paard en emoties

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

paard en emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:46

Hebben paarden emoties? Daarmee bedoel ik of ze boosheid, jalouzie, angst, stress, belediging, verdriet, blijheid, enz kennen. heeft een paard humor"?

zelf denk ik dat een paard wel degelijk humor kan hebben. Ook de genoemde emoties heb ik in mijn paard gezien.

nou wat vinden jullie brand maar los, maar houd het vriendelijk

Knipoog

Arabesk

Re: paard en emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:51

als ik sommige shetjes bezig zie, denk ik soms dat ze wel degelijk humor kennen. Zij zijn groot en ik is klein! Haha!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:59

Tuurlijk heeft een paard emoties. Nagelbijten / Gniffelen Hoe vaak zie je ze wel niet boos of angstig ? Mijn pony heeft haar veulen vorig jaar verloren, heb haar ook écht verdrietig gezien. Tuurlijk, ze tonen het niet zoals mensen doen, maar je voelt het wel aan als je een goede band met je paard hebt. Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:01

Ja hoor, shetlanders hebben wel degelijk humor. Je ziet ze soms nadenken wat ze als volgende gaan uitvreten.
Tuurlijk hebben paarden emoties: jaloezie, eenzaamheid, boos, beledigd (vooral de bloedpaarden), vrolijk/blij

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:15

Ik denk dat emotie ook een noodzakelijke reactie in de hersenen is; zonder angst vlucht je niet, zonder jaloezie heb je geen ambitie om beter te zoeken, enz.

Mijn ene paardje reageert heel basaal en instinctief op dingen, maar soms zie ik van 3 km afstand al dat mijn andere paard bezig is om iemand in de zeik te nemen, en dan zie ik die twinkeling in zijn ogen en vraag ik me af waarmee hij in vredesnaam gemuteerd is, dat hij mensen zo in de zeik kan nemen.
Ze zouden namelijk theoretisch niet van te voren moeten kunnen nadenken wat ze nou weer eens als volgende zullen gaan doen, maar mijn paard ZIE je gewoon denken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

Mijn paarden zijn erg jaloers als ik de 1 aandacht geef op dat moment. Staat de ander vervelend te doen in de stal, of beginnen ze te klieren naar elkaar. Ook heeft mijn oudste merrie echt humor, daar kun je een boek over schrijven. Mijn jonge merrie neemt best veel van dit gedrag over dus ja paarden kunnen wel degelijk emotie tonen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:52

Ik denk dat paarden wel degelijk emoties kennen. Mijn paarden zijn beide érg jaloers als de ander aandacht krijgt, of als de een eerder mee mag uit de paddock dan de ander.
Zita heeft ook echt humor. Die maakt soms uit verveling de waterkraan open, schrikt ervan en gaat me dan aankijken zovan: 'Ik weet óók niet hoe die kraan openging, écht niet!'. Chess is ook altijd blij als ze je ziet, dan hinnikt ze en komt op je af. Ik denk dat dat toch wel een soort van uiting van emoties is. Wel anders dan bij mensen natuurlijk, maar dat een paard emoties kent, daar ben ik van overtuigd Ja

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:56

Ja! En mijn merrie laat dat ook duidelijk merken!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:58

Ja, ik ben ervan overtuigd.

Toen het maatje van mijn paard werd, was ze verdrietig, down... Ach gut

Zo zijn er ook momenten dat ze echt blij is, als we gaan springen ofzo, je merkt aan haar hele doen dat ze er blij van word, dat ze plezier heeft.

En humor hebben paarden ook zeker Pling

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:04

tuurlijk, een paard is een vluchtdier maar zonder angst kan hij niet vluchten toch Nagelbijten / Gniffelen
een pony op de manege sjokt ook altijd maar wat rond, als er dan springbalken of de grote voetbal de bak inkomen gaan de oortjes naar voren en is hij echt wel vrolijker Haha!

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:06

Paarden zijn dieren ze denken niet o laat ik ns dit of dat doen, ze reageren instinctief! als mens interpreteer je het misschien als humor maar een paard denkt echt niet laat ik ns een grapje uithalen! als ze dat zouden kunnen zouden ze veel slimmer moeten zijn en paarden zijn niet slim ze hebben een erg slecht korte termijn geheugen daarom moet je onder het rijden ook alles zo vaak herhalen voordat ze het snappen! (hun lange termijn geheugen is echter erg goed)
Angst kennen ze natuurlijk wel want paarden zie je natuurlijk vaak schrikken maar een schrikreactie is ook een soort reactie welke ze instinctief doen daar denken ze niet bij na anders zouden ze niet voor een plastic zakje schrikken want een plastic zakje is absoluut niet gevaarlijk. Een paard is bijvoorbeeld ook wel ns blij als jij met een voer aankomt bijvoorbeeld maar dat is meer omdat ze conditioneert zijn als ze een zakje horen ritselen beginnen ze al vrolijk te hinneken omdat dit geluid in verband wordt gebracht met wat brokjes. Veulens zie je ook wel spelen, speelgedrag kennen ze dus wel. En boos zijn kunnen paarden ook, dat zie je ook in het wild als een nieuwe jonge hengst vecht met de leider van een kudde merries om deze te veroveren. en als je je paard constant in de mond loopt te trekken kan het ook best boos worden omdat dat pijn doet.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:08

hebben jullie een paard ook wel ns zien lachen trouwens? ik iniedergeval niet? heb ook nog nooit gemerkt dat een paard ergens de humor van inziet jullie wel?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:11

en of. Bij mijn paard zie ik natuurlijk wel eens angst, boosheid en jalouzie ook stress hebben we met haar gehad helaas. Beledigd als ik na 2 weken van vakantie kom dan kijkt ze me een week niet aan en verdriet kennen ze ook wel. Ze heeft haar buurpaard verloren en overleed naast haar. Ze heeft een week niet gegeten en kon niks met haar beginnen. Humor hebben paarden niet dat interperteren wij

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:58

_marlies_ schreef:
hebben jullie een paard ook wel ns zien lachen trouwens? ik iniedergeval niet? heb ook nog nooit gemerkt dat een paard ergens de humor van inziet jullie wel?

