Modegril: 2,5 jarige zadelmak maken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:52

sonjabelgium schreef:
Er zitten nu wel een aantal mensen met banden op het amerikaans continent op bokt, maar die reageren tot nu toe blijkbaar niet. De USA, het paardenlang bij uitstek rijden ze paarden met 2.5 jaar helemaal in en worden ze echt wel ingezet ook. Toch is het niet zo dat er meer paarden vroegtijdig mank/kreupen/ziek worden daar. In tegenstelling tot Europa echter zijn ze minder gefixeerd op reuzen fokken, en daar zit een heel groot verschil in volgens mij. De paarden kunnen het natuurlijk zelf niet zeggen of het nu goed is ja of néé - en zoveel mensen zoveel meningen. Volgens mij doet ieder wat voor hem/haar het beste lijkt, en moet je net zoals training bij mensen langzaamaan beginnen en opbouwen ... logisch toch?!


Ik wil hier even op inhaken. In de VS worden er inderdaad paarden vanaf 1 à 1,5 jaar ingereden. Waarom? Om ze in de futurity uit te kunnen brengen en dat levert veel geld op. Zo'n paard moet dan op 3 jarige leeftijd (volgens de paardenkalender!!!) sliding stops kunnen maken en spinnen en dergelijke. Veel van die paarden zijn trouwens wel afgeschreven tegen de tijd dat ze een jaar of 6 zijn, maar hebben dus voor die tijd lekker centjes kunnen verdienen voor hun eigenaren.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:01

Wat verstaan jullie precies onder zadelmak? Fleur was met 2.5 jaar 'zadelmak' in de meest letterlijke zin van het woord: mak als er een zadel op haar rug ligt.
Nu is ze 3.5, en zit ik er op (2 maanden geleden voor het eerst echt). Ik vond het zelf heel fijn een hele lange aanloop te hebben. Jong beginnen met de basis, en heel langzaam opbouwen, waarmee je een soort 'cultuurshock' (van de opfok hup de bak in) vermijdt. Volgens mij werkte het ook voor Fleur fijn aangezien ze nog geen verzet heeft getoond.

Het is voor mij natuurlijk de eerste keer dat ik zoiets doe, en er zijn waarschijnlijk nog duizenden andere wegen naar Rome, maar ik ben over mijn weg tot nu toe heel tevreden..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:26

Desiree schreef:
Dat zijn ware woorden van jou Sonja. Ik heb echter 1 opmerking t.a.v. de amerikanen: ze beginnen ook al vaak met het jaar. En dat is echt te gek voor woorden.


Meent ge dat nu? Da's echt wel te ver gaan dan vind ik! Amaai ... Een jaarling 's met dubbele longe mennen ja (niet trekken nog hé, gewoon erachter lopen en "stuur" op steken), of zoals gedaan heb met m'n merrieveulen, zadeldekje erop met dekensingel erover (zadel simuleren) ... da's helemaal niet erg, maar echt al met een jaarling gaan "werken" kan niet!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:45

ik heb ze toch gesproken. Het was op een manege in Florida, ze liet me een 2 jarige hengst zien die met anderhalf toch al zadelmak was gemaakt, en hij werd toch volop gereden. Was heel normaal. Ik vond dat maar niks hoor. En inderdaad, zoals iemand hierboven al aanhaalde, die beesten moeten al op jonge leeftijd presteren (Futurity) want er gaat een hoop geld in om. Dat is daar nog erger dan hier.

De hond is de betere mens

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:13

Als het geen kwaad kan om met een 2,5 jarige al vast te beginnen, waarom ligt de gemiddelde leeftijd van een paard dan op 8 jaar????
Dat komt toch niet alleen door het verkeerd rijden he?

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:21

Nathalie schreef:
En ik ben niet van mening dat ik te vroeg begonnen ben. .


nee maar jullie hebben ze ook eerst even na laten kijken etc. dus je wist ook zeker , en de veearts ook dat het geen kwaad kon..
maar sommige laten ze al te veel doen , en daar groeid het dan ook allemaal scheef en krijgen ze reuma of iets dergelijks... want ze waren nog niet volgroeid .



Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:06

Citaat:
Als het geen kwaad kan om met een 2,5 jarige al vast te beginnen, waarom ligt de gemiddelde leeftijd van een paard dan op 8 jaar????
Dat komt toch niet alleen door het verkeerd rijden he?


