Beetje naar onderwerp misschien...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-01 03:57

maar ik ben benieuwd hoe jullie je paard zouden laten afmaken als het nodig is om die beslissing te nemen. Zouden jullie kiezen voor naar de slacht of voor een spuitje en waarom?
Ik weet zelf heel zeker hoe ik het zou doen en dat is d.m.v. een spuitje en ik zal later ook argumenten geven waarom ik daarvoor zou kiezen.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 10:20

spuitje.
geen uitleg nodig toch?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 10:27

tja, dat licht zo verschrikkelijk aan de situatie, ik bedoel, is ze ernstig ziek, of heeft ze een been gebroken, is ze gewoon thuis, of valt ze tijdens een rit? Nee sorry, kan ik geen antwoord op geven

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 11:12

Nog nooooooiiiiiitttt over nagedacht. Ik neem aan dat spuitje het meest diervriendelijk is. Naar de slacht gaat ze never nooit niet.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 12:01

nou ik heb er wel goed over nagedacht. dat kun je ook beter wel doen want als je in de situatie komt dat je moet beslissen is het heel moeilijk

Ik zou kiezen voor de slacht. Een spuitje is namelijk helemaal niet zo diervriendelijk. Stel het paard is kreupel en dus nog wel heel erg in de kracht van zijn leven. Je moet eerst een infuus geven omdat er best veel gif nodig is voor zo'n groot paard. Zo'n paard valt om en wil weer graag overeind. Bij ons op de manege was er ook een paard en daar moesten ze met drie personen op gaan zitten. Omdat ie zich zo aan het verzetten was werkte het spul ok minder goed. Hij ging gewoon door het kalmeermiddel heen. Bij sommige paarden duurt dit 'gevecht' drie kwartier....

Bij de slager komt er een man of met een pistool of ze krijgen een pin door het hoofd. Dat gaat enorm snel. Voor ze het doorhebben zakken ze door hun benen. erg snel en doeltreffend.

Het is dus zeker iets om over na te denken. Ik zeg al. Dat en paard vecht voor z'n leven komt niet altijd voor natuurlijk. Paarden die echt ziek zijn leggen zich er wel bij neer.

Dat paarden het kunnen ruiken waar ze zijn is niet helmaal waar. Bij de kliniek ruikt het ook naar ziekte en dood. Ik heb gehoord dat de slacht erg snel gaat. je moet het wel goed regelen. Zo dat je aankomt en je paard niet hoeft te wachten. Ik zou zelf niet meegaan denk ik. Maar het is dus wel iets waar je even goed over moet nadenken. ben je eenmaal emotioneel dan kun je echt zo'n beslissing niet nemen en dan kies je vaak voor de makkelijkste weg. Een spuitje laten geven is voor mensen namelijk emotioneel makkelijker.

Moet wel zeggen dat k blij was dat het bij Julius allemaal goed ging. Hij was al erg ziek en had het al opgegeven.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 12:08

geen flauw idee. ligt aan de situatie. maar wat ik in welke situatie wel zou doen weet ik ook niet. denk dat zoiets van t moment afhangt. hoe je je op dat moment bij die beslissing voelt. hmm moeilijk. heb geen flauw idee

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 12:16

Zo makkelijk is daar geen antwoord op te nemen. Beide opties hebben voor en nadelen maar waar je voor kiest zal uiteindelijk heel erg afhangen van de omstandigheden van je paard en de manier waarop je je paard hebt gestald. De meeste mensen denken bij het spuitje dat je je paard rustig in zijn stalletje kunt laten inslapen en vergeten daarbij veel dingen. Een paard in laten inslapen op stal geeft enorm veel onrust bij andere paarden. Daarna moet het paard uit zijn box worden gesleept en worden weggelegd totdat de kadaverdienst het komt ophalen. Als je paard al in een kliniek staat is het eenvoudig het dier daar te laten inslapen. maar als het paard nog bij je op stal staat wordt het toch een ander verhaal. Met een slager zijn ook afspraken te maken over hoe je wilt dat het gebeurt. Je kunt als voorwaarde stellen dat je paard als eerste wordt geslacht zodat hij in een schoon abatoir komt. Soms wordt er zelfs een uitzondering gemaakt dat het paard buiten afgeschoten wordt. Een keus is niet makkelijk te maken. In het geval van een spuitje heb ik meegemakkt dat een paard heel lang aan het vechten was tegen de spierverslappers en dat is echt verschrikkelijk en absoluut niet diervriendelijk. Maar een paard dat lichamelijk al verzwakt is zal veel vrediger inslapen. Voor mij zou het belangrijkste zijn, dat het paard zo snel mogelijk uit zijn lijden wordt verlost.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-01 13:12

