roken te paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:31

[quote="Sando"]ik vind het allemaal erg overtrokken.
Ik rook ! Niet op mijn paard, maar wel in de bak, langs de bak en in de kantine.[quote]

In de bak en langs de bak heb ik er last van, en niet alleen doordat ik kanker heb.
Bij ons kun je bij de binnenbak maar langs enkele meters 'langs de bak staan'. Of je moet voor het raam gaan staan, das wat anders.
Maar als ik dus langs de bak sta, te wachten op mijn vriendin die aan het uitstappen is, en een ander paft zo even rook in mijn gezicht terwijl ze aan mijn kale hoofd zien (en ook weten!) dat ik kanker heb, vraag ik me toch af wat ze aan het doen zijn.

Verder over roken langs de bak, wordt bij ons regelmatig gedaan:
Laatst stond een man over de bakrand gebogen met een brandende cigaret, de as was zeker een halve cm breed en gloeide behoorlijk.

Ik kwam net aanrijden met Cerise over de hoefslag, ze zag het oranje van de gloeiende as, schrok zich te pleures en sprong 2 meter opzij en behoorlijk hoog! Scheve mond

Paarden zijn bang voor vuur en alles wat daarmee te maken heeft.
Kon haar reactie wel begrijpen, en er reden meerdere jonge paarden in de bak.
Ik maakte er een grapje over dat Cerise waarschijnlijk dacht dat er een krokodil uit de cigaret zou springen om haar op te eten... *LOL*

Daarna vroeg ik of de man wat naar achteren wilde gaan staan (dus niet 30 cm! over de bakrand leunen) omdat Cerise nog wat schrikkerig was de laatste tijd...
Zegt hij: "Daar moet ze dan maar aan wennen!"
Nou ja!

Verder vind ik het niet erg als iemand buiten in de open lucht (bijv. op concours) naast mij staat te roken, ben heel tolerant hoor, maar in een grote stal mogen ze het van me laten.
Gevaarlijk, en hoe groot de stal ook lijkt, de rook blijft ALTIJD in de ruimte, en niet zoals het lijkt alleen maar richting plafond....

Witte vitrage in de kamer wordt bruin van de rook, ook al hangen ze tot onder aan de grond.
En de longen van je echtgenoot(e), je kinderen en je dieren niet?
Denk daar maar eens over na.

De vitrage doe je in de wasmachine.
Maar wat doe je met je medemens?
Please wie heeft een wasmachine waar ik in mag?

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:34

ik rook zelf ook, maar je ziet mij nooit in stal roken wel in de kantine maar daar doet iedereen het!
zo vreselijk als mensen tijdens het rijden gaat roken, het is trouwens ook verboden om in stal en tijdens rijden te roken, staat in de regels van de manege!
alleen roken in de kantine of buiten en anders helemaal niet en daar ben ik het gewoon helemaal mee eens!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:48

Ik vind het zo ongeintresseerd staan, ik zie het ook vaak op wedstrijden. Tijdens het inrijden nog even en daarna. Ziet er gewoon niet uit!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:01

Dorine"]
[quote="Sando schreef:
ik vind het allemaal erg overtrokken.
Ik rook ! Niet op mijn paard, maar wel in de bak, langs de bak en in de kantine.
Citaat:

In de bak en langs de bak heb ik er last van, en niet alleen doordat ik kanker heb.
Bij ons kun je bij de binnenbak maar langs enkele meters 'langs de bak staan'. Of je moet voor het raam gaan staan, das wat anders.
Maar als ik dus langs de bak sta, te wachten op mijn vriendin die aan het uitstappen is, en een ander paft zo even rook in mijn gezicht terwijl ze aan mijn kale hoofd zien (en ook weten!) dat ik kanker heb, vraag ik me toch af wat ze aan het doen zijn.

Verder over roken langs de bak, wordt bij ons regelmatig gedaan:
Laatst stond een man over de bakrand gebogen met een brandende cigaret, de as was zeker een halve cm breed en gloeide behoorlijk.