Inderdaad, de gemiddelde leeftijd van het nederlandse sportpaard (!) is 7 a 8 jaar. Dat heeft uiteraard wel meerdere oorzaken :
verkeerde belasting maar zeker ook verkeerde huisvesting en voeding.
Alles hangt met elkaar samen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:11

Vooropgesteld, ik ben het met jullie eens hoor.
Maar ik geloof niet dat het "in" is om 2,5 jarige paarden in te rijden.
Het lijkt mij eerder toe dat het "in" is om te vertellen hoe slecht het allemaal is.
Tuurlijk is het niet goed om een te jong paard te vroeg in te rijden. Ze hebben de leeftijd niets voor niets al sinds jaar en dag op drie gezet.
Maar hoe vaak we het er ook over hebben, er blijven mensen die op hun anderhalf jarige paard gaan zitten.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

"Helemaal mee eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 23:10

Desiree schreef:
iemand er al eens aan gedacht dat door een beetje training een paard JUIST nog meer gaat groeien? Het is allemaal neit zo zwart wit hoor. Ik ben er ook niet voor om een jong paard intensief te gaan rijden. Ik hoorde onlangs van een 3 jarige welsh cob die gereden is in een orientatie rit van ZEVEN uur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kijk, dat gaat mij veeeeeeeeeeeeeels te ver! Ik vind een uur al lang voor een 3 jarige.... Alles met mate dus. Je kunt een 2,5 jarige best zadelmak maken, ZONDER het dier te belasten of te belemmeren.

Helemaal eens met D Pling esiree!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 23:17

Ik hoop dat dat de uitzondering is ( in November geboren bedoel ik)
Als dat de regel is bij een fokker is er iets goed mis met zijn planning...

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:37

Effe over de gemiddelde leeftijd:
Ik denk dat verkeerde training wel de grootste oorzaak is, bepaalde kwalen komen d.m.v. verkeerde training al snel boven water, en bij goede training heel vaak zelfs helemaal niet.
Als ik Antoine de bodt hoor, (80% van de slachtpaarden zijn naar de slacht toe GEREDEN, en in NEderland is het HEEL triest gesteld met de dressuur), dan zouden rontgenologische keuringen straks nog overbodig zijn. Want paarden met 3tjes en vaak ook 4tjes (en die zouden theoretische stokkreupel moeten zijn) laat hij toch zuiver lopen. Rara.... in de topsport wordt goed gereden, anders bereiken die mensen de topsport niet. En die rijden ook vaak op paarden met 3tjes en zelfs 4tjes, en die van ons zouden naar de slacht moeten. Dat geeft je te denken he.
Natuurlijk speelt naast overbelasting ook belasting op te jonge leeftijd een rol, maar aanzienlijk minder.

De hond is de betere mens

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:05

Wat Desiree zegt denk ik zelf ook, veel paarden worden echt naar de je weet wel gereden. Maar de leeftijd heeft daarbij ook zijn rol, zeker tegenwoordig waarbij het lijkt alsof een paard met 5 jaar al minimaal in de M moet lopen. Er is ook enorm veel kritiek geweest tijdens de spelen in Jerez, ook ivm de leeftijdskwestie.
Ikzelf rijd een gemiddeld paardje in als ze ruim 3 zijn, echt grote paarden als ze 4 zijn. En dat is vroeg zat.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 16:29

Het verschilt echt per paard wat ze aankunnen, ik heb paarden soms met 8 jaar zadelmak gemaakt, voor die tijd hadden ze aangespannen gelopen, waren tuigpaarden, als je er zelf brutaal aanrijdt valt het vaak mee. En dan verschilt het ook per paard, van die hele grote paarden kunnen soms beter met 3 of 4 zadelmak gemaakt worden, maar sommige paarden zijn best vroeg rijp en kun je er best met 2.5 op gaan zitten, en dan nog is het niet erg, als je er DAARNA maar rekening mee houdt dat het jonge paarden zijn die een goede opleiding nodig hebben en langer meemoeten dan tot hun 8e.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 16:44

Zelf ga ik vanaf nu beginnen met mij bijna 2,5 jarige.Niet rijden hoor.Ga beginnen met logeren en laten wennen aan het zadel.Dit gebeurt niet in een maand maar in een tijd bestek tot aan de zomer.Zodat ze het land in kan maar wel weet wat een zadel is.Als ze dan zo gezegt volgend jaar zomer "vakantie"heeft gehad dan gaan we verder kijken.Weer gewoon beginnen met longeren en met zadel er op.En gaat dat goed dan een licht iemand erop.MAAR zie ik nou dat ze nog te hard groeit dan wacht ik daar ook mee.Waarom zou ik alles over haasten???Ik heb nu ook altijd stal geld betaald zonder dat ik erop kon rijden.Waarom dan die ander half jaar ineens niet meer?