Mijn paarden heb ik nog nooit zien lachen mijn hond wel Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:10

Oh ik vat die twinkeling in zijn ogen wel op als lachen hoor Vork Je hoort nog net geen "gna gna Duivel "

Een kat, die is bijvoorbeeld echt beledigd als je haar uitlacht als ze misspringt Nagelbijten / Gniffelen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:30

Oh geloof me, paarden hebben wél degelijk emoties... Daar is mijn allerliefste mannetje hét levende bewijs van! Tjeezes, haal het maar niet in je hoofd om hem te beledigen... Je zal het wel geweten hebben Nagelbijten / Gniffelen

_marlies_ schreef:
hebben jullie een paard ook wel ns zien lachen trouwens? ik in ieder geval niet? heb ook nog nooit gemerkt dat een paard ergens de humor van inziet jullie wel?

Onnozele streken uithalen kan hij ook en heeft nog een verdomd goed gevoel voor timing ook, dus ja, ik noem dat maar humor *LOL*

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:58

laatst deed ik met een stalgenootje een soort schriktraining nou ja ze waren nergens bang voor, maar ik heb een foto waarop een stalgenootje op de grond ligt te spartelen en de paarden elkaar aankijken van : "wat moet je hier nu weer mee??" meisje op de grond was ook verzorgster geweest van mijn paard.

echt af en toe zie ik ook pure verbazing op haar gezicht.

ik vind het ook interesant om naar het gezicht van een paard te kijken als hij gereden wordt. gister zag ik er nog een met een gezicht van ik wil wel maar het lukt niet.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:04

_marlies_ schreef:
Paarden zijn dieren ze denken niet o laat ik ns dit of dat doen, ze reageren instinctief! als mens interpreteer je het misschien als humor maar een paard denkt echt niet laat ik ns een grapje uithalen! .

Ik denk dat paarden wel kunnen denken en dingen doen met voorbedachte raadde, aar ja, dat is persoonlijk.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:07

ik ook, mijn pony doet bv ook heel vaak dingen die ze niet mag als ik wegloop. zoals mijn jas op de grond gooien. of als ik haar stal aan uitmesten ben kijkt ze eerst of ik naar haar kijk en doet dan me jas op de grond gooien of dr neus in me tas steken

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:33

mijnverzorgshet is erg jaloers,
hij wil dat ik hem alleen aandacht geef,mar ik moet ook nog voor een veulentje zorgen.
als ik dan met hem ben geweest en ga daarna voor het veulen zorgen(staan in hetzelfde land) gaat hij heel lelijk tegen dat veulen doen(normaal zijn het de beste vrienden) en probeert mij bij haar weg te duwen door tussen ons in te gaan staan en tegen me aan te duwen. als ik hem dan wegduw is hij echt beledigd.
ik kan niet echt boos op hem worden( daar is hij te lief voor Haha!) maar het is wel best irritant.
paarden hebben zeker weten wel emoties. Ja

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:20

Die van mij kan rustig een half uur met een lege ton gaan spelen. Is natuurlijk gewoon zn eigen spel, maar de blik naar mij lijkt toch verdacht veel op "vind je me grappig?" soms Haha!

Jaloers, zowiezo, maar dat weet je, want jij staat naast mijn kleine krengetje die vindt dat alle aandacht naar hem dient te gaan Haha!
Ja, paarden hebben zeker wel emoties.
Het humor verhaal is dan idd wel een kwestie van hoe wij dingen interpreteren denk ik, hoewel, soms...

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:39

Natuurlijk kent een paard emoties. Knipoog Hoe vaak zie je wel niet dat een paard boos is? Of blij, omdat hij weer de wei in mag? Mijn pony wordt ook vreselijk jaloers als ik een ander paard aandacht geef. En als ze me aan ziet komen, hinnikt ze altijd naar me. Lachen Waar ze ook een handje van heeft is, tijdens het aansingelen haar buik uitzetten en zodra ik opstap haar buik weer inhouden. Ik weet natuurlijk niet of ze dat expres doet, maar ze kijkt me in ieder geval altijd heel ondeugend aan en dat vind ik wel degelijk humor. Clown

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:45

Tja ze hebben zeker wel emoties, anders dan een mens laten ze die zien. Ze gebruiken meer hun lichaamstaal dan hun mimiek(gezichtsuitdrukking).
Ik geloof zeker wel dat paarden kunnen lachen!! Alleen zal niet iedereen dat zien.
En na 12 jaar weet ik wel zeker dat jims humor heeft, en wat voor!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:59

Napie schreef:
beledigd (vooral de bloedpaarden)

lang niet alleen bloedpaarden mijn shetlander heeft daar ook nog weleens last van.

paarden hebben idd emoties. zoals, boos, blij, verdrietig enz. enz.
ik ken een paard die is een week lang verdrietig geweest omdat er 2 paarden waren verkocht van 'zijn kudde' ook is dat zelfde paard vaak jaloers en beledigd.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:56

Weet je welk boek je moet lezen om overtuigt te zijn dat paarden emoties hebben?

"Paarden spreken"

Is een erg goed boek!