Endurancepraat nav Endurance Katwijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 00:41

He ik zeg dat ik het geloof, moet ik nakijken op de GPS zelf maar mijn schoonvader heeft die op het moment en die zit in Gambia.
Ik zal morgen even kijken of ik hem kan vinden bij hem thuis.

Overigens is die 30 km/u wel goed hoor in een vlotte draf.
Maar ik zeg ik weet het niet zeker.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:01

Wij hebben ook regelmatig gereden met GPS. Het werkt vnl heel mooi om te kijken of je een beetje in 1 en hetzelfde tempo kunt rijden. Heel confronterend om te zien dat een drafje wat voor het gevoel een constant tempo is toch echt begint op 12 km/u en eindigt op 17 km/u.
Hoogste topsnelheid (op een bospad in Polen) zat tegen de 50 km/u aan (in galop).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:07

Als je echt 30 km in een ARBEIDSDRAF zit, moet je moeite doen om niet over de 15 te gaan (laten we zeggen dat je dan in stap tegen de 10 zit, dan moet je dus echt het meerendeel cvan een wedstrijd stappen) *LOL* Dat redden we niet. De 20 halen we makkelijk met een constant tempo (zal het tempo zijn dat we op wedstrijden draven), maar in de bak doet ze dat echt niet. Ben benieuwd..

Ik heb er inmiddels 2 op het oog. De een is ook een Garmin, de ander weet ik niet. De Garmin is voor 140, de ander voor 85 Euro. Beide 2ehands, en voor mij hoeft het echt geen goede te zijn, zolang deze maar waterdicht en vrij nauwkeurig is.
Maar goed, mijn vraag: Is ELKE GPS ook voor poaarden te gebruiken? Als een GPS op de fiets kan, betekend dit dan ook automatisch dat deze dus voor paarden gebruikt kan worden??

Ben benieuwd..
Myrthe, laat de DA anders komen, joh. Weet je waar je aan toe bent. Laat maar horen wanneer jullie denken te kunnen, dan praat ik er met Katrien over, Myrth (wordt gezellig!!).

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:25

Ja, zit flink te twijfelen over het laten komen van DA. Wil toch kijken naar een andere kliniek, ben niet zo tevreden over wellensieks.

Heb voor Tiko's stijfheid 2 jaar geleden aan drie vershcillende mensen gevraagd wat het zou kunnen zijn (eentje die bij een ander paard op stal was, een keer toen hij geent werd, en een keer heb ik iemand voor laten komen) Kreeg 2 verschillende antwoorden: 1: Tinkergangen 2: winterstijfheid 3: knieshijf die er uit vliegt door te slappe kniebanden...ZUCHT daar schiet je wat mee op!

bovendien zijn ze stervens duur, al kom ik naar de kliniek, is alleen consult al 40!! euro.
Tja, als het moet kan ik het geld wel ophoesten, maar als het toch voor niks is....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:55

Een GPS is een GPS. Als je op een paard zit heb je een GPS nodig die je gemakkelijk ergens kunt opbergen (jaszak?) en die je gemakkelijk kunt aflezen.
Er zijn speciale endurance GPS-jes te koop, inclusief hartslagmeter die je voor op je zadel kunt vastmaken. Je raadt het waarschijnlijk al: dubbel zo duur als een losse hartslagmeter en GPS.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 18:25

die GPSsen werken namelijk via directe sataliet verbinding en deze zijn altijd uittermate correct.
Je moet het ding maar is mee nemen in de auto voor de grap en 80 rijden op je kilometerteller dan wijkt het ongeveer 2-3 km af met de GPS.
en de GPS is altijd correct.