Ik kwam net aanrijden met Cerise over de hoefslag, ze zag het oranje van de gloeiende as, schrok zich te pleures en sprong 2 meter opzij en behoorlijk hoog! Scheve mond

Paarden zijn bang voor vuur en alles wat daarmee te maken heeft.
Kon haar reactie wel begrijpen, en er reden meerdere jonge paarden in de bak.
Ik maakte er een grapje over dat Cerise waarschijnlijk dacht dat er een krokodil uit de cigaret zou springen om haar op te eten... *LOL*

Daarna vroeg ik of de man wat naar achteren wilde gaan staan (dus niet 30 cm! over de bakrand leunen) omdat Cerise nog wat schrikkerig was de laatste tijd...
Zegt hij: "Daar moet ze dan maar aan wennen!"
Nou ja!

Verder vind ik het niet erg als iemand buiten in de open lucht (bijv. op concours) naast mij staat te roken, ben heel tolerant hoor, maar in een grote stal mogen ze het van me laten.
Gevaarlijk, en hoe groot de stal ook lijkt, de rook blijft ALTIJD in de ruimte, en niet zoals het lijkt alleen maar richting plafond....

Witte vitrage in de kamer wordt bruin van de rook, ook al hangen ze tot onder aan de grond.
En de longen van je echtgenoot(e), je kinderen en je dieren niet?
Denk daar maar eens over na.

De vitrage doe je in de wasmachine.
Maar wat doe je met je medemens?
Please wie heeft een wasmachine waar ik in mag?



Nou Dorine, mag ik jou even aanvallen?
Ik ben het echt niet met jou eens...... Absoluut niet !
Jou paard dat verschiet van een brandende as-punt.... Nou, dat is wel heel erg. Stel je voor dat je een keertje langs een brandje moet rijden..(stel dat mensen hun hout aan het verbranden zijn) Dan kun jij het wel vergeten... een paard dat zich te pletter verschiet van die as-punt.... Verward
Die man had gelijk, daar moet jou paard maar aan wennen. Bij sando brand ik zijn haren onder zijn kin weg.... no problem... borstel erover klaar..... Hij is dus echt niet bang. Peru ook niet....

Het is onbeschoft om rook in jou gezicht te blazen, dat doe je niet, maar je kunt niet verlangen van iedereen dat ze hun sigaret uitdrukken, zodra jij eraan komt. Dat is net zo discriminerend als dat jij zegt dat ze bij jou in de buurt blijven roken, want dat mogen ze volgens jou ook niet.

Ik vind dat je zowiezo op stal niet mag roken, behalve dan in de kantine en in de bak. Ik vind wel dat sommige mensen erg extreem reageren.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:05

Sando, ik denk dat je wel anders zou praten als je zelf kanker had... Scheve mond
En ja, ik rook zelf ook. En besef meer en meer hoezeer ik anderen daarmee tot last ben. Dat zet me wel aan het denken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:10

Daar hoef je nog niet eens kanker voor te hebben, denk ook eens aan mensen met problemen aan hun luchtwegen: bronchitis, astma. Hoe erg die beperkt worden in hun doen en laten vanwege rook van anderen.

IMO moet iedereen zelf weten of hij/zij zichzelf vergiftigt, maar vergiftig een ander er dan alsjeblieft niet bij.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:11

Bovendien kan een paard echt wel schrikken van een aspunt. Het paard zag de aspunt waarschijnlijk helemaal niet aankomen en zag toen opeens vanuit haar ooghoek een gloeiende punt.
Bij een brandje of vuil opstoken, kunnen ze het allang aan zien komen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:19

Cody schreef:
Sando, ik denk dat je wel anders zou praten als je zelf kanker had... Scheve mond
En ja, ik rook zelf ook. En besef meer en meer hoezeer ik anderen daarmee tot last ben. Dat zet me wel aan het denken.


