Nadelen en voordelen van het hebben van een paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:32

Kan me wel goed nadelen voorstellen. Als het niet wil klikken tussen jullie en je gaat met tegenzin naar je paard dan is er iets niet goed. Paardrijden moet leuk zijn, je hebt je paard tenslotte voor je plezier.
Kun je niet een poosje een time out nemen, ik weet niet of je iemand kent aan wie je de zorg voor je paard een poosje kunt overlaten?
En dan ook helemaal niet gaan, daarna kun je nog zien hoe het daarna gaat. Je hebt een leuk paard om te zien iig (ben even haar naam kwijt) ik wilde dat ik de tijd en het geld had haar erbij te hebben Kwijl .
Als het echt niet gaat tussen jullie dan is wel beter om haar te verkopen aan mensen waarmee het wel klikt. Dat is geen schande, heb ik ook gedaan, geen seconde spijt gehad.

Succes nog ermee!

Sprakeloos


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:38

Pinky_girl schreef:
Voordelen:

* Liefde (Niet in zekere zin van Pinky, want die houdt niet van knuffelen, maar ik voel me wel 'verliefd' als hij mooi loopt oid)
* Plezier (Lekker mennen, de natuur in, leuke dingen doen met hem)
* Tijd 'verdrijf' (Anders zou ik alleen maar computeren, volgensmij Haha!)
* Verantwoording (Ik betaal alles voor Pinky en doe er alles voor.(voeren, mesten) Ik vind dus dat ik voor een 17 jarige best behoorlijk wat verantwoording heb)
* Rust (Op stal kom ik echt tot rust. Dat is MIJN plekje en daar kan ik doen en laten wat ik wil. Heerlijk om daar rond te hangen.)

Nadelen:

Geld? En zelfs dat heb ik er graag voor over Haha!
Soms valt het wel zwaar dat bij alles wat je doet/beslist je aan je paardje moet denken. Maar ook dat heeft wel iets.


Ik ga ook helemaal met Pinky mee!

Ik kom helemaal tot rust bij mijn paard en hij geeft mij onvoorwaardelijke liefde (hij is gek op mijn appeltjes Vork ). Als ik nu een avondje vrij ben omdat mijn bijrijdster Omar doet ,dan weet ik gewoon niet wat ik met mijn vrije tijd moet doen. Ik beleef veel plezier aan hem en hij komt op de 1e plaats.

Nadelen is het geld maar ook ik heb dat er graag voor over en koop liever nieuwe rijlaarzen dan gewone laarzen Haha!

Wat ook wel een beetje een nadeel is is dat ik overbezorgd om Omar ben en als er maar iets met hem is dan maak ik me ontzettend ongerust en kan dan slapeloze nachten hebben. Ik heb het idee dat dat met de jaren misschien wat minder zal worden omdat de nieuwigheid er dan af is. Ik heb Omar pas 7 maanden dus alles is nieuw, ieder verkoudheidje enzo.. het is net of je een kind hebt en ik ben de overbezorde moeder Knipoog

Ik persoonlijk vind de voordelen meer dan de nadelen en ik zou mijn ventje voor geen prijs kwijt willen. Iedereen zit wel eens in een dipje met zijn paard hoor maar gewoon door blijven knokken en proberen positief te blijven dan komt het vanzelf wel weer goed.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:32

Nadeel: tijd, heel veel tijd, 24 uur verantwoordelijkheid voor je paard.
Voordeel; liefde voor je paard. Stel dat ik smiles op een een of andere manier niet meer kon hebben zou ik denk ik geen ander paardje meer willen hebben, maar niet helemaal stoppen met paarden want dat leuks toch niet, maar wat meer tijd zou ik zeker kunnen gebruiken.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 18:53