Hoi Heike
Ik zal vertellen waarom ik nooit voor de slacht zou kiezen. Ten eerste: dat vandat vechten zou waar kunnen zijn, maar wat als een paard onder narcose moet? Dan weet hij ook niet wat er zal gebeuren en of hij nog wel wakker wordt.
Ik heb een cursus EHBO gedaan van het NHI en daar is uitgelegd wat de voordelen en nadelen zijn. Bij de slacht krijgen ze een kap op hun hoofd waar een pen dorheen schiet. Paard valt neer, maar sommige hersenfuncties kunnen weer op gang komen omdat het hart nog klopt. Daarom moet ook meteen de keel worden doorgesneden en ligt je paard dus in een grote plas bloed.
Nu heb ik het ook van de andere kant meegemaakt, iemand liet zijn pony afmaken (jonge pony die naar mijn mening absoluut niet afgemaakt zou mogen worden) en die vocht inderdaad even, maar in een minuut was het voorbij. Verder denk ik dat het meestal zo is dat een paard het zelf toch al min of mer heeft opgegeven, want een jong, gezond paard laat je niet zomaar afmaken. Verder werd op die cursus duidelijk gemaakt dat het voor een paard tegenwoordig beiden even diervriendelijk is. Het voordeel van de slacht is dat je er nog geld voor terug kunt krijgen. Ik weet dat er erg veel mensen zijn die voor de slacht zouden kiezen omdat zij dit diervriendelijker vinden. Ik ben van mening dat een spuitje het meest diervriendelijk is en dan het liefst in zijn eigen vertrouwde omgeving, maar dat kan natuurlijk niet altijd.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 13:30

Voor mij zou er maar 1 optie zijn en dat is een spuitje.
De argumenten die Heike geeft zijn zeker waar en er zitten voor en nadelen aan beide manieren.
Maar als ik voor de slager zou kiezen, zou ze eerst op transport moeten. Waarschijnlijk in een grote veewagen met grote rauwe kerels die haar zien als een gewoon paard en niet als mijn lieveling.
Maar goed, zou ik aan het vaste land wonen, dan zou het van de situatie afhangen. Het is dan maar net wat de reden van afmaken/ inslapen zou zijn.
En met een spuitje inslapen kan ook heel fijn zijn. Bij Lanos vondik dat erg prettig. Hij lag toch al en is toen eerst versuft. Daarna de fatale spuit en voorbij was alle ellende.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 13:45

Ik werd helemaal misselijk van al deze verhalen. Ik denk dat het dus erg van de situatie afhangt. Als je paardje al ziek en zwak is, dan wordt het voor mij zeker een spuitje. Als mijn paard dusdanig kreupel is en alleen maar pijn heeft en daarom moet worden afgemaakt, dan lijkt de slacht een betere oplossing.
Komt je paard bij de slacht altijd in de voedselketen of kun je er ook voor kiezen om het paard op die manier te laten sterven zonder dat er vlees van wordt gemaakt? (dan moet je natuurlijk wel betalen dat snap ik)
Oh ik voel me echt niet lekker nu.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 14:09

Ja, dit is een onderwerp waar ik weleens over nadenk, maar liever niet doe....
Twijfel, twijfel...ik wil hem niet laten slachten, liever dan wel met een schietmasker af laten schieten, maar ligt echt aan de situatie....misschien dat ik voor inslapen met spuitje kies als hij eerst onder verdoving is.
Moeilijke beslissing, ik weet van enkelen dat ze wel mee zijn gegaan naar de slacht, tenminste de vrachtwagen gevolgd hebben tot bij het slachthuis. Dat omdat het weleens gebeurt dat de paarden voor de slacht toch stiekem verkocht worden voor weinig geld....
daar moet je toch ook niet aan denken!!
Als je paard medicatie heeft gehad binnen de tijdsgrens dan mag die niet eens in de produktie.

Brrrrrr, ik hou absoluut niet van dit onderwerp...
Groetjes,

Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 14:12

Ik heb niet alle verhalen gelezen, maar onze paarden gaan naar de slacht, tenzij ze al stik onder de medicatie zitten en niet voor consumptie zijn. Zolang ze nog gezond zijn gaan ze gewoon voor de rookvlees. Ik wil later zelf ook voor de wetenschap gebruikt worden. Dus als ze toevallig door de UU worden neergelegd gaan ze voor de wetenschap. Dat komt omdat ik zelf zou willen dat ze een oplossing vinden voor wat ik heb: astma. Je kunt je helemaal volpompen met medicijnen maar verder is er niets aan te doen. En als je paard wat heeft: laat ze dan aub uitvinden hoe ze een ANDER kunnen helpen. Daar wil ik mijn paard wel voor 'opofferen'. Dat diervriendelijke klopt inderdaad niet zo. Het is meer het idee dat wij hebben, dat het humaan ging. Nou als ik doodga ga ik liever dood door een schot dan dat ik mezelf wég voel gaan... Liever niet weten wat er gebeurt dan nog een seconde pijn. Heb gewoon een hekel aan pijn. En ik wil graag zelf nog een nut hebben na mijn dood (stel dat mijn weet ik het wat iemands leven red?) en dat gun ik mijn paard ook. Ik heb het niet kunnen verhelpen, dat is onverkoopbaar (voor mezelf) maar misshcien dat ik een ander paard wel nog die extra kans kan geven... Je weet nooit... Niet geschoten altijd mis, maar hier dus nogal letterlijk.
Ik wil wel Joop's staart hebben. Die kunnen ze dr (schijnt) nogal mooi afhalen, nou, die wil ik de rest van mijn leven wel boven mijn bed... Zo'n mooi ding (het hele paard, maar vooral de staart)...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 15:32