Daarop zullen de meeste antwoorden van Omdat ze 3 jaar is en dan kan je makkelijk je paard in rijden.Nou ik ben van mening dat je naar je paard moet kijken en niet naar je zelf.Je paard geeft vanzelf wel aan wanneer hij/zij er rijp voor is.Dat kan met 3 zijn maar ook met 5.Dat is iets dat heb je niet voor het zeggen.Er zijn geen standaard regel voor.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening daarover maar ik ben van mening dat je als je een paard met 2,5 jaar gaat inrijden dat je dan echt te vroeg bezig ben.Ze zijn immers nog kind.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:03

Dit probleem is al op verschillende topics besproken. De meeste mensen die hier reageren zijn mensen uit de praktijk dus die weten dat je niet te jong moet belasten. Het begrip jong en belasten wordt door iedereen zelf geintrepeteerd. Ik had het eigenlijk ergens over fokmerries, maar het topic werd verplaatst en is dood gebloed. Ik dek of laat ze staan als driejarige. Als ik ze laat staan wil ik ze laten aanrijden. Maar het stamboek vraagt van zijn fokkers niet alleen bij de hengsten snelheid, maar ook bij de merries. Er zijn merries die een proef lopen in Deurne in februari terwijl zij nog drie jaar moeten worden, elders al "aangereden" zijn en een veulen krijgen in mei. Echt lees het maar eens over. Is geen uitzondering. Ik zou niet weten hoe je daar een einde aan maakt. Om te beginnen zou Deurne als "paardenkenners" drachtige driejarigen moeten weigeren. Maar het gebeurt gewoon.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:40

Het hangt iig van het paard af maar ik zou zeggen dat je toch echt niet eerder als met drie jaar moet berginnen liefst met 4 vier of nog later. Leuk voorbeeldje: een pensionpaard bij mij in de manege werd met drie jaar uit de wei gehaalfd om beleerd te gaan worden maar zijn eigenaar vond hem towen nog echt te jong. Ook met vier jaar was het dier nog te speels en ik meen dat ze hem toen pas op zijn vijfde ingereden hebben. En waarom ook niet? Te laat inrijden kan in mijn ogen geen kwaad, te vroeg wel... en bovendien vooral de echt grote paarden van meer als 1,70 m groeien erg lang door dus daarmee in mijn ogen niet eerder beginnen als met vier jaar.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:53

Je hebt helemaal gelijk pjelk en hoe groter hoe meer kans op beengebreken dus meer tijd nodig voor de botrijpheid

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

thorreke

Berichten: 51
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:43

ik denk ook dat het van paard tot paard afhangt wanneer je met hem/haar kunt beginne

toen mijn pony 2.5jaar was zei de veearts zelf tege mij dat ik met hem wel kon beginne rijde Verward

we hebbe dit ook wel hel rustigaan gedaan, nu is hij 3jaar en t gaat steeds beter, we vragen er nog niet veel van maar we testen zelf uit wat voor oefeningen hij leuk vind en die proberen we dan beter te krijgen Party!!

