen het schot aan kwam en daarbij zijn been brak en daardoor moest worden ingeslapen.

Het is sowieso breekweek geloof ik hier, maandag heeft een lesgenootje haar enkel gebroken toen ze van haar pony viel. Echt sneu, de pony verloor ook zijn evenwicht (ze gingen nogal jolig de bocht door) en rolde nog eens over haar heen ook.


Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:05

Het is heel erg vervelend als zulke dingen gebeuren maar ja het blijve beesten je weet nooit wat ze in hun gedachten hebben. Marina heeft ook een paard dat best wel vaak bokt en is er ook meerdere keren afgevallen*(gelukkig niks aan de hand hoor). En als de pony dan ook nog eens zijn evenwicht kwijt raakt is dat best wel erg. Hier op de manege was er ook een meisje dat van haar paard viel en haar paard ging boven op haar gezicht staan een heel hoefijzer vrom in haar hoofd of een meisje dat viel en dat op meerdere plaatsen haar arm brak + pezen. Maar wij vinden wel dat je als je samen rijd goed op elkaar moe letten.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:21

Er gebeuren inderdaad erg veel ongelukken! Ik heb een paar jaar geleden mijn been gebroken, ook doordat iemand anders tegen mij aanreed. Mijn been was tussen de twee pony's bekneld geraakt. En de stijgbeugel heeft ook een flinke klap gegeven. Gevolg: dubbele beenbreuk en 4 maanden uit de roulatie. Behoorlijk balen!
Maar ja ik heb nu weer een ongelukje gehad met de fiets. Dus zomaar zonder paarden... Mijn hele oog zit dicht omdat ik een stuk met mijn hoofd over het asfalt ben gegaan. Ziet er erg eng uit en mijn knie is open. Kan dus ook even niet rijden, daar baal ik behoorlijk van.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:06

Maar heel vaak gaat het ook goed! wij rije al 7 jaar paard en hebbe nog nooit iets gebroke!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:08

haha,ikke wel!
me armpie...... sniksnik....

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Marije_jiplover

Berichten: 25251
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:17

Ik ken iemand die een jong paard aan het aansingelen was en dat beestje sloeg (of het naar de singel was, of dat er echt een vlieg zat weet ik niet) met zijn achterbeen richting haar buik en pal tegen haar kuitbeen aan. Gebroken!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:26

2 weken geleden heb ik nog een vervelend ongeluk gezien.
Ik was met de zoon van de eigenaren van Chica mee met wedstrijd als groom. Zijn broer was er ook.
Die broer was aan het inspringen en de bodem was erg slecht. Hij neemt een oxer en vlak na de oxer wil hij draaien, dat paard struikelt en daar lagen ze samen op de grond. Het paard stond snel op, alleen had hij zelf erg last van zijn voet. Toen ik hem hielp zijn laars uit te trekken, bleek er een hele rare bobbel op zijn voet te zitten.
Nu ligt hij in groningen met een ernstig gebroken voet waarmee hij nog wel 3, 4 maanden zoet is...

Ook heb ik zelf mijn neus gebroken toen Chica struikelde. Erg pijnlijk. Vooral dat rechtzetten...

Ja, fijne sport dat paardrijden Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:30

Ik ben eerst met een veel te klein en te oud paardje gevallen, omdat haar beentjes het niet meer konden houden! Ik vond het zo erg! Ik had niks maar zij bleef heel lang liggen, ik janken natuurlijk. Iedereen dacht dat ik mijn been gebroken had omdat ze erop ging liggen, maar later bleek gelukkig dat we allebei gewoon heel erg geschrokken waren. Ik heb me die dach ook voorgenomen om niet meer op pony's onder de 1.55m te gaan.
Ook had ik van de week mijn vinger zwaar genkeusd, doordat ik bij een pony haar achterhoeven wilde uitkrabben, maar ze plette me tegen de muur, want ze had geen zin. Ik raakte in paniek en wilde haar slaan, maar ik sloeg mezelf met de hoevenkrabber!
Ook heb ik heel erg vaak aanrijdingen gehad met het rijden, ik heb op een of andere manier een aantrekkinskacht op andere paarden bij mij in de bak.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:32

Oh, ja! Ik ben ook nog heeeeeeeel vaak gemept door Wendy, de pony van mijn vriendin, dat was eerst mijn verzorgpony en ze mepte altijd als ik de beugels op maat maakte! Doet ze nou nog en daarom ga ik er nooit meer heen, die pony is gevaarlijk!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:40