Nou, bij mij is het nadeel op het moment gewoon dat het een verplichting is en zeker als het dier straks bij huis staat. Bij alles wat ik afspreek moet ik aan mijn paard denken. En daar heb ik gewoon geen zin meer in. Mijn interesses liggen op het moment gewoon heel ergens anders. Het gaat niet alleen zo zeer om Once. Het gaat gewoon om paarden in het algemeen. Heb daar helemaal de balen van. Ik kan gewoon veel leukere dingen bedenken.
Once gaat er gewoon zo snel mogelijk uit, en wat ik daarna doe.. Dat weet ik dus nog niet.. Scheve mond

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:13

Joleen schreef:
Nou, bij mij is het nadeel op het moment gewoon dat het een verplichting is en zeker als het dier straks bij huis staat. Bij alles wat ik afspreek moet ik aan mijn paard denken. En daar heb ik gewoon geen zin meer in. Mijn interesses liggen op het moment gewoon heel ergens anders. Het gaat niet alleen zo zeer om Once. Het gaat gewoon om paarden in het algemeen. Heb daar helemaal de balen van. Ik kan gewoon veel leukere dingen bedenken.
Once gaat er gewoon zo snel mogelijk uit, en wat ik daarna doe.. Dat weet ik dus nog niet.. Scheve mond


Paardje verkopen en gewoon effe een tijdje helemaal geen paarden. Het moet wel leuk blijven en als je er zo tegenop ziet, wat heeft het dan voor een zin ermee door te gaan? De tijd zal uitwijzen of je echt zonder paarden kan Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:23

Soms droom ik van een leven zonder paarden, gewoon heerlijk doen waar ik zin in heb, een normale school afmaken en dan voor de rest een normaal leven leiden ipv dat vage leven wat ik nu heb zonder enige regelmaat behalve dat ik vroeg uit bed moet en een hoop extra dingen moet doen die zonder paarden niet eens gehoeven zouden hebben.
Maar daar tegenover staat wel dat ik op sommige dagen met enorm veel lol aan het werk ben en als ik echt zou stoppen dan zou ik niet meer weten wat ik zou moeten doen. DAarbij komt ook nog dat ik een goede dressuurruiter wil worden en dat is toch wel een heel belangrijk doel voor mij!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:42

nadelen is het geld en de tijd die ik kwijt ben.
Ik heb echt heel weinig tijd.
Altijd maar bezig met de paarden etc.
maar dat zijn ook meteen de voordelen.
Ik vind het zo geweldig het geeft zo'n voldaan gevoel ik ben bezig verveel me nooit en net als Pinky kan ik zo verliefd worden als iets goed gaat.
In geen enkele andere hobby kan ik zo mijn gevoel kwijt.

Gister voor het eerst in mijn leven een goed geplande wissel gesprongen nou heel kinderachtig maar dan heb ik de tranen in mijn ogen.
Zo dolgelukkig dat ik dan kan zijn.
van die kleine dingen als die neus even in mijn nek of gewoon Hinke groot zien groeien.

Nog 5 maanden dan staan ze aan huis wedden dat ik 's nachts mijn bed wel eens uitga om ze even te aaien Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:09

ben het eens met marloes-joy en met Pinky_girl...
Het geld, tsja, dat meot je er voor over hebben, verder de tijd die je er in moet steken... Maar ik heb dat allemaal maar al te graag over voor mijn ventje Lovers

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:14

Joleen, ik kan t heel goed begrijpen hoor.. maar Danny komt toch naar je toe of niet? Nou ik zie nu ook erg veel nadelen; omdat het gewoon niet lekker gaat.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:34

Als je paard weg is merk je snel genoeg of het wel lekker zo vind of dat je het toch heel erg mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:18

nadeel? Dat ik zo ontzettend aan hem gehecht ben, dat ik nu al weet dat mijn wereld vergaat als ik hem moet gaan missen. Alle andere praktische nadelen neem ik voor lief, als ik hem dan zie, is me niets te veel moeite.