Ik heb dan die losse GPS en hoop begin volgend jaar een hartslagmeter te kopen die ik aan kan sluiten op de computer .
Deze is 350 euro dus moet eerst nog beetje sparen Lachen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:12

Ik heb het topic bij ITP opgesplitst over de Endurance in Katwijk.
Dat ging niet maar over de fotoç dus vandaar hier een nieuw topic.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:59

Ik heb het gemerkt *LOL*

De hartslagmeter heb ik inmiddels al. Dezelfde als jij wil kopen, Annelies, maar dan zonder dat computergebeuren (en de helft goedkoper ). Fijn ding, ben er erg blij mee.

Dan ga ik waarschijnlijk toch echt een GPS kopen. 85 Euro is natuurlijk ook een prikkie Lachen Kan ik het niet voor laten.

Myrthe, ikzelf laat ze liever voor niks komen, dan niet laten komen voor wel iets. Ik snap je voor de 100%, en je zou flink balen als er niks was, maar, moet hij niet toevallig geënt worden? Dan zou je meerdere dingen in een bezoek kunnen stoppen. 40 is wel erg veel, ik betaalde 2 jaar terug nog maar 75 GULDEN voor het enten, en toen KWAMEN ze (wel voor meerdere paarden tegelijk, maar het lijkt me zo´n groot verschil). Maar ja, dan ben je wel van je onzekerheden af. Waar je net van sprak (Tinkergangen, winterstijfheid en losse knieschijven) waren de achterbenen, terwijl het nu het voorbeen betreft.

Vandaag eerst even lekker een half uur geDressuurd. Ging erg goed, en om te voorkomen dat Navy er genoeg van kreeg, besloot ik haar te belonen met een klein ritje door het bos. En, nu heb ik pas een ECHTE rentelgang gevoeld! IK ZWEEFDE!! Geweldig, ik kon gewoon stil blijven zitten, met een tempo van een knoertharde rengalop. Ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen (van de wind en van vreugde Lachen ).. Geweldig. Het was niet de bedoeling, maar ze ging ineens..
Heb haar vandaag ook voor het eerst sinds tijden (kan me de laatste keer niet herinneren, zou makkelijk een/anderhalf jaar geleden kunenn zijn) écht laten gaan. En hááárd dat ze ging.. Maar goed, dat wasd even eenmalig, het is al zo´n gek beest in hetr bos, en dat moet niet nog erger worden *LOL*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:55

Heb nog even goed gekeken, en de GPS die ik op het oog heb ik ook de Garmin 38 Lachen hebben we nog dezelfde ook.. Voor de geïnteresseerden:
Afbeelding

Weet ik zeker dat het kan Lachen Hoe voer je trouwens de route in?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:04

De route invoeren is volgens mij nog een hele klus!
Moet je volgens mij allemaal punten enz. invoeren.

Tja, over de DA, natuurlijk laat ik hem het liefst zo snel mogelijk komen, maar ik moet ook aan mijn portomonee denken! Hij moet de rest van de maand ook nog eten....

Als ik het echt niet red kunnen mijn ouders ook wel bijspringen, maar die zijn momenteel ook wat krap bij de kas....Kijk het nog een weekje aan, en als het dan niet verbeterd is....

Zoals vandaag, hij stond in de wei, Simone roept jordy, jordy komt aanrennen tiko komt mee, de hele wei door in galop, maar ZO kreupel, echt zielig! Hij is echt duidelijk onregelmatig, volgens mij toch echt RV, maar hij knikt niet met zijn hoofd (moet wel volgens Hup (*uitleg: stalgenote*).

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:05

NaVy! schreef:
Waar je net van sprak (Tinkergangen, winterstijfheid en losse knieschijven) waren de achterbenen, terwijl het nu het voorbeen betreft.