Ik besef ook wel dat ik af en toe anderen ermee tot last ben.
Ik ben ook geen verslaafde, en ik vind het vreselijk voor Dorine.
Heb een algemenere kijk op dit topic, en vindt gewoon dat mensen te heftig reageren. En ben het gewoon niet eens met Dorine.
Ik mag ook mijn eigen mening hebben. Steek die niet onder stoelen of banken. ongeacht wat jullie er van vinden. En dan daarbij vind ik een ruimte als een bak, of een huiskamer nog een heel groot verschil. Uit respect zou ik dus geen sigaret opsteken als ik met Dorine in een huiskamer zou zijn. mensen waar je binnen niet mag roken, prima, ik pas me aan. Maar in grote ruimtes.....zoals ik al zei.. je kunt overdrijven....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:24

Sizzy schreef:
Bovendien kan een paard echt wel schrikken van een aspunt. Het paard zag de aspunt waarschijnlijk helemaal niet aankomen


The Flying As-Punt !! Haha!
Laatst bijgewerkt door Sando op 14-11-02 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:25

Ik weet wel wat je bedoelt...als roker ben je vaak ineens minder en vooral: je krijgt steeds het gevoel dat je geen rechten hebt. Wordt er steeds mee geconfronteerd dat je anderen tot last bent.
En in sommige situaties inderdaad, in de open lucht, vind ik dat het best ongestoord moet kunnen.
Maargoed, het verhaal van Dorine zet je wel weer even met beide benen op de grond...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:35

En andersom kun je voor veel dingen weglopen als het je niet bevalt, maar rook is vaak overal en onvermijdelijk. Denk maar eens aan het uitgaansleven. Rokers reageren ook niet altijd even begripvol als je vraagt of ze hun sigaret uit willen doen of hun rook de andere kant op willen blazen, dus voor de lieve vrede houdt de niet-roker dan z'n mond. Ook in dit geval moet het begrip van beide kanten komen, maar ik kan er heel slecht tegen als mijn verzoek om niet te roken als 'gezeur' wordt afgedaan. Er wordt mij tenslotte iets opgedrongen waar ik niet van houd EN wat slecht is voor mijn gezondheid.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:41

Is dat echt zo? Dat mensen dan door blijven roken?? Scheve mond
Zat eens in de rookcoupƩ in de trein, coupƩ was verder leeg, kwam er een stel binnen, ging zitten en zei: " oh dit is rokers" en wilden opstaan.
Toen heb ik gezegd dat ik de treinreis niet ging roken, geen probleem mee.
Leuk onderschrift trouwens Knipoog

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:56

Ik vind het ook erg overtrokken hoor. Zelf rook ik ook, maar niet in de buurt van mijn paard, alleen thuis of op het werk. Vind ik zelf ook erg gevaarlijk ivm brandveiligheid.
Verder vind ik dat er wel erg wordt overdreven als er wordt gezegd dat wij rokers voor een slecht imago zorgen in de paardensport.
Nou kijk dan maar eens goed rond er zijn zat zaken die echt slecht zijn voor de paardenwereld, toch!!
En per definitie hoeft een roker echt geen slechte ruiter te wezen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 17:56

Yep, vooral wat jonger publiek. Kijkt je aan alsof je een of ander vies oud wijf bent, haalt de schouders op en rookt gewoon door. Of een opmerking maken in de trant van dat JIJ dan maar ergens anders moet gaan staan of zitten als je je eraan stoort. Ik heb niet eens zin om met dat soort lui in discussie te gaan, dus ik hou m'n mond wel of ik zorg dat ik dat soort 'lastige' vragen niet hoef te stellen. Overigens heb ik ook even vaak geen problemen hoor, als ik vraag of iemand rekening me me wil houden. Maar die keren wegen helaas niet op tegen de keren dat ik als 'zeur' wordt gezien.

En idd, stoppen kan altijd nog. Haha!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:30

als je rookt gaat je bloed minder snel stromen en er zitten gevaarlijke stoffen in je kan niet meer zo lang hard lopen enz.
als je zit te roken op je paard of als je rookt op een mange of in stal krijgt dat paard het ook binnen dus gaat op den duur zijn bloed ook minder snel stromen het kan ook gevaarlijke ziektes opleveren. en het paard kan er nog geen eens wat aan doen.Ik rook zelf helemaal niet ik vind dat mensen zich aan moeten passen maar,of e dat ooit zullen doen. het kost alleen maar geld en je kan er onwijs ziek van worden. en ik vind dat er bij paarden NIET gerookt mag worden