Juist mijn paardje maakt alle vervelende dingen weer goed.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:40

Nadeel is idd geld, maar dat valt voor mij nog wel mee, mijn ouders betalen de stalling, hoefsmid en de dierenarts Lovers. En de tijd die het kost, ik vind het wel heel leuk op de manege, en dan schieten andere dingen er wel eens bij in (vooral school Haha! maar mijn vrienden zie ik de laatste tijd ook een stuk minder).
Maar de voordelen zijn absoluut groter!
Sher is gewoon mijn meissie, ik houd in 3 maanden al meer van haar dan van wat dan ook. Ik kan me niet meer voorstellen dat ik haar niet elke dag zou zien Lovers

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:18

Voordelen:
*je hebt altijd wat te doen
*je paard is het liefste beest op de wereld, ook als hij dat niet is!
*je leert steeds meer
*je hebt de gelegenheid om iedere dag te rijden, zonder dat je daar nog
extra voor hoeft te betalen, zoals bij een manegepaard.
*je mag met je eigen paardje doen wat je zelf wilt.
*in de zomer heerlijk buiten crossen....
*mesten is goed voor je, ik ben trots op mijn spierballen!
*je kan eens in de zoveel tijd shoppen voor je paard, en dat is de enige
manier van shoppen die ik leuk vind!

Nadelen:
*je hebt altijd te weinig geld
*je hebt altijd te weinig tijd
*je moet dag en nacht klaar kunnen staan voor je paard
*als het even niet lekker gaat, gaat ook de zin om erheen te gaan vaak
weg
*kreupele paarden....

er zijn er vast nog wel meer, maar die zijn de moeite niet waard om op te noemen!

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:04

(voor mij, ik heb geen eigen paard maar rijd een paardje van iemand anders, wel als eigen paard, moet er ook elke dag heen, maar ik heb de kosten niet)
voordelen:
Ik vind t echt heerlijk om met paarden bezig te zijn. Kan ontzettend genieten als het goed gaat met rijden, ben helemaal happy als oefenparcours goed gaat, en in de wolken als ik een net proefje heb gereden.
Ik vind t super om te zien als t goed gaat met een paardje dat ik zelf helemaal heb beleerd, heb je toch eer van je werk.
Tis voor mij een goeie hobby, anders zit ik helemaal teveel achter de pc.

Nadelen:
De tijd die er in zit. Ik moet me elke dag drie slagen over de kop haasten om mn paardje te kunnen doen, en al helemaal in de winter omdat ik niet in het donker naar stal mag fietsen. Maar das volgend jaar over, dan heb ik als het goed is wel een koekblikkie op wielen
Ik moet behoorlijk veel laten om mn paardje te kunnen doen, dat heb ik dan wel graag voor over hoor. Wat voor mij t grootste punt is is het onbegrip van mn omgeving (tjeezz, wat een uitdrukking zeg Tong uitsteken ). Ik heb thuis eigenlijk alleen maar ruzie over dingen die met de paarden te maken hebben. Als ik thuiskom van school wil ik zsm naar stal, want t wordt snel donker. Laatst had ik om 3 uur op stal afgesproken, en was ik om 10 over half 3 thuis. Kon ik me dus net omkleden en dan snel naar stal. Beginnen ze thuis dus echt mega te emmeren, 'en je bent weeer zooo snel weg naar die rotpaarden'. Heb er echt een paar x in de week gedonder over. Ze snappen niet dat ik er zoveel tijd in stop. Scheve mond

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 18:30

Ach, die voordelen, dat heeft iedereen hier nu wel genoemd. Nadeel vindt ik dat het errug veel tijd kost, en dat proef ik ook bij jou.

Ik heb dat opgelost door mijn paard makkelijk te houden Haha! . Ze staat zomer (dag en nacht) en winter (overdag) buiten. Ik hoef alleen maar te rijden wanneer ik er zin heb. Ik heb genoeg grasland tot mijn beschikking om dat niet te hoeven uitmesten. S'winters wordt ze maar 2x per dag gevoerd, waarbij ze veel hooi(kuil) krijgt en weinig brok. Ze wordt maar 1x per week uitgemest, verder alleen bijgestrooid. Ze heeft gewoon een vachtje, geen gedoe met dekens.