Vandaag eerst even lekker een half uur geDressuurd. Ging erg goed, en om te voorkomen dat Navy er genoeg van kreeg, besloot ik haar te belonen met een klein ritje door het bos. En, nu heb ik pas een ECHTE rentelgang gevoeld! IK ZWEEFDE!! Geweldig, ik kon gewoon stil blijven zitten, met een tempo van een knoertharde rengalop. Ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen (van de wind en van vreugde Lachen ).. Geweldig. Het was niet de bedoeling, maar ze ging ineens..
Heb haar vandaag ook voor het eerst sinds tijden (kan me de laatste keer niet herinneren, zou makkelijk een/anderhalf jaar geleden kunenn zijn) écht laten gaan. En hááárd dat ze ging.. Maar goed, dat wasd even eenmalig, het is al zo´n gek beest in hetr bos, en dat moet niet nog erger worden *LOL*


Ja, dat klopt, zat in de achterbenen, maar was meer een illustratie voor mijn wantrouwen in de wellensieks...

Gaaf joh! Dat lijkt me nou echt cool aan zo' n draver...die snelheid!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:11

*LOL* Is het ook Lachen *trots*
Wat is er trouwens met je compu? Je verspreidt heel vaak langere reactie´s over 2 berichten, zeg maar Lachen Of is dat gewoon makkelijker (met die quote´s enzo Lachen )

Wat vreemd, dat het ook na rust nog niet beter gaat. Navy knikte ook nooit met d´r hoofd, als ze kreupelde. Daarom spraken ze op Groenendaal ook niet van kreupelheid, maar van onregelmatigheid.
Sterkte ermee, meid!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:29

Hee Myrthe moed houden hoor en toch maar de DA laten komen, het klopt duidelijk niet. En als je lang wacht kunnen ze soms ook de oorzaak niet meer vinden.

Liesje, ik zeg niet dat ik je niet geloof maar het is echt heel hard hoor zekr in arbeidsdraf. Ik geloof best dat een draven 30 km/uur kan, maar niet gewoon in een "dresuurproefje"
Wat Mandy zegt klopt hoor op die manier kan je geen endurance klasse I rijden want dan ben je altijd te snel.
Als je nog een keer meet wil ik graag de snelheid weten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:37

Wij hebben Garmin E-trex. In praktijk kun je punten waar je al eerder geweest bent gemakklijk invoeren, maar nieuwe punten zijn wat omslachtiger.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 00:08

En wat voor een hartslagmeter hebben jullie en hoeveel kost zoiets?

Ik zou inderdaad een DA bij Tiko laten komen....en eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe hard Salty kan. Soms zie ik haar in de wei racen en denk ik dat ze nooit van de baan was gehaald als ze zo gelopen zou hebben in de koersen Haha!

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 15:33

je kan is kijken op www.eventingshop.nl daar staan er verschillende.. ik ga voor de duurste zoals je ziet, maar ik vind deze persoonlijk handiger omdat ik op deze wijze de verbetering in conditie kan volgen van mijn paard op de computer.
Maar eentje van 135 euro zal ook zeker wel zijn werk doen hoor

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:30

NaVy! schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de snelheid van mijn meisje.
86 km per uur??!! Dat lijkt mij een goed punt om mee te gaan doen aan de echte rensport? Haha.. Dacht echt dat dat ver boven de top zat (domme ik..). Ik zal eens even zoeken, wil wel eens weten hoe snel een écht (dus eentje gefokt voor rengalop, en niet voor draf) renpaard op volle snelheid op de baan dan gaat..


De Engels volboeds die op de baan lopen halen een topkruisssnelheid die rond de 50 à 55 km/uur ligt. Een enkele uitschieter daargelaten, en natuurlijk op de sprint (1000 - 1300 m). Hoe langer de afstand, hoe lager de kruissnelheid. Arabieren halen rond de 40 - 45 km/uur.

De absolute topsnelheid, maar dat is dan maar over enkele 10-tallen meters ligt bij de Engels volbloeds rond 60 km/uur en bij de arabieren rond 50 m/uur .

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:00

86 km/u is dus ondenkbaar?