Ik ben zelf ook een keer met Skippy gevallen, is ondertussen alweer 3 jaar geleden denk ik... Ik had les en we mochten aan gaan galoperen, ik galopeerde aan, alles ging goed. Tot we bij A kwamen, toen struikelde Skip en viel voorover... ik ook en lag toen dus voor Skip. Toen moest Skippy nog opstaan en ik kon geen kant op omdat ik voor de helft al tegen de kant lag. En mijn instructrice maar roepen: 'blijf liggen, blijf liggen!'. Want ik probeerde op de een of andere manier toch weg te komen, maar toen zag Skip dus niet meer waar ik lag en is toen op mijn voet gaan staan en op mijn bovenbeen. Ze wilde haar been ook nog op mijn buik wegzetten, maar toen ze merkte dat ik daar lag...zette ze die snel een stuk verder weg Lovers Ik ben er toen nog goed vanaf gekomen, had wel een hoefafdruk op mijn been staan en mijn voet had alle kleuren behalve de goede, maar ik had niets gebroken Lachen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:14

Ik heb zaterdag nog een stom ongeluk gehad. Ik reed in de les op een haflinger die vrij fris was. Ik rijd wel vaker op hem en ik voelde al aankomen dat hij weg ging springen. Hij sprong ook weg.........alleen de andere kant op dan ik had verwacht Toen lag ik er dus naast Haha!

Belker

Berichten: 15263
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:33

Ik heb nog niets gebroken. Maar helaas, de kneuzingen en de problemen met spieren en pezen. teveel.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:03

Ik ben ooit een keer met een Lippizaner van de manege gevallen. Beestje was nog al opgefokt, spoot in galop er vandoor, en voor dat ik hem in had kunnen houden, waren we al bij een bocht. Hij struikelde en vloog uit de bocht, en ik lag eronder. Gelukkig hadden we allebei niets.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:07

Ben een keer met paard en al uit de bocht gevlogen. Paard lag op mij. Ik denk dat ik toen mijn enkel zwaargekneusd had, maar weet 't neit zeker want ik ben gewoon doorgereden en ben niet naar de dokter geweest.
Mijn laars kon nietmeer uit en ik heb een week niet op de voet kunnen staan.
Verder genoeg gekneusde nagels, blauwe plekken en beurse tenen Lips are sealed

:evaw:

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:10

Ik heb op de eigenwijze Fjord van een vriendin een bosritje gemaakt die iets minder leuk afliep.

Er bleef een tak achter mijn laars hangen, mepte terug tegen zijn kont. Hij spring op zij, naar voren en naar rechts. Tja zo'n rare draai hield ik niet bij.
Ik lag er naast en kon meteen door naar het ziekenhuis. Ze stuurde me eerst naar huis omdat zij zeiden dat het alleen om een goede kneuzing ging.
Bijbna 2 weken later bleek dat ik de korte ruggewervels (onderaan je rug) aan de linkerkant allemaal had gebroken. Frusty Ik verging van de pijn, zal ik je vertellen............... Verdrietig

Op zoek naar de zon!!!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:13

ik heb 6 jaar geleden, mijn knie op een haartje na verbrijzeld. We waren op buitenrit, en de pony waar ik op reed was gigantisch sterk en wilde heel graag voorop, en zat dus regelmatig met de neus in de staart van de voorganger, en op een gegeven moment pikte de voorganger het niet meer, dus die slaat tijdens de galop naar achter, maar mijn pony deed net een poging om erlangs te gaan, dus de achterhoef kwam tegen mijn knie aan, (klein detail... ze had ook nog ijzers). Erg pijnlijk was het wel.... omdat we verdwaald waren in het bos kon ik ook niet afstappen, hoewel het rijden nog wel redelijk ging... heb uiteindelijk nog 6weken in het gips gezeten... ik had een scheur in mijn knieschijf, met op een haar na mijn pees niet geraakt, en op een haar na niet verbrijzeld!
Echt prettig was het niet, maar ja... je doet er niks aan!

....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:18

Mijn stomste ongeluk was dat ik een deken van de grond pakte om bij Pablo om te doen. En hij schrok juist van een geluid aan de andere kant van de stal en sprong tegen mij aan. En toen viel ik met mijn hoofd tegen een stalen geval waardoor ik ko ging en een flinke hersenschudding had (2 weken niet op stal geweest). Ik word nu 4 jaar later nog misselijk en duizelig als ik wat straks op mijn hoofd heb (een ouderwetse cap bijvoorbeeld).

Verder heb ik nooit wat gebroken gelukkig (ik klop het meteen even af).
Wel een spierscheuring gehad door een lompe springactie van Pablo waarbij ik persee niet wilde vallen... En een spierscheur omdat Pablo er vandoor ging terwijl ik hem aan de hand liet grazen waardoor ik viel op een bevroren grond.

Wel nog een sjit ongeluk meegemaakt: het liefste paard van de manege week uit voor een musje op de grond en struikelde daarbij over zijn eigen benen. Hij viel daardoor om en viel boven op zijn berijdster. Dat arme kind heeft daarbij haar bekken totaal verbrijzeld.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:37

Verder wle eens met paard en al onderuit gegaan, meerdere keren zelfs. 1 keer op straat, een keer met springen (paard tikt balk eraf en landt met voorbeen op de balk en struikelt). Dit is gelukkig goed gegaan.

verder ben ik een keer met paard en al actherover gedonderd (hoop ik niet weer mee te maken. Ik was nu op tijd weg, heb in een reflex een sprong van het paard gemaakt, liep dus goed af, maar hopelijk niet nog eens). Ik had niets, en paard ook niet.