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:44

Sando schreef:
ik vind het allemaal erg overtrokken.
Ik rook ! Niet op mijn paard, maar wel in de bak, langs de bak en in de kantine. Ik bel ook regelmatig. Neem hem altijd mee, er zal maar eens iets gebeuren. 9 van de 10 x ligt hij in de kantine als ik ga rijden, want het is niet handig, zo`n ding in je zak.
Het valt mij op dat Rokers, altijd boosdoeners zijn en dat vind ik niet terecht. En dat gedoe over frisse lucht inademen en rook en rijden met 1 hand.... sorry, echt onzin. Burgerlijke praat en heilige goeroe. hahaha....
nee, zonder flauwe kul. Ik vind dat het allemaal erg overdreven wordt en dat het een zonde is als je rookt. Als ik een eigen stal zou hebben, zou er niet gerookt mogen worden op stal, simpel, wel in de kantine.....
Maar sommige hier vinden dat je niet eens in de buurt van een paard mag roken... paarden en roken in combi zijn verboden. Triest !


dat ze zich zelf vergiftigen moeten ze zelf weten, maar waarom vergiftigen ze mij dan ook. ik vraag er niet om.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:09

Precies IK vraag niet om die rook binnen te krijgen. Ik MOET het wel inademen, omdat sommige te beroerd zijn om eens geen sigaret op te steken of ergens anders te gaan staan.
En vooral als iemand gerookt heeft en die gaat daarna tegen me staan praten zeg ik accuut: Neem eerst maar een kauwgompje!!

Het is gewoon laf als je aan die dingen verslaafd bent..Scheve mond

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:12

Sizzy schreef:
Precies IK vraag niet om die rook binnen te krijgen. Ik MOET het wel inademen, omdat sommige te beroerd zijn om eens geen sigaret op te steken of ergens anders te gaan staan.
En vooral als iemand gerookt heeft en die gaat daarna tegen me staan praten zeg ik accuut: Neem eerst maar een kauwgompje!!

Het is gewoon laf als je aan die dingen verslaafd bent..Scheve mond


helemaal mee eens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:19

Kijk dat vind ik dan ook weer een beetje ver gaan. Scheve mond om te zeggen dat rokers laf zijn. Het gaat hier om roken te paard en rekening houden met anderen. De meesten hier zijn volgens mij echt wel bereid rekening met anderen te houden. Dan is het toch je eigen keus?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:39

Sando schreef:

Nou Dorine, mag ik jou even aanvallen?
Ik ben het echt niet met jou eens...... Absoluut niet !
Jou paard dat verschiet van een brandende as-punt.... Nou, dat is wel heel erg. Stel je voor dat je een keertje langs een brandje moet rijden..(stel dat mensen hun hout aan het verbranden zijn) Dan kun jij het wel vergeten... een paard dat zich te pletter verschiet van die as-punt.... Verward
Die man had gelijk, daar moet jou paard maar aan wennen. Bij sando brand ik zijn haren onder zijn kin weg.... no problem... borstel erover klaar..... Hij is dus echt niet bang. Peru ook niet....

Het is onbeschoft om rook in jou gezicht te blazen, dat doe je niet, maar je kunt niet verlangen van iedereen dat ze hun sigaret uitdrukken, zodra jij eraan komt. Dat is net zo discriminerend als dat jij zegt dat ze bij jou in de buurt blijven roken, want dat mogen ze volgens jou ook niet.

Ik vind dat je zowiezo op stal niet mag roken, behalve dan in de kantine en in de bak. Ik vind wel dat sommige mensen erg extreem reageren.


Sando, je mag me aanvallen hoor. Knipoog
Je hebt gelijk dat iedereen recht heeft op zijn/haar mening.

Wat betreft bang voor vuur bedoel ik niet een brandje in de wei, waar je langs rijdt, dat heb ik met Cerise ook wel eens gedaan: geen punt.
Ze schrok dus duidelijk van die brandende cigaret omdat ze nog niet gezien had dat die daar was.

Verder verlang ik niet dat iedereen zijn cigaret uitdrukt als ik er aan kom.
Maar WEL vraag ik me af dat als iedereen STOFVRIJ hooi en stro wil bij de paarden om de longen goed te houden, waarom ze dan wel in een grote stal roken?