tja en paarden hebben een heel mooi leven gehad. Die kun je beter opeten als een varken die heel z'n leven in een hokje heeft gestaan.

Het klinkt allemaal heel hard maar het is wel de realiteit. beetje hypocriet om wel koeien-verkens etc vlees te eten en je te ged voelen voor paardenvlees.

Ik begrijp het heel goed. ik eet ook geen paardenvlees maar dat is gewoon omdat ik het heel moeilijk vind. Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen dat mensen paardenvlees eten. Ik ga het ook niet personaliseren. "Oh nu eet ik...." of denken mijn paard eet iemand op. dat zijn gewoon hele moeilijke gedachten. Daar ga ik me niet aan wagen. probeer daar niet mee bezig te zijn..

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 16:08

Citaat:

Het klinkt allemaal heel hard maar het is wel de realiteit. beetje hypocriet om wel koeien-verkens etc vlees te eten en je te ged voelen voor paardenvlees.



Ik eet niet bewust geen paardenvlees,maar ik wil niet dat Bolivia wordt opgegeten. Liever dat het vlees gewoon "weggegooid" wordt.

Wat Laui zegt over wetenschap ben ik het wel mee eens.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 17:28

Is denk ik erg moeilijk te zeggen, als je net nij je paardje vandaan komt, erg lekker gereden hebt en het diertje tevreden aan z'n kuil knabbelend achtergelaten hebt.
Ik denk, dat als het mogelijk is (ivm medicatie) dat ik toch de voorkeur zou geven aan slachten. Het argument dat 'ie dan eerst op een dieronvriendelijk transport moet, vind ik onzin want je kunt je paard ook zelf wegbrengen (ok, is geen leuk karwei, maar je weet zeker dat die wagen niet doorrijdt naar Italie...)
Ik heb wel eens een paard gezien dat een spuitje kreeg, en dat was geen pretje. Dat dier was echt doodziek (nierkanker) en kon niet meer op z'n benen staan, maar heeft gevochten tot het echt niet meer lukte (heeft maar liefst ruim een half uur geduurd, dus kom bij mij niet aan met "diervriendelijk").
Als je paard in het slachthuis komt, krijgt 'ie een pin door z'n kop en dat vind ik een stuk diervriendelijker als een spuitje waardoor ze zich echt niet lekkerder gaan voelen.... Het is niet zo dat dat beest nou eerst eens een wereldtrip gaat maken voordat z'n hartje er mee stopt hoor!!
Maar eh..... vrolijker onderwerp???

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 17:31

En wat gebeurt er eigelijk met je paard als hij wordt ingeslapen?
Wordt ie verbrand? Ik heb ook weleens gehoord dat ze in bv. hondebrokken komen of dat hun botten voor lijm gebruikt worden. Weet iemand dat?
Pure nieuwsgierigheid, want als je paard dood is, voelt ie niets meer! Dus of hij nou opgegeten word ofniet, maakt niet uit.
Beter dat ie dan nog "nuttig" is, zeg maar.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 17:41

Nou, als Moon echt niet meer kan en ik moet zo'n beslissing nemen, hangt het helemaal af van de situatie.
Waar Moon gestald staat, hebben al eerder wat mensen afscheid moeten nemen van hun paard. Die zijn naar de slacht gegaan, maar wel in onze woonplaats.
Als het niet een "spoedslachting" betreft, moet je zelfs wachten tot er een slager paardenvlees besteld. Sorry het klinkt wel heel bizar...maar het is wel de realiteit.
Ik hoop dat Moon gewoon in haar box inslaapt als haar tijd gekomen is.
En als ze wel naar de slacht zou moeten, denk ik dat ik mee ga. Gewoon om haar een beetje gerust te stellen, dat er toch iemand bij haar is die vertrouwd is...
Dat heb ik met mijn hond ook gedaan, dat is wel heel wat anders, maar die laat je toch ook niet met de taxi ophalen en aan onbekenden over???
Bah, ik wil er verder ook helemaal niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 17:44

Het akelige van in de box inslapen, al dan niet natuurlijk, is dat 'ie er toch uitmoet.... Dan doen ze banden om z'n benen en hoofd en slepen 'm naar buiten... BRrrrrr.....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 17:46

paarden die overlijden brengen zo waarschijnlijk naar Rotterdan waar ie verbrand word. Dat vertelde ze me bij Julius. Ik zie het maar als crematie.

