Paardenverkopers worden steeds selectiever?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Paardenverkopers worden steeds selectiever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-13 15:27

Steeds vaker zie ik dat paardenverkopers ondanks de ingekakte paardenmarkt selectievere eisen maken van de koper. Denk hierbij aan 'gaat alleen weg naar een goed tehuis' of 'alleen naar een koper die hem/haar 24/7 weidegang' kan bieden. Ook is tegenwoordig bijna elk paard op de boktmarkt alleen 'geschikt voor de ervaren ruiter' en zag ik toevallig vandaag zelfs een advertentie voor een paard dat 'niet weg gaat naar beginnelingen'.

Kijk, ik snap het uitgangspunt van de verkoper wel. Het blijft natuurlijk je maatje, en je wil ook dat hij of zij goed terecht komt. Maar in sommige gevallen lijkt de verkoper meer te eisen van de koper, dan de koper van het paard en de verkoper. 24/7 weidegang is allemaal leuk en aardig, maar in sommige gevallen/gebieden gewoon niet mogelijk. Maar de betekent niet dat de koper het paard geen goed tehuis kan bieden. Paardlief kan terechtkomen in een enorm luxe pensionstal met een goed aantal weideuren per dag. Maar het paard wordt dan niet verkocht omdat de verkoper perse wil dat het paard 24/7 weidegang krijgt? Ik snap ook niet dat zo nodig bij elke advertentie moet worden vermeld dat paardlief alleen weg gaat naar een goed tehuis. Een goed tehuis vind ik persoonlijk vanzelfsprekend, of dat nu 24/7 weidegang betreft, of op stal met genoeg uurtjes in de wei of in de paddock. Als paardeneigenaar ben je paardenliefhebber en wil je ook gewoon het beste voor je paard. Ja, er zijn enkele rotte appels bij, maar die vormen niet het merendeel van de paardeneigenaren. Het merendeel van de paardeneigenaren zorgt enorm goed voor hun dier, hun 'kindje', dus ik snap niet waarom een goed tehuis in elke advertentie vermeld wordt.

Ik snap het principe van 'alleen geschikt voor de ervaren ruiter' ook wel, sommige paarden barsten gewoon van de energie en werklust, en daar moet een ruiter wel mee kunnen omgaan. Echter snap ik 'gaat niet weg naar beginnelingen' weer niet als het paard verder een brave natuur heeft. Soms kan een beginner geweldig groeien met een nieuw paard. En wat ziet de koper als beginneling? Iemand die compleet niet wegwijs in de hulpen is en maar wat rondhobbelt? Iemand die momenteel B-proeven rijdt? Of moet iemand meer dan een bepaald aantal jaar rijden? Het is allemaal afhankelijk van het beeld van de koper, en daarom ook zo verwarrend.

Het lijkt een beetje een omgekeerde wereld. Normaal zijn de kopers selectief in wat ze willen kopen, en de verkopers bieden hun waar aan voor een bepaalde prijs met de hoop dit te kunnen verkopen aan de kopers. Echter lijken de verkopers nu meer selectieve eisen te maken dan de kopers. Wat is jullie mening?

Aparte verschijning. :D


troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:34

Uh mijn mening is dat verkopers nogal naïef zijn eigenlijk. Zodra hun paard verkocht is hebben ze er geen donder meer over te zeggen. Al zet ik het dier de hele dag in een ministalletje en rijd ik hem vervolgens drie uur met een mega strakke slof in de bloedhete zon met scherpe sporen en een prikzweep dan kunnen ze op hun kop staan maar rechten hebben ze niet meer...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:35

gelukkig kan je als koper dan ook wel selectief zijn ;)
mensen met een waslijst aan eisen zou ik voorbij lopen.

** Alive & kicking ! **

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:39

spicegirl schreef:
gelukkig kan je als koper dan ook wel selectief zijn ;)
mensen met een waslijst aan eisen zou ik voorbij lopen.

Inderdaad, vind de advertenties waar gewoon de 'feiten' in staan (Ras, leeftijd, geslacht, papier ja/nee, afstammeling, ervaring wb rijden/keuring) en een aantal keurige foto's + telefoonnummer/mailadres voor meer info veel interessanter dan een advertentie met jedeminge tekst (waar je moet zoeken voor bovenstaande informatie) over wat die allemaal wel niet kan, hoe lief die wel niet is etc etc etc etc etc etc :O

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Paardenverkopers worden steeds selectiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:18

Ik vind het alleen maar goed, het zijn geen broodjes die verkocht worden, maar levende wezens. Er zoveel mogelijk zorg voor dragen dat dat dier een goed tehuis krijgt lijkt mij nogal belangerijk.
Natuurlijk gaat dat maar tot in zoverre, verkocht is verkocht, maar dan kan je nog wel je best doen om zo zeker mogelijk te zijn van een goed tehuis.

Bij honden vinden we dat doodnormaal, iemand die zijn hond zo verkoopt/weggeeft aan de eerste de beste zonder ook maar wat te weten wordt schande over gesproken, waarom zouden we bij paarden het anders aanpakken?

Kirsha
Berichten: 4641
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Paardenverkopers worden steeds selectiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:21


Fenore van Gipsy Spirit

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:25

nou ik vind het juist goed. als ik mijn paard moet verkopen dan wil ik graag blijven kijken hoe het met der gaat, omdat ik blijkbaar door een reden het niet meer zou kunnen betalen. en wat Troi zegt, als ik dat had gezien/gehoord/gemerkt of iets, had ik der persoonlijk daar weg gehaald. verkocht of niet. en ik zal diegene gelijk even bekend maken bij de dierenbescherming ;) en waarschijnlijk ook even duidelijk laten weten wat ik er van vind. en het paard krijgen ze echt niet meer terug. dus ik vind ook dat eigenaren ''eisen'' mogen stellen.

Kofu & Chica (en Rosa)

zonnebloem18

Berichten: 24811
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:35


♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 24 bezoekers