Verder heb ike een keer een gat in m'n knie gehad, het bot was zichbaar (precies in de holtes naast je knieschijf). NIet van paard gevallen, maar gewoon uitgegleden terwijl ik er naast liep. Helaas op een steentje en dus ecth een enorm diep gat in been.
en een keer een gekneusd of gebroken staartbotje.

Maar met fietsen heb ik nog iets veel dommers meegemaakt: door fiets gezakt, lasnaad bralk door.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-11-02 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dennis

Berichten: 31457
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:41

D'r kan altijd wat gebeuren. Zelfs met het liefste en braafste paard(ik spreek uit ervaring).
Nooit iets gebroken, wel op de IC gelegen met inwendige bloedingen en veel zware kneuzingen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tallie1979
Berichten: 22727
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:52

Ik ben toen ik 12 was van een paard gevallen, waarbij ik op een haar na mijn nek niet brak.

Gevolg: een zware whiplash. 2 jaar met kraag rondgelopen en heel veel pijn en verdriet..

Het paard sloeg op hol tijdens de les en stopte ineens vanuit de rengalop in stilstand.. Daardoor werd ik gelanceerd zeg maar..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:57

Ik heb nog nooit iets gebroken, of iets anders gehad. Alleen maar ongelukken naast het paard Haha! Getrapt, en mijn enkel een keer zwaar gekneusd toen er een paard heel onhandig (kan het ook handig Haha!) op ging staan Scheve mond

Maar wat ik een heel onnozel ongeluk vond vond plaats op de western experience van dit jaar. Nog voordat iemand aan de barrelrace deelnam viel ze eraf toen het zadel ineens ONDER het paard hing...ze had het niet goed aangesingeld *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:59

Ik heb zelf nog nooit echt iets bezeerd, behalve dan een gekneusde teen toen ik 11 jaar oud was en er een Fries op ging staan, zulke ongelukjes.
Vier maanden geleden heeft een vrouw op mijn oude stal een ongelukje met een paard gehad, paard bleef met deken haken achter het hek, schrok en liep over de vrouw heen en dwars door het hek. [PP] Ongelukje op stal
Vorige week kwam ik haar tegen. Het ging nog niet zo best. Ze leeft nog, maar daar is bijna alles mee gezegd, zei ze. Ze mag nog niet weer aan het werk en kan eigenlijk nog steeds niks beginnen.
Zo zie je maar, ook bij het braafste paard van stal kunnen akelige dingen gebeuren. Scheve mond

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:36

Ik heb een aantal jaren geleden een vriendin verloren aan paardrijden. Ze reed bij me op de mange de les voor mij maar ze bleef altijd en dan dronken we altijd samen wat na de lessen. Toen de manege verkocht werd raakten we elkaar uit het oog. Ze ging een eigen paard kopen en bij het uittesten gooide het paard haar eraf. Ze had geen tock op en lande met haar achterhooft op een steen. Eerst had ze helemaal niks ze stond gewoon terug recht. Haar man en haar zoontje van toen 11 jaar zeiden dat ze toch maar beter naar het ziekenhuis kon gaan voor een controle. Daar hebben ze toen een bloedklonter ontdekt in haar hersenen door de val. Er was niks meer aan te doen. Ze is in coma gagaan en is overleden. En weet je wat het ergst is?? ik wist daar helemaal niks van. Maar 1 jaar na haar ongeluk zat haar zoontje bij mijn nichtje in de klas. Ik zag hem en zei hee jou ken ik toch van op de manege vroeger?? Ja zei hij en liep meteen weg. Ik snapte er niks Verward van ik heb die jongen zo vaak helpen opzadelen enzo toen ie kleiner was. Ik vroeg het aan mijn nichtje. Die zei tja hij wil niks meer met paarden te maken hebben omdat zijn moeder vorig jaar is doodgebleven met paardrijden. Tjonge je kan gewoon niet geloven hoe hard die klap aankomt. Ik wist niet eens dat ze dood was! Nadien hoorde ik dat als ze haar tock op gehad zou hebben ze nu nog leefde. Ik heb toen echt een tijdje met angst gereden. Ik rij dus ook nooit of te nimmer zonder tock. dat noem is dus ook zo een dom ongeval had ze haar tock maar opgehad.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:41

ongelukken blijven dom!!
je hebt er immers niks aan!

me nichtje brak er knie omdat ze met de pony en al over de kop ging door een molshoop! *rolt met haar ogen smilie*

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:48

maaike van de vis schreef:
Ik ben ooit een keer met een Lippizaner van de manege gevallen.

Doet me denken aan: "er staat een man op de bus te wachten...valt 'ie eraf " *LOL* Als je echt met Lipizzaner en al van de manege gevallen bent dan is dat inderdaad wel een stom ongeluk Tong uitsteken Knipoog Knipoog Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Celebi, turtlelito en 9 bezoekers