Gisteren was ik een eindje buiten rijden met twee vriendinnen van me, en dat ging allemaal best goed. 1 van die meiden rijd op mijn pony, de andere heeft haar paard best een eind verder staan. Alles ging heel goed, lekker wat gestapt en gedraafd, en na een uur of anderhalf weer richting huis gereden, van de ene vriendin afscheid genomen, en ik maakte me nog wat druk om haar, omdat haar paard niet altijd even braaf is..
Toen we onderweg bij een klein parkje kwamen, wilde ik nog een klein galopje doen, dus parkje ingereden, en eerst een rondje gestapt.. Toen een galopje aangezet, echt een heel rustig galopje. Bij een wat scherper bochtje (ik reed voorop trouwens) gleed mijn paard wat weg met zijn achterhand, en hij schrok er zo van, dat hij er in een volle rengalop vandoor ging.
Toen heb ik hem eerst van de uitgang weggestuurd, maar hij ging zó snel, ik kon hem niet meer houden (600 kilo aan de kletter... hij was in volle paniek) en hij rende richting uitgang.. Daar was een asfaltweg, en hij wilde richting huis, dus met een bocht over het asfalt, waar hij tot de ontdekking kwam dat er een boom in zijn richting stond, dus hij draaide nog wat scherper, en toen ging hij vól onderuit..
Ik ging natuurlijk mee onderuit, en klapte met de linkerkant van mijn lijf op het asfalt, waarna ik mijn paard op mijn heup kreeg. Hij stond op en rende verder, ik gleed nog een stuk door richting naar de berm.
Ik zit nu helemaal onder de schaafwonden (had alleen een rijbroek en topje aan) en mijn cap is helemaal kapot. Een meneer stond op het dak te werken, en zag het gebeuren. Mijn vriend (die op de fiets meewas) zag het ook gebeuren, en die vriendin die achter mij reed ook. De klap was twee straten verderop blijkbaar ook te horen, want toen ik weer een beetje doorhad wat er allemaal gebeurde, stonden er wel 15 mensen.
Ik heb gelijk mijn vriend achter mijn paard aangestuurd, die gelukkig in 1 streep naar huis is gerend. Hij kwam thuis blijkbaar zo rustig aangestapt, dat mijn moeder eerst 2 x moest kijken voordat ze zag dat ik er niet opzat..
Ik lag ondertussen helemaal in paniek op de grond (wist niet wat er met mn paard was gebeurd) en die meneer die op het dak stond te werken is verpleger, dus gelijk 112 gebeld (en de politie er ook bij, want die dachten dat het paard nog losliep) en een halfuurtje later was de ambulance er.
Ik ben ingeladen en naar het ziekenhuis vervoerd, ondertussen was mijn vriend al terug met mijn vader, mijn moeder had hem afgezadeld en in de bak gezet.
Mijn vader heeft die vriendin met mn pony naar huis gebracht, en is daarna achter ons aangereden met de auto.
Ik heb 3 uur in het ziekenhuis gelegen (ik val natuurlijk midden in de spits) en er zijn foto's gemaakt. Ik heb gelukkig niks gebroken, maar mijn linkerheup is zwaar gekneusd, en ik heb een rib gekneusd. Verder héél veel geluk gehad dat ik mijn cap ophad, want die ligt onderhand in 2 stukken..
Het paard lijkt op het oog alleen wat schaafwondjes en spierpijn te hebben, maar ik laat zsm mijn instructrice komen, om zijn wervels etc. na te laten kijken, zij heeft daar veel verstand van, en als het nodig is gelijk een ostheopaat ofzo erbij!
Ik ben echt zó geschrokken, had vanacht continue nachtmerries, zag het telkens weer gebeuren..
Dit is de tweede keer dat ik eraf val (in 2 jaar tijd), vorige keer had ik niks, maar toen viel ik ook in mn eentje..
Nouja, ik moest even mn verhaal kwijt, ben me echt rot geschrokken
gelukkig ben je er ng redelijk vanaf gekomen (had veel erger kunnen zijn
)
sterkte en beterschap!