wederom het krachtige karakter van de groninger!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 08:35

in de Bit van deze maand staat een artikel over het politiepaard Faberlaine.ze is het meest '' coole'paard op stal bij de politie in amsterdam.ze is gefokt door johan venderbosch en haar vader is de groningse hengst akteur.
volgens de berijdster van deze merrie gaat ze voor alles en is nergens bang voor.de topper van stal voor politie werk.
wederom het aantonen waard hoe prachtig die groningers van karakter zijn zowel als rijpaard als aangespannen.eeen COOL Cool paard!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 08:58

Ja ik heb het ook gelezen. Vond haar ook mooi, in tegenstelling tot de meeste andere politiepaarden Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 10:51

Ja tuurlijk, dat kon ik je zo ook wel zeggen! Schijnheilig

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 13:00

Hihi leuk he? ze hebben daar nog een aantal groningers op stal.

Wist je dat de Koningin ook 2 groningers heeft????

(Uit Het Groninger Paard oktober 1994)

Koene in de Koninklijke Stallen

Door de eeuwen heen was het paard een koninklijk geschenk: van koningen, voor koningen. Zo schonk de Vereniging 'Het Groninger Paard' in 1989 aan Koninging Beatrix de ruin Eerelman. Hoe is het de Groninger in Den Haag vergaan? Kort voor Prinsjesdag hadden we een gesprek met de Opperstalmeester, de heer Hans van den Hout. Deze bleek heel enthousiast te zijn over Koene, zoals de Experiment-zoon nu heet.

Vanwaar die naamsverandering? 'Het is gebruikelijk dat de koningin de paarden zelf een naam geeft. Wanneer er een nieuwe stalmeester komt, beginnen de namen van alle paarden die in dat jaar binnenkomen met een A. Koene is dus in de Koninklijke Stallen gekomen in mijn elfde jaar' licht de heer Van den Hout toe. 'Na de proeftijd van drie maanden vertel ik de koningin iets over onze ervaringen, over het karakter van het paard, en dan kiest zij een naam. Die naam zegt dus iets over het karakter. Koene is werkelijk heel stabiel. Hij leerde heel snel. Na een jaar hebben we hem al ingezet bij het aanbieden van de geloofsbrieven. Wanneer er een nieuwe ambassadeur komt, wordt hij voor het aanbieden van de geloofsbrieven door ons per rijtuig afgehaald. Dat gebeurt bijna iedere woensdag. Meestal duurt het twee jaar voordat we een nieuw paard daarbij inzetten, maar Koene was aan de snelle kant. In '91 mocht hij mee op Prinsjesdag voor het rijtuig van Prinses Margriet, en in '92 liep hij in het achtspan. Voor de Gouden Koets dus. ook dit jaar loopt hij weer mee. Nee, vorig jaar niet, omdat toen de Friezen voor de Gouden Koets stonden. Dat gaat om en om: het ene jaar Friezen, het andere KWPN-ers en onze ene Groninger natuurlijk! Hij zal wel moeilijk te herkennen zijn onder de tuigen.' De traditionele gala-tuigen die voor de Gouden Koets gebruikt worden, zijn vijf jaar ouder dan de koets zelf en stammen uit 1893. Hoe ze zo lang meegaan? 'Verzorging, en we gebruiken ze maar een keer per jaar. Onderdelen als strengen zijn uiteraard wel eens vernieuwd.'

Waarop wordt een 'koninklijk paard' geselecteerd? 'Heel erg op karakter: onze paarden moeten rustig en flegmatiek zijn. Ze komen altijd drie maand op proef, maar in de praktijk vallen er weinig uit. We hebben een vaste leverancier, ik volg de handel, en we worden ook wel eens getipt. Via een tip hebben we onlangs nog een driejarige Groninger gekocht. Die wordt dit najaar afgeleverd. (De ruin, die nu nog vreedzaam in Oud-Avereest graast, is een jonge Hellas, gefokt door Gerrit Schuurhuis uit dezelfde moeder als het kampioenveulen van de Nationale Fokdag.) Verder moeten ze gezond zijn: ze worden voor aankoop door onze dierenarts onderzocht. En de paarden moeten zwart zijn natuurlijk; we hebben hier uitstluitend zwarten. Aftekeningen zijn niet belangrijk. De maat moet niet extreem zijn, dat neem ik ook nog een beetje mee. En de esthetica. Ze moeten een mooie type hebben. De koningin heeft veel gevoel voor paarden en heeft daar een heel eigen mening over.' Een lelijk paard wil ze beslist niet. Soms is dat wel een probleem, want de achterpaarden krijgen voor de Gouden Koets heel wat te verstouwen. Die weegt namelijk 2.5 ton en heeft geen remmen! Robuuste, massale paarden zijn daar nodig. In principe worden alleen Nederlandse fokproducten gekocht; 'Er is voldoende keus. Hoogstens de kleur is wel eens een probleem, maar bij de Groningers zit ook dat wel goed' lacht de heer Van den Hout.

Een speciale training, zoals politie-paarden, krijgen de paarden van de Koninklijke Stallen niet. Ze lopen dagelijks minstens een uur in de stad, en daar komen ze allerlei vreemde situaties tegen: trams, een bouwput met een grote kraan, noem maar op. Hoogstens muziek wordt voor Prinsjesdag extra geoefend, maar ook bij de geloofsbrieven is altijd een militaire kapel. Af en toe wordt het werk in de stad afgewisseld met ritten in het Kroondomein, het weekend na Prinsjesdag bijvoorbeeld. Heerlijk. 'Dan moeten we ze even weer 'bosfris' maken. Paarden die zich in de stad nergens iets van aantrekken, staan daar soms op hun achterste benen vanwege een omgevallen boomstam of een wildrooster! Buiten wordt er wel eens een galopje gemaakt. Verder is het allemaal stap en draf. wel op straat natuurlijk. Als er problemen zijn, dan is het met de benen. Maar normaal blijft een paard hier zeker tot zijn twintigste. Ze hebben, wat je noemt: een herenleven.'

Iets bijzonders over Koene? 'Hij doet het eigenlijk te goed, doet nooit gekke dingen. Nee, een dooie diender is het niet dat zit ook wel een beetje in de naam-, maar hij is zo geweldig stabiel. Wat je zelden tegenkomt bij een paard: hij is eigenlijk alle dagen hetzelfde. Nog maar vijf jaar hier, maar hij gedraagt zich nu eigenlijk al als leermeester!'

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 15:46

Gaaf om te lezen!!
Ik begin steeds meer fan te worden van het ras... echte toppers!!
Groetjes, Dorine.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 16:16

hihi,ja ik wist het,van de koningin.
maar ik was al superfan van het ras.welshen en groningers zijn het mooiste ras voor mij.ze hebben allebei een prachtig karakter.waar ik het beste mee kan......en die lieve lottelkopje van jou kim?die kan ik wel opvreten,ik denk elke dag wel aan hem..........