Er af vallen op buitenrit. Wat doet je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 08:52

hij gaat hard lachen, en terecht. Lachen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:27

Lucien gleed een keer uit tijdens het galopperen Koe . Hij viel op mijn been, pijnlijke zaak dus. En omdat ik toen de penny nog regelmatig las, dacht ik dat hij naar me toe zou komen om te kijken hoe het met me ging. Helaas stonden in een weiland in de buurt een paar merries en die waren veel interessanter. Lucien draafde dus al hinnikend een drukke fietsroute over om eens lekker te gaan sjanzen. Denk ook maar niet dat er 1 fietser stopt om te kijken hoe het gaat met de gekneusde ruiter. Gelukkig kwam er een bekende langsfietsen, die hem even pakte voor me.

Laatst ging hij er ook bij liggen tijdens de boktrit in Lunteren Bloos . Hij was er zelf ook door verrast, dus ik kon hem snel pakken voordat hij bekomen was van de verbazing.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:43

Ik ben eens van een manegepaard afgevallen buiten, terwijl we met de groep een heuvel (=in de verlichte zit) op galoppeerden. Het paard achter de mijne zat boven op zijn reet en daar kon die van mij niet zo goed tegen. Dus die begon enorm te bokken. Bij de eerste bok zat ik scheef, bij de tweede hing ik aan zijn hals, boven zijn voorbenen zeg maar en na nog een bok hield ik het niet meer. Ik viel dus vlak voor zijn hoeven neer. Toen heb ik heel bewust de teugels losgelaten, zodat hij niet terwijl hij over me heen aan het lopen was ineens stil moest gaan staan. Achter me riep iemand naar voren STOP!!! De voorste ruiter draait haar paard, alle pony's staan stil, mijn paard galoppeert nog een klein stukje verder en keert dan toch ook terug naar de groep. En ik krijg de volgende dag overal blauwe plekken van plaatsen waar zijn hoeven me geschampt hebben.
Met Jip ben ik nu 2 keer ofzo gevallen en zijn baasje 4 keer ofzo, maar die blijft buiten meestal wel staan. De manier van vallen is ook heel banketstaaf. Hij schrikt dan ergens van en maakt heel snel een links-rechts zijsprong. En dan staatie dus heel verbaasd te kijken dat je er niet meer opzit. In de bak, met een manegeruiter, rent hij meestal wel even door, maar die vallen er meestal ook vanaf als hij zijn jolige bokgalop inzet en dan vindtie het alleen maar weer leuk als het hem gelukt is om ze op de grond te krijgen Haha! En als ik hem dan roep, komtie meestal heel lief kijkend naar mij toegedraafd, met zo'n blik van: hoe kan dat nou? ik had toch iemand op mijn rug?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:53

wij hebben een draver gehad en als daar iemand vanaf viel, ging die er als een speer vandoor (totaal geen zin om die met een ander paard achterna te gaan, wegens absoluut niet in te halen) maar bij het eerstvolgende kruispunt of iets anders speciaal, draaide hij als de bliksem om en kwam in dezelfde rotvaart terug recht op je afgestormd
bij hem was het dus niet in angst zitten als ie er vandoor ging, maar wel alstie terug kwam: altijd schrik dat hij je in zijn blinde angst niet zag staan zwaaien en gewoon over je heen zou denderen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 11:43

Fitzroy"]
Zullen we het eens uitproberen, Apple Knipoog, we zouden nog steeds een buitenrit gaan maken.
[/quote]

Hehehe. Ben nu even paardloos, maar kan dan vast wel een of ander bokkend manegepaard meenemen om Fitz flink op stang te jagen }>
(en Fitz blijft dan mooi bij de groep terwijl ik een lange wandeling voor de boeg heb Scheve mond ).
Ben gelukkig zelf nog nooit zonder paard thuis gekomen (afkloppen).

[quote="Liesje_1 schreef:
Apple wat deed idalia weet je dat nog ?


Nou, volgens mij ging Idalia in een blij drafje naar de eerstvolgende strandopgang Haha! . Gelukkig kon je haar toch nog vangen.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:19

Van Kaminka ben ik buiten 1 keer afgevallen, zij bleef staan en ging onmiddellijk eten. Ze was dan ook niet ergens van geschrokken of zo, ze bokte me er uit protest gewoon af. Frusty Daarna ben ik opgestapt en verder gereden. Zal nooit meer die kop van haar vergeten, ik lag daar met kramp in mijn kuiten op de grond en zij keek me met haar waffel vol duingras uitermate vriendelijk aan... *LOL*

Van Toon ben ik nog nooit afgevallen, wel een aantal keren bijna in de bak, toen hij schrok en zich razendsnel omdraaide. Toen hij merkte dat ik er bijna afdook, bleef hij stilstaan.

