waarom (zweet)dekens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:39

Ik spons in de winter af met koud water, in de zomer spuit ik ze af met koud..
Karen Galema deed dit altijd, heb hier nooit een negatief effect van gezien, ook bij mijn paarden niet...

Haha!


Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:09

Mijn arabier staat ook dag en nacht buiten met inloopstal en dat is al zo zijn hele leven en reken maar dat een arabier ook een dikke vacht krijgt!
Die van mij krijgt wel een zweetdeken op als hij heeft gezweet.
groetjes marlon

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:59

Idd, een zwaar bezweet paard afspoelen scheelt al stukken, die droger dan sneller. Maar nooit met koud water!! Zelfs niet in de zomer. Altijd afspoelen met lauw tot warm water.
Die spieren hebben dan net hard gewerkt, die moet je écht goed warm houden, wil je ze béhouden.
Kou op warme spieren is funest.

Daarom is het zaak dat je sportpaarden scheert, ze zweten nou eenmaal veel meer, omdat ze gewoon veel harder werken. Je kunt het ze niet aandoen met een dikke vacht te laten werken/ zweten. Ze hebben het binnen no-time bloedheet, en het duurt ontzettend lang voordat ze droogzijn. Soms werkt een zweetdeken juist averrechts, en gaat hij nog harder zweten.

Je kunt het scheerwerk op zich al voorkomen door vroegtijdig met dekens te beginnen. Dus eind zomer al een dunne zomerdeken op, dat remt de haargroei al goed. Zo doe ik het altijd, en mijn paarden hebben gladde vachtjes. ( hangt ook van het ras af natuurlijk).

Maar ik blijf erbij, sportpaarden kunnen die lange haren écht niet gebruiken, en lopen een koudje dan juist zó op.
Kort (geschoren) vachtje is veel practischer, en ze kunnen optimaler werken. Ze zweten veél minder snel, en áls ze dat al doen, zijn ze zó droog. Je stapt ze dan uit met een wollen uitrijdekentje, en voila. Knipoog

En het állermooiste is natuurlijk een solarium. Pling Maar goed, dat heeft lang niet iedereen. *LOL*
Als Pompidou erg bezweet is, spoel ik haar af, en zet haar onder het solarium. Zo blijven die spieren goed warm, en droogt ze optimaal op.
Dan de staldeken op, en klaar is kees. Knipoog

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:22

Wanneer een paard lekker in de wei kan 24/7, lijkt het me geen probleem zo zonder dekens. Ze lopen zich warm, passen zich aan maar zet je een paard op stal kan hij niet lopen en volgens mij zijn dekens dan nodig om te compenseren. Door het lopen wordt het paard beter doorbloed en worden ze vanzelf droog en warm zonder kou te vatten. Op stal kan dat niet, doorbloeding is minder dus deken op.
Kan het mis hebben?

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:24

en ik vind dit ook zeer leuk om te lezen, want ik heb ook zo'n harig monster. het enige wat ik doe (na longeren enz.) is even met hem wandelen, zodat hij niet meer pompt! Wat dat is slecht....toch? Maar een beetje zweet kan ie best hebben, en een deken...is gelijk weer kapot. Dat vind ik weggegooit geld!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:33

Ik vind het wel een boeiend stukje om te lezen, hoewel ik er ook niet voor zou kiezen om m'n paard bezweet het land op te gooien midden in de winter.

Iedereen reageert op het stukje over zweten, maar er staat meer in het stukje. Ik vind het wel boeiend om te lezen hoe een paard z'n lichaamstemperatuur op pijl kan houden.

Maar ik gaan nu toch niet in eens al mijn dekens verkopen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Suzan op 07-11-02 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Frans
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:33

Ik ben de schrijver van dat stukje. (Zie ook http://www.knoware.nl/users/veldman/natpaard )

Natuurlijk komt het zweet uit de huid... Maar bij paarden werkt het anders dan bij mensen. Als vocht verdampt onttrekt het warmte aan de omgeving. Dat is hoe zweet werkt. Bij mensen verdampt het zweet direct op de huid, dus de huid koelt rechtstreeks af. Bij paarden moet het zweet eerst door de vacht heen, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Het is niet de huid die rechtstreeks afkoelt maar de vacht. Vergelijkbaar met een natte jas die je aanhebt en die opdroogt. Het voelt wel wat koud aan maar de effecten zijn vele malen minder dan wanneer je natte huid zelf aan de buitenlucht blootstaat.

Zodra het paard het niet meer te warm heeft houdt de zweetproductie (door de huid!) op, en dat is dus ook de eerste plaats die droog wordt. De vacht aan de buitenkant wordt pas als laatste droog, maar van dat opdrogen heeft het paard door de isolatie geen last.