Ik zie haar dus wel veel, maar doe niet zo veel. En omdat er regelmatig andere mensen om huis lopen, wordt er wel een oogje op gehouden.
En ik kan alles doen wat ik leuk vind, zonder dat daar veel verplichting tegenover staat.

Als je paard eenmaal aan huis staat, is het veel makkelijker om "makkelijk" te zijn. Geen hele manege die achter je rug staat te roddelen omdat je je paard niet scheert, of 2 dagen niet rijdt Boos! .
Je moet het idee loslaten dat je elke dag moet rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:21

Voordelen
Hij word niet verkocht als je zelf niet wilt.
Je kunt daardoor ook hoger in de sport komen.

Nadelen
kost veel geld
Maar ach, hobbie kost geld en geeft enorm plezier en liefde er aan terug.
Dus toch weer een voordeel Lachen

Voor de rest vind ik het hetzelfde als bij een echt verzorgpaard.
daar was ik ook elke dag, ook als ik ziek was.
Ik hield ook van die paarden al moest ik proberen wat afstand te houden omdat ik wist dat ze elk moment weg konden gaan.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:40

de voordelen van een eigen paard vind ik:
Plinge band die je samen opbouwd is voor eeuwig en die pakt niemand je meer af.
* Je paard geeft je eigenlijk elke dag plezier.
*Je spreekt veel andere mensen
* Lekker er samen op uit en je paard alles vertellen wat je dwars zit hij vertelt het toch niet door.

Nadelen:
Tja geld blijft altijd wel een probleem bij ieder paarden mens.
DA kosten die toch weer hoger uit vallen dan je had verwacht.

Voor mij is m'n paard een vriend voor het leven die ik echt niet meer kwijt wil.

Wodan en ik onderweg in de M2

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:11

ik heb net zelf een pony gekocht (van mijn eigen centjes)en moet best hard werken om haar te houden. toch doe ik het graag. de reden dat ik haar koop: zij is de enige waar ik volledig mezelf kan zijn en me niet druk te hoeven maken over mijn gezicht, mijn lijf en alles waar ik me vaak druk over maak. ook kom ik altijd helemaal tot rust bij de ponies. nadelen? door weer en wind er naar toe, of je zin hebt of niet. maar alles wat je in het leven doet heeft toch zijn voor en z'n nadelen? denk er nog maar eens goed over na en kijk anders ook wat het beste is voor je pony/paard.....

*\o/* *\o/*

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:11

Voordelen: Alles het is mijn hele leven! Het is gewoon een ander wereldje, dat als je van school komt of hebt gewerkt je naar de leuke wereld gaat Haha!

Nadelen: Ik denk alleen de kosten....

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:23

De nadelen voor mij zijn:
- het piekeren als er wat met ze aan de hand is
- geen tijd meer voor andere dingen, omdat ik ze ook zelf afvoer 's avonds, moet ik alles wat ik doe afstemmen op de tijden dat ik wil voeren.
- ook al ben je heel moe en heb je geen zin, je moet toch. In de zomer is het makkelijk, als je dan een keertje geen zin hebt, staan ze toch al de hele dag buiten, maar in de winter moeten ze er gewoon voldoende uit
- kost een heleboel geld!

Maar ik zou absoluut niet zonder ze willen! Ik krijg er zoveel voor terug van ze. Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:52

Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 29-11-02 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:01

Dat nadeel kwam ik vandaag weer eens tegen. Ik ben behoorlijk ziek maar toch moet ik naar mijn paard. Ik heb braaf gereden terwijl Lois super fris was en regelmatig met de voetjes van de vloer ging. Naderhand kreeg ik zo'n hoestbui dat ik bijna van mijn stokje ging.
Maar ja, als ik niet zou gaan zou ik me zo vreselijk zorgen maken dat ik daar al heel ziek van zou worden Haha!. Lois is wel gewoon gevoerd dus er moet ook gewerkt worden, anders heb je kans op koliek. Die eeuwige zorg om en voor je paard, dat is best zwaar.
Maar na het wassen en knuffelen op stal was alles al weer vergeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maanon_, Miekie74, nessinator, Tieme, VWestra en 89 bezoekers