Kortom ik heb twee pennypaarden, haha! Schijnheilig

Van mijn eerste paard ben ik 1 x buiten afgevallen, die ging gewoon richting huis en gevaarlijke weg in rengalop.... Gelukkig stond ze ineens op haar touw en baf, dus op de rem. Ikke opgelucht.... was geen pennypaard dus... Schijnheilig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:28

In de bak gaat Banjer er in ieder geval bokkend vandoor als ik eraf val.... dus ik denk dat ze dat buiten ook wel zal doen.... of ze gaat ergens grazen.... maar ik ga voor de eerste optie....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:34

M'n eerste paardje was ook een penny-gevalletje, ben er twee maal afgestuiterd op buitenritten, eens toen ze 'r rotschrok aan een grote boeren"ast", ze rende gewoon enkele meters terug en bleef daar op me wachten, een eens met paard en al onderuit toen een traktor achter ons reed, daar had ze een heilige schrik van, en ook toen ging ze staan en liep ze enkele passen verder en bleef braaf wachten. Van m'n pony ben ik één maal afgegaan hier vlak voor de deur, mevrouw gaf een bok, steigerde en liet 'r door 'r voorbenen zakken, en ik erover, maar had de teugels nog vast, dus niets aan de hand ...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:37

ik weet niet of dit helemaal on-topic is, maar ik vraag me af of er cursussen worden gegeven hoe je van je paard moet vallen? Ik bedoel dit dus serieus....

Lijkt me wel handig... dan kan je jezelf erop trainen de teugels vast te houden, jezelf in de juiste houding te draaien tijdens de val, etc.. ....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:02

SmithsGirl, dat soort cursussen zijn er wel voor skaters. Of die cursussen er ook voor ruiters zijn, weet ik niet. Maar het probleem is dat 'bewust vallen' vaak meer en ergere blessures schijnt op te leveren (in ieder geval meer pijn) dan 'onbewust vallen'. Bij bewust vallen verkramp je, omdat je pijn verwacht. En ook probeer je toch 'voorzichtig' te vallen, waardoor je nooit een echte 'onverwachte' val zult kunnen nabootsen. Als je onbewust valt, schijn je in een reflex vaak de juiste spieren te gebruiken om de klap op te vangen. Overigens heb ik dit niet zelf bedacht hoor, ik heb het gehoord van iemand die goed thuis is in de sportmassage, en het klonk mij wel logisch in de oren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 14:25

Nog steeds 'off-topic'. Ben zelf regelmatig onbewust gevallen (en helaas ook met div. letsels). Jaar of 8 geleden heb ik zo mn pols gebroken omdat ik 'in een reflex' juist mn handen naar voren stak en zo de hele val heb opgevangen op mn pols.
Mensen met valtechniek (bv Judo) leren om de val meer te verdelen over je hele arm.
Ik denk dat bv Judo wel een goede basis zou zijn om in elk geval ontspannen te vallen.
Teugels vasthouden? Ben een keer in galop voorover van paard afgebokt, teugels vastgehouden. Paard komt met been tegen ribbenkast aan. Scheurtje in rib en ribben gekneusd.
Bij valtechniek zou ik eerder kiezen voor leren om weg te rollen van het paard.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:34

ikzelf houdt meestal de teugels vast maarja dat kan natuurlijk ook niet altijd! ben er een keer afgevallen bij een buitenrit ( de vincent v gogh-rit in nuenen) door iemand anders onverantwoorde gedrag! bonanza was toen zo in paniek en gelukkig was het bij de weg met een lint afgezet en kwamen d`r andere mensen helpen hem tegen te houden dat ie niet de weg op rende!hij liet zich wel gemnakkelijk door mij pakken maar wat was die toen toch in paniek echt zielig , heb die kerel toen echt voor alles en nog wat uitgemaakt maar dat zullen jullie wel begrijpen neem ik aan !

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:44

ik ben er een keer vlakbij stal van afgelazerd. Gevolg was dat paardje voor stal stond te vreten toen ik uiteindelijk ook kwam aanstrompelen.....

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:31

Van Bjarn ben ik buiten nog niet afgevallen, binnen ook niet trouwens (even afkloppen), zijn baasje wel, als ze met een groep was ging hij met de groep mee. Alleen stopt hij een eindje verderop wel en gaat staan eten!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:46

soms gaat vallen zo snel dat je het niet eens in de gaten hebt totdat je een aanvaring met het asfalt hebt Lips are sealed Lips are sealed

Meestal houd ik de teugels vast en dan staat Felix wel gelijk stil.

Vorig jaar ben ik samen met hem onderuit gegaan en toen was er niks vast te houden(alleen maar hopen dat paard snel opstond want ik zat klem). Maar ik zat nog half beduusd op de grond en flix stond te eten.
Hij is 1x weggerend buiten vanwege een hond maar 100 meter verder stond hij te vreten(en ik was nat omdat ik in de sloot was gevallen)
De overige keren(ben de tel kwijt) kon ik hem vasthouden aan de teugels.