Natte paarden kunnen prima rollen in zand, ze hebben immers een jasje aan. Ze doen dat ook niet voor niets! Onzin om je paard te beletten te gaan rollen als hij nat is, dit gedrag is niet voor niets geevolueerd: het is goed voor het paard! Er zijn weinig dingen die een paard uit zichzelf zal doen die slecht voor hem zijn!

Een bezweet paard met water afspoelen, DAT veroorzaakt pas afkoeling! Ja, het paard is dan eerder droog, juist omdat je het paard zo snel afkoelt dat de zweetproductie eerder ophoudt. Maar dat is natuurlijk het omgekeerde van wat je wilde: het paard LANGZAAM laten afkoelen.

Een stilstaand paard krijgt het niet eerder koud dan een wandelend paard: Tijdens het lopen produceren de spieren niet echt veel warmte. De grootste warmte wordt geleverd door het massale spijsverteringskanaal van het paard, dat veel harder moet werken om al die ruwe vezels te verteren dan het onze. Tenzij je je paard natuurlijk teveel van die kleffe brokjes voert...
En ALS het paard het al koud krijgt gaat het bibberen, wat niets anders is dan spieren laten werken zonder je te verplaatsen. En met die massale spieren is een paard snel weer warm.

Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het paard een evolutionaire blunder is geweest, een dier met "verkeerd" gedrag (zoals rollen), en een verkeerde warmtehuishouding, een vluchtdier dat na het vluchten een koudje vat omdat er niemand is om er een zweetdeken over te doen. Nee beste mensen, de paarden zijn ontstaan heel lang voordat mensen zich ermee gingen bemoeien, en hebben het al die tienduizenden jaren prima gered zonder dekens en andere ongein.

Toch bedankt voor de kritiek, ik zal de pagina op mijn site aanpassen zodat het iets duidelijker overkomt.

Groeten,
Frans Veldman

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:02

ik ben het er wel mee eens hoor!!! Mijn paard rent soms ook als een gek door de wei. en als hij uitgerent is (en helemaal nat van t zweet) gaat hij gewoon grasprietjes staan trekken!!! Als hij daar ziek van zou worden, zou ie echt wel gaan lopen!!! zo dom zijn ze niet hoor!
Maar als ze buitenadem zijn, na rijden, zal ik ze altijd ff op ADEM stappen!
Succes allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:49

Maar rent een vluchtdier zich elke dag in het zweet?
Ik denk van niet.
Wij mensen laten een paard wel bijna elke dag een uur "vluchten"
En wel zo lang vluchten dat hij er ook regelmatig nat van word.
Wat bij vluchten in het wild naar mijn idee veel minder het geval is.
Dus daar zit naar mijn idee een enorm verschil in.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:57

Een wasplaats hebben wij ook niet. Maar een emmertje warm water is gauw gehaald binnen en dat kan je mengen met koud water, dan heb je voldoende lauw water om je paard even af te sponsen.

Frans de functie van zweten an sich is het afvoeren van overtollige warmte............en bij een sportpaard wat lang nat blijft staan koelen dan de spieren te hard af met alle kwalijke gevolgen van dien!

Bij mijn buurman lopen overigens een paar haffies, lekker dik in de wintervacht al. Af en toe rennen ze lekker rond, soms in het zweet ook. En staan vervolgens gewoon nog steeds buiten (ze kunnen wel een schuilstal in).

Mijn eigen paarden hoesten nooit (ik heb Fab al 13 jaar!!!!!!), scheren dekens, afspoelen enz enz.......

De haffies staan regelmatig te hoesten en met vieze snotneuzen!!!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:09

Frans, de opmerking dat paarden zelden iets doen wat slecht voor ze is, is absolute nonsens!!

Dan waren er niet zoveel paarden die terwijl ze warm van het werk zijn, koliek krijgen omdat ze teveel koud water ineens drinken! En hoeveel paarden eten er niet van giftige planten???

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:17

Tja, dan ga ik dus iets heel onnatuurlijks doen. Als Pablo weer helemaal op zijn trainingsschema zit ga ik hem fijn scheren. Dan zweet hij niet zo snel na. Ik stap hem nu droog, maar door de isolerende werking van zijn eigen vacht gaat hij snel nazweten, ondanks ik hem eerst wegzet met een dun zweetdekentje. Moet er eerst nog tijd voor vinden om het te doen....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:00

Is idd een intressant stuk Frans, maar er wordt in het stuk nergens gerpet over een paard wat nat is van het zweet volgens mij.
Wel mooi dat je paarden nooit ziek zijn geworden, maar de voorbeelden zijn er echt wel. Het hangt van de mate van zweten af denk ik.
Iig wel leuk zo'n discussie Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:33

Ik liet mijn pony als hij gereden had wel altijd rollen, maar wel in een droge bak... Door het droge zand droogde hij wel degelijk snel op... Ook als hij door de regen nat geregend was. Helaas heb ik nu geen binnenbak meer tot mijn beschikking, en dus ook geen droog zand meer... Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Gambler99, pretty, xRivaldo en 100 bezoekers