hij heeft echt plezier in zen werk

If it doesn't break me, it will only make me stronger

Donna
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:44

wat die amerikanen doen gaat voornamelijk om quarter horses, en die zijn inderdaad een stuk sneller er klaar voor dan onze kwpn ers omdat ze zo compact zijn.
En ik denk dat we hier op een leuk voorbeeld stuiten van hoe de paarden wereld in elkaar zit: iedereen heeft zijn eigen manier, en dat is de juiste. Daarom zegt de een dit en de ander dat. Longeren vind de een wel goed en de ander niet. Maar paarden mensen die al jaren hun paard eerst heel lang longeren gaan niet van je aan nemen dat dat slecht is. Net als dat de mensen in amerika niet gaan aan nemen dat met 2,5 jaar volledig inzetten van een engels rijpaard wel erg jong is. Het gaat toch al al die tijd goed? Ik denk dat de leeftijd van inrijden heel erg afhangt van het paard.
Ik heb een kwpn gereden, die was op zijn 17de echt helemaal stuk, maar echt helemaal, rug, benen alles. Deze sprong met 5 ook al Z. Zo krijg je je paard dus wel stuk. Niet voor z'n 12de, maar ze zullen denk ik echt wel minder lang mee gaan. Maar andere paarden kunnen dit weer wel. Je moet het per geval bekijken. Zeker met hengsten als je ze hengst laat omdat je je dan moet bedenken of het beest niet veel te bijdehand is als je wacht tot 3,5 jaar.

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:53

tja, die van mij is nu 2.3 jaar en ik ben ook bezig met zadelmak maken. Gewoon, 1 x per 2 weken even 5 a 10 minuutjes het zadel op. In de zomer ga ik hem wat vaker longeren. Dan kan hij in augustus worden ingereden. (hij is van juli) Dat is toch wel goed? Verder loopt ie gewoon de heldag en nacht op wei.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:44

Zadelmak maken met 2,5 jaar heb ik niks tegen, maar echt inrijden vind ik dan niet goed.
longeren trouwens ook niet.

Als je een paard nou op jonge leeftijd een bitje in doet en zadel op doet is niet schadelijk, maar longeren en berijden(dan bedoel ik niet 3 rondjes) wel.

ook zie ik soms reacties van jullie van "maar de dierenarts zei..", IMO hebben niet alle dierenartsen er verstand van.
ze zeiden ook tegen mij dat ik al kon beginnen met longeren en het zadel enzo(toen hij 2 was) en over een half jaartje ofzo erop zou kunnen rijden(dus 2,5) terwijl mijn pony toch echt niet volwassen is voor zijn leeftijd, integendeel!

hij is nog een echte baby en kwa bouw loopt hij ook zeker niet voor.
zo heb ik wel meer van dieren/vee-artsen gehoord waarvan ik dacht, naja Verward
maar daar gaat het nu even niet over Lachen

en wat heeft het nu voor zin om al een half jaar vantevoren te longeren??
het is alleen maar slecht en longeren heb je zo aangeleerd..

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:31

Ik vind de manier van Dees wel goed.
Wat is er op tegen een paard een zadel op de rug te leggen met 2½ jaar? Het laat hem nadenken, nieuwe ervaringen opdoen en je bereid hem ermee voor. Je zou eens een stukje met hem kunnen lopen met het zadel erop (wel ernaast lopen natuurlijk he Knipoog ) of wat beginnen met longeren. Maar ik persoonlijk (trek het je s.v.p niet aan) zou mijn paard nooit op zijn 2½e inrijden, dat is mijn persoonlijke mening (wil niemand de grond intrappen ofzo)... Scheve mond Vind gewoon dat je daarmee pas moet beginnen als ze drie zijn. Of ze er lichamelijk voor klaar zijn of niet. Een veearts kan immers niet in het hoofd van het paard kijken. De één is er nou eenmaal fysiek eerder klaar voor dan de ander Lachen En ik denk dat we dat moeten respecteren, jouw ouders wouden toch ook niet dat je met twee maanden al kon lopen???

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:44

hoiiii

'k heb ook een 2.5 jarige ingereden, de pony kon het wel aan, en was sterk genoeg.
nu rijd ik heb gewoon ong. 4x per week en soms naar het bosje, vlak bij huis.
hij heeft er hardstikke veel lol in , is lekker ontspannen, en loopt met oren naar voren enzovoorts.
maar je hebt natuurlijk ook paarden die het niet aankunnen en dan w8 je er gewoon mee toch? gewoon zadel er op en longeren, heeft dat beest ook wat te doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:12

Dit is een post van een ander forum dat ik heb bewaard omdat ik het heel interessant vond. Het is geschreven door een Dierenarts ,Dr. Deb Bennett, en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen zin heb om het allemaal te gaan vertalen. Het geeft de volgorde weer waarin de groeischijven van de botten bij een paard versmelten, en op welke leeftijden.