Danno weet ik niet, nog niet geoefend Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:49

Die ene keer dat ik met IJsco onderuit ging was ik samen met mijn zus.
Op het moment dat IJsco en ik vielen riep mijn zus: "teugels vasthouden" en ergens in de lucht riep ik al: "heb ik!"
Daar hebben we toen erg om gelachen, waren echt supersnelle reflexen. *LOL* Lig weer in een deuk als ik eraan denk.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:52

Mijne rent in volle galop terug naar de stalletje! Sta je dan lekker in het bos !

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:07

Apple"]
[quote="AnneOmie schreef:
Als hij denk ik volledig in paniek is en heel erg geschrokken denk ik echter dat hij in volle galop richting stal zal gaan maar zeker weten doe ik het niet... ik was ook niet echt van plan om het voor je te gaan uitproberen Knipoog


Flauw hoor Haha!
[/quote]

Jij mag het wel komen proberen hoor Schijnheilig Extreme duivel

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Er af vallen op buitenrit. Wat doet je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:19

Apple schreef:
Als ik de Penny moet geloven dan blijft een paard netjes bij je staan, snuffelt bezorgd aan je of je wel ok bent Lovers en laat je daarna weer mooi opstappen (of als je gewond bent: rent naar de eerste de beste boerderij om hulp te halen)



...een echt paard tovert natuurlijk zijn/haar mobiel tevoorschijn en belt 112 *LOL* en blijft bij het slachtoffer want die mag je nooit alleen laten.

Nu on-topic; die van mij gaat gewoon gras eten, typisch ijslands volgens mij Party!!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:53

Ik ben er 2 keer buiten afgevallen, mijn pony rende de ene keer een stukje door, maar stopte toen om gras te eten Haha! (was ik alleen) de andere keer bleef hij wel, maar dat kwam denk ik omdat er een ander paard bij was.
Helaas kijkt mijn penny-pony niet bepaald bezorgd als ik dr af ben gevallen Haha! ik kan me eerlijk gezegd ook niet echt een voorstelling maken van hoe dat er dan uit zou moeten zien....

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:58

Abias gaat op verkennings tocht... hij kent volgens mij de weg naar huis niet en iemand zal hem dus moeten gaan vangen. hij is ook geen paard wat bij de groep blijft.. hij probeert er ook vaak in z'n eentje tussenuit te peren. Hij wil ook altijd voorop lopen. Het is al eens voorgekomen dat ze met de hele groep uit de wei waren ontsnapt en toen is hij op eigen houtje met 2 merries erachteraan de weg naar olst en terig afgegalloppeerd...Er was uiteindelijk en wegversperring van 2 trekkers en en paar auto's nodig om hem terug te vangen. Hij heeft bij een andere uitbraakpoging ook al het bos onveilig gemaakt en is in een tuin gaan grazen. Nee een engeltje is het zeker niet }> en hij zal ook zeker de mogelijkheid van vrij rondrennen aangrijpen als ik eraf zou vallen buiten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:59

ik weet nog dat ik naast exel stond. liet haar 1 seconde los start er iemand zijn moter exel schrikt en rend weg, maar 5 meter verder blijft ze op ons staan wachten. verder in de bak blijft ze altijd bij me en kijkt ze zo van wat doe je nu. Verward

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:05

ik ben der nog nooit tijdens een buiterit afgevallen...*klop klop*
ik denk dat lunapaard meteen naar de stal rent....om hulp te halen!! Haha!:D
neej,ik denk dat ze der bakkes in dat lekkere sappige gras zet!!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:22

Al! die keren dat ik er vanaf ben gevallen stond Iwan heel verbaasd naar mij te kijken (wat doe je nu?) rare dingen, die mensen.....
Maar hij blijft wel altijd staan, rennen.....daar wordt je moe van hoor, dat doen we niet vrijwillig!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:43

Wow dems75 idd net een film!
Ben er buiten nog niet afgevallen.. als ik in de bak val dan blijft ie stil staan zo van "huh" Verward *LOL* en buiten is ie wel zo een keer ontsnapt.. toen is ie in volle draf de weg over gerend Lips are sealed richting huis.. gelukkig heeft een kennis hem toen gevangen Haha! en ninja mijn vorige vz pony.. die kreeg het keer op keer voor elkaar om met wandelen het halster kapot te trekken (stil blijven staan en ik maar trekken) en dan rende die over het erf heen en ik hing dan aan die nek *LOL* en 1 keer heeft de eigenaar hem perongeluk losgelaten en rende ie samen met de geit de weg op.. en toen konden we hem ook weer vangen. Ook heeft laura wel eens zon 10 minuten achter hem aan mogen rennen de weg over om hem te vangen.. boeffie he? Lovers