In een grote ruimte mogen mensen in mijn bijzijn roken.
Dat hoef ik niet te tolereren, maar dat doe ik wel.
Echter het is zo dat mensen in dezelfde ruimte waar gerookt wordt ook vergiftigd worden, ook al zijn zij niet de personen die roken.
En daarom vind ik dat, als je op de manege wilt roken, je dat buiten of in de kantine moet doen. Geen punt als ik daar bij zit.
Maar...
Niet in de bak waar ik moet sporten, en al mijn zuurstof goed gebruiken kan! En velen met mij.

Kijk.
Ik kan er zelf voor kiezen om wel of niet naar een rokerige kantine te gaan.
Maar ik kan niet kiezen tussen een binnenbak voor rokers of een binnenbak voor niet-rokers... Extreme duivel
Toch? Tong uitsteken

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:46

Karin schreef:
Ik vind het asociaal als een roker zijn of haar rook aan iemand opdringt, of dat nou een mens of een dier is.


Ben ik helemaal mee eens, ik vind het echt zwaar irritant als iemand die bij mij in de buurt is rookt, erg asociaal om voor je eigen genot iemand met longkanker op te zadelen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:55

Billy schreef:
. Dat vind ik geen porem, als mensen wel roken op het paard, zal ik er altid wat van zeggen. .



sorry hoor, maar wie ben jij om er iets van te zeggen>?
Of je het nu goedkeurt of niet, dat moet dus iedereen voor zichzelf bepalen, daar hoef je je toch niet mee te bemoeien.......... Verward
vind ik echt helemaal niet kunnen sorry...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:15

Ik bel altijd te paard, gewoon met headset op, geen probleem. Vaak zijn het zakelijke telefoontjes. Roken doe ik niet te paard, heb het weleens gedaan, maar eigenlijk doe ik het nooit meer, dat ene uurtje kan ik wel zonder.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:00

Tuurlijk is het link, er kan gloeiende as vallen maar ik rook soms ook een peukje bij het uitstappen, binnen of buiten.
Het intereseert me ook niet echt wat een ander er van vindt. Mensen doen meer domme dingen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:10

Pfff, wat een drukte. Ik begrijp donders goed dat ik mensen tot last kan zijn met mijn rook. Ik vraag altijd als ik ergens ben of iemand er moeite mee heeft als ik rook.......Zo ja, dan rook ik niet, of ik ga even ergens anders staan.
Dat rokers laf zijn....Mag je mij uitleggen waarom. Ik zou niet weten wat er laf aan is. Het is hoogtens zwak, misschien.....

Ik ben verslaafd, daar is geen enkel excuus voor.
Sterker nog, ik ben begonnen met roken omdat ik erbij wilde horen......waarom anders, niet omdat ik het lekker vond. De eerste was vies, dus waarom zou ik ermee doorgaan, tja.....

Maar ik vind wel dat het de laatste tijd erg overtrokken wordt. Het lijkt wel of je een enge ziekte hebt. Nou en dat is het toch echt niet.
Dat roken kankerverwekkend is, zal best, maar dat is alles tegenwoordig.

Sorry, maar ik wordt hier echt een beetje naar van. Ik zeg ook niets tegen mensen die het nodig vinden om met hun verslaving bezig te zijn, wat dat dan ook mag wezen. Tegenwoordig wordt je overal verbannen, mag je nergens meer roken. Begrijpelijk, maar je krijgt wel het gevoel dat je een enge ziekte hebt.
Als je er dan over nadenkt dat er zoveel ergere dingen in de wereld zijn.
Laat mij lekker in mijn waarde, dan doe ik dat ook.

Ik probeer er altijd rekening mee te houden. Maar als je dan op een verjaardag buiten een sigaretje ga roken, ben je weer onbeschoft of raar.....??????
Nou, maar mij krijg je niet van het roken af, niet zolang ik er zelf niet achter sta. Ik heb het 1 keer geprobeerd, maar ik sta er blijkbaar niet genoeg achter anders was het me wel gelukt.