Ik heb er een die ze ook bij de Eventingshop verkopen, de Polar (A3 geloof ik). Dat is exact dezelfde als degene die Liesje wil, maar zonder aansluiting op de computer. De hsmtr van 135 is zeker ook te doen, qua kwaliteit. Deze heeft alleen minder geheugen dan de duurdere, en bijvoorbeeld geen onder- en bovenwaardes, of de hoogst gemeten hartslag. Maar het zijn fijne dingen

Ik heb de GPS gekocht Haha! Nog even regelen hoe ik ´m hier krijg, maar dan horen jullie Navy´s tempo Lachen

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 20:14

ja, ik kan het ding ook verkeerd gebruiken maar dat kan ik me ook niet voorstellen.
Daarbij zijn die GPSjes ook zeer exact.

Hij onthoudt wel de hoogst gemeten snelheid ...
Dus als ze misschien in een sprint in galop wegstuift en dan dan net even het punt 86.6 gehaald heeft onthoudt hij die ook.

Ik weet het het ook niet hoor, maar we zullen wel zien wat er bij Navy uit komt denk ik dan maar.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:52

Ja Lachen Maar die zal toch een stuk achterlopen bij Idaaltje Lachen Het is een scheurmonster, maar zó gigantisch snel durf ik haar niet te laten gaan, en door die hoefkatrol loopt ze zelf ook niet ´de kantjes eraf´zeg maar..

Is het dezelfde GPS als op foto? Is 85 euro dan een koopje?

Groetjes

Joan
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 00:51

Even over de GPS: die is heel nauwkeurig ** bij vrij zicht ** !!!
Te paard lukt dat je niet, tenzij je het ding op je hoofd bindt. Een andere stoorzender zijn bomen (en gebouwen). Een gemiddelde snelheid geeft de GPS heel goed aan, en ook de snelheid van het moment, maar de maximimumsnelheid moet je echt met een korrel zout nemen, en beter helemaal niet naar kijken, je hebt er ook geen barst aan. Zelfs op de renbaan wordt met stopwatches en aantal afgelegde meters gewerkt.
Waarom? Als de GPS je enkele seconden (bijna) kwijt is, denkt 'ie dat je stilstaat, en daarna even 86 km/h bent gegaan. Gemiddeld was het 'gewoon' 12 km/h. Haha!
Je kunt heel eenvoudig gevoel voor snelheid krijgen door een km. uit te meten (da’s heus niet zoveel moeite) en dan uit te rekenen hoeveel minuten (seconden ??) je daar over doet. Dan snap je meteen dat stappen met 10 km/h niet gaat lukken.......
20 of 30 km/h over een langer traject is tamelijk hard!

Ik ben benieuwd naar ervaringen met het uittekenen van gedetailleerde trajecten op de computer en die overblazen naar de GPS. Iemand??
*LOL*
Groet
Joan

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:08

Ken het wel andersom. GPS laten uitlezen in compu en daarna overzetten op kaart.
Wij hadden vooral in de bossen inderdaad lange tijd geen ontvangst of slechte ontvangst (bomen).
In draf zitten wij meestal rond de 14 km/u. In galop 35 tot 42. In stap komen wij niet boven de 5 km/u. Wij rijden meestal onder endurance tempo waardoor wij op een rit van twee uur op gemiddeld 7 tot 8 km/u uitkomen.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 01:10

Hoe doen ze het dan met GPSsen in auto's ?

Ennuhhhh ik heb er eigenlijk nooit geen last mee met het probleem van geen ontvangst....

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:36

Gelukkig, want ik rijd vrijwel alleen in het bos (als ik het tempo wil weten, peestraining doe ik uiteraard op het verharde), en als ik daar het meerendeel van de tijd geen bereik heb, heb ik weinig aan een GPS, net nu ik ´m gekocht heb.. Wat ik me dan afvraag: waar trainen jullie normaal gesproken dan?

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 23:14

ik train in bos, polder, strand,.... gewoon in het dorp(stadje) zelf.
Op de ruitersport vereniging hier...