Right now though I want to return to the issue of maturity and deal with that concept thoroughly. Ranger is not mature, as I said, as a 2 1/2 year old.
This is NOT because Ranger is a "slow-maturing" individual or because he comes from a "slow maturing" breed. There is no such thing. Let me repeat that: no horse on earth, of any breed, at any time, is or has ever been mature before the age of six (plus or minus six months). This information comes, I know, as a shock to many people who think starting their colt or filly under saddle at age two is what they ought to be doing. This begs discussion of (1) what I mean by "mature" and (2) what I mean "starting."

(1) Just about everybody has heard of the horse's "growth plates,"
and commonly when I ask 'em, people tell me that the "growth plates" aresomewhere around, or in, the horse's knees (actually they're located at the bottom of the radius-ulna bone just above the knee). This is what gives rise to the saying that, before riding the horse, it's best to wait "until his knees close" (i.e., until the growth plates fuse to the bone shaft and ease to be separated from it by a layer of slippery, crushable cartilage).
What people often don't realize is that there is a "growth plate" on either end of EVERY bone behind the skull, and in the case of some bones (like the pelvis, which has many "corners") there are multiple growth plates.

So do you then have to wait until ALL these growth plates fuse? No. But the longer you wait, the safer you'll be. Owners and trainers need to realize there's a definite, easy-to-remember schedule of fusion - and then make their decision as to when to ride the horse based on that rather than on the external appearance of the horse. For there are some breeds of horse - the Quarter Horse is the premier among these - which have been bred in such a manner as to LOOK mature long before they actually ARE mature. This puts these horses in jeopardy from people who are either ignorant of the closure schedule, or more interested in their own schedule (for futurities or other competitions) than they are in the welfare of the animal.

The process of fusion goes from the bottom up. In other words, the lower down toward the hoofs you look, the earlier the growth plates will have fused; and the higher up toward the animal's back you look, the later.
The growth plate at the top of the coffin bone (the most distal bone of the limb) is fused at birth. What this means is that the coffin bones get no TALLER after birth (they get much larger around, though, by another mechanism). That's the first one. In order after that:


2. Short pastern - top & bottom between birth and 6 mos.
3. Long pastern - top & bottom between 6 mos. And 1 yr.
4. Cannon bone - top & bottom between 8 mos. And 1.5 yrs.
5. Small bones of knee - top & bottom on each, between 1.5 and 2.5 yrs.
6. Bottom of radius-ulna - between 2 and 2.5 yrs.
7. Weight-bearing portion of glenoid notch at top of radius - between 2.5
and 3 yrs.
8. Humerus - top & bottom, between 3 and 3.5 yrs.
9. Scapula - glenoid or bottom (weight-bearing) portion - between 3.5 and 4 yrs.
10. Hindlimb - lower portions same as forelimb
11. Hock - this joint is "late" for as low down as it is; growth
plates on
the tibial & fibular tarsals don't fuse until the animal is four (so the
hocks are a known "weak point" - even the 18th-century literature warns
against driving young horses in plow or other deep or sticky footing, or
jumping them up into a heavy load, for danger of spraining their hocks)
12. Tibia - top & bottom, between 2.5 and 3 yrs.
13. Femur - bottom, between 3 and 3.5 yrs.; neck, between 3.5 and 4yrs.;
major and 3rd trochanters, between 3 and 3.5 yrs.
14. Pelvis - growth plates on the points of hip, peak of croup (tubera
sacrale), and points of buttock (tuber ischii), between 3 and 4 yrs.

...and what do you think is last? The vertebral column, of course. A normal horse has 32 vertebrae between the back of the skull and the root of the hock, and there are several growth plates on each one, the most important of which is the one capping the centrum. These do not fuse until the horse is at least 5 1/2 years old (and this figure applies to a small-sized, scrubby, range-raised mare. The taller your horse and the longer its neck, the later full fusion will occur. And for a male - is this a ssurprise? -- you add six months. So, for example, a 17-hand TB or saddlebred or WB gelding may not be fully mature until his 8th year -something that owners of such individuals have often told me that they "suspected" ).

The lateness of vertebral "closure" is most significant for two reasons.
One: in no limb are there 32 growth plates!
Two: The growth plates in the limbs are (more or less) oriented perpendicular to the stress of the load passing through them, while those of the vertebral chain are oriented parallel to weight placed upon the horse's back.