En inderdaad het is het mooist als het paard van ouderdom in elkaar zakt en dood is. Of gewoon gaat slapen en niet meer wakker word. Helaas komt dat maar weinig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 18:34

hoi

In Varseveld is een paardencrematorium ik weet niet of het al geopend is (misschien dat iemand dat hier weet)en daar heb je grote boxen om je paard daar in te laten slapen maar je kunt hem ook thuis in laten slapen en dan komen ze hem daarna halen.
Daar zou ik als de omstandigheden het toelaten Kawa wilen laten cremeren.
maar ik hoop dat dat nog minstens 20 jaar duurt. Maar naar de slacht gaat ie dus nooit.
Ik srooi hem liever in het bos uit of zo.

groetjes rk

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 18:44

Nou... Wel kippevel, maar ik gun het mijn paard om een heerlijk biefstukje te zijn, waar iemand van geniet. Ipv alleen maar luchtvervuiling te veroorzaken... Naja, en wat ze met je paard doen alssie dood is? Naar de destructie. Heb zelfs eens gehoord van een meisje die dierenartsassistente is dat ze niet goed gecheckt hadden of het paard dood (is al een paar jaar geleden). Klopte zijn hart nog. Heeft haar baas (kleine huisdieren) het paard een wisse overdosis gegeven... Nou, met de slacht weet je één ding zeker: hij is MORSDOOD... Dat gun je je paard ook niet. Dat hoor je niet achteraf, maar het kan mis gaan...
Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 19:11

Tja een crematie is erg duur. Zeker een paar honder gulden als het al niet duizend gulden is. Het idee is prachtig maar voor mij niet reeel. Dood is dood om daarvoor nog veel geld neer te leggen.

trouwens hoorde van een paard dat is gestorven in zijn stal. allemaal prachtig maar omdat ie daarna stijf werd konden ze hem er bijna niet uitkrijgen. Ze moesten er zelfs een zaag bijhalen. treed verder niet in detail maar was een aardig goor verhaal.

Dit onderwerp is misschien niet het prettigste maar wel iets waar iedere paardeneigenaar over moet nadenken en over moet praten. nu is het veel makkelijker te beslissen hoe je het het beste vind. Zonder door emoties overmand te zijn.

Doordat ik er over had gepraat en gedacht, wist ik toen het moment kwam wat het beste was voor Julius. dat kwam ook erg onverwacht. En ik hoewel ik Julius het liefst wilde vasthouden en nooit meer wilde laten gaan wist ik dat dat niet het beste was. Doordat ik erover nagedacht had (al ruim voordat ik ook mar wist dat ie wat had)maakte het op dat moment een groot verschil voor mij. Ook al is het moeilijk er komt een tijd dat je een beslissing moet nemen. het is beter dan je dan al een beetje weet wat je wilt. Waar je achter staat etc.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 19:26

wat dat betreft ben ik echt superblij dat ik geen eigen paard heb, hoef ik ook niet zulke moeilijke beslissingen te nemen.
bij mn vz pony's was er ook een keer iets zieligs gebeurd, Sabina had een heel mooi volmaakt hengstveulentje gekregen. alles goed, beestje gezond enzo. volgende morgen lag ie dood in stal. Ben blij dat ik ze toen nog niet verzorgde, t was in het jaar voordat ik daar kwam gebeurd. ik vind t zo'n naar idee, eerst heb je een mooi veulen en dan staat je merrie plotseling bij een dood lijfje in stal. dan vraag ik me ook af wat de merrie voelt.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-01 19:29

Een crematie van je paard kost 5000 gulden. Ik hoop dat Jurita en Razinda minstens 25 jaar worden en dat tegen die tijd er meer crematoria zijn en dat daardoor ook de prijzen lager zijn. Dan laat ik ze zeker cremeren.

Het blijkt dat iedereen een verschillende mening heeft over afmaken met zijn eigen redenen en ervaringen. Dat is ook ieder zijn goed recht. Voor mij is het gewoon zo dat ik mijn paard een waardige dood wil geven en voor mij is dat in de vorm van een spuitje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-01 19:35

Als een veulen dood gaat, dan begraaft de merrie het onder het stro en sluit het daarmee af. Na een paar dagen is ze het vergeten denk ik. Voor paarden werkt dat gelukkig iets makkelijker dan voor ons. Anders zouden bijvoorbeeld merrie en veulen nog jaren rouwen als een veulen gespeend wordt. Dieren zijn daar veel harder in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers

cron