Hier staat de begin situatie beschreven.. ongeluk was gebeurd op 8-06-'07
Zo af en toe had ik een update geplaatst:
beukiej schreef:datum: 9-06-'07Update:
Ze stond zich vandaag lekker te vervelen op stal, ze hadden er een pony naast laten staan zodat ze niet helemaal gek werd.. Pijnstillers weer gegeven en regelmatig de zak bijgevult. Ze wil er nog steeds niet oed op staan en je kunt duidelijk zien dat ze zich elendig voelt.. Morgen de zak eraf..
beukiej schreef:datum: 10-06-'07Update:
vandaag kwam ik op stal en stond ze lekker in het longeerbakje te genieten van het zonnetjeDe zak zat er nog omheen, die ging er vandaag nog af. Ze kan al weer edelijk goed op d'r beentje staan/lopen
![]()
![]()
. Dat geeft me weer goede moed!
beukiej schreef:datum: 11-06-'07Update:
het gaat idd de goede kant op, de dierenarts zei dat ze 2 weken op rust moet en dat als ze dan nog kreupel liep dat ze dierenarts dan weeer langs moest komen. Geen foto's dus omdat er positieve vorderingen in zitten
beukiej schreef:datum: 24-06-'07Update:
we zijn nu ruim 2 weken verder en ze loopt echt al stukken beter! En je ziet haar gewoon vooruit gaan, maar aangezien ze nog niet helemaal zo loopt als het hoort laten we morgen wel even foto's maken vor de zekerheid.. wel spannend, duimen jullie voor me???
beukiej schreef:datum:28-06-'07Update:
we hebben tevroeg gejuigd..
De foto's waren perfect, alleen ze liep weer zo kreupel als maar zijn kan.De dierenarts zegt dat het niet vanuit het hoefbeen komt maar meer van bovenaf, dus denkt ze dat het uit de bekken komt. Aangezien de band over haar been is gegaan wou ze dat lostrekken (ze zat vast, heel eventjes maar, maar t is een refelx om je been dan weg te willen trekken) Dan komt er zoveel kracht vanuit de bekken, bil en dat gebied daar dat de DA denkt dat er wat gescheurt, ontwrigt of HEEL erg overbelast is. Daarom moeten we woensdag naar de osteopaat, die gaat kijken of alles wel op z'n plek zit. Kan die niks vinden en die vind het net zo vreemd als de DA zelf moeten we waarschijnlijk (nog niet zeker!) door naar Utrecht voor een mri scan.
Over de osteopaat e.d. wil ik liever niet zo'm bokt-discussie, ik leg het allemaal uit als die geweest is.
Bedankt voor al jullie steun
beukiej schreef:datum: 4-07-'07Update:
Nou vanmiddag 15.30 uur aangekomen bij de praktijk in nunspeet. Even gemeld en daarna Judith naar binnen gebracht.
de osteopaat ging even uitleggen dat hij alle botjes en gewrichten ging controleren op de manier waarop ze bewegen etc.
Dus ging hij dat ook doen, ze had duidelijk pijn bij sommige bewegingen die hij bij haar deed. Hij deed vanalles met dr.. hij kwam tot de conlcusie dat de onderste ruggewervels vastzaten, het heiligbeen en de knie. Ook zat er in het spronggewricht en de kogel duidelijk iets niet goed.
Dus hij overleggen met de DierenArts.. Ze kwamen samen tot de conclusie dat hij eerst maar de ruggewervels, het heiligbeen en de knie los ging maken. Dus dat deed hij, bij de knie hoorde op een gegeven moment toen hij iets deed echt zo: POK! zooo! zegt hij, die is los..
toen ging hij verder met de ruggewervels en het heiligbeen. Dat deed hij met van die pinnen, heel apart.. Dat deed haar heel duidelijk veel pijn want hij moest zo nu en dan snel opzij springen, maar dat ging ook allemaal goed dus dat is ook weer los.
Je zag daarna met stappen en draven al gelijk verschil, dus dat heeft zeker geholpen..
Maar toen waren er nog dat spronggewricht en de kogel. De DA besloot om daar foto's van te gaan maken, dus daar zijn toen 4 foto's van gemaakt, die zagen er allemaal goed uit, dat moet goed kunnen komen met rust verder.
Toen ging ze de hoefballen verdoven om te kijken, dat als ze daar geen gevoel meer in had, of ze dan beter liep dan voor de verdoving. Dat lopen ging zeker beter.. maar nog niet helemaal goed dus ging ze het nog wat hogerop zoeken door ook de kogel helemaal te verdoven.. in totaal heeft ze 8 verdovingen in het been gehad.. het hele witte beentje rood..
daarna dus weer even laten lopen, ging weer een stukje beter. de DA kwam tot de conclusie dan ong. 75% van de pijn onderuit kwam en de andere 25% van de pijn hoger op. Dit moet allemaal goed komen met rust. Dus zegaat 2 maanden het land op en dan zou het goed moeten zijn..