Bottom line: you can sprain a horse's back (i.e., displace the vertebral growth plates) a lot more easily than you can sprain those located in the limbs. And here's another little fact: within the chain of vertebrae, the last to fully "close" are those at the base of the animal's neck (that's why the long-necked individual may go past 6 yrs. to achieve full maturity). So you also have to be careful - very careful - not to yank the neck around on your young horse,or get him in any situation where he strains his neck (i.e., better learn how to get a horse broke to tie before you ever tie him up, so that there will be no likelihood of him ever pulling back hard. And readers if you don't know how to do this, then please somebody write in and ask!).

(2) Now, let's turn to the second discussion, which is what I mean by starting" and the whole history of that. Many people today - at least in our privileged country -- do not realize how hard you can actually "work" a horse - which is very, very hard. But before you can do that without significantly damaging the animal, you have to wait for him to mature, which means - waiting until he is four to six years old before asking him to carry you on his back.

What bad will happen if you put him to work as a riding horse before that? Two important things - and probably not what you're thinking of. What is very UNlikely to happen is that you'll damage the growth plates in his legs. At the worst, there may be some crushing of the cartilages, but the number of cases of deformed limbs due to early use is tiny. The cutting-horse futurity people, who are big into riding horses as young as a year and a half, will tell you this and they are quite correct. Want to damage legs? There's a much better way - just overfeed your youngstock (see Forumpostings on this. You ought to be able to see the animal's ribs - not skeletal, but see 'em - until he's two).

More likely is that you'll cause structural damage to his back. There are
some bloodlines (in Standardbreds, Arabians, and American Saddlebreds)
known to inherit weak deep intervertebral ligament sheathing; these animals are especially prone to the early, sudden onset of "saddle back".
However, individuals belonging to these bloodlines are by no means the only ones who may have their back "slip" and that's because, as mentioned above, the stress of weightbearing on the back passes parallel to the growth plates as well as the intervertebral joints. However, I want to add that the frequency of slipped backs in horses under 6 years old is also very low.

So, what's to worry about? Well...did you ever wish your horse would round up" a little better? Collect a little better? Respond to your leg by"raising his back, coiling his loins, and getting his hindquarter up underneath him a little better? The young horse knows, by feel and by instinct", that having a weight on his back puts him in physical jeopardy.

I'm sure that all of you start your youngs tock in the most humane and considerate way that you know how, and just because of that, I assure you that after a little while, your horse knows exactly what that saddle is and what that situation where you go to mount him means. And he loves you, and he is wiser than you are, so he allows this. But he does not allow t foolishly, against his deepest nature, which amounts to a command from the Creator that he must survive; so when your foot goes in that stirrup, he takes measures to protect himself.

The measures he takes are the same ones YOU would take in anticipation of a load coming onto your back: he stiffens or braces the muscles of his topline, and to help himself do that he may also brace his legs and hold his
breath ("brace" his diaphragm). The earlier you choose to ride your horse, the more the animal will do this, and the more often you ride him young, the more you reinforce in his mind the necessity of responding to you in this way.

So please - don't come crying to me when your 6 year old (that was started under saddle as a two year old) proves difficult to round up! If he does not know how to move with his back muscles in release, he CANNOT round up!!So - bottom line - if you are one of those who equates "starting" with"riding," then I guess you better not start your horse until he's four. That would be the old, traditional, worldwide view: introduce the horse to equipment (all kinds of equipment and situations) when he's two, crawl on and off of him at three, saddle him to begin riding him and teaching him to guide at four, start teaching him maneuvers or the basics of whatever job he's going to do - cavalletti or stops or something beyond trailing cattle - at five, and he's on the payroll at 6.

Je suis Charlie.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:22

Het hangt ten eerste van het paard af, het ene paard is er eerder klaar voor als het andere. En ten tweede hangt het er vanaf wat je ermee doet, een beetje longeren en heel rustig aan het zadel etc laten wennen is heel wat anders dan gelijk (of iig heel snel) fanatiek te gaan rijden en het paard zo jong mogelijk zo hoog mogelijk laten lopen. Daar ben ik erg op tegen, want ook al gaat het in het begin heel snel en goed, maar ze zijn des te eerder uitgeblust.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, Eve_Nie, ikkuhh90, josien_m_, Kmbrly, laura22, Maanon_, Mark0919 en 35 bezoekers