Maarja, iets van 10 prikken in je been is niet zo fijn *ze schopte af en toe met die prikken dus moest ze zo af en toe overnieuw prikken* daar voelde ze toen nog niet zo veel van aangezien het verdoofd was, maar als die verdoving uitgewerkt was ging dat erg pijn doen en opzwellen.. Dus we moesten het been thuis even koelen en dan een onderbandage doordrenken met azijn en water en dan met stalbandage erover inbandageren. Die bandage moet er morgen weer af.
Dus ik hoop er over 2 maanden weer op te zitten. Het is wel een hele geruststelling dat we niet doorhoeven naar Utrecht voor die scan..
Om 17.40 gingen we daar weer weg..
Verder heeft er van mij niks meer in het topic gestaan, ze is 6 weken na het bezoek van de osteopaat nog een keer geweest.. Dit omdat ze na 2 maanden rust nog niet goed was. Hij had alles weer gecontroleerd; de rug en knie waren nog goed los.. Hij dacht zelf dat het probleem echt in de knie zat..
Weer overleg met die DA en die vond het een goed idee om naar een kliniek te gaan..
Nu 3 maanden en 6 dagen later staat ze op de kliniek in Lienden..
Vanochtend moesten we om 09.30 uur op de Lingehoeve in Lienden zijn.. We waren er alleen een half uur te vroeg, er waren geen files dus we konden makkelijk doorrijden..
Wij ons even melden en alle gegevens invullen etc. Toen judith gehaald..
* De Dierenarts wou haar eerst zien lopen op de verharde bodem.. Alles werd gefilmd zodat ze alles nog eens op hun gemak konden bekijken en ze dingen konden vergelijken. Toen moest ze op de volte (ze hadden longeerbak met stenen bodem en een met zand) eerst laten draven in de verharde longeerbak, toen in de longeerbak met zand laten draven en galoperen.. Ze kreeg peesbeschermers en alles van daar (De service is echt perfect daar).
Hierna weer rechtuit laten draven, toen kwamen de buigproeven, je zag dat ze hierna heel pijnlijk weg draafde, nog steeds werd alles gefilmd.
*Toen werd het onderste deel van het been weer verdoofd net als eerder gebeurd is; dit om te kijken of er nog steeds pijn in de voet was of niet.. Eventjes 10 min. op stal gezet en toen weer laten draven.. stukken beter! Een heel groot deel van de pijn komt dus nog wel van beneden. Ook nog even in de longeerbak laten lopen.
* De dierenarts wou nog foto's laten maken van de knie en nog weer van het gebied om de hoef, maar dan uit andere hoeken dan al gedaan was. Op de foto's was weer niks te zien. Eerst hadden ze haar een kalmeringsmiddel geven, ze was helemaal niet zo heel druk maar wel een beetje vervelend omdat ze geen geduld had.
*Toen hebben ze het been kaal geschoren, en is ze een andere kamer in gegaan waar een echo-apparaat stond. Ze moest echt helemaal stil staan omdat de beelden op het scherm anders niet goed waren. Halverwege kreeg ze nog een spuitje met kalmeringsmiddel omdat ze vervelend werd met het beentje, toen kon je dr alles mee.. t was net een dood paard want nog net overeind bleef staan..

*Judith stond lekker te eten en bij de komen op stal terwijl de DA ons alles uitlegde over de scan, hij had iets gevonden in een pees maar dat was zodanig klein dat dat de hevige pijn niet kon veroorzaken. Tussen deel 3 en 4 in de onderstaande afbeelding zit een band, die was aan de buitenkant dikker dan aan de binnenkant. Hij wou deze band gaan verdoven om te kijken of ze dan beter liep (dat moest gewoon wel, want zo'n opgezette band doet veel pijn). Maar omdat er al verdovingen in het been zaten kon dit nog niet. Die moesten eerst uitgewerkt zijn, alleen duurde dit 6 uur.

* Dus wij konden naar huis en Judith bleef daar, maandag gaan ze verder met onderzoeken. Helaas kan ik haar morgen en zondag niet opzoeken i.v.m. tijdgebrek. Maandag gaat ook niet lukken i.v.m. school dus ik hoop dat ze maandag avond weer naar huis mag want ik mis d'r nu al!
Ik hou jullie verder op de hoogte!